[Próbakör] Street Fighter 6: a pofonvihar közepéről jelentjük

Street Fighter 6: a pofonvihar közepéről jelentjük

Oldern the 1st2023.01.05. 15:56

Valahol rémisztő az, hogy már eltelt annyi év a Street Fighter IV megjelenése óta, hogy a képernyőre festett speciális effektek "street art"-jellegétől konkrét nosztalgiát tudjon érezni az egyszeri játékos. Pedig így van: 2009 óta történt egy s más - és hazudnék, ha azt mondanám, hogy a Street Fighter széria ereje teljében van. Ez sajnos nincs így. Az ötödik rész, bár sokak elmondása szerint mostanra úgymond "beérett", nagyjából összeállt, olyan sok éven át volt kellemetlenül használható, rosszul átgondolt, büdzséproblémáktól szenvedő tinédzsere a stúdiónak, hogy egyszerűen nem tartottam már annyira jónak az egészet. Egyre ritkábban telepítettem fel a játékot újra, és amikor vissza-visszaugrottam, akkor is egyre rövidebb ideig működött a varázslat. Ehhez képest idén néhány jóbaráttal újra elkezdtünk SFIV-ezni, és a mágia megvan - még mindig. Az ötödik részből valami hiányzott. Éppen ezért nem állíthatom, hogy kifejezett izgalommal vártam a hatot. Emlékszem még az ötös béta élményeire és arra a kvázi csalódásra, ami később ért - féltem, hogy ez megismétlődhet majd december közepén. Szerencsére nem így történt. És a június nagyon messze van.

Nem kellett egyébként annyira sokat tennie a Capcom fejlesztőinek ahhoz, hogy a játékosok szívét elnyerjék. A hatodik részben az eddigi mechanikák különös szintézisére került sor, amit még magam sem értek annyira mélyen, hogy precízen el tudjam magyarázni. Inkább csak egy körülírási kisérlet következik. Szóval... a legtöbb verekedős játékban eddig is vagy az offenzív, vagy a defenzív mechanikák kerültek túlsúlyba az adott játékok bizonyos szakaszaiban - és ilyenkor mondtuk azt ,hogy vagy a másikat lerohanós műfaj van életben, vagy a "turtle-heavy", a védekezésre építő, kiszámított, és emiatt sokszor unalmas taktikák ismétlődnek. A Street Fighter III öröksége pedig még mindig ott lebeg a sorozat feje felett - az a bizonyos parry, a jól időzített gombnyomás, amiben hihetetlen potenciál van a legmagasabb szinteken, de a kezdők általában nem sokat tudtak vele kezdeni. Az SFVI harcrendszere egy választ próbál adni arra a kérdésre, hogy hogyan is lehetne jól működően adni egy jó parry-mechanikát a játékosoknak úgy, hogy ez ne törjön el mindent. A béták alapján azt mondhatom, hogy ez a mostani megoldás sikerrel járhat majd. A lényeg, hogy adott egy dedikált parry, két gomb lenyomásakor, amit amíg nyomva tartasz, addig MINDENT levédesz (a szokásos apróbb kivételektől eltekintve), viszont csak akkor vagy valóban előnyben, ha parryt magát a támadás beérkezése előtti utolsó pillanatra időzíted. Ha nem így teszel, ne adj isten a semmiben parryzgetsz, gyorsan fogytán leszel egy bizonyos nyersanyagból, ami csak lassan töltődik vissza - ráadásul az SF-szériára oly jellemző felerősített, úgynevezett EX-mozdulatokat is ugyanebből a csíkból tudod használni - ha tehát kiüresedtél, jó tizenöt-húsz másodpercig se parry, se biztonságot jelentő sárga speciális támadások.

Ha a helyére csúszik ez a parry-jellegű mozdulat, máris felépülnek köré fejben a további koncepciók: irány+parryvel egy megszakíthatatlan, az ellenfelet a sarokban blokkolás esetén is védekezésképtelen helyzetbe hozó támadás természetes módon lesz a parry ellenfele - és ez azt jelenti, hogy máris megkezdődhet a csiki-csuki, amit a verekedős játékokban annyira imádunk. Késleltetjük a támadást? Inkább fogunk? Nem ugrik-e inkább? Stb stb. Az SFVI új rendszerében mindez organikusan, egyszerűen csak működik, folyik, mint a festék. Vagy a víz, persze. De ha már graffiti, ugye, akkor maradjunk a hasonlatnál. A karakterválaszték az eddigiek alapján még nem lesz az igazi - és a legvadabb, legegzotikusabb arcokat még ki sem próbálhattuk, de egy biztos: ezekkel a rendszerekkel Chun-Li, Ryu, Ken vagy akár az újak (részeges karatemester-style Jamie, vagy a Guy-iskola új növendéke, Kimberly) is nagyon élvezetesen működnek, látványos ívű támadásokkal, saját színvilágukat behozó speciális mozdulataikkal mintha egy mozgó festményt elevenítenek meg. Ebben a művészetben nagy szerepe van annak, hogy a Capcom végre tanult a riválisoktól: már-már MK-t és Tekkent idéző hátterek kerültek a játékba, amik végre kevésbé vannak telenyomva kontrasztos színekkel és idióta karakterekkel - így jobban tudunk az akcióra fókuszálni. A játék - ami amúgy a RE enginere épül, ha jelent ez bárkinek valamit 2022-ben -, így szinte lefolyik a képernyőről.

És a legjobb? A netkód. A hétvége során egyetlen lagos meccset nem sikerült találnom az európai lobbiban(!), a képernyő tetején pedig megkaptam azokat az információkat hogy hány frame delayjel játszódik az esemény - a GGPO-szerű (vagy az?) netkód 2-3 frame delayig semmiféle érezhető akadozást, játékélményromlást nem hozott, ami 120-150ms késleltetést is elbír. Akárhogy nézem, ez azt jelenti, hogy a kontinensen bárki ellen játszhatunk majd probléma nélkül - és az amcsi keleti part sem feltétlenül lesz problémás. És a meccsek után AZONNAL játszhatunk újra. Tudom, röhögni kell azon hogy ez fícsör, de hát ide jutottunk. A Tekken 7-ben (amit én az előző generáció talán legjobb verekedős játékai közé sorolok) mindez erős 40 másodperc után jön el, a FighterZ-ben 8-10 másodperc a minimum, az SFIV-et inkább ne is említsük, egyedül az eggyel korábbi érából az UMVC3 hozza az instant újrajátszás lehetőségét, de ott is van némi idegesítő, erőltetett késleltetés. Itt szinte semmi.

Újszerű, mégis már most, "nulladik szezonjában" összetett harcrendszerű játék, pazar látvánnyal, tökéletes netkóddal, sallangmentes újrajátszással? Őszintén kérdezem: kell ennél több ebben a műfajban? Ezzel a listával bármelyik verekedős játék rajongója elégedett lenne, ha egy új epizód kapcsán ilyeneket olvas a kedvencéről. Júniustól pedig úgy néz ki, hogy ismét nagyon jó lesz SF-rajongónak lenni.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

28 perce

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==