[Teszt] Witchcrafty - avagy a Glitch báró és a kisboszi esete

Witchcrafty - avagy a Glitch báró és a kisboszi esete

StingerCsere Krisztián Gábor2021.08.04. 20:00

Az idejét sem tudni, mikor volt már PS Vita teszt a gamer365 hasábjain ami egyáltalán nem meglepő, hisz’ már bőven a handheld életciklusa után járunk. Sajátos időszaka ez a népszerű platformoknak, amely inkább érzelmi, mintsem financiális alapjául szolgál az ilyenkor összeverbuválódott fejlesztőknek, akik tiszteletük jeléül még egy utolsó oldalt szentelnek a leköszönő masinák történelemkönyvébe.

Ez különösen érvényes akkor, ha az adott gépezetnek nincs utólagos leszármazottja a piacon, részben ugyanis ez lehet, ami továbbra is - erőszakosan ugyan, de - életben tartja a platformot bizonyos keretek között. ( elég, ha csak a Dreamcastra gondolunk, amely még tizensok évvel a nyugdíjazása után is potyogtatja a 3rd party kiadásokat, még ha azok árkád átiratok is)

Szóval… ha ebből a szemszögből nézzük, a Ps Vitás Witchcrafty nem is volt akkora meglepetés - a PigeonDev csapat, a Gameboyos pixelart platformer Awesome Pea és a Sokoban/Bomberman fúzióját elkövető Dungeons & Bombs c. indie játékok fejlesztője azon kevés fejlesztők egyike, aki a hivatalos Vita Digital rilízek Sony által emblematikusan “kicsinált” lehetősége miatt az utolsó pillanatban még megjelent a handheld konzolon egy utolsó játékkal, a júliusi fekete napon. 2021. július 20-a volt ugyanis az ominózus dátum, amikor a Sony megfojtotta az indie címek hivatalos úton történő digitális értékesítését a Playstation Vita platformon, ezzel pedig végérvényesen sírba szállt a hivatalos úton érkező PS Vita címek jövőbeni esélye.

Ez több okból sem szerencsés: egyrészt a dátumot megalapozatlan gyorsasággal jelentették be, amellyel alátettek kb. nagyjából egy tucat vállalkozásnak, amelyek vagy lehúzták a projekt rolót és átmentették a projektet egy másik platformra, vagy - mint ahogy a PigeonDev csapata is tette - lóhalálban összefércelték a félkész játékot, amely egyébként valamikor az év vége felé látott volna napvilágot. A Witchcrafty ennek megfelelően egy ígéretes, vonzó, de valójában az eredeti tervekhez képest jócskán megváltozott és sajnos összetákolt showcase demová vált, amely akkor válik igazán szembeötlő valósággá, mikor épp megpróbálnál vele egy kellemes estét eltölteni.

A Witchcrafty alapvetően metroidvania platformerként hirdeti magát, de ez csak elvben igaz: a valósághoz hozzátartozik, hogy az idő szűkössége miatti stílusjegyek 80%-a egyszerűen eltűnt a játékból, helyette egy trial&error platformerré alakult át, amelyhez egy látszólag kidolgozott, de (megintcsak a vágóasztal hatására) egy kissé foghíjas történet bontakozik ki a képernyőn látottakból. Egy fiatal boszit alakítunk benne, aki egyik nap arra lesz figyelmes, hogy valami csuda maszatolás történt a királyságban, mert a faluját lerohanták a goblinok, az erdők rogyásig vannak ragadozó növényekkel, a szeretetreméltó jobbágydudék pedig egymásnak fordulva kaszabolják le a béke utolsó őreit is. A kicsiboszi a miértek és válaszok után kutat, amely háttérében valami iszonytatóan randa cselszövés állhat.

Küldetése során csak a mágikus varázsbotjára, illetve az ebből fakadó elementál erejéje ( :) számíthat: a metroidvania-erezet abban dudorodik ki, hogy a különböző képességek eltérő következményekkel járnak, például az elektromossággal gépeket és szerkezeteket lehet irányítani, a fridzsiderrel pedig a folyadékok fagyasztásában lehetünk mesterek. Persze ez nem minden, a (profiként) alig két órás kaland során többféle felszereléssel is összehoz minket a sors, hogy az itt-ott összekapcsolt, labirintus-szerű környezetben az előrehaladást biztosítani tudjuk.

Látvány tekintetében eleinte nem nagyon sikerült megbarátkozni a játékkal, mert a betűtípusok nehezen olvashatóak, blur-szerű volt a megjelenített kép és 2021-ben azért akár PS Vitáról beszélünk, akár nem, azért többet várna első pillantásra az emberfia. Az animációk szépek, folyamatosak és mókásan részletesek. Egy-egy powerup alkalmával a boszikánk például eltűnik a kalapjában, amely szépen a földre hull, aztán kihuppan belőle és ez csak egy apróság. A játék színpalettája aztán idővel szépen egybesimul, szépen használja az árnyékhatásokat és az adott helyszíneknek megfelelően változik a színhőmérséklete is (a barlangos rész például sötétes-lilás, az utolsó jeges helyszín pedig a fehér különböző árnyalataival játszadozik). Minden egyes szint bővelkedik az apró izgő-mozgó mütyűrökben és objektumokban (gyökerek, kristályok, gombák, stb.), amely a kis képernyő ellenére tartalmasnak és élettel telinek láttatja őket. Az effektekkel nincs különösebb probléma, de ahogy összeáll az egész, az nagyon glitchy. Sebződsz ahol nem kellene, megakadsz a láthatatlan platformokban, duplán sebez valami, aminek csak szimplán kellene és így tovább. Bugzik néha a varázslat is: van, hogy nem sikerül, de a hatása érződik, vagy fordítva.

A trial & error épp a bosszantó bugok miatt egyáltalán nem élvezetes és izgalmas: a mentőhelyek és checkpointok egyszerűen rossz helyen vannak és a huszadik alkalomra ugyanazokon a képernyőkön idegből már nem fogsz tudni átmenni te sem - még akkor sem, ha egyébként a flow és a válogatott minőségi chiptune áthallások még húznának is előre. A durva rész valahol a második világ környékén kezdődik: gyanítom, eddig volt alapjaiban kész a pálya dizájn, mert ami innentől jön, az színtiszta szívás, amely még egy alfa verziónak se menne el. Beakadsz a pályaelemekbe, a létrákba, nem tudsz néha ugrani, mert beakad pl. a futás animáció - vagy ugrasz egy platformra, ami látszólag ott van, de valójában mégsincs, mert lezuhansz róla. Kétszer, aztán a harmadikra érthetetlen módon sikerül - persze, ez csak a mese eleje, mert a csúf gonosz glitch báró rád küldi a láthatatlan denevért, amely támad ugyan, de te nem tudod megsebezni. Biztos vagyok benne, hogy ezek a szakaszok egész egyszerűen nem mentek át a végső tesztelési fázison és mint ahogy a szebb sorsra érdemes Cyberpunk Final Hours of mementójaiból kiderült, valószínűleg a kóderek itt csontig rágták a körmüket, hogy a nagy csinnadratta közepén csak valahogy maradjon futásképes a fércmunkából épült tákolmány (ja, nem: ez egy pici, alig 5 dollárt érő demónál felthetően nem okozott akkora fejtörést).

A gameplay mechanika egyébként a klasszikus lego kockákból épül fel: ugrás, dupla ugrás, gurulás, néhol egy dash, vagy ezek kombinációja, amit aztán a speckó képesség (tűzlabda, vagy jégtüske) zár le az adott szituációtól függően. Furamód néhány ellenfél körkörös ívben támad, viszont ha megérinted, nem sebződsz, ami… megint valahol a glitch báró számlájára írható.

Ez az egész hacacáré odáig vezetett, hogy akármennyire is próbáltam értéket találni a Witchcrafty-ban, az egyetlen amit fel tudok hozni mellette, hogy egy kiváló kis platformra készült, amit a Sony épp vasököllel fojtott meg pár hete. A játék szavatossága is rettenetesen karcsú, ha van idegzeted hozzá, két-három óra alatt végig is játszható amelyért cserébe legalább egy, a Vitáról megemlékező szép üzenet is fogad majd a záró képsorok végső taktusainál. Mindazonáltal nem igazán tudom a fejlesztőket csak és kizárólag hibáztatni (a két korábbi játékuk a példa rá, hogy kiváló dolgokat tettek eddig le az asztalra), ebben a furcsa tréfában a Sony a legnagyobb ludas - még szerencse, hogy a Witchcrafty csak időszakos Vita-exkluzív, ugyanis az eredeti tervek szerint Steamre el fog látogatni az év vége felé - remélhetőleg glitch báró nélkül.

Pontosan
4
Platform: PS Vita (time-exl.) / Steam | Kiadó / Fejlesztő: PigeonDev | Megjelenés: 2021. július 21. | Ár: 4,99 USD (PS Store, kb. 1500 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

9 órája
4

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
32

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==