[Teszt] The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.11.22. 20:00

A The Devil In Me-vel záró epizódjához érkezett a Supermassive Games sorozatának, a The Dark Pictures Anthologynak első évada. Arról a sorozatról beszélünk, amit érezhetően azért hívott életre a fejlesztője, hogy két nagyobb projekt közötti időszakokban, sokkal gyakoribb megjelenésekkel is ki tudja elégíteni a narratív horrorjátékok iránti keresletet, és persze hogy sokkal egészségesebb formában tartsa a saját cash flowját. Az antológiát a négy rész alatt sok kritika érte, melyek jelentős része pont a modell működőképességét próbálta cáfolni: ami az Until Dawnban jó volt hosszabb végigjátszási idővel és rengeteg szereplővel, az tömörebb formában jóval kisebb élvezeti értékkel bírt.

Megszokhattuk, hogy a korábbi epizódok népszerű horror archetípusokat idéztek meg (részenként akár többet is), és nincs ez másként a The Devil In Me esetében sem. A történet egészen az Egyesült Államok első sorozatgyilkosáig, Henry Howard Holmesig nyúlik vissza, aki brutalitásban is kétségkívül megelőzte korát, életművének egyik legdurvább helyszíne a később Gyilkos Kastélynak nevezett, saját maga által vezetett hotel volt. A Supermassive Games ezt a szállodát úgy képzelte el, mint egy Fűrész film helyszínét, amelyben Holmes rendkívüli kreativitással végez minden áldozatával. Persze a The Devil In Me története 130 évvel később játszódik, de Holmes szelleme elevenen kísért: egy “rajongója” centiről centire újjáépíti a hotelt egy szigeten, és a hatékonyságát próbavendégeken teszteli. Az általunk irányított csapat real crime műsorokat készít, a szálak így tökéletesen összeérnek: nekik új témára van szükségük, a szálloda építőjének pedig vendégekre.

Úgy gondolom, hogy az összes létező horror-téma közül a Fűrész-féle torture porn az, ami a leginkább közel áll a videojátékok világához, nem csak az explicit megjelenítés, hanem a feladványszerűen összerakott helyszínek és szituációk miatt is. Éppen ezért éreztem azt, hogy a The Devil In Me-t nem nagyon lehet elrontani, de legalábbis az antológia eddigi legjobb részének kell lennie. Az eddigi epizódok során azt is megszokhattuk, hogy a játékelemek szinte semmit nem változnak, így minőségbeli különbség is maximum abból adódhatott, hogy mennyire képesek jól tálalni és elmesélni a sztorit, de nagyrészt szubjektív volt annak a megítélése, hogy ki melyik játékot tartotta jobbnak. Ezúttal azonban készültek néhány újdonsággal a fejlesztők, finomhangolva a formulát. Most először szerepelnek tárgyhasználatra építő kalandjátékos elemek, persze kimondottan egyszerű formában: meg kell keresnünk kulcsokat egy-egy ajtóhoz, vagy bizonyos szituációban dönthetünk arról, hogy használjuk-e a nálunk lévő eszközöket. Ezzel az a gond, hogy amíg ezek nem voltak, addig igazából elfogadtuk a The Dark Pictures Anthologyt olyannak, amilyen. Most viszont, hogy már vannak ilyen elemek, sajnos nehéz nem észrevenni azt, hogy mennyire primitívek lettek ezek, a kulcsokat például az esetek többségében öt lépéssel arrébb találjuk meg. Aztán bekerültek az egyik karakterhez egyszerű feladványok, de összesen az egész játék során van ezekből három darab, így nehéz ezt értékelni. Mindkét újítás lehetett volna egy jó lehetőség a továbblépésre, így azonban csak még jobban felfedték a hiányosságokat.

A tartalom bővítése érdekében ezúttal a megszokottnál 1-2 órával hosszabb végigjátszási időt kapunk, ha már ezt is több kritika érte korábban. Ennek a plusz időnek köszönhetően valamivel alaposabban fel van vezetve a történet, mint a korábbiak, ráadásul próbáltak a csapattagok közötti kapcsolatokba is több dinamikát csempészni, több-kevesebb sikerrel. Mostanra egész jól sikerült kiegyensúlyozni azt, hogy a történet alakulásában mekkora szerepet játszanak a döntéseink, és mekkorát a sikeres (vagy elrontott) quick time eventek (a több nehézségi szintnek köszönhetően ráadásul ez utóbbiak még skálázhatók is), ráadásul az egy-két másodperces előérzetek is egész informatívak, volt nem egy, amiből jól látszott, hogy milyen döntést nem szabad hozni egy-egy pánikhelyzetben. Szóval egész ügyesen sikerült felépíteni a sztorit, csak sajnos valaki úgy gondolta, hogy jó ötlet lesz a karakterek mozgását speciális, akciójátékos interakciókkal feldobni. Így került bele a játékba kúszás, szűk résekben való oldalazás vagy felugrás magasabb szintekre. Ezzel nem lenne gond. Azzal viszont már igen, hogy kapunk három olyan tízperces szakaszt is, amiben csak ezeket kell csinálni mindenféle tét vagy kihívás nélkül - borzasztóan unalmas és egyáltalán nem tesz jót a dramaturgiának sem.

Nagyon látszik, hogy a The Devil In Me meg kellett, hogy jelenjen az őszi időszakban, mert régen keltett ennyire összecsapott hatást egy játék. A semmiből előtűnő partnerek, nem szóló szinkronhangok, a karakterek feje fölött lebegő tárgyak, végleges beakadások tereptárgyakba - ezek mindegyike előjött néhány percenként a végigjátszás során. A megjelenés után három nappal aztán érkezett egy 21 GB-os patch, ami bizonyára orvosolja ezek nagy részét, de az látszik, hogy valamiért túl nagy vállalásnak bizonyult az egész. Hogy a részek voltak túl közel egymáshoz vagy a bővített tartalommal nem sikerült megfelelő lépést tartani, azt nem tudom, de legalább annyi keserű percet okozott a The Devil In Me, mint ahány kellemeset.

De legyünk őszinték, a nap végén úgyis csak az fog számítani, hogy kinek mennyire tetszik a története és talál be horrorjátékként. Hiszen a főszerepet Jessie Buckley viszi, a sorozatgyilkos személye jól ki van találva, fülhallgatóval éjszaka játszva a szar is belénk fagy egy csomó jelenetnél, és azt azért minden kritika ellenére el kell ismerni, hogy a Supermassive a feszültség megteremtéshez nagyon ért. Jók a kamerabeállítások, a horrorszálloda, mint koncepció akkor is működik, ha az első perctől kezdve tudjuk, mire megy ki a játék, a főgonosz pedig pont olyan természetfeletti erővel rendelkezik, mint a legtöbb tisztességes slasher gyilkosa. Összességében tehát mindenképpen felemás élményt nyújt a játék, a pontszám pedig csakis akkor lehet egy ponttal magasabb, ha majd végül minden hibát kijavítanak. Azt viszont most, a megjelenés után remélem, hogy az évad végén a Supermassive hátrébb lép egyet, és tényleg megvizsgálja azt, hogy a folytatásban mitől lesz értékesebb a sorozat, és melyek azok a játékelemek, amelyek inkább csak rontanak az összképen. Most ezt nem sikerült jól belőni.

Pontosan
6
Platform: PlayStation 5 (tesztelt), PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S, Windows
Kiadó / Fejlesztő: Supermassive Games
Megjelenés: 2022. november 18. | Ár: Kb. 16.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 órája
2

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

11 órája
3

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

13 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

9 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==