[Teszt] Outcast - Second Contact

Outcast - Second Contact

siklaraSimon Klára2017.11.25. 20:00

Ha van kultjáték, amely megelőzte a korát, az a belga Appeal Outcast című 1999-ben megjelent nyílt világú akció-kalandjátéka, amellyel sokan gyerekként kicsit később, a PC Guru 2002 januári számának CD mellékleteként találkoztunk először. Most, tizennyolc évvel később Outcast - Second Contact címen tér vissza egy gyönyörű, ámbár kissé tökéletlen remake formájában.

Az Outcastre a legtöbben voxel technológiát használó szemkápráztató grafikája, valamint élettel teli egzotikus világa és gyönyörű zenéje miatt emlékeznek. Meg ezer más dolog, például a nagydumás és karizmatikus főhős Cutter Slade miatt, akinek elképesztően férfias neve helyett sokkal többet halljuk az Ulukai megszólítást. Ő az a fajta fickó, aki teljes közönnyel veszi tudomásul a párhuzamos dimenziók létét és hogy át kell jutnia egybe pár tudóssal visszafordítani egy kísérlettel okozott katasztrófát, hogy a Földet ne nyelje el egy fekete lyuk, de attól teljesen kiborul, hogy az idegen világ lakói lenyúlták a felszerelését. Slade sok tekintetben kiköpött Korben Dallas, aki pár humoros megjegyzéssel reagálja le azt is, hogy a helyiek messiásként imádják, és hogy saját világa megmentése érdekében meg kell mentenie a tojásfejű talanokét, Adelphát is, amiért cserébe ők előkerítik neki a feketelyukas galibát okozó szondát.

A tudományos blablában bővelkedő humoros sci-fi történetet hajdanán egy FMV videó vázolta fel, amelyet a remake egy állóképekből álló riasztóan olcsó hatású diavetítésre cserélt le. A következő sokkot a '99-ből érintetlenül átemelt, ma már szörnyű minőségű hangfájlok okozzák, a prológusként szolgáló havas világ tanítófeladatainak végrehajtása közben pedig megállapíthatjuk, hogy az irányítás és az animációk is az eredetit idézik. Az egykori Appeal-os fejlesztők a tizennyolc évvel ezelőtti játékuk forráskódját használták fel a remake-hez, és a Unity motorral megvalósított fantasztikus grafika, az új assetek és effektek ellenére olyannyira ugyanazt a játékot kapjuk, hogy még a régi modok is működnek vele. A kissé otromba animációkat leszámítva egészen pazar a látvány, a technikai finomságokra fogékonyaknak pedig érdemes elolvasni a régi alapokra húzott modern külső részleteit taglaló tavalyi előzetesünket.

Na de mi változott az eredetihez képest? Erős átdolgozásra került a más nézőpontot és sokkal gyorsabb lövéseket alkalmazó harc, a kamerakezelés, az irányítás, a mesterséges intelligencia, a menük és az interfész, a gazdaság, a térképek pedig új területekkel bővültek. Tetteink világra gyakorolt hatása láthatóvá vált olyan tekintetben is, hogy például bármikor megnézhetjük a hírnevünket jelző csíkot, vagy hogy mennyi nyersanyaggal rendelkezik az ellenség, a gamsaav kristállyal való manuális mentés mellett pedig sűrűn készül automentés is. Megmondom őszintén, az állítólagos korszerűsítés ellenére én sokszor nem éreztem túl nagy különbséget az eredetihez képest, és olykor talán túlzásba is estek az ahhoz való hűség tekintetében, mert például az ugrás és mászás megvalósítása 2017-es mércével nézve erősen tragikomikus. Nem csak Talanzaar háztetőinek nyögvenyelős felderítése közben emlegettem Slade felmenőit, de olyankor is, amikor oldalra futás helyett inkább a földön gurult egyet, ami meg a taktikus tűzpárbajt illeti, nos, olyan nincs, helyette eszetlenül az ellenség arcába rohanva vagyunk a leghatékonyabbak. Bugból is akad pár, de szerencsére inkább a vicces, semmint a bosszantó fajtából, így az esetenként fantáziátlan mellékküldetéseket nagyobb problémának érzem.

Mindezen bosszúságok ellenére még ma is borzasztóan lehet szeretni az Outcastet hála a nagyfokú szabadságot adó világának, amely 1999-ben teljesen egyedülállóvá tette, és még ma is lenyűgöző. Egy hatalmas (de nem korlátok nélküli) 3D-s világot fedezhetünk fel, szabadon átjárva annak egyedi flórával és faunával rendelkező zónái között. Személyes kedvencem már régen is a víz borította Okasankaar volt, ahol Adelpha halászai élnek, de a keleti szőttesekkel díszített Okriana városának forgatagában is órákra el tudtam veszni, miközben ide-oda utazva egyre többet tudtam meg a talanok kultúrájáról, ez pedig most sincs másképp. A készítők még arra is vették a fáradtságot, hogy létrehozzanak egy halandzsának hangzó, ám értelmes idegen nyelvet, amelyet kitartó rajongók nem csak lefordítottak, de ki is bővítettek. A talanok bármelyikével beszédbe elegyedhetünk és rengeteg érdekességet tudhatunk meg róluk a vallásuktól kezdve a furcsa szokásaikon át az olyan fontos kérdésekig, mint hogy mégis honnan a viharból tudnak angolul. Akad köztük jópár egyéniség, például az Ulukai nevet megjegyezni képtelen tökkelütött Maar, a hamisan nyekergő utcazenész, akinek fizethetsz, hogy duguljon el, vagy a magát szapuló önbizalomhiányos kereskedő.


ÉLŐBEN A FORGATÁSRÓL

Az Outcast magán viseli többek között a Csillagkapu sorozat és az Indiana Jones filmek hatását is, a készítők pedig nem csináltak titkot abból, hogy ambíciózus játékukat nem csak humorosnak szánták, de a kor eszközeivel a filmszerűségre is törekedtek. Ezt bizonyítják az **[Outcast outtakes](https://www.youtube.com/watch?v=YmHmilPhfIU)** című „kulisszák mögötti” videók is.

Mindez még most is elég jól hangzik, nem? A remake célja a régi rajongóknak kedveskedésen túl a játék egy új generációnak mai technikai szinvonalon bemutatása, a készítők ugyanis szentül hiszik, hogy innováció terén még mindig megállja a helyét (jól gondolják!), ugyanakkor jó kiindulási alap lehet egy jövőben szintén ebben a világban játszódó folytatás elkészítéséhez is. Az alcím egyébként Slade küldetésének a neve (a first contact a szonda párhuzamos dimenzióba küldése volt, ő pedig ezt követően veszi fel a kapcsolatot az idegen civilizációval). További érdekesség, hogy az egykori Appeal csapat néhány tagja 2013-ban visszaszerezte az IP jogait az Ataritól, egy évre rá pedig Kickstarteren próbáltak elég pénzt összeszedni egy HD újrakiadáshoz, ám mivel ez nem jött össze, kompromisszumos megoldásként kiadták az Outcast 1.1-et. Az eredeti terveken túlmutató jelenlegi újrakiadás már fentebb említett újdonságok mellett további apró titkokat is tartogat a régi és új játékosoknak.

A mai játékokhoz képest elég nehézkes Outcast - Second Contact élvezetéhez ugyan kétségkívül hozzájárul a nosztalgia-faktor is, az egykor formabontó akció-kalandnak azonban nem járt le a szavatossága és még mindig irtó élvezetes egyszerre két világot megmenteni. Ez a meseszép remake nem csak a régi motorosoknak jó alkalom egy szép emléket feleleveníteni, de a régi klasszikusokra nyitott fiatalabbaknak is lehetőséget ad Ulukai legendájával megismerkedni. Higgyétek el, megéri!

*** Outcast - Second Contact | Platform: PC (tesztelt), PS4, Xbox One

Kiadó: Bigben Interactive | Fejlesztő: Appeal

Megjelenés: 2017. november 14.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

15 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==