[Teszt] Sonic Frontiers

Sonic Frontiers

liquidSomosi László2022.12.12. 23:50

A jó öreg Sonic-ciklus: (1) megjelennek az első képek + videók az új játékból, óvatos optimizmus (2) további videók érkeznek, a játék gyakorlatilag tökugyanolyan, mint az előző, felkészülés s csalódásra (3) megjelenik a játék, sokan csalódnak, a kritikák javarészt lehúzzák (4) megjelennek az első… A Száguldó Sündisznó új kalandjának címe Sonic Frontiers – vajon ő lesz az, ami megtöri másfél évtizede tartó körforgást?

A válasz nem egyszerű, már csak azért sem, mert az utóbbi másfél évtized Sonic-jai között találhatók teljesen decens példányok is (azaz: a ciklust már kvázi megtörték), másrészt a Frontiers esetében nem igazán beszélhetünk ciklusról, itt kimaradt az első fázis, az első (gameplay) videókat szinte egyöntetű fejcsóválás fogadta, Sonic koma egy látszólag üres és unalmas nyitott világban futkorászott, kevésbé lenyűgöző vizuális díszletek között. A kezdeti negatív benyomások már csak azért is csalódást keltőek voltak, mert más téren éppen határozott momentumot kapott a széria, a két (nagyon sikeres) mozifilmnek köszönhetően egy új generáció ismerte (és szerette meg) Sonicot.

És itt jön a csavar: a Sonic Frontiers egyáltalán nem rossz játék, sőt, egyes elemeiben kifejezetten előremutató, de azért óvatos duhaj, és vissza-vissza nyúlkál ahhoz a formulához, amit a játékosok az elmúlt (15+) évben megszokhattak tőle. Amikor először találkozol a szabadon eresztett Sünivel, valószínűleg enyhén össze leszel zavarodva, az első óra során maga Sonic is mond valami olyasmit, hogy „tulajdonképpen fogalmam sincs, hogy mit csinálok, de azért megyek előre”, és ezzel elég pontosan körülírja, hogy mi zajlik a játékos fejében.

És mi zajlik a játékban? Egyszerre igen sok minden, valahogy így néz ki a dolog: kapsz egy (később: több) felfedezésre váró szigetet, ahol különféle ellenfeleket és mini-bossokat kell legyőznöd, hogy fogaskerekeket (Cog) gyűjts, ezeket Cyber Space pályák megnyitásához használhatod, aztán ezeken a hagyományosabb Sonic pályákat idéző szakaszok abszolválásával páncél-kulcsokat (Vault Key) szerezz, majd ezekkel Chaos Emeraldokat oldhass fel, hogy lehetőséged legyen sikeresen megküzdeni az adott sziget Titánjával. És ez még nem minden, a világban elszórt (gyermekekre optimalizált) puzzle-ök megoldásával a térkép újabb szakaszait nyithatod meg, az ügyességi kihívások teljesítésével pedig emlék-szilánkokat kapsz, ezekkel gyakorlatilag magát a (bájosan bugyuta) sztorit görgeted előre.

A fent leírtak első blikkre a kilencvenes évek collect-a-thon korai háromdés ügyességi játékait idézik, de a Frontiers esetében nem feltétlenül erről van szó, bár a gyűjtögetés tényszerűen a játék egyik pillére, de a fejlesztők soha nem gördítenek komoly akadályt az útjába, minden cucc megszerezhető kellő mennyiségben, sőt, még azon túl is.

Minden játékelem hozza azt, ami elvárható tőle, a klaszikus pályák jók (bár láthatóan több ponton kölcsönöznek a korábbi részekből), a nyitott világba pakolt ügyességi szekciók javarészt élvezetesek, Sonic gyors (néha nagyon gyors), és mindig van elötted egy vagy több feladat, amit meg kel oldanod. A begyűjthető gyűrűk miatt sem kell hogy nagyon fájjon a fejünk, az elsőként megtanulható speciális képesség (a kör-rajzolás) bónuszként gyűrűket szór elénk a talajból, így egy nagyobb összecsapás után, minimál készlettel sem kell közvetlen életveszélyben éreznünk magunkat, csinálunk pár kört, és voila, ismét van annyi a tarsolyunkban, hogy ne nyiffanjuk ki egy csapástól.

Apropó, csapások: a Frontiers-ban meglepően nagy szerepet kap a harc, a korábbi részek (javarészt) egy gomb őrült nyomkodásából álló küzdelmeit egy komplexebb, többféle speciális támadást felvonultató harcrendszer váltotta fel, ami határozottan jól áll a játéknak, pláne úgy, hogy az új lehetőségek nem csak szimpla alternatívaként vannak jelen a játékban, hanem a mini-boss / boss harcoknál ügyesen alkalmaznunk is kell őket a siker érdekében. Megnyitni őket egy skill-fán kersztül tudjuk – ezt a magam részéről némileg feleslegesnek érzem, lehetett volan őket ennél linerárisebb módon is kezelni, a skill-fa mintha csak azért lenne a játékban, hogy legyen ilyen is, ha már máshol is van. Ettől függetlenül: a boss-csaták a játék fénypontjai, kifejezetten élvezetes a kisebb-nagyobb Főnökök ellen harcolni.

A Sonic Frontiers grafikai szempontból decens, de semmi több, a látvány határozottan az előző generációt idézi. Semmi különös, viszont képes arra, hogy a vizuális dizájnnal, és Tomoya Ohtani remek soundtrackjével karöltve egyedi hangulatot kölcsönözzenek a játéknak, határozottan megkapó, ahogy naplemente idején végignézel a furcsa alakzatokkal, csövekkel, izgő-mozgó lényekkel teleszórt tájon, és elámulj azon, ahogy a távolban megjelenik egy, a levegőben hullámozva repkedő sárkányszerű szörnyeteg, akivel pár perc múlva jó eséllyel meg kell majd küzdened.

Nem lehet elmenni ugyanakkor a Frontiers technikai hiányosságai mellett sem. A legfájóbb pont a minden platformon (kisebb vagy nagyobb mértékben) jelentkező pop-in. A szemünk láttára materializálódó tereptárgyak nem csak vizuális szempontból zavaróak, de a játékmenetet is negatívan befolyásolhatják, értsd: nem látod, hogy hová ugrassz, vagy minek futsz neki, egyszerűen azért, mert a játék még nem méltóztatott megjeleníteni az adott objektumot.

A framerate sem tökéletes, a teljes körű sebességélményt nyújtó 60 képkocka/másodperc jelenleg kizárólag PlayStation 5 és Xbox Series X konzolokon, és megfelelően felszerelt pécéken érhető el, minden más platformnak meg kell elégednie ennek a felével. Nem mondom, hogy a 30fps játszhatatlan (nem az), de ha egyszer megtapasztaltad a hatvanat egy ilyen, a karakter sebességét kifejezetten az előtérbe toló játéknál nehezen áll vissza a szemed a harmincra. Különösen igaz ez a Switch verzióra – a Nintendo konzolja egy remek kis masina, de megvannak a maga korlátai, és ezek a korlátok a Frontiers esetében bizony erősen megmutatkoznak.

A Sonic Frontiers pozitív meglepetés, amennyire semmilyennek tűnt az előzetesek alapján, legalább annyira jól szórakoztunk vele a gyakorlatban. Csiszolni való még így is bőven akad rajta, de az irány jó, ezen a vonalon haladva, további újításokkal és némi áramvonalasítással a következő epizóddal bekövetkezhet a Sonic széria igazi reneszánsza.

Pontosan
7
Platform: PS4, PS5, XOne, Xbox Series S / X (tesztelt), PC, Switch |
Kiadó / fejlesztő: SEGA / Sonic Team |
Megjelenés: 2022 november 8 |
Ár: kb. 16 - 19 ezer forint (plaformfüggő)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

6 órája
4

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

22 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
32

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==