[Teszt] Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy

sQrNagy Csaba2023.02.07. 19:05

J.K. Rowling az ezredforduló környékén egy olyan varázslatos fantáziavilág alapköveit rakta le, ami minden bizonnyal sokunk gyermekkorát meghatározta. Gyakorlatilag egy generáció nőtt fel a szereplőivel együtt. Álmukban Roxfort kastélyának falai között bolyongtak, háziállat választásnál fülesbagolyért könyörögtek és amikor senki nem látta, laza csuklómozdulattal kísérték a wingardium leviosa mormolását egy fogkefével a kezükben. A Hogwarts Legacy élményét már ezeknek a fiataloknak a gondolkodása formálta. Az ő tiszta gyermeki lelkesedésükből született. Ezt pedig szerencsére minden pillanatán érezni!

A történet az eddig ismert Harry Potter univerzum előzményeként az 1890-es évekbe repít vissza, ahol egy ötödévesek közé bekerülő új varázslótanonc szerepét ölthetjük magunkra. A szabályzatot felrúgó lehetőséget különleges adottságunknak köszönhetjük, amivel képesek vagyunk érezni egy elfeledett ősi mágia nyomait. Természetesen ilyen elemi erőt mások is örömmel az uralmuk alá vonnának, így a Rendes Bűbájos Fokozat megszerzése mellett azért a kastély falain kívül is vár ránk bőven rejtély és izgalom a nagyjából harminc órán át kellemes tempóban hömpölygő, emlékezetes karaktereket mozgató, magabiztosan vezetett főszálon. Aminek nyilván a többszörösét fogjuk eltölteni a rajongói gondoskodással felépített, folyamatosan változó és számtalan játékmechanikát mozgató világban, ha mindent látni szeretnénk!

Kalandunk egy kellően részletes karakteralkotóval veszi kezdetét, ami bár nem enged minden csontot és pórust külön méretre állítani, azért elég lehetőséget biztosít a személyre szabhatósághoz. Arcszőrzetet mondjuk még képtelen produkálni tinédzser főszereplőnk, de a rendszernek köszönhetően így sem nagyon találkozunk majd két egyforma tanulóval az iskola falain belül! A pörgős prológus váratlan kitérője után még éppen beesünk a kiválasztási ceremónia zárására, így utolsóként besorolhat minket is a Teszlek Süveg a négy ház egyikébe - a későbbiekben a többiek közös helyiségébe ugyan nem léphetünk be, de a történet szempontjából túl sok eltérést nem fogunk tapasztalni.

Mint ahogy a rendkívül végletekben mozgó dialógusválasztási lehetőségek sem zárnak ki semmiből (még a két különböző befejezésből sem), hiába vagyunk nyájasak vagy gorombák mindenkivel - itt azért némi árnyalatot hiányoltam köztes opcióként. Szerencsére a diákok napirendjéhez sem leszünk kötve! Néhány küldetés ugyan kötelezően beültet az iskolapadba, de nem kell szigorúan igazodnunk egy beosztáshoz és az ismétlődő órákat később már csak egy elegáns és hangulatos montázsban láthatjuk. Legalább több időnk lesz szabadon felfedezni! A varázsvilág tömve van titkokkal, tennivalókkal és apró részletekkel, a kíváncsiságunkat pedig mindig jutalmazza valamivel a játék!

Roxfort minden eddiginél nagyobb és szövevényesebb, felépítésében szinte tökéletes mása a filmekben látott helyszínnek. A festmények, szobrok és páncélok reagálnak ránk, megbűvölt tárgyak teszik a mindennapi dolgukat, diákok társalognak és gyakorolnak, szellemek repkednek, Hóborc pedig önfeledten randalírozik. Egyszerűen él az egész világ körülöttünk a pince mélyétől a torony padlásszobájáig. Sőt, a kastély falain kívül is! A térkép nincs kezelhetetlen méretűre nyújtva, de autentikusan simítja bele a világába a zsáner klasszikus bandita táborait, mély katakombáit, mitikus vadjait, harci arénáit, környezeti feladványait (Merlin próbái), ügyességi kihívásait (ballonok, versenyek) és számtalan gyűjtögetni valóját. Ráadásul a történet előrehaladtával mind a négy évszakban megmutatja magát változatos időjárás és dinamikus napszak váltás mellett.

A játékmenet klasszikus szerepjátékos váza mindenkinek ismerős lesz. A fő történetszál felgöngyölítése mellett külön professzori feladatokat és igényesen megírt mellékküldetéseket vállalhatunk tapasztalati pontok és egyéb hasznos jutalom ellenében. A szintlépéssel automatikusan nő a három jegyzett statisztikánk (életerő, védelem, támadóérték), valamint idővel lehetőségünk lesz fejleszteni a különböző képességeinket és fokozatosan elsajátított varázslatainkat is a talentum kártyákon. Nem kényszerít elköteleződésre egyik irányba sem a mélységével, de könnyen átlátható és érezhető előrelépést kínál.

Akárcsak a különböző szintű mágikus erővel bíró ruhadarabok, aminek mindegyike csupán egyetlen fejleszthető értéket befolyásol - később egy passzív tulajdonsággal kísérve, amit akár magunk is beleszőhetünk. A rendszer komolyabb buildek építését nem szolgálja ki, de üdítően flexibilis: a transmog szabadon engedi variálni a legmagasabb számokhoz bármelyik korábban megszerzett szimpatikus kinézetet - akkor is, ha időközben már eladtuk. Talán már ennyiből is látszik, hogy a játékmenet minden lépéssel maximum térdig enged elmerülni, de jó ütemben és meglepően változatos elemekkel bővül.

Kezdetben például kénytelenek vagyunk az osztályterem gyakorló üstjében kotyvasztani a életerő visszaállító és stat-növelő főzeteket, miközben a támadó vagy alapanyagul szolgáló növényeket a botanikus kert egyik cserepében nevelgethetjük - mindegyik fél perctől negyed óráig terjedő aktív játékidőt kíván meg. Mire azonban összegyűjtjük a féltucat különböző receptet és egy maréknyi hasznos magot, már a végletekig személyre szabható Szükség Szobájában várnak majd a fortyogó kondérok, a hosszú sorokban zöldellő veteményes és a begyűjtött mágikus tamagotchi állataink - jól hallottad, Göthe Salmander üdvözöl! Roxmorts apró városa is rengeteg izgalmas lehetőséget nyújt, de a többi inkább legyen meglepetés.

Végül minden szál a csatákban ér össze, ahol a 30+ varázslat egyedi kombinációi mellett a főzeteink nyújtanak majd védelmet, de gondosan nevelgetett harci növényeinket is az ellenfelünk nyakába küldhetjük! Alaptalan volt minden előzetes félelmem. Ez a harcrendszer remek ritmusú, könnyen kezelhető és kellően széles eszköztárat ad a kezünkbe. A különböző színnel jelölt védelmező aurák mindig ahhoz igazodó támadást kívánnak meg, a kivédhetetlen csapások elől élmény oldalra vetődni, a parry (stupor) könnyen kivitelezhető. A környezeti elemek használatával és a négyes csoportokban előkészített varázsigékkel pedig kreatív kombinációk egész sorát csalhatjuk elő - felkapva, reptetve, földhöz csapva, felgyújtva, lefagyasztva és megátkozva az ellenfeleket. Vagy egy látványos kivégző mozdulattal rövidre zárva a nézeteltérést az ősi erőnek köszönhetően.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy néhány puritán mechanikával a lopakodás már nem járható út. Hátukba sunnyoghatunk, zajt csapva szétválaszthatjuk a párban örködőket és zárakat törhetünk fel egy egyszerű minijátékkal. Az iskola tiltott szekcióiban ez mindenképpen szükséges alternatíva a csínytevésekhez, de a szabad ég alatt seprűre pattanva is elkerülhetjük a felesleges konfrontációt! Az aktuális kviddics szezont ugyan lefújták, de a repülés ettől még fantasztikus érzés - könnyedén manőverezhető és kellően gyors, főleg néhány fejlesztés után. Megunhatatlan! Persze idővel nem árt azért összebarátkozni egy hippogriffel...

TECH-DOBOZ

A Hogwarts Legacy a jelen generációban már megszokott módon három + kettő különböző grafikai lehetőséget kínál PlayStation 5 és Xbox Series X konzolon. A Series S eltérő értékekkel és néhány hiányzó opcióval dolgozik. Az adatok az ElAnalistaDeBits méréseit tükrözik.

PlayStation 5 / Xbox Series X

  • Quality / Balance mód: 1800p / 30 FPS vagy 1800p / 40FPS (120Hz)
  • Ray-tracing mód: 1440p / 30FPS
  • Performance mód: 1440p / 60FPS vagy 1080p/ ~80FPS (120Hz)

Xbox Series S

  • Quality / Balance mód: 1188p/ 30 FPS vagy 1080p / 40FPS (120Hz)
  • Performance mód: 900p / 60FPS

A minőséget preferáló beállításokkal ezen felül némileg magasabb felbontású textúrákat, részletesebb fény-árnyék effekteket, dúsabb növényzetet és nagyobb látótávolságot is kapunk. Ennek ellenére a PlayStation 5 tesztidőszak alatt én a magasabb képfrissítés reszponzivitását preferáltam.

Szöknek ki az ujjaim alól a karakterek, de beszéljünk kicsit a játék technikai oldaláról is. Az előző generációs Unreal motor továbbra is egy megbízható alap, amit sikerült egy nem feltétlenül hiperrealizmusra törekvő művészeti irányvonallal, egyéniséget sugárzó, részletes karaktermodellekkel, gyönyörű tájakkal és számtalan jópofa animációval megtámogatni. Nem mindenhol mutatja a legszebb oldalát (képtisztaság, mimika, dialógusok alatti rendezés) vagy képvisel megkérdőjelezhetetlen generációs ugrást, de még így is lenyűgöző az az aprólékos világ, amit felépítettek. Megkockáztatom, hogy számos területen közelebb nyújtózkodik a Rockstar által magasra helyezett léchez, mint korábban bármi.

A felhasználó felület minden egyes része átgondolt és gyönyörűen kidolgozott, bár néhol lehetne egy leheletnyivel gyorsabb. A hopponáló pontok között néhány kósza pillanat alatt válthatunk és bár a kastély egyes részein olykor egy-két másodperccel késleltetéssel nyílik csak az ajtó, a világ felfedezését soha nem törik meg töltőképernyők. A DualSense támogatás külsős megjelenéshez képest meglepően gazdag, mint ahogy az audio részt is külön ki kell emelnem. A szinkronstúdió hihetetlen munkát végzett: a húzónévként érkező Simon Pegg mellett is szinte kivétel nélkül sikerült megtalálni a megfelelő orgánumokat minden szereplőhöz - a karaktergeneráló mesterséges pitch csúszkáját viszont felejtsük el. A komponisták nagyzenekari művei ügyesen építettek be nosztalgiát piszkáló dallamokat egy friss és erőteljes zenei anyagba, ami a játékhoz hasonlóan stabilan megáll azért a saját lábán is.

A Hogwarts Legacy ugyanis képes volt úgy építeni a brit írónő munkájára, hogy egyetlen pillanatra sem éreztem az ott megismert szereplők és szituációk hiányát vagy átlátszó, szolgai másoláskényszerét. A játék története izgalmas, karakterei emlékezetesek, világa pedig élettel teli és érezhető rajongói odaadással, a legapróbb részletekig kidolgozott. Bár gyakorlatilag a játékmenet egyik elemét sem mélyíti el, elég nagyot merít a különböző területekről ahhoz, hogy változatos és szórakoztató maradjon. Egy varázslatos kaland, ami nem csupán közelebb vitt gyermekkorunk fantáziavilágához, de közben talán soha nem érezhettünk azt ennyire a miénknek!

PLATFORM PC, XS|X, PS5 (tesztelt)
KIADÓ Warner Bros. Interactive Entertainment FEJLESZTŐ Avalanche Software
MEGJELENÉS 2023. február 10. ÁR 23.990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

13 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==