[Teszt] Star Wars: Dark Forces Remaster - E chu ta! Megint egy újrakiadás, amiről kár lemaradni!

Star Wars: Dark Forces Remaster - E chu ta! Megint egy újrakiadás, amiről kár lemaradni!

mcmackoGéczy Attila2024.03.05. 22:30

A Dark Forces kapcsán két személyes sztorim van. Az első ott kezdődik, amikor köpködve ültem be a Rogue One vetítésre, mondván: a Halálcsillag terveit fákin’ Kyle Katarn lopta el a titkos birodalmi bázisról, nem holmi nyekenyóka zsoldoscsapat. Persze a film után megtértem, a Rogue One-t azóta is az egyik legjobban sikerült Star Wars tartalomnak gondolom az ezredforduló után. A másik történet pedig valamikor még az ezredforduló előtt történt. A 486DX2 masinámra megérkezett a Dark Forces, én pedig két-három pálya után kőkeményen lepattantam róla, pedig minden, tényleg MINDEN elém kerülő LucasArts és Csillagok Háborúja játékot zabáltam, egészen odáig.

Hogy ez miért történhetett, arra a lenti okfejtésben keresem a választ. Mindenesetre a Dark Forces-t sokan megosztó alkotásként kezelünk a mai napig is. Sokan imádják, egyfajta Star Wars relikviaként tekintenek rá a Legendák korából. Egy olyan ereklyének ami képes volt alternatívát kínálni a Doom klónok tengerében, és emellett a ritkaságszámba menő, mégis szupersztár Star Wars játékok sorába is illeszkedett. Mások pedig megkérdőjelezik az FPS erényeit, illetve néhány tervezői döntésen csámcsognak a mai napig. Hol az igazság?

AZ ERŐ VELE VAN

Kezdjük azzal, hogy mit is csinált ügyesen a Dark Forces. Tulajdonképpen elég sok mindent. A játék tudta kezelni az ugrást, a fel-le tekintést, sőt a „szoba-szoba felett” trükkel is előremutató dolgokat produkált. Például hidakat épített, magaslatba emelkedő csarnokokat, folyosókat húzott fel, ami később sem volt egyértelmű mutatvány. A falakról pattogtak a lövedékek, a sötét folyosókon villogtak a plazmapuskák. A DF, szerencséjére, egy olyan időszakban érkezett, amikor a Star Wars tartalom sem volt mindennapos. A Dark Forces akkor kánonnak számító sztorival kínálta meg a rajongókat, nevezetes karakterekkel (Jabba, Boba Fett), ismerős formavilággal, zenével és atmoszférával kecsegtetett. Ha ma is elindítod az eredeti Dark Forcest és azonnal érzed, ahogy a klasszikus Star Wars hangulat bekúszik a bőröd alá. Ez pedig ünnepi kiváltságnak számított a kilencvenes évek közepén. A Dark Forces fegyverjátéknak van dinamikája, vagy inkább úgy mondom, jellegzetes húzása. Mindegyik fegyónak lehet, illetve van is szerepe az adott ellenfelekkel szemben. A pisztoly lassú, de pontos. A rohamosztagos sugárvető meg 95-ben is hozta a mémnek megfelelő formát. A csípőből tüzelés érzése varázslatos és közelről hatékony, de középtávtól messzebbre célozni vele reménytelen. És ez pont így van jól.

Lucasarts játékhoz méltó módon a Dark Forces remek átvezetőket is fevillantott. Voltak CG-animált pillanatok, és kézzel rajzolt, egymással klasszik LucasArts stílusban beszélgető karakterek. Az ismerős dallamok mellett saját témákat is felvillantott a játék, és mindezt egy dinamikusan változó audio-motor kezelte, ami az eseményeknek megfelelően adagolta a zenék akcióhoz illeszkedő szekvenciáit. A játék pályatervezői is próbáltak újítani. Fontos látni, hogy akkoriban kevés játék próbált meg hihető környezetet alkotni. Funkcionális terepeket. A Dark Forces pedig a maga módszereivel erre ment rá. Sziklába vájt börtönbázis? Jabba hajója? Működő gépekkel teli bánya? Az Executor fedélzete? A Dark Forces elsők között volt, ahol a környezetet értelmezhető léptékben akarták ábrázolni, és nem absztrakt, videojáték-labirintusból indult ki a designer csapat. Legalábbis a munka kezdetekor nem.

DANK FARRIK!

Nem? NEM-E? E CHU TA!!! Hát igen, itt jön be a képbe a Dark Forces talán legrosszabbul öregedő aspektusa. A játék, amely ki akart lépni a Doom-klónok pályadesignjának szemléletéből, végül a komplikált tereprendezésben, az eltúlzott környezeti puzzle feladványokban próbált kiteljesedni;0 ebben a szemléletben pedig visszatért az elemi agyzsibbasztáshoz. Röviden, a Dark Forces labirintusaitól labirintusabb labirintusokat keresve sem fogsz találni. A készítők ráadásul rá is játszanak erre a mókára. Ha a csatornában többfelé ágazik az út, ott egy fél órán keresztül tartó, sötétben és szarban való tapicskolás vár, ahol a járatokat többször is végig kell baktatni, mire rájössz a labirintus logikájára. Ha több emeletre kiterjedő liftet látsz, garantált az emeletek közötti cikázás, oda-vissza. Hajóval érkezel a helyszínre? No, ott vissza is kell baktatni a térkép végétől az elejére, mert a helyszínt el is kell hagynod, miután mondjuk megszereztél valamit. Ha birodalmi telepen jársz, rájössz, hogy a birodalmi építészek perverz módon szeretik a válltól-vállig keskenységgel bíró beugrókat, és a világ működése szempontjából teljesen értelmetlen, csak a játékmenet bonyolításáért felelős folyosórendszereket. A szándék és a végső megvalósítás ugye… Ráadásul van a Dark Forces designjának két másik jellegzetessége is.

A 14 pálya talán kevés, talán sok. De ezek változatossága egymáshoz képest valóban erős, minden szintnek más hangulata van. Viszont ez azt is magával hozza, hogy a szinteken belül korlátozott mennyiségű változatosságot (csúnya angolsággal: assetet) bírt el a fejlesztés. Az indusztriális terepeken a fali minták szokatlanul sűrűn ismétlődnek, ami a bolyongást, eltévedés érzését is csak tovább rontja, és az egyértelmű útjelzés a sormintában felhányt fali paneleken túl. A sebesség, pláne 120 FPS mellett, szédítő. Ha sétálsz lassú, futva viszont garantált a motion-sickness. És ha ezt a két dolgot összerakod, még olyat is fogsz látni, hogy a karaktered pont akkora sebességgel fut, ahogy ismétlődnek a fali tapéták. Többször is előfordul, hogy másodpercekig szaladsz, miközben a fal textúrája „áll” melletted. Ez piszkosul émelyítő tud lenni. A Dark Forces pedig tényleg a Csillagok Háborúja „darkos”, setét oldalát tárja eléd. Olykor már-már a kor Doom-klónjainak megfelelően karcolós, horrorisztikus oldalát. A csatorna vaksötét bendője hemzseg a dianogáktól. Talay lerohant bázisán minden sarokban csontig égetett Owen bácsik és Beru nénik fekszenek. A több fázisban bemutatott Dark Trooperek megjelenése még akkor is rettenetes, ha mai szemmel nézve egyszerű a dramaturgiájuk. Nem csoda, hogy gyerekként lepattantam a játékról; a Dark Forces az útvesztőivel, gyors tempójával, nyakatekert feladványaival és sötét hangulatával simán át tudott billenni a nyomasztó, egyenesen fárasztó hajszába. De a fentiek összessége egyben teljesen egyedi, sokszor előremutató kotyvalékot kínált, aminek 1995-ben varázslatosnak is számított.

DON’T GET COCKY!

Na, itt jön képbe, hogy a mostani kiadvány egy remasterhez méltó módon hozza a régi tartalmat, de modernizált körítéssel. A felújítást nem érheti egy kósza blaster-lövedék sem. A Nightdive alaposan belemászott a kódba, és gyakorlatilag minden elemét újraépítette a Dark Forces-nak. A játékot átrántották Kex motorba, mindeközben az eredeti engine alatt is futnak az események - menüből bármikor válthatunk egyik formából a másikba. A felújított Nightdive verzió ismét úgy prezentálja a játékot, „ahogyan szeretnénk emlékezni” annak vizualitására. Méretes tévén is éles, gyors kép a jussunk, felhúzott spriteokkal, kisimított-felskálázott textúrákkal. Mindeközben az eredeti jellegből semmit sem veszítünk. Amit látni kell, az látható – ahol sötét van, ott direkt van sötét. Meglepő, de van egy szemtelen bája annak is, hogy a régi, darabos megjelenítéssel játsszuk a címet, pláne egy modern kijelzőn a nappali közepén. És valahol ez a mostani Nightdive kiadásnak is a legnagyobb erénye. Magamtól valószínű sosem tértem volna vissza DosBox-ban komolyabban baszogtatni a játékot. De így, hogy az Xbox Series kirakja az OLED tévémre, miközben jönnek az acsik, működik a kontrolleres irányítás, van egy csomó extra, tervrajz, még egy korábban kimaradt pálya is a játékban… Így égett bennem a tűz. Az az érzés, hogy nem maradhat ki ez a mára játéktörténeti klasszikussá érett darab a pályafutásomból.

A Nightdive egyszerűen megkerülhetetlenné teszi a letűnt korok címeit. Tök mindegy, hogy Star Wars rajongónak tartod magad. Végigvitted már százszor a játékot, vagy épp ellenkezőleg, lassan harminc éve backlogban tanyázik a Dark Forces. Most itt van újra közöttünk, és ránk tör a FOMO, a Sith átokban áztatott ősi félelem, hogy nem maradhatunk ki ebből az újrázásból.

És legyen bármennyire is öreges, megosztó, vagy éppen zseniális a Dark Forces eredetije, a mostani kiadvány a gyűjteménybe kívánkozik. Ha megveszed, szinte biztos, hogy küzdeni fogsz vele. Hogy nem pihenésből, vagy laza levezetésből fogod játszani, még akkor sem, ha fejben megvan a játék 14 pályájának megoldása. Hanem azért, mert a Dark Forces egy olyan házi feladat, amit nem hagyhatsz megoldatlanul. Egy olyan kapcsolódás a geek hobbiverzumodban, ami összeköti a Star Warst, a boomer-lövöldéket, a retrót, a kilencvenes évek CD-ROM emlékeit, a LucasArts-hagyatékot… nagy levegő… az ITT ÉS MOSTTAL. Valódi Jedi, intuitív üzleti zseni, aki rájött erre a dimenziók közötti közös nevezőre, erre a kényelmes átjáróra. A Nightdive azonban nem csak ravasz kalmár, hanem műszakilag is igényes játékos, aki az újrakiadással ismét megmutatja, miként lehet a nosztalgia trükkjeit technikai botlásoktól mentesen kivitelezni. Várjuk a Jedi Knight: Dark Forces 2-t is. Lássuk, abból mit tudtok kihozni!

PLATFORM Playstation, Xbox (tesztelve), Switch, Windows KIADÓ Nightdive FEJLESZTŐ Nightdive / Lucasarts
MEGJELENÉS 2024. február 28. ÁR 30 EUR

Képek forrása: Reddit, PlayStation Blog

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

13 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==