[Teszt] Sniper Elite 5

Sniper Elite 5

liquidSomosi László2022.07.03. 01:00

Öregszünk, öregszünk: ennek egyik biztos jele az, hogy első pillantásra nehezen tűnt hihetőnek, hogy Karl Fairburne, a komor amerikai-német mesterlövész már tizenhét éve osztogatja a fejlövéseket az arra érdemesült germán (és egyéb) katonáknak. Pedig tényleg így van, az első, 2005-ben megjelent Sniper Elite a maga idejében kellemes, hangulatos, jól összerakott, de határozottan B kategóriás produkciós értékekkel bíró mesterlövészkedős játék volt, amiről nem mondtad volna meg, hogy bő másfél évtizeddel később már az ötödik résznél (és jó pár zombis mellékágnál) tart majd, és egy kifejezetten népszerű AA kategóriás szériává növi ki magát.

A tizenhét év alatt Fairburne megjárta Berlint, lövöldözött Észak-Afrikában és Itáliában, most pedig Franciaországba látogat – vagyis Karl barátunk lassan annyi titkos hadművelet sikeréért tehető felelőssé, mint Sam Fisher. A Halász Samu párhuzam nem véletlen, a harmadik résztől ugyanis a Sniper Elite csendben újraértelmezte magát mesterlövészes játékból kifejezetten nagy, és (részben) nyitott pályákkal operáló lopakodós akciójátékká – ha a harmadik rész ennek az útnak az elejét jelentette, az ötödik felvonás már a sokadik kilométerkőnél tart.

Ami nem jelenti azt, hogy a távcsöves puskát nem fogod használni az ötödik részben – fogod, nagyon is, ha úgy tartja úri kedved (valószínűleg) az egész játék végigtolható úgy, hogy a puskán (és a késeden) kívül nem használsz semmi mást. A ötödik epizód sokkal inkább a lehetőségek játéka: támadhatsz távolról, osonkodhatsz közelről, szúrhatsz késsel, lőhetsz fejest pisztollyal, sőt, ha a szükség (vagy a vérszomjad) úgy hozza, előkerülhet a jó öreg SMG is némi rambózás céljából. Utóbbi azért erősen feltételes mód, mert egy ilyen típusú játékban egyrészt nem elegáns, másrészt egy komolyabb riasztásnál általában a nyakadra rántod a fél pályát, aminek az esetek döntő többségében csúnya (mármint: részedről csúnya) vége lesz. Szerencsére az ötödik rész továbbra is példás gyakorisággal tud autosavelni, ezt a segítséget igénybe véve annyira nem fájdalmas a halál.

Apropó, halál: az SP5 sztorija, karakterei és párbeszédei továbbra is haláliak. Mármint: halálian semmilyenek és unalmasak, szegény Karl maga a megtestesült karizma-vákum, a köré dobált szereplők pedig kínosan üres dialógokat adnak elő rossz színészek tolmácsolásban. Tulajdonképpen nincs ezzel semmi baj, a Sniper Elite mindig is ilyen volt, a Rebellion láthatóan (gyenge) kifogásnak használja a sztorit és a karaktereket arra, hogy Karl újra és újra nácikra lövöldözhessen.

Maga a konkrét játékmenet nagyon (naaagyooon) hasonlít a negyedik részre, csak minden (valamennyivel) szebb, több és nagyobb. A pályák nagyok, és továbbra is kvázi nyitottak, ami azt jelenti, hogy a térképre pillantva, minden instant bejárhatónak tűnik, a gyakorlatban azonban határozottan korlátos a haladásod, a nagy pálya kisebb területekre van szabdalva, néha zavaróan mesterséges akadályokkal – hogy van az, hogy a (most már) mindenféle indákon is ügyesen mászó Karl nem tud átugrani egy egyméteres kőfalat?

Amiből lényegesen többet kapunk: a pályákon elhelyezett feladatok mennyisége. A fő objektívák itt tényleg csak a cseresznyét jelentik a habostorta tetején, mellékküldetéseket kaphatunk már az elején, és fedezhetünk fel továbbiakat misszió közepén, többféle rejtett tárgyra vadászhatunk (amik aztán adott esetben további feladatokhoz vezethetnek). A Sniper Elite 5 kilenc pályája első blikkre nem tűnik soknak, pedig az: egy-egy pályán simán órákat lehet eltölteni, annyi a teendő – és mivel a percről-percre gameplay élvezetes, ezeket soha nem érzed a nyakadba akasztott tehernek.

A fegyver-fejlesztés alaposat fejlődött a negyedik epizód (meglehetősen egyszerű) lehetőségeihez képest. A pályákon elszór munkapadokon állhatunk neki fegyvert módosítgatni, és nem csak a puskánkról van szó, a komplett arzenálunkhoz hozzányúlhatunk. Méghozzá alaposan, nincs olyan (fontos) része a fegyvereidnek, amit ne cserélhetnél le – komolyan eltérő variációkat lehet így létrehozni, és tényleg a játéksítusodhoz alakíthatod a fegyvereidet. Itt érdemes megjegyezni, hogy az ötödik rész másként kezeli a fegyverek zajszintjét, mint korábban. A hangtompító felszerlése a hasonló játékokban általában azt jelenti, hogy onnantól te vagy Csendes Csabi - de nem itt, a különféle fegyverek (és a tompítók is) különböző zaj-profillal rendelkeznek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy látod, hogy meddig hallatszik el a hangjuk. Ez, a megszokott külső hang-maszkolással, és az opcionális szubszonikus lövedékekkel kombinálva tovább mélyíti a taktikai lehetőségeket.

Vizuális szempontból a Sniper Elite 5 rendben van, de semmi különös, tipikus cross-gen játékot kapunk, nem őt fogod mutogatni a haveroknak „megérte ám PlayStation 5-öt és / vagy Xbox Series X-et venni!” felkiáltással. A játék sztárja ezen a területen még mindig a második részben debütáló röntgen gyilok-kamera, ami továbbra is szadisztikus élvezeteket kínál, és ezúttal nem csak a puskalövések, hanem a pisztoly (bocsánat: maroklőfegyver) és az SMG találatok is előhozhatják. Szubjektív vélemény: a negyedik rész hasonló opciója nekem jobban tetszett, letisztultabb volt, itt zavaróan sok a vér, eltakarja a lényeget: a gyönyörűséges szerv- és csonttrancsírt…. izé, a bónusz anatómia-leckét, természetesen, aminek a kíméletlen erőszak csak fájdalmasan szükséges velejárója.

Végül pedig ott a multiplayer, ami egy részről hozza a kötelező (Survival, Co-op, és többféle alap PvP mód), másrészről pedig ott az Axis Invasion Mode, ami csodálatos. Azt nyújtja, amit a neve is sejtet: betámadhatod egy játékos SP kampányát (ha engedélyezi, persze), és egymásra fogtok vadászni. Az eredmény: ajakharapdálósan izgalmas macska-egér játék, melynek hangulata erősen idézi Jean-Jacques Annaud háborús klasszikusát, az Ellenség a kapuknál-t. Mindenképpen próbáld ki, az ötödik rész újdonságainak tán legjobbja.

A Sniper Elite 5 nem sokat újít, és pláne: nem keveri újra a formulát, de amit tesz vele, azt tisztességgel, és kellő alapossággal teszi. Ha csak most ismerkedsz a szériával, bátran kezd ezzel, a sztori sosem számított, játékmenet és tartalom szempontjából pedig az ötödik rész adja (eddig) a legtöbbet.

Pontosan
8
Platform: Xbox One / Series (tesztelt), PlayStation 4 / 5, PC | Kiadó: Rebellion | Fejlesztő: Rebellion | Megjelenés: 2022. május 26. | Ár: kb. 18000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==