[Teszt] Somerville

Somerville

siklaraSimon Klára2022.12.10. 23:00

Chris Olsen animátor és a Playdead társalapító Dino Patti közös független stúdiót alapított, a Jumpship első játéka pedig az Olsen személyes projektjéből kinőtt Somerville, amelynek megjelenését a semmitmondóan sejtelmes előzetesek ellenére hatalmas várakozás övezte, hiszen mindenki legalább egy újabb Inside-ot várt. Az elképesztően jól kinéző világvége végül több okból sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de azért sok Inside-os jegy itt is megtalálható.

Sejtetésben és az események felvezetésében a Somerville csillagos ötös: látjuk a főszereplő családot egy kis piros pöttyként autóval hazakanyarogni a várostól távoli, idilli otthonába, majd a tévé előtt elszenderedett szülők mellett felébredő totyogó gyerkőcöt irányítva tehetjük meg első lépéseinket a játék világában. A sötét házban még nem sejtettem, hogy már az irányítás nehézségei is felsejlenek majd, itt még szándékos művészi eszközként próbáltam interpretálni, hogy nem világos (badumm tss), merre tudok menni és merre nem, vagy mivel tudok bármilyen interakcióba lépni, és mivel nem. A konyhaablakon beszűrődő színes villódzó fények láttán először naivan tűzijátékra gondoltam, de csak mert szándékosan nem néztem utána a Somerville fő témájának, amely egy földönkívüli invázióval elérkező világvége.

A nyugodt és csendes, továbbra is egyetlen szó nélkül zajló prológus hamar átcsap egy bárki számára átélhető rémálomba, amelyben az égből éles tárgyak hullanak, majd megjelenik egy idegen űrhajó, a békésen szendergő család és a kutyájuk pedig egy meghiúsult autóval menekülős kísérletet követően a pincében rettegve várja a továbbiakat. Még itt is lenyűgözött, micsoda párhuzamot lehet vonni egy ilyen fiktív esemény, és a hétköznapi életünkbe hasonló hirtelenséggel betörő járvány, háború, vagy akár az infláció között. A kiszolgáltatott család pincéjébe egyszer csak egy lezuhant űrhajó fúródik, apa pedig megpróbál segíteni a súlyosan sérült, kezét segítségért nyújtó földönkívüli (?) pilótának, amelynek következtében szemmel láthatólag mindketten meghalnak. Később persze megtudjuk, hogy nem ez történt, hanem a névtelen családfő valamiféle különleges erőre tett szert, amellyel a házuk romjait és a tájat beborító idegen anyag halmazállapotát tudja ereje, illetve bármilyen fényforrás segítségével megváltoztatni. Az összezavarodott férfi felesége és gyerekük keresésére indul.

A két és fél dimenzióban felfedezhető, low-poly stílus ellenére is elképesztően részletgazdag és gyönyörű helyszínek, illetve a látottakat mindig jól kiegészítő nyomasztó zene egyértelműen a Somerville legfőbb erőssége. Ilyen egységes és karakteres művészeti irány továbbra sem terem minden bokorban, a szürkés-melankolikus, többnyire sötét és elhagyatott tájképek már-már önmagukban elvinnék a 4-5 órás narratív kalandot a hátukon, amelyet eleinte nagyszerűen támogat az utazást övező egyre több rejtély. Mi az az anyag, amelyet hősünk megszilárdítva vagy cseppfolyóssá téve hol akadályt gördít el maga elől, hol utat épít belőle a továbbjutáshoz? Mik azok a kis minket gurulva követő entitások, amelyekkel mintha kommunikálhatnánk? Miért rohanták le a Földet az idegenek és mit akarnak az emberiségtől? Megannyi kérdés, amely érdeklődésünket fenntartva visz minket előre, hátha válaszokat kapunk rájuk, ám ezúttal a szavak nélküli történetmesélés nagyon a visszájára sült el.

A helyenként látszólag kinyíló, valójában azonban teljesen lineáris úton végigbotorkáló, környezeti elemekbe olykor idegesítően beakadó főhős viszonylag hamar veszíti el minden együttérzésünket és válik egy pusztán a gombnyomkodásunknak passzívan engedelmeskedő, érzelemmentes bábbá, aki mintha soha semmin sem lepődne meg. Bennem a legnagyobb hiányérzetet az eseményekre való reagálás elmaradása keltette, miközben sok felmerülő kérdésre és rejtélyre sem kapunk választ, és a környezetből és eseményekből indirekt módon kihámozható történet is csak egyre zavarosabbá válik. Az érzelmi katarzis elhibázott módon a játék kb. kétharmadánál jön el, hogy aztán a cselekmény a személyes tragédiáról hirtelen az egész emberiség sorsára váltva egyre vadabb és követhetetlenebb fordulatokat vegyen, mígnem érzelmileg teljesen lecsatlakozva végleg elengedtem a reményt, hogy bármit is megértsek az egész katyvaszból. A többféle befejezésből hármat sikerült megnyitnom, ráadásul a logikát sem láttam mögötte, melyiket mivel, aztán persze kiderült, hogy a befejezéseket megnyitó utolsó “feladvány” is sok esetben bugos.

A minimalista játékmenet és a környezeti feladványok is idejekorán válnak önismétlővé, vagy akár egyenesen frusztrálóvá. Feladványokról igazából alig lehet beszélni, kezdetben mégis előfordult, hogy kínosan sokat időztem egy-egy helyen, mert többet láttam a dologba és túlkomplikáltam, hogy aztán kiderüljön, hogy például csak egy kart kell meghúzni. Sajnos technikailag sem mindig a legkiforrottabb a játék, így a hullámzó teljesítmény és a tájelemekbe beakadások mellett úgy általában elég nyögvenyelős az irányítás, a sötétebb helyszíneken meg néhol jóformán semmit nem látni. A botorkálást olykor feldobják adrenalindúsabb szakaszok, például a túlélők után kutató gépek elől bujkálás és menekülés, vagy a tájat pásztázó gyilkos fény elől rejtőzködés. Az egyik kedvencem a sok szempontból klisés, mégis nagyon hangulatos ruhaüzleten átlopakodás volt, ahol minden óvatlan mozdulat azonnali game overhez vezetett. A két és fél dimenziós játéktér kihasználása sem igazán sikerült, és sokszor inkább csak öszezavarja az embert abban a tekintetben, hogy hová, merre mehet, bár az esetek többségében a fényekkel és élénk színekkel való vizuális kézfogás működik.

Látványban talán még felül is múlja az Inside-ot, miközben mintha annak egy súlytalan változata lenne az emberiség utolsó óráit gyönyörűen ábrázoló, ám annál esetlenebbül elmesélő Somerville. A beleélést csorbító technikai problémák, a lebilincselőből egyre zavarosabbá és személytelenebbé váló történet, az ismétlődő feladványok és a grandiózusnak szánt, mégis semmitmondó finálé mind azt érik el, hogy a végigjátszása után érzett csalódás mellett legfeljebb mint rendkívüli audiovizuális élmény maradjon meg az emlékezetünkben.

Pontosan
5
Platform: PC (tesztelt), Xbox One, Series S/X
Kiadó / Fejlesztő: Jumpship / Jumpship
Megjelenés: 2022. november 15. | Ár: Kb. 6150 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

8 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==