[Teszt] Solasta: Crown of the Magister - tömlöctaktika

Solasta: Crown of the Magister - tömlöctaktika

LotharFuchs Róbert2021.06.29. 18:00

Nem mondhatni, hogy el lennénk kényeztetve Dungeons and Dragons szerepjátékokkal, főleg, ha mindezt az ötödik kiadásra (5e) is leszűkítjük. Ezért is dönthetett úgy az Amplitude Studios (akiknek a remek Endless sorozatokat köszönhetjük) társalapítója, Mathieu Girard, hogy egy új csapat élén csatlakozik a klasszikus RPG-k videójátékos reneszánszába.

A D&D-ben jártas olvasó most felhorkanhat, mondván a Larian épp nagyban fejleszti a Baldur’s Gate III-at, ami szintúgy 5e szabályokkal operál. Igen ám, de az ominózus RPG egyrészt jóval komolyabb erőforrásokkal dolgozik, ambícióját tekintve pedig össze sem hasonlítható a tesztalannyal. Másrészt pedig erre még várnunk kell, míg a Solasta elérte az 1.0 mérföldkövét. Legalábbis a fejlesztők szerint.

A nagyjából 15-20 fős csapat érezhetően nem a prezentációra és a történetmesélésre helyezte a hangsúlyt. A madártávlatból még decensen festő karakterek például az átvezetők és dialógusok során (amikből akad bőven) a rossz értelemben repítik vissza a múltba a játékost. A szerény költségvetés persze sok mindenre magyarázat lehet, de arra például nem, hogy miért tartja úgy magát minden szereplő, mint akinek vérvonala minimum öt emberöltő óta non-stop a monitor előtt görnyedt. A párbeszédek többsége inspirálatlan és blőd, pedig a személyiségjegyek szerint változó kommentárokban ott van a potenciál. A sztori is meglehetősen középszerű: az elfek világát egy rejtélyes dimenziókapun át elözönlik az invazív emberek, akiknek a sarkukban ott sziszegnek az alakváltó gyíkemberek (nem vicc!). A konfliktus feloldására természetesen egy misztikus ereklyét, az alcímadó koronát kell megszereznünk, majd mindenféle mágikus kövekkel teleraknunk (ez is ismerős lehet valahonnan).

A kezelőfelület tagadhatatlanul az Endless Space 2 minimalista, és nem mellesleg sci-fi settingre szabott UI-ját örökölte, ami egy fantasy játékban kifejezetten tájidegen. Működését tekintve sem hibátlan: olykor nem vesz be parancsokat, ami egy nem valósidejű játékmenet esetén legfeljebb zavaró, de így 2021-ben akkor is szokatlan probléma. A kamerakezelés is finomításra szorul, ahogy a mentésrendszer is tud kellemetlen meglepetéseket okozni, ha a manuális lehetőséggel nem vagyunk elég alaposak. A pályák közti utazás és a döntések oroszlánrésze súlytalan játékelemek, amit nehéz nem a műfaj kötelezően letudott köreként értelmezni, de cserébe legalább nem is követel sokat a játékostól. A sok negatívum után adódhat a jogos kérdés: érdemes egyáltalán a Solasta-val foglalkozni? A válasz igen, amennyiben a D&D-s karakterfejlesztés és a (körökre osztott) harc az, amiket keresünk benne. Ezekben ugyanis nem rossz.

Bár ezeken a területeken sem adja könnyen magát: legalább tíz óra, mire a karaktereink mechanikai szempontból érni kezdenek, és valódi mélységet tudnak adni az amúgy igen gyakori összecsapásoknak. A pályák többsége vertikálisan is tervezettek, ami szintén pozitívum, az esetek többségében ugyanis taktikázásra is lehetőséget adnak. A jó pozíciókból, lesből való támadások hatalmas előnyt tudnak biztosítani, amire olykor szükség is van. Az ilyen helyeket pedig jellemzően az atletikusabb karaktereink érhetnek el, de akár repülést / falmászást garantáló varázslatokkal és tárgyakkal is lehet trükközni. És ami persze elmaradhatatlan, hogy az egyre bővülő bestiárium ismeretében célirányosabb felszerelés, képesség és mágia felhozatallal növelhetjük a siker esélyét. Ahogy az egy RPG-ben ildomos. Ehhez adódik még a háromállású fényrendszer. A sötét rendszerint rossz, a félhomály középmezőny, a teljes világosság pedig a legjobb találati esélyeket jelenti. A pályák többsége felgyújtható fényforrássokkal rendelkezik, ahogy a mágia is több módot ad a láthatósági viszonyok manipulálására. És persze ezen a linearitáson is csavarhat néha a fantasy keret: vannak lények, amik félnek és sérülnek tőle, ahogy egy elf karakternek sem feltétlenül probléma a vaksötétség. A kaszt repertoár terén még van hova fejlődni, de legalább a meglévőek hűen hozzák a D&D életérzést. Például még hiányzik az amúgy alapvetőnek számító sorcerer kaszt, ám nemsokára ingyenes DLC formájában pótolják. Nincs mód a dual kaszt létrehozására, de a harmadik karakterszinten specializálódhatunk, ami ha nem is radikálisan, de mélyíti embereink egyediségét és használhatóságát. Láttunk már rosszabbat... de jobbat is.

A Solasta: Crown of the Magister ugyan jobb pillanataiban a klasszikusokat idézte, de lássuk be, az sosem túl hízelgő, ha alkalmi szinten is csak 15-20 éves játékokhoz tud felkapaszkodni. Sok hibája van, amiknek egy része minden bizonnyal javítva lesz, de legalább ugyanennyi, ami nem. Nem fog díjakat nyerni a sztorival, a dialógusaival, sem a narráció terén. Ugyanakkor a csaták élvezetesek tudnak lenni, ahogy a D&D viszketést is tudja enyhíteni... legalább a Baldur’s Gate III érkezéséig. Erre azonban a jelen állapotában kicsit drága mulatság a maga 30+ eurós árcédulájával. Pár hónap múlva azonban a műfaj harcias rajongóinak egy kellemes mellékküldetés lehet.

Pontosan
6
Platform: PC | Kiadó / Fejlesztő: Tactical Adventures / Tactical Adventures | Megjelenés: 2021. május 27. | Ár: 32€ (Kb. 11200 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

4 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==