[Teszt] SteelSeries Apex Pro Gen3 - a billentyűzetek csúcsragadozója?

SteelSeries Apex Pro Gen3 - a billentyűzetek csúcsragadozója?

mcmackoGéczy Attila2024.11.12. 21:53

A SteelSeries eszközeinek már a csomagolása tudtunkra adja, hogy nem mindennapi termékekkel van dolgunk. Az Apex Pro Gen3 dobozán egy aranymatrica hirdeti a „legjobb prémium billentyűzet” díj magasztos mivoltát, valamint a 0.1-4 mm között állítható kapcsolók innovációját. A kezünkbe véve, és az asztalra téve, majd használat közben azonban nem csak ezek a lehetőségek olvasztanak minket a periféria köré. Az Apex Pro TKL kapcsolóinak hangja és feelingje egész egyszerűen varázslatos; nem volt olyan, aki ne kapta volna fel a fejét a kellemes pötyögésre. A szokásos RGB-világítás és a keyboard tetején található OLED kijelzőcske pedig hab a tortán – itt tényleg prémium minőségről beszélünk.

De mi is van a dobozban? A narancsszín csomagolást felhajtva a billentyűzet fő egysége jelenik meg előttünk, mattos fóliában elhelyezve. Felül a szokásos „Open this - for Glory” felirat alá rejtett további kartonrekeszek sorakoznak. Ebben egy szövetborítású, de meglepően merev kábelt találhatunk, ami az USB-C kapcsolat létrehozásához lesz szükséges. A doboz aljában pedig egy csuklópad is helyet kapott.

Asztalra téve a billentyűzetet rá is fogunk érezni, hogy miért is csomagoltak támasztékot az egység mellé. Az Apex Pro magas jószág, tényleg nem árt hozzá a puha textúrájú, de kemény testtel rendelkező csuklótámasz. A készüléket forgatva még egy érdekes dologra lehetünk figyelmesek. Az Apex alján egy rejtett fiókban gombcseréhez szükséges csipeszt rejtettek el a készítők. Okos!

Az Apex Pro Gen3 egyik fő vagánysága a kapcsoló technológiájában keresendő. Az Omnipoint 3.0 „hipermágneses” sawitchek újszerű működést kínálnak. A saját Steel-fejlesztés lényege, hogy egy mágneses érzékelő figyeli a kapcsoló középső idomjának függőleges mozgását. Az érzékeléshez pedig valódi funkció is társul. A szoftver 0.1-4.0 mm között képes aktuációs pontot kijelölni, ezzel szabályozva a leütés jellegét. A csökentett aktuációs pozíció „akár 20x gyorsabb érzékelést, és 11x gyorsabb reakcióidőt” nyújthat. Kérdés persze, hogy ez csak egy egyszerű arányossági leosztásból következik, vagy gyakorlati értékek tekintetében is előjönnek ezek a számok. Ember (vagy gép?) legyen a talpán (tenyerén?), aki ezt meg tudja mondani…

A billentyűzet UK leosztású, tehát nincsenek rajta ékezetek, de a bal shift gomb rövid, tehát simán tudsz „í” betűt írni hotkey nélkül a bal shift melletti „\” jellel, ráadásul az „ű” betűt sem az enter fölött kell keresni, mint sok más prémium billentyűzet esetében. A TKL verzió leosztása (amit éppen teszteltünk) természetesen „tenkeyless” formát hoz, azaz rövidített kivitelben érkezik. A home-gombsor felett található egy extra média-gomb, valamint egy lenyomható görgő. Itt található a visszajelzésért felelős OLED kijelző is. Az RGB színek éles fényt kínálnak – ízlés kérdése, hogy kinek mi jön be, szerintem kifejezetten jól ál ez a hivalkodó stílus az eszköznek.

Szoftveres tekintetben magától értetődő módon most is a SteelSeries GG-t kell telepítenünk, ha az extra tulajdonságokat teljes mértékben ki szeretnénk használni. A GG „home” menüje első blikkre egy jó nagy reklámnak, illetve azok gyűjtőfelületének tűnhet, de lejjebb tekerve érdemi információkat is kaphatunk például az Omnipoint 3.0 kapcsolók kapcsán. Természetesen ezek a linkek egy böngészőbe visznek át minket, de tekintsünk úgy a dologra, hogy egyfajta tudásközpontként megkapjuk a segédletet a megfelelő alkalmazásokhoz.

Én például itt figyeltem fel először a Rapid Trigger opció fontosságára. A technológia lényege, mint a fenti GIF is mutatja, hogy a lefelé/felfelé útnak nincsenek diszkrét értékei. Magyarul lefelé, vagy felfelé haladva az irányváltás adja meg a lenyomás-felengedés dinamikáját. Lefelé nyomáskor máris aktív a gomb, ahogy elengedjük, úgy pedig alapállapotba áll a billentyű, még azelőtt, hogy visszaérne az úton egy „reset” stációig. Mire jó ez? Például ritmusjátékoknál, ahol minden egyes gomblenyomás és felengedés extrán számít, így nincs kimaradó hang, elrontott ritmus. Mikor felesleges? Alapvetően nem véletlen a kétpontos akció a lenyomásnál-felengedésnél. Digitális technikában ezért találták ki például a Schmitt Trigger-t, ami az akaratlan gomb-pergést, azaz a zajszerű ki-be kapcsolást finomítja. A lenyomás és felengedés közötti szürke zónában kiszűrjük a gyorsan pergő váltásokat. Ha ez nincs, akkor minden kisebb fel-le útra gomblenyomást érzékel az eszköz. A Rapid Trigger „úgyfelejtése” például sima gépelés közben is okozhat meglepetést. A Rapid Trigger tehát nem esszenciális dolog, inkább egy lehetőség a játékosoknak, hogy ott is tudjanak gyorsaságot mutatni, ahol a hiszterézis-szerű működés esetleg gátat szabna annak. Ilyen például az 1-2 frame ablakokkal játszó bunyós játékok, vagy soulslike címek rendszere. Feltehetően a 16-8 ms alatti zajokat pedig ilyenkor is szoftverből szűri a készülék. Amúgy szoftverből is állítható az RT, sőt, egyes gombokra egyesével lehet konfigurálni az aktuációs mélységet és az RT jelenlététét. Az RT kivételek szabályzása amúgy nem csak a játékokra lehet kihatással. Például a kisujjakat is bevonó gyorsbillentyű kombinációk optimalizálásában segíthet, ami irodai környezetben is hasznos lehet. (Ugye, CTRL+S?!)

Van egy máááásik funkció, aminek szintén RT a rövidítése: ez a Rapid Tap, aminek a lényege, hogy például fordulásnál a WASD kombináció A-D gombjait egymáshoz rendelhetjük. Ha egyszerre is van lenyomva két gomb, amint nyomjuk a második gombot, az azonnal aktiválódik. FPS játékokban lehet ezzel gyorsabb kanyarodást elérni, esetleg guggoló ugrást könnyíteni, vagy cancel-mozdulatokat behozni. Egetrengető változás? Nem, ha nem figyelsz, talán észre sem veszed, de ha profi vagy, esetleg, ha jobban sasolsz, érezni fogod, hogy ténlyeg segít a mozgásokon ez a lehetőség. A Rapid Tap eléréséhez nem szükséges a GEN3 billentyűzet, hiszen a SteelSeries visszafelé kompatibilissé tette az összes Apex eszközükre a lehetőséget.

Szoftveren belül (természetesen a SteelSeries GG-ről beszélünk) ismét van tér az Engine opciókon belül játszadozni. Ahogy mondtuk, a fenti lehetőségeket például gombok szerinti konfigurálhatjuk. Ez alól egyedül a kurzorok és a home gombok, na meg az F1-12 gombsor a kivétel. Érdekes, hogy a nyilakra nem tették rá a külön finomhangolás lehetőségét. Volt olyan eset amikor kizökkentett, hogy a kurzorok más érzékenységgel működtek, mint a billentyűzet többi része. A készítők egy további figyelmességet is kínálnak az egyesével állítható aktuációs mélység és RT lehetőségek között. Ez pedig egy „védelmi mód”, ami a környéken dundi ujjakkal egyszerre történő óvatlan, enyhe lenyomástól védi az adott billentyűket.

A Prism mód is visszatér, amelyben az RGB-t konfigolhatjuk kényünkre-kedvünkre. Maradjunk annyiban, hogy a West Coast preset nekem bőven elég volt – kék-zöld-narancs kombinációja kellően más, mint a tipikus zöld, rikító piros, vagy neonkék árnyalat, amit a többi eszközömnél megszoktam. Kifejezetten jópofa megoldás az is, hogy a SteelSeries gombbal „meta”-funkciókat tudunk definiálni. Ezek pont úgy működnek, mint a Windows forrógombok, csak éppen a billentyűzettel kapcsolatos lehetőségekre fókuszálnak (vagy amire beállítjuk őket). Ha esetleg a billentyűzet firmware szoftverét frissítenénk, azt is a GG-n keresztül tudjuk megtenni, és természetesen van lehetőség felhővel szinkronizálódni.

A felső OLED kijelző funkcióiról sem beszéltem még. Eleinte azt hittem, egy felesleges plusz lesz, de szerencsére hamar megkedveltem. A GG nélkül is elég sok mindent be tudunk állítani a média gomb hosszú lenyomására előbukkanó menüből. Az RGB fényerejét, makrókat, a kijelzőt magát, és beállítási mentéseket is kapcsolhatunk, sőt, a fentebb említett Ominswitch-lehetőségeket is állíthatjuk. Ahogy a trigger mélységét tekerjük fel-le a kijelzőn található csúszka mentén, úgy színeződnek a számgombok is a billentyűzet felső részén. Micsoda figyelmesség!

Ergonómiával kapcsolatos bosszantó apróságokat is találtam sajnos a sok-sok mérnöki odafigyelés mellett. Már ha ennak tekinthető, hogy eléggé élesek a gombok, tehát a tenyérélen is érződik mondjuk a két CTRL gomb sarka, ha épp úgy tartod a kezed pötyögés közben. A másik pedig a csuklótámasz. Mivel nincs párnázat, ezért például fémszíjas órát le kell venni használat közben. Ugyanígy érdekes az USB -C elhelyezés, amely felfelé mutat, de nincs berejtve egy fészekbe a készülék hátán vagy alján, így számolni kell az asztalon azzal, hogy kikandikál felfelé. Nagy gamer asztalokon ez nem fog gondot okozni, kisebb otthoni vagy irodai helyeken azonban például egy gaming laptoppal együtt már kritikus lehet az a mínusz 3-4 centi.

Prémium minőség, sokoldalúság, és olyan finomhangolási lehetőségek sora, amit a profiknak szántak, de kocajátékosok is előnyt kovácsolhatnak belőlük. A SteelSeries Apex Pro Gen3 nagyon kellemes összbenyomást tett, de ilyen árszabás mellett el is várható, hogy egy prémium járaton érezzük magunkat használata közben. Vannak tulajdonságai, amiket az ízlés más-más polcokra tehet, de az OLED kijelzős konfigurálhatóság, a fantasztikus (és szabályozható gombérzet) már eleve magasra rakja az Apex Pro Gen3-at! Ha megadnád a módját, tudd, ezzel nem fogsz mellépötyögni…

Ha szeretnéd a készüléket megvásárolni, mindenképp a forgalmazó által küldött linken keresztül tedd, hiszen jót teszel velünk is és a hazai képviselettel is. A készülék jelenlegi ára kb. 100.000 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

5 perce

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

22 órája
1

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

1 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

1 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2 napja
6

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2 napja
11

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

3 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

4 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

4 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

4 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

5 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

6 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

7 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

7 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

7 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

8 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

9 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

9 napja
6