[Teszt] PowerSlave Exhumed

PowerSlave Exhumed

mcmackoGéczy Attila2022.02.16. 12:10

A Nightdive legújabb restaurációja az egyiptomi mitológia véres fantáziavilágába kalauzol minket. A PowerSlave (mifelénk Exhumed) egy izgalmas esettanulmány. Egyszerre hozza vissza a régi FPS feelinget és mutat be egy máig friss ötletkavalkádot, amit talán a maga korában nem is tudtunk megfelelően értékelni.

Már csak azért sem, mert a játék Saturn és PSX verziója itthon azért nem volt olyan nagyon elterjedt - főleg a PC változattal nyomultak sokan. Viszont amíg az csak egy korrekt 2.5D shooter volt, egyiptomi köntösbe bújtatott folyosókkal, addig a konzolos változatok az "akció" mellé odatették a "kaland" fogalmát is. Mit jelent ez? A most taglalt Powerslave Exhumed már nem csak egy szimpla Doom klón volt, hanem egy minden téren újítani akaró alkotás, amely maradandó powerupokkal operált. A pályái között átjárhatóságot kínált. A Tomb Raiderből merítette a tér meghódítása iránti vágyait. Valamint szekvencialitást kínált, igen, metroidosat. Mintha csak a Doom marsi térképén vissza tudtál volna térni két pályával korábbra, hogy ott egy addig elérhetetlennek tűnő peremen juss el egy teljesen új ördögi szentélyhez, vagy a továbbjutást jelentő, vízzel elárasztott folyosóhoz. A PowerSlave a Nintendo játékokból ismert játékmenetet próbálta meghonosítani, korának FPS eszköztárát kihasználva.

Persze a Powerslave ettől még nem Metroid Prime, attól jóval kezdetlegesebb a szekvenciális felépítés - de a csíra már ott van a játékban. Gondoljátok el, hogy az elsőre egyszerű korabeli FPS pályáról harmadik-negyedik visszatérésre kiderül, hogy az valójában egy méretes hub, tele titkos járatokkal, addig nem is érzékelt szakaszokkal. Ilyen hub pályából több is van ráadásul, ezek jelentik a térképen való elágazásokat. A kor FPS-ének szemlélete átalakul, a pályákra vissza-visszatérve kisujjadban lesz minden ellenfél, minden veszélyes sarok. Otthonossá válik a helyszín, és a látványban ma már darabos térképekből, labirintusokból a kalandjaid varázslatos helyszíne lesz, ahová várod majd a vissza-visszatérést. És a hub-pályákon túljutva is csodás élményeket találunk. A PowerSlave pályadesignja a kor szellemét megelőzve mesteri gondolkodást tükröz. Csavaros ötletek köré felfűzött kis puzzle-dobozkák a térképek, amelyek szintén megelőzték a korukat és a rendelkezésre álló technológiát.

Persze a beszokás nem megy könnyen. Gondoljátok el, hogy a fenti komplexitást tényleg egy kissé öreges FPS rendszerben kell megélni. Az első óra csak az összecsiszolódásról szól, a PowerSlave nem fog AZONNAL tetszeni, hanem hagyni kell, hogy bőröd alá kússzon. El kell fogadni a pályákra visszatérve a respawnoló ellenfeleket, meg kell érteni a nem túl dinamikus, de változatos fegyverjátékot, ami célzottan a teljes repertoár használatára is kényszerít majd idővel. Le kell nyelni, hogy a powerupokat rejtő köcsögök néha bizony vérszomjas bogarakat és pókokat rejtenek, amiktől már a végén herótod lesz. A PowerSlave nem adja könnyen magát, de nem is teljesíthetetlen, a jutalomérzet pedig négyzetre lesz emelve, mikor új járatra lelsz, az ókori romok addig láthatatlan titkait tárod fel. Ez már nem Doom, nem Duke, technikailag még nem Quake, de játékmenetében már sokkal több mindegyiknél. Furcsa, nem?

A felújítás ismét a Kex motorral történt, de ha követted a PowerSlave Ex (az első PC-s remaster törekvés az Exhumed modernizálására) történetét, akkor tudhatod, hogy a mára univerzális framework gyakorlatilag innen indult hódító útjára. A most megjelent konzolos változatok is a PC-s PowerSlave EX-en alapulnak, de a felbontás a modern kijezlőkhöz igazodik, a kontrollerek gond nélkül vethetőek be a navigálásra, és a Saturn + PSX változatok jóságait egyszerre kínáló EX verzió teljes körű polírozás után áll készen a konzolos jelenre és jövőre. A felújítás kapcsán két dolgot hiányoltam, sokszor alacsony hangerőn játszom mostanában és jól jönne feliratozás. Máskor pedig az autoaimet pontos célzásra cserélő mechanikát szidom, ugyanis célkereszt nélkül kicsit macera az apróbb ellenfelek darálása. Vannak további apró bosszantó hibák is. Például az úszás menete, vagy az, amilyen döcögősen kikecmereg a vízből a hősünk. De ezeket egy idő után észre sem veszed. Marad a felderítési vágy, az olykor túlélő-horrorokra emlékeztető kék-lőszerenergia menedzsment és a sikerélmény, mikor meglátod a békésen ácsorgó tevét a folyosó végén.

Sokan az 576 Kbyte magazin kultikus "Homok Titkai" képaláírásai alapján emlékezünk a játékra, most azonban itt a lehetőség, hogy játszható, hozzáférhető, instant formában belevessük magunkat. A PowerSlave csak kultstátuszig jutott, univerzális elismerésig és nagy anyagi sikerig nem. Félek most sem lesz a játékból tömegcím, de talán új generációk is megismerkedhetnek vele. A Nightdive és a Kex projekt pedig immár egy iparági jelenség, amely a PowerSlave Exhumed újrakiadással bezárta első nagy körét. A hobbiprojektként indult kirándulás végén balzsamozva, túlvilági erőkkel tért vissza a koncepció eredőjéhez a Nightdive. Kíváncsian várjuk, hogy a múltra építő jövőjüknek mi lesz a következő állomása.

Platform: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch Kiadó: Nightdive, Throwback | Fejlesztő: Nightdive, Lobotomy Megjelenés: 2022. február 10. | Ár: 17 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

20 órája
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==