[Teszt] Olija

Olija

liquidSomosi László2021.02.11. 21:57

Nosztalgiázzunk! A nyolcvanas években / a kilencvenes évek elején mást jelentett a „moziszerű élményt nyújtó játék” fogalma, mint manapság: leginkább gyönyörűen animált (nagy pixelekből felépített) karaktereket, dinamikus perspektívákat, és gazdag háttereket. Az Another World vagy a Flashback neve bizonyára sokaknak mond (legalább) valamit, ők voltak ennek a szub-zsánernek a csúcsragadózói akkoriban. Az Olija most megpróbálkozik a műfaj újraélesztésével, és más műfajokkal elegyítésével.

Fontos információ, hogy az Olija japán játék, egy kiotói indie csapat, a Skeleton Crew Studio alkotása. Éppen ezért nem meglepetés, hogy a sztorit erősen a japán mondavilág ihlette, amit a játék ügyesen kever más, nyugati irányú inspirációkkal. Hősünk, Lord Faraday látva népe szenvedését, kétségbeesett lépésre szánja el magát: hűséges legénységével tengerre száll, hogy kincset és reményt vigyen haza az éhezőknek. Kudarcot vall, a hajóját szörnyű vihar tépi szét, a legénység nagy része odavész, Faraday maga is alig ússza meg, öntudatlan állapotából egy titokzatos új területen, Terraphage szigetvilágában ébred fel. Adott a cél: haza kéne jutni valahogy – de hogy?

Terraphage egy hub-világ, több szigettel, ezek döntő többségét a játék elején még nem áll módunkban meglátogatni, körülnézhetünk viszont a kalandjaink bázisaként szolgáló Oakdale szigeten, amit az elsüllyedt hajók roncsaiból hordott össze a tenger, ennek megfelelően hajótöröttek lakják, és az egyik feladatunk az lesz, hogy az erősen lepukkant állapotban lévő szigetecskét (a kalandjainkból származó arany és kincsek belepumpálásával) vidám(abb) hellyé változtassuk.

Várjunk, csak, akkor ez egy ilyen furcsa, pixelartos városépítős játék? Határozottan nem, az Olija tulajdonképpen egy metroidvania, keverve a fentebb emlegetett moziszerű kettődés klasszikusok esztétikájával. Akinek a metroidvania, mint zsánernek említése miatt máris menekülni támadna kedve: várj még egy kicsit, lehet, hogy az Olija mégis a te játékod.

Miért? Mert metroidvania ugyan, de visszafogott formában. A pályatervezés teljesen átlátható, vannak rejtvények, de nincsenek túlbonyolítva, van harc is bőséggel, de a játék olyan eszközt ad a kezedbe, amivel (miután megtanultad használni) sikeresen szembe tudsz szállni gyakorlatilag mindennel, amit / akit az Olija a nyakadba hajít. Ez a fegyver pedig a Szigony, egy olyan elátkozott varázstárgy, ami egyrészt az alapfegyveredül szolgál, másrészt beleakaszthatod tárgyakba vagy akár ellenfelekbe, és egy gombnyomára odateleportál (pontosabban: nagyon gyorsan odahúz) hozzájuk. További hasznos tulajdonsága, hogy el tudod hajítani (akár a képernyőről is kidobhatod), de – Thor kalapácsához hasonlóan – bárhonnan visszahívhatod magadhoz, és vissza is jön hozzád. Akkor is, ha közte és közted éppen ellenfelek vannak.

Ezek kívül lehetnek másodlagos fegyvereid is (egyszerre egy), de őszintén szólva maga a szigony annyira hatékony fegyver, hogy csak speciális esetekben lesz szükség rájuk. Talán túlságosan is hatékony, az Olija ugyan többféle ellenféltípust vonultat fel, és ezek némelyike hiába tud repülni, hatalmasat ugrani, vagy agresszívan támadni, a Szigony által nyújtott mozgási szabadságra és sebességre nem igazán van válaszuk, ahogy beletanulsz a szigonyozásba, a normál ellenfelek legyőzése ritkán jelent majd problémát. Szerencsére vannak bossharcok, ezek klasszak, és van bennük kihívás is – de továbbra sem erőltetik rád azt a kontroller-szétzúzós nehézséget, ami a modern (javarészt) nyugati metroidvaniak gyakori sajátja.

A szigetek felfedezése és a sztorit is előre mozdító küldetések abszolválása mellé jön be a fentebb már említett város-építgetés, ami jópofa, de nem kínál túl sokat: itt tudod (jó pénzért) fejleszteni a maximális életerődet, és (gondos gyűjtögetés után) a többi szigetről visszahordott sokféle kincsből speciális védekezéseket / támadásokat lehetővé tevő kalapokat tudsz összeállítani – utóbbiak hasznosak, de nem szükségesek a játék sikeres végigviteléhez. Ami amúgy sem tart túl sokáig, az Olija nagyjából négy óra alatt gond nélkül kipörgethető, mivel csak egyféle nehézségi fokozatot kínál a játék, második végigjátszásra csekély a motiváció. Maguk a fejlesztők viszont végigjátszhatnák még legalább egyszer, az általunk tesztelt PS4 verzió ugyanis bugos, új helyszín betöltésekor (ritkán, de elégszer ahhoz, hogy bosszantó legyen) kihagy a hangeffektek egy része, és csak új képernyőre lépéskor indul be újra. Ejnye!

Egyszeri élménynek viszont remek, köszönhetően leginkább a magával ragadó hangulatának. Régen találkoztam olyan játékkal, ami ennyire hatékonyan, a vizuális stílusát és zenét / hangokat ennyire kitűnően használva teremtett volna atmoszférát maga, és az ehhez nagyon jól illeszkedő, távol-keleti, átkokkal, titokzatos hercegnővel és persze démonokkal operáló sztorija köré. Az Olija tud félelmetes, és nagyon brutális lenni, ugyanakkor vannak megkapóan lassú, melankolikus pillanatai is – a magam részéről ezeket értékeltem benne leginkább.

Röviden: az Olija a műfajjal csak most barátkozók számára is simán élvezhető metroidvania, a műfajt hagyományosan jellemző szadisztikus kihívás-tüskék nélkül. Így azok is leülhetnek mellé, akiket inkább a sztori és az atmoszféra vonz – okkal, mert ebben a két dologban az Olija kiemelkedően teljesít.

Pontosan
8
Platform: PC, Switch, Xbox, PS4 (tesztelt)
Kiadó: Devolver Digital | Fejlesztő: Skeleton Crew
Megjelenés: 2021. január 28. | Ár: 15 euro

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 órája
3

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

16 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

18 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==