A videojátékok is olyanok mint a könyvek vagy akár a filmek, mindig akad köztük olyan gyöngyszem, ami valamiért kimarad az ember életéből. Számomra a Tactics Ogre ilyen játék. A ma már legendás státuszban került SRPG 1995-ben jelent meg Japánban, SNES-re. Egy évvel később következett egy Sega Saturn átirat, majd újabb egy év multán PS1-re is megérkezett a játék. 1998 májusában aztán angolul is kiadták, később pedig PSP-re is kijött egy remake. Emlékszem ’98-ban a Final Fantasy Tactics hasított, alig tudtam lejönni róla, annyira jó volt. A Tactics Ogre azonban valahogy nem jutott el hozzám, pedig műfajának egyik legjobbjának tartották, ami lerakta a stílus alapjait. Ha tudom akkor, hogy a játék alkotója Yasumi Matsuno, aki a FFT-n is dolgozott, akkor biztosan megszereztem volna. Most azonban 2022-ben megérkezett a TO:Reborn, a PSP-s rész remake-je, én pedig belevetettem magam a játék sűrűjébe és – jó értelemben – kicsit megint 1998-ban éreztem magam. Erről is nehezen tudtam lejönni.
2022 a srtatégiai RPG-k szempontjából kiválóan sikerült. Az év elején a Triangle Strategy megadta az alaphangot. Egy kiváló SRPG-t ismertem meg a játékban, ami remekül megfelelt a mai standardoknak. Ennek fényében üdítő volt, hogy a Tactics Ogre: Reborn mennyire modern élmény, akár a TS mellé helyezve is megállja a helyét. Az alapokokat 27 évvel ezelőtt olyan jól lerakták, hogy ma már csak csiszolni kellett egy kicsit. Néhány hete merengtünk el a szerkesztőségi fórumunkon, hogy sokszor nem újdonságok hajszolására vágyunk, hanem a meglévő játék mechanikai rendszerek tökéletesítésére. Mennyire örülnék egy olyan Final Fantasy-nak, ami visszahozná a fordulatos sztorikat és a régi harci rendszereket. Csak éppen tökéletesre csiszolva. A TO:Reborn ilyen szempontból telitalálat. Itt van egy SRPG, ami kiválóan hozza azt mechanikai és tartalmi szintet, amit egy ilyen játéktól az ember elvár. És ennél nem is kell több!
A játék egyes elemeit vizsgálva nincs okunk a panaszra. Epikus fantasy történet, sok-sok politikai és misztikus szállal? Itt van, ahogy az kell! Bevallom, személy szerint ezeket a játékokat soha nem a történetük miatt szerettem. Pedig az FFT is egy Trónok Harca-szintű téma a csavarok és komplexitás és persze dráma tekintetében. És a Tactics Ogre is legalább ilyen erős, csak sokkal sötétebb tónusban. A történet kiindulópontja a bosszú, amit a főhős Denam a családja kiirtása miatt szeretne venni. Miközben elmerülünk a háború morális megítélésének útvesztőiben, megismerünk egy világot, tele életteli karakterekkel. Egy ponton komoly, hátborzongató választás elé kerülünk, ami alapvetően befolyásolja az egész játékot, sokszor morális szürkezónába lökve a játékost. Lawful vagy Chaotic, nem is lesz egyszerű dönteni, mert jó, ha eszünkbe véssük az emberi történelem egyik több ezeréves igazságát: háborúban nincs jó és nincs gonosz.
Jó tehát a sztori, ráadásul a Chatotic utat választva további elágazásokat is lehet választani, így az újrajátszási faktor is rendben van. Már csak azért is, mert a különböző utakon más-más karaktereket lehet felvenni.
Térjünk is rá minden SRPG legfontosabb részére a harcokra! Ebben pedig a Tactics Ogre a mai napig a legjobbak között van. A tanuló órák után hamar mélyvízbe kerülünk, ahol aztán élvezhetjük a végletekig csiszolt játékmenet minden elemét. A fejlesztések, kasztrendszer, és persze maguk a harcok is kimunkáltak, jól működnek. Élveztem a csatákat, alig vártam, hogy az agyamat átmozgató kihívásokkal szembesüljek. Hála'istennek a random harcokat kivették, így grindelni a helyszíneket kiválasztva a gyakorló opcióval lehet. Egyedül talán az AI marad el a mai sztenderdektől, de nem vészes a helyzet. Kivették a túlfejlesztés lehetőségét, azaz a sztori bizonyos pontjain van egy maximális szint, amit nem lehet átlépni. Ez nem rossz ötlet. Ellenben bekerültek a képességkártyák, amiket a csatatéren lehet gyűjteni és különböző plusz képességekkel ruházzák fel átmenetileg a karaktereinket. Erre szükség is lesz, mert ha valaki elhull, és nem támasztjuk fel három körön belül, akkor végleg búcsút inthetünk az adott, sokszor hosszú órákig fejlesztett karakternek. A grind mennyisége optimális, néha egy-egy csatánál volt olyan érzésem, hogy nem boldogulok, és nem tudom a fejlesztések hiányát taktikázással kompenzálni. Ilyenkor egy-egy terepen megvívott gyakorló csata pillanatok alatt felhúzta olyanra a szintemet, ami már elegendőnek bizonyult a győzelemhez. Szerencsére van gyorsítás funkció, ha lassúnak találnánk a csaták folyását. A grafikát is szépen kipolírozták, sokat nem fejlesztettek rajta, ez továbbra is egy SNES játék technikailag, de a dizájn már az eredetinél is rendben volt.
A Tactics Ogre egy álom minden SRPG-t kedvelő játékosnak! A játék úgy tudott friss maradni, hogy alig nyúltak hozzá az alapokhoz. Nem sok huszonhét éves játék mondhatja el ezt magáról. Ha csak egy kicsit is szeretjük a stílust, akkor a karácsony egyik sikerélménye lehet. De ha csak most ismerkedünk a stílussal, akkor is az egyik legjobb választás kezdésnek.
Platform: PS5, PS4 (tesztelt), Nintendo Switch, Steam | Kiadó / Fejlesztő: Square Enix | Megjelenés: 2022. november 11. | Ár: Kb. 20000 Ft