[Teszt] Inscryption - a konzolos változat

Inscryption - a konzolos változat

sQrNagy Csaba2022.09.21. 09:00

Daniel Mullins. Talán érdemes megjegyezni ezt a nevet. A Vancouver városában egyszemélyes fejlesztőstúdióként tevékenykedő fiatalember évek óta rendkívül lelkes és üdítően kreatív résztvevője a különböző game jam rendezvényeknek. A PC-s indie közösség egy része valószínűleg a metafikcionális Pony Island és a The Hex című alkotásaival ismerte meg, az Inscryption megjelenése után viszont a tavalyi év játéka listákra és a legnagyobb díjátadók jelöltjei közé is felvésték végre a nevét - nem véletlenül. Ezúttal ráadásul kontrollert szorongatva sem maradunk ki az élményből!

Adatlapja szerint az Inscryption egy roguelike kártyajáték pszichológiai horrorba ágyazva. Az asztal másik oldalán sötétségbe burkolózó, rejtélyes figura rögtön játékra is invitál minket - majd az első néhány nekifutás során finoman vezeti a kezünk. A műfajban nagyrészt már megszokott alapok (támadóérték, életerő, speciális tulajdonságok) könnyen elsajátíthatóak, amire kiváló ritmusban, fokozatosan építik fel később az új mechanikákat - kellő mélységet adva a játékmenetnek. A koncepció egyik egyedi vonása, hogy minden kör elején két kupacból választva húzhatunk fel új lapot, de az egyre bővülő hagyományos paklink mellett mindössze ártalmatlan mókusok tornyosulnak. A legtöbb kártyát itt ugyanis kizárólag véráldozat útján tehetjük le az asztalra!

Folyamatosan mérlegelnünk és kockáztatnunk kell. A legerősebb lények csatasorba állításához kénytelenek leszünk akár három társát is felszámolni a rácsról, rosszabb esetben több oszlopot is védtelenül hagyva a 3x4-es pályán. Ez már csak azért is veszélyes, mert az opponenst közvetlenül kizárólag az ilyen üresen hagyott zónák támadásával sebezhetik a felek - stílusosan a fogát ütve ki a mellettünk álló mérleg nyelvére. Az nyer, akinél először éri az asztal lapját a túloldali súly. A horror tematikát erősítve esetenként erre rásegíthetünk a saját fogunk kirántásával vagy az egyik szemgolyónk tálcára helyezésével. A hasonló elkeseredett megmozdulásokhoz egyszerre három eszköz lehet nálunk maximum - mondjuk fogók, ollók és üvegbe zárt mókusok.

Morbid, de soha nem feszegeti a jó ízlés határait. Nem így akar meglepni, arra sokkal szofisztikáltabb eszközei vannak. Két kártyázás között itt is randomizált, elágazásokkal tarkított térképen lépkedünk előre, ahol körről körre új elemekkel egészül ki az eszköztárunk. Megjelennek az elhullott egységek csontjaiból idézhető bestiák, egyedi tulajdonságokat hordozó lapok, az ezek átadására szolgáló áldozati oltárok, permanens fejlesztésre csábító veszélyes tábortüzek, passzív erősítést nyújtó totemek vagy az elbukott körünk végén megalkotható halál kártyák - amivel mi magunk is a következő pakli részévé válunk!

A három eltérő terület szélén mindig egy főellenfél harc állja utunkat. Ezek a két körös összecsapások fantasztikus hangulatot teremtenek, zseniálisan csavarnak egyet a megszokott játékmeneten és sikeresen mozdítanak ki a komfortzónánkból. Akárcsak a váratlanul beszélni kezdő egyedi lapok vagy amikor a velünk szemben ülő rejtélyes alak felajánlja: nyugodtan lépjünk el az asztaltól és mozgassuk meg a lábunkat a zárt faházban! A játéktér hirtelen kitágul, a nagyrészt ismerős roguelike kártyajáték körül megjelenik egy rejtélyekkel teli szabadulószobába, aminek csupán egy eszköze onnantól a kezünkben tartott pakli.

... és ezen a ponton ajánlott abbahagyni az olvasást. Ez minden amit tudnod kell az induláshoz, ha nem idegenkedsz teljesen a kártyajátékoktól és egy bátran kísérletező, végtelenül kreatív és üdítően egyedi élményre vágysz. Árnyékban kell hagyni a további fordulatait és vakon belépni a sötét kabinba!

Néhány ködös félmondatot viszont kénytelen vagyok még megfogalmazni az átfogóbb kritika érdekében és a bevallottan lefelé kerekített pontszám alátámasztásához. A fentebb taglalt nyitás ugyanis mindössze az első harmada (!) egy idővel önmagára reflektáló, stílusok és műfajok határain elegánsan átlépő, folyamatosan megújulni képes, még a való világba is átszivárgó (ARG) történetnek. Persze ha visszatérnél később a klasszikus roguelike keretek közé, akkor a végigjátszást követően elérhető válik a PC-n ingyenes bővítéssel megkapott Kaycee's Mod: választható, egyre nehezedő kihívásokkal, eddig nem látott kártyákkal, új főellenfelekkel és egy szigorított szabályrendszerrel. De az Inscryption sokkal több ennél!

Daniel Mullins zsenijét dicséri, hogy a drasztikus váltások ellenére valahogy képes végig koherens egészet alkotni és még az utolsó óráira is tartogat meglepetéseket - na meg egy drámai és katartikus finálét. Egyszerűen mindennek helye és funkciója van, így fontos narratív szerep hárul az említett beszélő kártyalapokra, de akár egy átlagos menüelemre is. Első indításkor például nincsen "New Game" opciónk, csak a folytatás lehetősége. Mert a játék nem ott, nem akkor és nem velünk kezdődik.

Néhány negatívumra azért kénytelen vagyok rámutatni. Az egyik a talált filmes (found footage) ARG átívelő szál, aminek a megvalósítása néhány kulcsjelenethez már túl amatőr. Bár hihetetlen közösségi élményt nyújtott csavaros kódolt üzeneteivel tavaly a rajongóknak, erről a kontrollert szorongató új belépők már csupán utólag olvashatnak összefoglalót. A konzolos változat sokszor egyébként sem természetes közege a negyedik fal ledöntésének. Minimálisan csorbul az immerzió, a szabad kurzorral eltűnik néhány funkciótlan interakció, valamint egy bizonyos főellenfél harc alatt kénytelenek voltak kevésbé hatásos alternatívát találni a PC-s környezetre építő meta-mechanikára.

Nem nagyon tudtak mit kezdeni a DualSense képességeivel sem. A rezgések ritkán adnak hozzá az élményhez, az adaptív triggert pedig teljesen feleslegesen keményíti fel minden lap felhúzásakor - ráadásul ezt a játékon belül nincs lehetőségünk kikapcsolni. A látvány stílusos, de legtöbbször inkább ez is tudatosan használt narratív eszköz. A szinkront helyettesítő feliratozás pedig egyértelműen egy költségkímélő kényszermegoldás - bár sikerült fantasztikus hanghatásokkal, térben jól elhelyezett környezeti zajokkal és Jonah Senzel remek dallamaival feledtetni a hiányát.

Az Inscryption metafikciója tehát továbbra is PC-s környezetben igazán autentikus, de hálásak lehetünk, hogy kontrollert szorongatva sem maradunk ki belőle. Ha PlayStation platformon bogozzuk ki először a történet váratlan helyekre vezető szálait, abszolút nem lesz hiányérzetünk. Főleg ha képesek vagyunk tényleg vakon rányomni a játék ikonjára. Amikor 10-15 óra után legördül a készítők rövid listája, egy nevet garantáltan meg fogunk jegyezni. Csak soha ne változz meg Daniel Mullins!

INSCRYPTION
PLATFORM PS5 (tesztelt), PS4, PC
KIADÓ Devolver Digital FEJLESZTŐ Daniel Mullins Games
MEGJELENÉS 2022. augusztus 30. ÁR 7.090 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

7 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

23 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==