[Teszt] Yuoni - siralomház

Yuoni - siralomház

AliceWakeGemeiner Brigitta2021.09.10. 21:11

A kerekesszék-korreláció. Majdnem minden horrorjátékban van kerekesszék. Minél hamarabb kerül elő a játék során, annál horrorabb akar lenni. Ha magától is hajlandó helyet változtatni, esetleg adekvát hanghatásokkal kísérve teszi mindezt, akkor valószínűleg tényleg nagyon akarták, de ritka kivételektől eltekintve sajnos prognosztizálható, hogy ez minden, ami kitellett a kreativitásból. Mármint nem konkrétan a kerekesszék. A gondolatmenetben nyilván a kerekesszék szimbolizál minden olyan audiovizuális, dramaturgiai és játékmechanikai eszközt, ami alkalmas a kívánt hatás, ebben a műfajban alapesetben a félelem kiváltására. A Yuoni 12 perc alatt prezentálja mindezt. A klisék mindamellett rendkívül funkcionálisak és szerethetők, csak megfelelő arányérzékkel és körültekintéssel kell alkalmazni őket. Remekül meghatározzák és folyamatosan újrateremtik egy-egy műfaj karakterisztikáját, a megfelelően kialakított kontextusban alkalmazva pedig az egyedi megközelítéseknek is kölcsönöznek egyfajta konzisztenciát, amitől az új narratívák és játékmechanikai megoldások mindig mégis egy kicsit ismerősek és otthonosak lesznek.

Feltehetően Japánban a Yuoni is az, arrafelé kicsit máshogy állnak hozzá a monotonitáshoz, mint a nyugati kultúrkörben; a szimbolikus gondolkodás rendkívül komplex és mélyen tradicionális, de innen nézve ez valami felfoghatatlanul ultra-repetitív, az errefelé felismerhető klisék pedig légüres térben lebegnek. Próbálom úgy értékelni az élményt, hogy figyelembe veszem a szociokulturális különbözőségeket, de végeredményben mégiscsak oda kell kilyukadnunk, hogy ez a játék itt és a tágabban értelmezett errefelé (földrajzilag és kulturálisan) nem valószínű, hogy eléri az ingerküszöböt. Mármint azt eléri, csak nem a megfelelő módon. Inger kétségtelenül keletkezik, például Steamen visszatérítést követelni, rosszabb esetben kideríteni, hogy ezt tényleg komolyan gondolták-e és letolni kínkeserves három és fél - négy órát, hogy kiderüljön, tényleg végig tök ugyanazt kell-e csinálni nagyjából ugyanott és ugyanúgy, ugyanabban a tempóban, ugyanolyan kihívásokkal. PC-n grátisz bugokkal. PS5-ön legalább nem voltak fennakadások.

És tényleg. Négy órán keresztül ugyanaz a környezet, ugyanazok az útvonalak, ugyanaz az elég vérszegény dinamika, ugyanazok az ellenfelek, ugyanazok a vizuális és audioingerek, ugyanaz a feladat és ugyanaz a megoldás, minimális történetvezetéssel. És mindez már elsőre sem volt valami komplex vagy egyedi. A diavetítésszerűen olvasható sztori sem kimondottan a narratíva csúcskategóriája, hogy finoman fogalmazzunk; a grafika egyáltalán nem megragadó (még PS5-ön sem), bár kétségtelenül van egy hangulata, de válasszunk ki egy random képernyőképet vagy tetszőleges három percet a játékmenetből és képzeljük el, hogy a világon semmi egyéb, sem pedig máshogy nem történik négy órán keresztül. A környezet nem interaktív, elnagyolt és ingerszegény, olvasni nincs mit (idő és lehetőség se lenne rá), gyűjteni nem lehet semmit, feladatok és rejtvények nincsenek. Néhány kulcsba botlunk bele, arra szükség lesz, de az össz’ feladatunk az, hogy elmenjünk A-ból B-be egy yorishiro babával és közben kikerüljük a módfelett barátságtalan és agresszív, de legalább konzisztensen viselkedő árnyéklényeket. A bujkálás opció, de nem hatékony és rendkívül lelassít, a legtöbb esetben az esztelen rohanás a célravezető.

Pár euróért még talán el lehetne lenni egy kicsit a játékkal, de véletlenül se fizessünk érte 20-at. Egyébként nem hiszem, hogy érdemben javítana valamit az élményen, ha legalább olcsó lenne, ahogy az sem, ha rövidebb és koncentráltabb, mert ez így tényleg nagyon kevés, még akkor is, ha pont kimagasló a monotonitástűrő képességünk. Ha mégis belenyúlt valaki, akkor sem feltétlenül érdemes végigkínlódni. Pont ugyanazt kell csinálni és ugyanaz fog történni végig, mint bármelyik, már megismert időpillanatban. A kerettörténet egyébként nem lenne rossz. Ha rövid novellaként publikálták volna, jobb illusztrációkkal.

Pontosan
2
Platform: Windows, PlayStation 5, Xbox Series X/S, Xbox One, PlayStation 4
Fejlesztő: Tricore | Kiadó: Chorus Worldwide Games
Megjelenés: 2021. augusztus 19. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 órája

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

4 órája
4

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2024.04.27.

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==