[Teszt] Recompile

Recompile

WarhawkLusztig Zsolt2021.09.09. 23:30

Két módon lehet a Recompile-t értékelni, egyrészt nézhetjük egyszerűen önmagában, felsorolva erényeit és hibáit, másrészt összevethetjük azzal, amit a fejlesztők ígértek, ami a virtuális doboz hátulján szerepelne. Én most eltekintenék az utóbbitól, méghozzá azért, mert az, ami például a játék Steam oldalán szerepel, az vagy irreleváns, vagy erős túlzás, vagy egész egyszerűen nem igaz. Arra viszont mindenképp jó, hogy keretet adjon ennek a tesztnek, mert dacára a be nem váltott ígéreteknek a Recompile ha nem is tökéletes (oké, vagy nem is kifejezetten jó), azért egy kedvelhető kis alkotás lett.

A két John

Kezdjük például ott, hogy metroidvaniaként hivatkoznak rá és bár értem miért, de még akkor is, ha már végtelenül elinflálódott ez az egyébként is erőszakkal létrehozott stílus, a Recompile csak szeretne az lenni. Viszont számomra az, hogy a pályák bizonyos részein el vannak helyezve újabb és újabb képességek és fegyverek, attól még nem fogom annak nevezni. Márpedig itt ez történik, olyannyira, hogy bármennyire is próbál minket a játék rávenni, hogy igenis fedezzünk fel, induljunk a négy lehetséges irány bármelyikébe el, igazából van egy, valószínűleg a fejlesztők által is végigpróbált útvonal és minden attól eltérő előbb-utóbb megugorhatatlan akadályt gördít elénk. Méghozzá szó szerint, mert ha valaki van annyira peches, hogy mondjuk a piros helyett először a zöld irányba indul el (ami teljesen elképzelhető, inkább csak egyfajta érzés, hogy a piros legyen az első célpont, nem tudatos iránymutatás a játék részéről), akkor csak az adott fejezet legvégén, a főellenfél előtt tudatosul azzal, hogy hiányzik repertoárjából egy kritikus képesség, melynek hiányában egész egyszerűen nem tud a legyőzendő programhoz eljutni – és mindenféle teleport lehetőség hiányában kénytelen több pályányit visszagyalogolni és ugrálni, hogy a megfelelő irányba indulhasson el.

A két John

Így igazából ez egy, a szabadság látszatával kecsegtető, de egyébként igenis erősen behatárolt platformer-akciójáték, viszont ha erről az oldalról szemléljük, akkor meg az lesz zavaró, hogy másik, még ha nem is létszükséglet, de kifejezetten fontos fejlesztéseket úgy eldugtak, hogy simán elmehetünk mellettük és ennek megint később isszuk meg a levét. Saját példa, rögtön az első pályacsomagnál - ami még egyszer: a piros - én otthagytam egy képességet (sajnos a térkép se volt nagy segítség ezek számontartásában), mely a fejezet végén lévő főellenségnél ütött vissza, tucatnyi újraéledés után lényegében csak egy programhibát kihasználva tudtam legyőzni, majd később kiderült, hogy ezen képesség használatával az izzasztó csata kifejezetten egyszerű lett volna. Szóval: tessék megpróbálni olvasni a térképet és mivel az nem jelzi, hogy mennyi van meg, legalább észben tartani, hogy mennyi fegyvert és fejlesztést szedtünk össze!

A két John

A vicces az egészben az, hogy bár eddig leginkább a különböző csatákat hoztam fel példának, a Recompile-ban alapvetően nem ezek vannak túlsúlyban, ez bizony (újabb identitászavart felvállalva) inkább egy ügyességi játék – vagy legalábbis az szeretne lenni. Bizony, itt is vannak problémák, leginkább az, hogy egész egyszerűen a kamerakezelés, illetve az irányítás komoly akadályokat tud elénk görgetni, előbbi hajlamos elég rossz szögben mutatni az előttünk lévő akadályokat, utóbbi pedig korántsem annyira dinamikus és pontos, amilyennek egy ilyen játéknál lennie kellene.

És a fenti problémák azért különösen fájóak, mert máshol viszont kifejezetten jól sikerült ez a játék. Ezek egyike a vizualitás, nem is feltétlen technológiai oldalról (azért a képekre nézve látszik, hogy nem ez olvasztja el az újgenerációs konzolokat, vagy a méregdrága videókártyát), hanem stílusában. Ez a mértani formákkal tömött, alapvetően sötét, neonhatású fényekkel bevilágított világ, szerintem kifejezetten ízléses lett, később pedig kifejezetten szexi világokat és effekteket kapunk, dacára a nehézkes irányításnak öröm járkálni és ugrálni ezeken a helyszíneken, már-már tényleg egy számítógép belsejében érezhetjük magunkat.

A két John

Ez pedig a játék másik nagy és jól sikerült dobása, ugyanis a Recompile minden eseménye egy másodperc alatt zajlik le, egy öntudatra ébredt AI-t irányítva fedezzük fel és próbáljuk újra életre lehelni ezt a haldokló digitális világot – úgy, hogy közben „odakint” valós emberek várják, hogy történjen valami. Közben pedig különböző memóriafoszlányokat szedhetünk össze (írott formában), melyek elmesélik, hogy mi is történt itt, amit pedig mesélnek, az rendkívül megkapó, jól megírt, olyan dolog, amit érdemes összegyűjteni és végigolvasni. És nem csak azért, hogy teljes képet kapjunk a történetről, hanem azért is, mert a Recompile-nak van vagy fél tucat különböző befejezése és bár mindegyiket egy furcsa, hibrid-szöveges formában ad elő, de kellően érdekesek ahhoz, hogy látni akarjuk őket egytől egyig. Szerencsére ez nem igényel nagyon komoly erőfeszítést, amennyiben az egyes fejezetekben összeszedtünk megfelelő mennyiségű emlékfoszlányt, lényegében mi választhatjuk ki, hogy melyik befejezést „töltsük be”, majd annak lefutása után visszakerülünk az utolsó pályarészbe, így egy pillanat alatt elindíthatjuk a következőt.

A két John

Az pedig, hogy egy számítógép belsejében vagyunk nem csak a játék vizualitásában és történetében érezhető, hanem a „nagy dobásban”, amit szándékosan a végére hagytam, mert valóban egész ügyes dolog. A Recompile világa ellenséges programok és nehezen eltalálható platformok mellett különböző puzzle feladványokat is rejt, a tematikánál maradva kis kapcsolókat kapcsolgatva kell elindítanunk bizonyos dolgokat. Mely kapcsolók a klasszikus ÉS/VAGY/NEM vonalon mozognak, azaz egyikhez elég például egyik oldalról küldenünk a jóságot, másiknál mindegyik csatlakozott oldalról kapnia kell, harmadik pedig, izé, akkor működik amikor nem, tetszik érteni, ugye? Vannak egyszerűbbek és vannak nehezebbek, viszont ha már úgyis kis digitális szösszenetek vagyunk, miért kellene a szabályok szerint játszanunk? Itt kerül a képbe a recompile-mód, egy gombnyomásra „lefagy” a világ, mi pedig egy célkeresztet irányítva keringhetünk. Ha egy ilyen kapcsolót jelölünk ki, akkor (bizonyos, felszedhető képesség birtokában) akár át is állíthatjuk, lényegében meghackelve a feladványokat, így téve egy-egy komolyabb puzzle-t nevetségesen egyszerűvé. Sőt, ha kellően ügyesek vagyunk, akkor olyan fejlesztéseket is találunk, mely az ellenfeleket egy „gombnyomásra” megöli, vagy akár a mi oldalunkra állítja. A csavar az, hogy minden komolyabb műveletnek bitekben mért ára van, melyet viszont csak a lelőtt ellenfelek adnak, így azért nem alakíthatjuk át a világot kedvünkre.

Dühös vagyok, nagyon dühös, mert a Recompile kevés, de komoly dolgon csúszik el, miközben ott van mellette egy olyan különleges világ, történet és játékmeneti trükk, amiért szívem szerint ajánlanám az arra fogékonyaknak. Így is azt mondom, hogy érdemes lehet betölteni, de azért biztos nem ez lesz az a játék, mely leformázza az agyunkat. Sajnos.

Pontosan
7
Platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series X|S (tesztelt)
Fejlesztő: Phigames | Kiadó: Dear Villagers
Megjelenés: 2021. augusztus 19. | Ár: 20 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

10 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==