[Teszt] Sea of Solitude: Director's Cut

Sea of Solitude: Director's Cut

siklaraSimon Klára2021.03.06. 16:00

Színpompás akció-kalandnak álcázott lélekbúvárkodás, amely két éve EA Originals címként jelent meg, most pedig a Quantic Dream gondozásában, egy feljavított kiadás formájában Switchre is megérkezett. Végigcsónakáztuk a Sea of Solitude-ot.

A felszín alatt a Sea of Solitude egy játszható belső utazás, amelyet az életünk során felmerülő krízisek után időről időre mindannyian végigcsinálunk, legfeljebb nem ilyen színpompás grafika, hangulatos zene, és szörnyként megtestesülő belső érzések kíséretében. A játékrendező Cornelia Geppert egy abuzív kapcsolatot követően megvalósított szerelemprojektje ez, ezért a részben személyes élmények feldolgozásából fogant játék kicsit olyan is, mintha valakinek a nagyon intim lelki folyamataiba látnánk bele. Egy Kay nevű fiatal nőt irányítunk, aki hol csónakban, hol gyalogosan néz szembe a démonaival a magány és elszigeteltség tengerén, mi pedig együttérezve ugyan, de végig külső szemlélőként terelgetjük végig a hullámos úton.

Az éjszakai viharos tengeren kezdünk furcsa lány-szörnyként, hogy aztán ijesztő hangok nyomába eredve egy víz alá került városba érjünk, ahol 3-4 órás utunk zömét tölteni fogjuk. Találkozunk egy esőkabátos fiatal lánnyal, majd nem sokkal később egy utunkat álló hatalmas szörnnyel is, és mintha mindkettő Kay hangján szólna hozzánk. Itt már sejthetjük, hogy a saját érzéseit, személyiségének különböző aspektusait látjuk, amelyekkel ugyanúgy nem találja a kapcsolatot, mint családtagjaival, vagy a barátjával, akik egytől egyig hatalmas állat, vagy szörny alakjában jelennek meg, és vagy menekülnek előle, vagy tudomást sem vesznek róla.

A nagyon vizuális és sokszor túl nyilvánvaló szimbólumok ellenére annyira nem egyszerű összerakni a Sea of Solitude cselekményét, és érzésem szerint sokat hozzátesznek a játékos személyes élményei is, amelyeken keresztül bizonyos pontokon kapcsolódni tud Kay önkereséséhez. A kezdetben céltalannak tűnő bolyongásban idővel észrevesszük a terápiás ülésre emlékeztető mintát: Kay a saját önértékelése rendberakása előtt sorra veszi a családtagjait, és lassan megérti, hogy ők is nehézségekkel küzdenek, amelyek egyrészt nem az ő hibájából történtek, másrészt nem tudja helyettük megoldani őket. Konkrét példa: az öccse egy hatalmas madár képében menekül előle, és miközben követjük, egyre több beszélgetés emléke elevenedik fel, amelyekre most először igazán odafigyelve Kay rájön, hogy Sunnyt rendszeresen bántalmazzák az iskolában, a segítségkéréseit azonban sem ő, sem más nem hallotta meg, mert a maguk bajával voltak elfoglalva. A nővér első reakciója az önvád és a maga ellen fordulás, és csak ezek leküzdése után tud az öccsének segíteni.

A játékmenetben ez a következőképpen fest: kergetjük a madarat hol csónakkal, hol háztetőkön ugrálva, miközben ránk is állandó fenyegetést jelent egy vízben úszó szörny, amelyet szemmel kell tartanunk, amikor egyik vízből kiemelkedő tetőről a másikig úszunk. A kergetősdi során egyre többet látunk a magába zárkózó kisöccs viselkedésének okából, amely végül az iskolában kulminálódik, ahol Kay maga is átéli, min ment keresztül a testvére, miközben sötét folyosókon az őt csúfoló és bántó, gonosz árnylényként megjelenő gyerekek elől menekül.

Eddigre már feltűnnek furcsaságok, például a német feliratok az egyszer napfényes, máskor éjszakai vihar tépázta, de időjárástól függetlenül mindig szürreális városban, holott semmi nem utal arra, hogy Németországban járnánk. Némi utánajárással kiderítettem, hogy a Jo-Mei fejlesztőcsapat berlini székhelyű, tehát a város Berlinről mintázása egy újabb személyes vonatkozás Cornelia Geppert életéből, a játék fő ellentmondására azonban nincs ilyen kézenfekvő magyarázat. Ez az ellentmondás nem más, mint hogy az erős vizuális kommunikáció ellenére sincs sokszor kapcsolat a történet és a játékmenet között, és az egy-egy fejezet során ismétlődő feladatok, amelyeket Kay-jel végrehajtunk, inkább súlytalanná teszik, semmint erősítik a mondanivalót. Aligha véletlen, hogy a legtöbb mentális betegségekkel vagy komplex érzelmekkel foglalkozó videojáték a sétaszimulátor műfajt erősíti, mert Sea of Solitude élvezetes, de azért kicsit esetlen ugrálása, vagy a repetitív feladatok sokszor oda nem illőnek hatnak.

Más szavakkal leginkább úgy tudnám összegezni, hogy a játék gyönyörű, de akció-kalandnak középszerű, miközben az olykor amúgy is túlmagyarázott mögöttes jelentés befogadását a játékmenet interaktív elemei hátráltatják. Épp egy komoly téma, történeti szál, vagy lelki folyamat kibontása zajlik, de közben állandóan kizökkent a felismerés, hogy csak azért szaladgálsz az aktuális helyszínen megjelenő sötét foltokat megtisztítani, hogy tovább gördüljön a sztori. Ettől függetlenül tetszett, bármennyire szájbarágós is, hogy Kay a segíteni akarásával és önvádaskodásával egy hatalmas hátizsákba gyűjti mindenki lelki szemetét, a játék vége felé pedig már rogyadozik az érzelmi batyu súlya alatt. Erről az jutott eszembe, hogy

a Sea of Solitude mintha a pszichológusok egyik kedvenc mondatának –„Ez nem rólad szól.” – videojátékos adaptációja is lenne

de olyannyira, hogy a mondat el is hangzik. A hátizsákhoz hasonlóan jó ötletnek tartom a kilőhető és mindig a következő célt megmutató jelzőfényt, amit a történetbe is sikerült egész jól beágyazni, még ha nyilvánvalóan arra is lett kitalálva, hogy valahonnan tudd, merre kell menni.

Míg a történet megítélése szubjektív, a technikai megvalósításba nem igazán lehet belekötni: a játék Switchen is meseszép, többé-kevésbé zökkenőmentesen fut, és az irányítása is kényelmes, épp csak a teljes rezgést éreztem zavaróan soknak handheld mode-ban játszva, ezért hamar kikapcsoltam. Egy barátom szavaival élve „igazi Switch játék”, amelynek a Director’s Cut kiadás extrái alighanem csak jót tettek. A forgatókönyv és a karakteranimációk feljavítása mellett vannak új átvezetők és photo mode, az összes szereplő új szinkront kapott, de én azt is értékeltem, hogy a kimaradt gyűjtögetnivalókat látjuk a fejezetválasztó képernyőn, még ha az emlékeket rejtő palackok annyira sokat nem is mindig tesznek hozzá a történethez. Az élethű és nyomasztó hangok nekem rengeteget adtak az élményhez, legyen szó a mezítlábas Kay lépteinek csattanásáról, a viharos tenger hullámainak morajlásáról, vagy a sokszor háttérben hallható, mantraként ismétlődő negatív gondolatokról. A történet lezárása szép és reményt keltő, ráadásul megvan benne a folytatás lehetősége is.

A Sea of Solitude egy szemet gyönyörködtető és éppen megfelelő hosszúságú kaland az önelfogadásról, amely az ehhez zavarosan kapcsolódó játékmenetével néha eltereli ugyan a figyelmünket a mondanivalóról, máskor pedig szájbarágósabb a kelleténél, de az alapgondolatok jók, a látottak értelmezésében pedig kellő szabadságot ad. Mivel épít a játékos személyes élményeire is, mindenki számára egy kicsit más miatt lehet érdekes, nálam például elérte, hogy bizonyos jeleneteiben magamra ismerjek, ezért szívesen látnék belőle folytatást.

Pontosan
7
Platform: Switch
Kiadó: Quantic Dream | Fejlesztő: Jo-Mei GmbH
Megjelenés: 2021. március 4. | Ár: 20 EUR (kb. 7.300 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 órája
3

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

14 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

16 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==