RESERVOIR DOGS

RESERVOIR DOGS

liquidSomosi László2006.09.10. 20:00

Tarantino valószínűleg kétszer is megfordulna a sírjában, ha halott lenne: a Reservoir Dogs, az öntörvényű celluloid-maestro első, formákat, trendeket és hallószerveket bontó, nyugodt szívvel kultikusnak nevezhető rendezése majd másfél évtizeddel a mozis premier után videojáték formájában toboroz(na) új híveket magának.

És ezzel kapásból bele is ütköztünk a Reservoir-játékadaptáció nagy-nagy problémájába: a Kutyaszorítóban nem alkalmas arra, hogy videojáték készüljön belőle. Arra ott vannak a nyári szezon ölős-dugós-patraszállós bohóságai, meg a számolatlanul érkező képregényfilmek. Az átlagjátékos nagyjából öt másodperc alatt fogadja el, hogy Batman, a Pókember, vagy az ügyeletes tesztoszteron-kolosszus a moziban látott akciókon felül önszorgalomból hidegre tenne még pár tucat rosszembert / démont / vegyszerektől megvadult gonoszt is, és ezt most neki kell levezérelnie - Batmanéket ezért fizetik, ők eleve tíz szilánkosra tört állkapocs per másodperc fordulatszámon pörögnek.

A Kutyaszorítóban ellenben marhára nem erről szól. Ott ugyebár van egy rablás (amit a filmben NEM mutatnak, csak beszélnek róla), van egy csapat bűnöző, van egy beépített zsaru, egy gyomorlövés, egy raktárépület, egy levágott fül, és... és rengeteg duma. Istenien megírt, borotvaéles párbeszédek. Megtudod, hogy miért érzi (ismét) szűznek magát Madonna a Like a Virgin-ben. Izgalom. Fordulatok. Karakterek. Kult.

Akció is van, módjával. A filmben talán háromszor-négyszer sütnek el fegyvert, mindig okkal, és súlyos következményekkel. A játékadaptációban minimum kétszázan haláloznak el, és ezrével röpköd az ólom. Az adaptáció ugyanis esetünkben nem igazán adaptáció: "továbbgondolás" a rosszabbik fajtából, az eredeti sztori gyors, de határozottan fájdalmas megerőszakolása.

ÓLOMPARÁDÉ

A licencet felmarkoló Eidos-nál (mielőtt még kiadták volna a munkát a Blitz-nek (lásd az Infoboxot) gyaníthatóan hosszan tanakodtak arról, hogy mit is lehetne kezdeni a sokat dumálós, keveset lövöldözős, viszont nagyon erőszakos Reservoir Dogs-al. Egy: mindenképpen meg kell tartani az erőszakot, arra mindig van vevő. Kettő: a filmben sokat bazdmegelnek, ergo a játékban is lehető leggyakrabban kell emlegetni a nőági felmenőkkel folytatott szexuális interkurzust. Három: lőni márpedig kell, ha fene fenét eszik is, a dumálós-agyalós kalandjátékoknak parányi a piaca. Megoldás: dugjuk össze a buksi fejünket, és találjuk ki, hogy mi történt akkor, amikor Tarantino kamerája nem követte az eseményeket. Milyen volt a rablás? Milyen volt a menekülés? Hogy sikerült kihozni a gyémántokat? Honnan cipelte magával a túszul ejtett rendőrt Mr. Blonde?

A válasz: úgy hogy lőttek, ütöttek, meg túszokat ejtettek. Nem egyszer, nem kétszer, hanem sokszázszor, válogatás nélkül. Az eredetileg néhány helyszínre szűkített cselekmény így alaposan kibővül, Mr. Blonde egy bevásárlóközpontban ámokfut, de eljuthatunk a kies külvárosba, és egy elhagyatott pályaudvarra is. Sőt: a Blitz-nél valamivel oldani akarták a sorozatos akciók monotonitását, és autós-száguldozós pályákat préseltek a játékba.


Villámok felnőtteknek

A Resrvoir Dogs mögött a **Blitz Games** (www.blitzgames.com), azon belül is a stúdió nemrég gründolt, kifejezetten felnőtteknek szóló anyagok hegesztésére specializálódott szekciója, a **Volatile** áll. Blitzék angolok, és régi motorosok a szakmában: a céget 1990-ben alapították az Oliver-testvérek (Philip és Andrew), és eddig leginkább a fiatal(abb) játékosokat célozták be, több Nickelodeon-játék (Bratz, Fairly Oddparents...) fűződik a nevükhöz, de harcba küldték már Barbie kisasszonyt (Barbie Horse Adventures), és Taz-t (Taz: Wanted) is. A Reservoir Dogs a Volatile első játéka, de nem az utolsó: jelenleg két nextgen projektjük fut, az egyik nagyon titkos, a másik pedig a megszokott formulát ("nyírd ki a városban garázdálkodó, és zombihordákat toborzó Gonoszt") megfordító, kifejezetten ígéretes **Possession** (PS3, X360, PC) - abban ugyanis te leszel a Gonosz, és te toborzol zombikat meg mindenféle szörnyeket. Jövőre meglátjuk, hogy mi sül ki belőle.

A fentiek alapján a Reservoir Dogs százszázalékosan elvetélt kísérlet a film interaktív formába gyúrására - és nem csak a fentiek alapján, hanem tényleg az, nem véletlen, hogy az eredeti stábból kizárólag Michael Madsen adta hozzá a nevét és az arcát. Csavarjunk egyet a dolgon: felejtsük el egy pillanatra, hogy adaptációval állunk szemben, dobjuk félre a sztorit meg az előzményeket, és nézzük kizárólag magát a játékot. Így rögtön más a leányzó fekvése: a rút, pattanásos kiskacsából továbbra sem lesz dögös királylány, de megszépül annyira, hogy ne kelljen nekifutásból elővezetett rúgásokkal elhajtatnunk magunktól.

Maga a lövöldözés, meg a túszejtés ugyanis nem rossz. A third person tűzharc ugyan nem tesz hozzá semmit a műfajhoz, de nem fogsz unatkozni közben. Meglepetés: a túszejtés kifejezetten ötletes, eddig talán a legjobban megoldott rendszert kapjuk képhez, amit hasonszőrű játékban látni volt szerencsénk. A Reservoir Dogs minden szituációra kétfajta megoldást kínál: agyonlőhetünk mindenkit, vagy túszokat ejtve, az ellenfeleinket sakkban tartva haladhatunk előre. A lövöldözés a brutálisabb, a túszejtés a biztonságosabb: amíg túsz van nálad (és nem fordítsz hátat az ordibáló rendőröknek) átmenetileg nem kell félned semmitől - maximum attól, hogy a túsz besokall (kicsi csík kúszik lefelé, ha elfogy, ugrott a túsz). A túszszedéssel okosan végig lehet csinálni egy pályát: elkapod, haladsz vele, meglátsz egy új delikvenst, a régit a falhoz állítod (...hogy ne nagyon kapkodjon a fegyvere után), nyakon ragadod az friss husit, és sétálsz tovább - a RD ezzel a megoldással inkább hasonlít valami bizarr stratégiára, ahol a túszok jelentik az erőforrást, neked pedig minél ügyesebben kell gazdálkodnod a rendelkezésedre álló idővel, és ehhez optimalizálnod a pálya vége felé mutató útvonalat.

A lövöldözés ennél sokkal egyszerűbb: oszthatod az áldást fedezékből, és rohanvást is - nagy különbség nincs köztük, a magam részéről inkább a Rambo-taktikát részesítettem előnyben, ha ráuntam túszosdira. Az erőszakos akciók itt is csíkot töltenek (ez értelemszerűen felfelé kúszik), ha megtelt, jöhet a lassított, "agyonlövök mindenkit a képernyőn, és cool pózokba vágom magam közben" mozdulatsor - akkor érdemes bevetni, ha többen jönnek neked. Újabb csavar: ugyanez a mozdulat (illetve: az ikertestvére) a tússzal is eljátszható. Normál esetben egy darab túsz ütlegelésével egy rendőrt tudsz rábírni arra, hogy eldobja a fegyverét - feltöltött csíknál meg jól megkínozhatod a szerencsétlent (karakterenként eltérő módon), a rend őrei ettől kiborulnak, és tömegével válnak meg a villámló botoktól.

Az autókázós részekről is illene szólnom, de őszintén szólva nem nagyon érik meg, hogy miattuk koptassam a billentyűzetet. Tartalmilag erőletettek, a megvalósításuk gyenge közepes, grafikailag is gyengécskék, az autó fizikája és irányítása sem stimmel - tényleg helykitöltőnek pakolták be őket, valószínűleg azért, hogy kilegyen a tizenöt misszió, meg hogy ezt is rá lehessen írni a doboz hátuljára.

FELEJTŐS

A Reservoir Dogs furcsa játék: hiába rendelkezik komoly filmes előzményekkel, valószínűleg azoknak fog jobban tetszeni, akik soha nem hallottak az eredetiről. Mint adaptáció nem működik, mint játék... úgy igen, bár ott sem képvisel túlzottan magas minőséget. A vizuális megvalósítás konzolokon (PS2 és Xbox) korrekt (értsd: semmi különös, de nem fogod lehányni a képernyőt), PC-n meg gyengécske, a szokásos gyors konzolport, az egekbe pakolható felbontás ellenére bántóan élesre és darabosra faragott poligonhalmazokkal, és homályosra mosott (gyaníthatóan a legkisebb közös többszöröst képviselő PS2 verzióból átemelt) textúrákkal. Tipikus egydélutános szórakozás, a játék normál fokozaton öt óra alatt minden gond és probléma nélkül végigtekerhető. Multi nincs, a professional fokozat elérése (és az azért járó jutalmak) pedig nem jelent(enek) kellő vonzerőt ahhoz, hogy másodszor-harmadszor is visszatérj hozzá. A film rajongói csalódni fognak benne, mindenki másnak pedig csak egy tizenkettő-egy-tucat akciójátékot kínál, semmi mást. Meg is kapja tőlem a Gamer365 NKV érdemrendjét: Nem Kellett Volna.

5 / 10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

12 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
49

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==