Engedélyezi a fizetős modokat a Valve

Engedélyezi a fizetős modokat a Valve

WarhawkLusztig Zsolt2015.04.28. 05:00

FRISS: És eddig élt a fizetős mod téma, a hajnali órákban a Valve bejelentette, hogy a negatív visszajelzések hatására vissza is vonja ezt a fícsört. Aki vett Skyrom modot az visszakapja a pénzét.

EREDETI HÍR: A Valve viszonylag rendszeresen szokott új funkciókat implementálni a Steam rendszerébe, gondoljunk csak a Greenlightra, vagy az egészen friss kurátor lehetőségekre. A napokban elindult új funkció viszont talán minden eddiginél komolyabb hullámokat vetett: engedélyezték, hogy a modok készítői pénzt kérjenek alkotásaikért.

Első körben a Skyrim kapta meg a fizetős modok lehetőségét, az ilyen programok készítői pedig már kapva kaptak is az alkalmon, a hír írásának pillanatában már tucatnyinál is több ilyen változtatás érhető el a játék Workshop oldalán. Ez a belső piac ráadásul úgy tűnik, hogy nem lesz a Valve, vagy akár az adott játék tulajdonosa (jelen esetben a Bethesda) által moderálva, a készítők olyan árat szabnak meg a programjaiknak, amilyet akarnak: maradhatnak ingyenesek, kaphatnak egy fix árat és van olyan opció is, hogy a vásárló annyit fizet, amennyit szeretne. Természetesen az ellenőrzés nélküli piacnak is megvannak a maga veszélyei, ennek kivédésére a Valve egy új pénzvisszatérítési rendszert vezetett be: ha a mod nem tetszik, vagy nem működik, akkor 24 órán belül vissza lehet kérni az árát (ami mondjuk a Steam Walletbe érkezik, szóval nem meglepő módon a Valve mindenképp jól jár benne).

Ez a lépés egészen váratlan volt és lényegesen nagyobb hullámokat vetett, mint bármelyik eddigi új Steam funkció. A lépés mellett állók azt mondják, hogy végre, hosszú idő után a modok készítői is kapnak valamilyen juttatást (ami egyébként a Skyrim esetében nem túl sok, a megszabott ár 25%-t kapja a készítő, a fennmaradó 75%-n pedig a Valve és a Bethesda osztozkodik), ráadásul azzal, hogy a készítőket nem csak elismerik, de meg is fizetik, a készülő modok minősége, hossza, komolysága is javulhat.

Igen ám, azonban a rendszernek vannak komoly árnyoldalai is, legalábbis a most feltűnően hangos ellenzők szerint. Kezdődik azzal, hogy a Valve híres arról, hogy valami vad ötletet kitalál, bedobja a nagyvilágba, majd jól otthagyja, nem kifejezetten hallgatva a visszajelzésekre. Arról beszélve, hogy a modok világában nem csak a Steam létezik, sőt! Ott a hatalmas adatbázissal rendelkező Mod DB, melyet potenciálisan otthagyhatnak az alkotók a meggazdagodás reményében, ezzel továbblökve a PC-s játékirányt az egypólusú irányba.

A modok ráadásul "külsős" emberektől jönnek, nem mennek keresztül azokon a minőségi ellenőrzéseken, mint egy házon belül fejlesztett DLC. Igen, egy napon belül visszakaphatja az ember a pénzét, de mi van akkor, ha a mod csak egy hét játék után generál valamilyen game-breaking hibát? Ezek mellett pedig felmerül a szerzői jog kérdése is: eddig az esetek többségében mind az egyes alkotók, de sokszor akár nagyobb cégek is hajlamosak voltak szemet hunyni egy-egy "lopás" felett (Tessék csak megnézni például a Tabletop Simulatorhoz készült "nem hivatalos" táblás játékokat!), ez azonban egy fizetős mod esetében már nem fog működni.

Ez egyébként be is bizonyosodott viszonylag gyorsan, egy nappal az indulás után a Valve már elérhetetlenné is tette az egyik ilyen fizetős modot (Art of Catch nevűt), mert abban olyan tartalom volt, melyet egy másik, egyébként ingyenes modból vett át. Azóta mindkét mod fejlesztője megszólalt, de a helyzet nem lett sokkal tisztább, a levett kiegészítőt készítő Chesko például azt nyilatkozta, hogy az indulás előtt a Valve biztosította arról, hogy nem okoz gondot, ha egy mod egy másik mod bizonyos részleteit tartalmazza. Egyébként az ilyen szerzői jogi kérdéseket a Valve "közönségi rendőrség" módszerrel tervezi megoldani, a modok egy ideig csak láthatóak lesznek, de nem lehet őket megvásárolni, ez idő alatt pedig a közösség "feljelentheti" azt, amelyiknél valamilyen gebaszt szagol.

A fenti dolgok miatt pedig határozottan komoly ellenérzéseket szült. A Change.orgon lévő "töröljék a fizetős modokat" petíciót például egy nap alatt nagyjából 34ezren "írták alá", mostanra pedig már 70ezer fölé emelkedett az ellenzők száma. Sőt, a Steamen is alakult bojkott csoport, akik megfogadták, hogy nem fognak ilyen kiegészítőket vásárolni. Mások azonban sokkal mókásabb módon tiltakoznak, a Skyrim Workshop oldalát például elárasztották a rendszert különböző módon kihasználó kiegészítők. Ilyen például az Extra Apple, mely 35 dollárért egy darab extra almát helyez el a Bannered Mare kocsmában, vagy ott a Literally Nothing mod, mely a nevéhez hűen abszolúte semmit nem ad a játékhoz. Viszont szükséges hozzá az Extra Apple mod.

Szóval jól látható, hogy a Valve most valami komoly dologba tenyerelt, melyről egyelőre az első nap után nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy egy szép új világba tereli-e a PC-s játékvilágot, vagy épp ellenkezőleg, egy új, külön bejáratú pokoli bugyrot épített fel neki.

FRISS: Láthatóan a fejlesztők is mind másépp reagálnak a kérdésre. Garry Newman, a Garry's Mod készítője például teljes mellszélességgel a változás mellett áll. Mint elmondta, őt is érték támadások, mikor eladta a Garry's Modot, azonban miután kiderült, hogy ezzel a vásárlók egy, az ingyenes változatnál lényegesen jobb terméket kaptak viszonylag gyorsan elcsitultak a hullámok. Ráadásul a befolyó összeg megalapozta az ő személyes megélhetését és segítette egy, ma már harmincnál is több embert foglalkoztató cég beindulását. Véleménye szerint a jelenlegi bevételi elosztás (25% a fejlesztőnek, a többin a Valve és a játék kiadója / fejlesztője osztozik) valóban nem a legjobb, de úgy véli, hogy ez később, ahogy egyre több és több játéknál felbukkan ez a lehetőség, majd finomodni fog.

A Killing Floor mögött álló Tripwire viszont nem így gondolja. Gyorsan frissítették a jelenleg Early Access státuszban leledző Killing Floor 2 licensz szerződését és beleírták, hogy a játékhoz készülő modokat csakis ingyenesen lehet megosztani, annak bármilyen kereskedelme az adott mod letiltását eredményezi.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==