[Interjú] Szép új virtuális világok?

Szép új virtuális világok?

liquidSomosi László2016.10.24. 15:39

VR pécén, VR mobilon, VR most már konzolon is - a virtuális valóság itt dörömböl az ajtón, és egyre többen engedik be rajta. A VR múltjáról, jelenéről, jövőjéről, veszélyeiről és pozitívumairól beszélgettünk Dr Takács Barnabással, a terület egyik legelismertebb hazai kutatójával.

[Gamer365]Doktor úr, kérem mutatkozzon be az olvasóinknak!

[Dr. Takács Barnabás]Takács Barnabás vagyok, kutató informatikus, aki a virtuális valóság és a 3D grafika eszköztárával próbálja a határokat feszegetni. Új dolgokat találunk ki, és ez sokszor másokat is érdekel.

[365]Mióta foglalkozik ezzel a szakterülettel?

[TB] 17-18 éve kezdtünk el számítógépes grafikával, 360 fokos filmekkel és animációval foglalkozni, ennek szerves része volt a 3D modellezés is. Közben természetesen sokat fejlődött a technológia, a régi 3D számítógépes grafika egyáltalán nem úgy nézett ki mint a mai. De az indíttatás már akkor megvolt.

[365]18 éve kezdte - a virtuális valóság már akkor ott volt valahol a horizonton? Van olyan pont, amit a VR genezisének tekinthetünk?

[TB] A virtuális valóságról, mint fogalomról több mint 40 éve beszélhetünk. Az, hogy a fejünkre erősítünk egy kis méretű monitort, és abban a kép a fejünk mozgásának megfelelően változik, szintén harmincöt-negyven éves találmány. Csak eddig nem jutott el a nagyközönséghez, de elég sok lelkesedési hullámot megélt már ez a történet. Korábban főleg katonai és a tervezési technológiákban volt jellemző a VR, az autóiparban és különféle szimulációkban is használták, az átlagember viszont leginkább a hollywoodi filmekben találkozhatott vele.

[365]Említette hogy több hullám volt - ha úgy vesszük, a videójátékos VR már többször is megbukott, a kilencvenes években piacra dobott megoldások több szenvedést (fejfájást, rosszullétet) hoztak a játékosnak, mint örömöt. Ön szerint kizárólag a technológiai fejlődés tette lehetővé, hogy a VR mára betörhetett a fősodorba, vagy más feltételeknek is teljesülniük kellett?

[TB] A technológiának van egy természetes, magától értetődő fejlődése. Ahogy Ön is említette, a virtuális valóság szemüvegeket korábban is ki lehet próbálni különböző kategóriákban. Azt, hogy a kijelző, amit az ember szeméhez közel helyezzünk el minél nagyobb felbontású legyen, a mobiltechnológia forradalmának egyenes következményeként sikerült elérni. Ami általában szédülést okoz, az nem igazán a technológiától függ, ezt úgy hívják hogy virtuális valóság betegség. Még csak nem is arról van szó, hogy rosszul leszek, mert a látvány nincs összhangban a saját mozgásommal. Az emberi agy rendkívül gyorsan tanul, és ha egy ilyen szimulációs helyzetbe helyezzük, akkor gyorsan elkezdi magát átállítani az új környezetre, és miután leveszem a fejemről a szemüveget a valós világban esetleg nekimegyek dolgoknak, mert rosszul mérem fel a helyzetet. Rosszullét a következők miatt léphet fel: ha valamit nagyon közel kell rakni a szemhez, akkor lencsékre is szükség van, és a mai VR szemüvegekben erős dioptriát tesznek a felhasználó szeme elé, ami azt jelenti, hogy ha a szemgolyó nem pontosan ott van ahol lennie kéne, akkor a kép homályossá válik, és problémákat okozhat. A szemüveg mellett ugyanakkor megjelent sok más olyan effektor, ami nem csak a vizuális rendszerre hat - például a térbeli audio, vagy a mozgás-szimuláció. Ezek együttes alkalmazása jelentősen csökkenti annak a veszélyét, hogy bárki is rosszul legyen.

[365]A VR mögé felsorakozó cégek listája láttán az embernek olyan érzése támad, hogy ez a platform sikerre van ítélve. Ön mit gondol erről?

[TB] Én azért némileg szkeptikus vagyok, hasonlóan a legtöbb, a szakmában dolgozó emberhez, sok mindent láttam már. A virtuális valóságnak nagyon sokáig hiányzott az, amit killer alkalmazásnak hívunk, egy olyan alkalmazás, ami az átlagembernek is okot adhat arra, hogy beleinvesztáljon a manapság is elég drága berendezések egyikébe. Még nem tartunk ott, hogy mindenki megengedhet magának egy ilyet, de kétségtelenül elérhetővé vált. A játékipar túlnőtte a filmipart, és ez teremtette meg azt a lehetőséget. hogy ilyen mennyiségű hardvert legyen érdemes gyártani. Korábban ez nem volt így, most hirtelen nagyon sok gyártó gondolta úgy, hogy beszáll ebbe a versenybe, de hasonlóan például a 3D technológiához, ez önmagában még nem jelenti azt, hogy a VR biztosan sikerre vihető. Két veszélyt látok: nem fogják elegen használni és nem lesz hozzá elegendő mennyiségű tartalom. A virtuális valóság jelenlegi talán legnagyobb kihívása az, hogy a tartalom nem feltétlenül elégíti ki az elvárásokat, legalábbis véleményem szerint.

Sokan már így is napi négy-öt órát töltenek a játékaik előtt, és most hogy az immerzió új szintre emelkedik, lehet hogy a valós élet lesz a ritkább élmény. Éppen ezért a technológiai változások mellett a VR emberre gyakorolt hatását is vizsgálni kell. Tisztán technológiai szempontból a jövő fényes, és gazdaságilag is fenntartható, hiszen a piac most már elég nagy hozzá - más kérdés, hogy az érdeklődés meddig marad fent.

Talán sokan emlékeznek még a Second Life-ra, a Facebook most ugyanezt akarja megcsinálni csak jóval fejlettebb technológiával. Maga a modell, miszerint egy másik világban élek, ahol az avatárom létezik helyettem, és róla készítek szelfit, nagyon hasonló. Erre bizonyos kultúrákban vevők az emberek. más kultúrákban pedig kevésbé.

[365]A technológiai korlátok mellett a fejlesztőknek a virtuális valóság pszichológiájával is törődniük kell. Veszélyekre vagy pozitív hatásokra kell inkább felkészülni?

[TB] Nem vagyok orvos, de sokat dolgoztam pszichológusokkal és pszichiáterekkel. Szerintem ez egyelőre nem eldöntött kérdés, legalább annyi pozitív hatást rejthet magában, mint negatívat. Vegyünk például valakit, aki a valós társadalomban kevésbé tud beilleszkedni, egy virtuális világban, egy alternatív valóságban vezetővé válhat, ebben a világban partnerekkel dolgozhat együtt, instrukciókat adhat, mindez pozitívan befolyásolhatja a valós viselkedését.

[365]Milyen projekteken dolgozik jelenleg?

[TB] A Drukka-nál startupokkal dolgozunk. A virtuális valóság és a kiterjesztett valóság fogalma egyre inkább össze fog kapcsolódni a jövőben, ma a piac mindenképpen érett és nyitott az ilyen lehetőségekre. Mi is nyitottak vagyunk bármilyen ötletre, hiszen bárkinek lehet olyan ötlete, amely a virtuális valóságot forradalmasíthatja, és teljesen új irányba terelheti a fejlesztést. Ilyen ötletekkel foglalkozunk, összeállítunk egy csapatot, akik megvalósítják ezeket a modelleket, és igen rövid távon, remélhetőleg egy éven belül ezeket a cégeket el is tudjuk indítani a saját útjukon. A jelenlegi üzleti környezetben ez nagyobb kihívás, mint maga a technológia. Olyan dolgokat keresünk, amelyek kitörési lehetőséget adhatnak, amit itthon készítünk el, és a világban tudunk értékesíteni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

11 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

20 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

22 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==