[Teszt] Weird West

Weird West

StingerCsere Krisztián Gábor2022.04.24. 13:30

Gyönyörű, mégis rothadó vadnyugati élmény - sütött le a játékról az első néhány óra után. Valahogy nem így képzeltem el azt a klasszikus tehéntrágyával körülvett, viszkitől bűzlő szalon hangulatot, amit a Bill és Ted, vagy Biff “Vadkutya” Tannen által beteljesített örökbecsű ‘80-as években láttam. A Weird West világa ugyanakkor a manapság pofozkodásáról beszédes Will (vagy Weird?) Smith-által játszott Vadiúj Vadnyugat (Wild Wild West) miliőbe sem illik be - inkább egy amolyan Tristram-Dodge City keverék, melyet egy különösen sötét és rezonáló Walking Dead szellem itat át. Izgalmasan hangzik?

Mert az is! Habár manapság a vadnyugati hangulat nem igazán menő (az utolsó nagyszabású játékra csak az RDR és korábban a Konami-féle Sunset Riders emléke ugrik fel), a Wolfeye tehetséges csapata pont ezt az űrt igyekszik betölteni, még ha kicsit természetfeletti köntösben vonultatja is fel ezt. A tálentumuk megvan hozzá, az újonc társaság ugyanis korábbi veterán Arkane Studios arcokból áll - őket pedig a Dishonored, vagy a Prey okán nem is igazán kell alaposabban bemutatni.

A Weird West (ahogy neve is mutatja) alapvetően egy CRPG-be oltott vadnyugati dark fantasy keverék, ahol a fekete mágia, a vérszomjas fenevadak és a furcsábbnál-furcsább érdekérvényesítő frakciók (szekták, kultisták, rangerek) küzdenek a hatalomért, amelybe bizony sokszor keserédes, vagy épp bosszúvágytól fűtött személyes kalandok is beékelődnek - elég csak, ha főhősünk esetét vesszük alapul. Bár elsőre a Weird West afféle izometrikus CRPG-nek tűnik, nagyon eltérő mechanikát alkalmaz: ahelyett, hogy a klasszikus építőkövekre helyezné a hangsúlyt, mint szintlépés, vagy szerepjáték - sokkal inkább a változatos szituációkra és ezek megoldásaira építi a játékmenetet, amelyeket aztán a karakter képességeivel és az őt körülvevő, egyébként félig-meddig interaktív környezetben rejlő lehetőségekkel lehet megoldani. Persze, azért itt is felbukkannak az ős-klasszikus CRPG stílusjegyek: random események a térképen utazás közben (mint pl. a Falloutban), a spontaneitás egyes küldetések alkalmával, vagy egyszerűen csak a világ ábrázolása, amely ugyan óriási, de inkább több különálló helyszín és érdemleges pont kusza hálózata, mintsem sandbox-jelleg.

Az oda-vissza utazgatás amúgy a sztorimesélés alapköve: nem csak azért fogunk a vadnyugaton ide-oda közlekedni, mert az NPC questek miatt muszáj, hanem mert alkalomadtán számos egyéb random találkozást is rejt, sőt! A jobbféle vándor kereskedőkkel is így futhatunk össze, de a vicceske jövendőmondó boszi is így szórakoztathat majd a sziporkázó regéivel. A haladás idővel persze felgyorsul, hiszen lóháton azért lényegesen könnyebben kutyagolhatunk ide-oda - persze érdemes inkább ebből is sajátot nevelni, mintsem lopni, mert hát… lenyúlt lónak izgága a háta, biztos cserben hagy majd minket.

A jövendőmondó, illetve a történetmesélés szövevényei idővel egészen furcsa helyszínekre és feladatokhoz kalauzolják majd a játékost, amelybe a valós mendemondák, illetve a képzelet sötét oldalának kreációi is beleillenek: vaddisznóemberré változhatunk hogy elpusztítsunk egy idős fát, ami lelkeket eszik, segíthetünk egy vérfarkasnak, aki a kihalástól próbálja megmenteni a népét, vagy spirituális földet is nyaldoshatunk, amely leginkább a Twin Peaks világára is hasonlít. Az ötféle karakter történeti íve is egészen parádés - a magányos, családját elvesztő visszavonult mesterlövésztől kezdve a fikcionális Elveszett Tűz Nemzetének vadászáig, mely utóbbinak történeti cselekményét egyébként egy valódi Anishinaabe törzsbéli író dolgozta ki, ezáltal beleszőve az ősi amerikai bennszülött misztikus kultúra részleteit is.

A Weird West ennek megfelelően számos parádés, ugyanakkor meghökkentő mellékküldetést dolgoz fel, kezdve az elátkozott, rémálmok által gyötrött falu sztoriját, amelyben különös halálesetek és szellemekkel suttogók nyomába eredhetünk, vagy a furcsa disznó-szerű lények mondáját, akik csak rímekben képesek beszélni, mellesleg kiválóan értenek a zombi-gyilkoláshoz. Persze, a Wolfeye játékában a hagyományos, ún. A-B-C és bounty küldetések is fel-felbukkannak, de a fentiek alapján egyértelműen a furcsaságok jelentik a Weird West lényegi mivoltát.

A másik óriási pozitívum, a fentebb említett gameplay-sajátosság: bár a játék alapvetően harc központú, a szimulációk világához hasonlóan főként az alternatív megoldásokon van a hangsúly, nem a face-to-face lövöldözésen. Ha valaki Wyatt Earp-ot akar játszani, természetesen megteheti, de sokkal inkább célravezető lehet a taktikus, átgondolt támadás, amelybe például lopakodást és gerilla harci mozdulatokat nyeshetünk bele. Persze, előfordul, hogy néha ezek is kudarcot vallanak (pl. egy természetfeletti döggel szemben, aki másféleképp érzékeli a környezetét), de ilyenkor mindig akad valamiféle környezeti interakció, amely segítséget jelenthet a küzdelemben. Megváltozik a szélirány? Van egy petróleumlámpa a közelben, a bozótos pedig száraz, mint a kóró - mit tennél? Oké, próbálkozzunk máshogy: ott egy mérgező hordó, amit fel is lehet rúgni ? Sziklák, amit le lehet gurítani a szirtről ? Ha megvan a Breath of the Wild szabadsága, az CRPG formában bizisten visszaköszön itt is és ez rendkívül jól áll a játéknak.

Bár eleinte egyedül vágunk neki a kalandoknak, a Weird West nem igazán egyszemélyes játék. Már csak azért sem, mert a dolgok előrehaladtával szükséges lesz egy-egy speciális képesség, vagy szaktudás, amit csak társak segítségével lehet szakszerűen kivitelezni, így az öt fejezet mindegyike kissé eltérő hangulatot áraszt. A kezdő karakterünk, Jane Bell fejvadász alapvetően puskákkal és pisztolyokkal domborít, a disznóember Cl’ens Qui’g shotgunokban jó, a spiritualista Across River főként a lopakodásban, csapdázásban fest tökéletes kompozíciót. Időközben gyűjthetünk társakat, bérelhetünk fel zsoldosokat is, de ha valaki különösen jól bevált főszereplőnek bizonyul, a későbbi fejezetekben akár a korábbi fejezetek főhőseit is vissza lehet szervezni hathatós csapattagnak.

A Weird West játékmenetében, tartalmilag és prezentációjában is kiváló: a jeles érdemjegy alapvetően a technikai problémákon vérzik el: el-eltűnő karakterek, megtorpanó és nem támadó, vagy eltévedő csapattagok, furcsa NPC reakciók és néhány apróbb grafikai glitch, amelyek közül inkább előbbiek jelenthetnek a kései órákban nehézséget. Nagyon remélem, hogy az összes ebből fakadó hibát kibuggolják a patchek, már a review készültekor is folyamatosan érkeztek frissítések a Steam verzióra.

Ettől függetlenül a Weird West egy hiánypótló, rendkívül egyedi és hangulatos játék: a természetfeletti játékvilága, furcsa történetei, taktikus párharcai és a CRPG-kre jellemző sok-sok sajátos és pozitív tulajdonságai miatt a misztikum és/vagy vadnyugat-imádók számára feltétlen ajánlott kategóriába sorolja. Érdemes lesz odafigyelni erre a Devolver-által felkarolt kis csapatra, nagy dolgokat vihetnek még véghez.

Pontosan
8
Platform: PC Steam (tesztelt) / Epic Store, Xbox One (X), SS/SX (GamePass is!), PS4-PS5
Kiadó: Devolver Digital | Fejlesztő: WolfEye Studios
Megjelenés: 2022. március 31. | Ár: 39.99 EUR ~ 14.500 FT

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

10 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==