[Teszt] Monster Energy Supercross 5

Monster Energy Supercross 5

StingerCsere Krisztián Gábor2022.03.17. 08:50

Mióta az olasz Milestone átnyargalt a kétkerekűek világába (a Hot Wheels Unleashed c. játékukat leszámítva), szinte napra pontosan szállítja a motorsport tematikus szereplőinek adaptációit. A tényeknek újabb löketet adva, az aktuális MotoGP számozott epizódja előtt alig néhány nappal befutott az idei Supercross témát feldolgozó Monster Energy Supercross játékuk is, így nyeregbe pattanva megnéztük: idén vajon hogyan teljesít stadionos s(zt)árparádé.

A Monster Energy Supercross 5 címet viselő idei állomás első látásra kottára ugyanaz, mint a tavalyi epizód, az újdonságokat javarészt nagyítóval kell keresni. Oké, a kétkerekű motorsportok világát feldolgozó játékok eleve rétegstílusnak számítanak, de ha még tovább szabdaljuk, akkor valóban csak egy aprócska szeletére fókuszáló alkotásnak tűnik a Supercross aktuális etapja. A zászlóshajó MotoGP mellett valahol ez érthető is, így az UE4 generikus “booster”tulajdonságai és a stabil 60 FPS mellett azért elvárható lenne némi gondoskodás a kvázi nyesett tartalom hasznára is, mert a hangzatos marketing mögött őszinténszólva csalódás érkezik. Ha Twitter bejegyzésbe kellene foglalnom az MES5-tel töltött néhány órát, valahogy így nézne ki a zanzásított ítélet:

“Flottul teljesíthető, vállalható köbcentikkel beborított sárdagonya, egyéjszakás kalandot kedvelőknek. Gyorsan múló mámort és garantált másnaposságot okoz - óvatos fogyasztása javasolt.”

Akad belőlük, de fájóan kevés: a legérdekesebb talán a szériából leginkább hiányolt tréning-szekció, amely itt Futures Academy címen fut és gyakorlatilag a gyorstalpaló Supercross Tanodának felel meg. Az egyszerű manőverektől kezdve az egészen komplex, stílusbeli huncutságok elsajátításáig szinte mindent tartalmaz - segít a kezdőnek és tippeket nyújt a haladónak, hogy érdemes a motort leginkább a megfelelő irányba terelni. Erre szükség is van, mert a Supercross nem épp az a sétamotorozós fajta, és az első két kanyarban képes teljesen eltántorítani az embert a további próbálkozásoktól, pedig kevés kitartással igazán kedvet tud kovácsolni az élvezetesebb folytatáshoz, mert a versenyzés, a motorok pályához viszonyított viselkedése az eddigi legjobb a sorozat történetében.

A visszatérők számára azonban nincs túl sok újdonság: a MES5 olyan hatást kelt, mintha a Milestone egy B csapata beragadt volna a MotoGP/RIDE páros sikerei mögött mint tartalomban, mind pedig minőségben: az egyetlen kupát, a címadó Supercrosst ugyanis csak a tavalyi szezon alapján licenszeli, így csak a 2021-es esztendő pilótáit, csapataikat és mocijaikat tartalmazza. Ez alapvetően nem óriási probléma, de azért illett volna legalább az időközben végbement leigazolásokat lekövetni a tabellán is. A különbség mindössze annyi, hogy a tavalyi modellek mellett néhány régebbi, 20 évvel ezelőtti kétütemű vintage moci is szerephez jut a felhozatalból, de rajtuk kívül sajnos semmi extra verda sem választható kezdetben (még egyszerű futam esetén sem), mert az összes plusz tartalom a teljesítményünk alapján szerzett kreditekből nyitható csak meg.

Szállj, csak szállj!
#Nananana

Motorokból egyébként meglepően sok van, ráadásul a vintage mellett a 250ccm és 450ccm is képviselteti magát, még ha túl sok különbség (a gyorsuláson kívül) vezethetőség szempontjából nincs is köztük: az egyetlen pozitívum a gyári értékek variációjára a limitált, de legalább létező finomhangolása - persze, ettől még nem lesz teljesen más az élmény, de legalább a látszatát megadja ennek a játék. A Supercross karrierben ezen két osztályé a főszerep - ebben a játékmódban nyitható meg a széria non-plusz-ultra versenyága, a 450ccm SX is, amely valami rejtélyes módon csak itt elérhető, azaz ezekkel a verdákkal sem a Compoundban (később lesz róla szó), sem a single versenyekben nem lehet indulni. Egyébként ahogy az extra felszerelések, festések, sisakok és skillek megnyílnak, úgy válnak elérhetővé a feljebb jutást biztosító kategóriák is, így ebben nincs túl sok váltás a korábbiakhoz képest.

Ami érezhetően jobb a játékban, az a botrányos AI most már (kevésbé) eszetlen megnyilvánulása: amellett, hogy a kezdők számára is van már esély a győzelemre, szépen rá lehet érezni a sebesség, kanyarív és a döntögetés hármasára anélkül, hogy fellöknének minket és idővel az egész supercross módszertan helyére kerül a fejekben. A problémás pillanatokat egyértelműen az ugrások és a földre érkezés kezelése jelenti, ehhez ugyanis a pilóta testhelyzetének mozgatása és a gyorsítás-lassítás ideális használata szükséges.

Ez csak megfelelő gyakorlással sajátítható el, mert nincs nagyon idő rögtönzésre - ha nem a megfelelő íven, irányban, sebességgel közlekedünk, szinte garantált a pofára esés. A komplexebb pályák némelyike igencsak frusztráló felépítéssel bír, így ezeket semmiképp sem ajánlom kezdésnek. Ám, akármennyire is sikerül a motoron és a pályán maradni, az ún. ütközés detekció még így is botrányos. Sem a pályaszéli elemeken, sem az egyéb tárgyakon de még a versenyzőknél sem éreztem a fizika jelenlétét. Egyszerűen súlytalan az egész mozgás és az esések is ragdoll ill. plankton-szerűek, amely - hiába B kategória - 2022-ben egész egyszerűen nevetséges. Az AI egyáltalán nincs tekintettel az elesett pilótára: átgázol rajta, vagy egyszerűen csak átgázolva a fekvő szerencsétlenen beleakad és együtt haladnak előre, míg az egyik valahol le nem akad a másikról.

Motorok landolnak a versenyzők fején és ha van is kontakt két pilóta közt, a karakterek mintha egy testet alkotnának a járművekkel, nincs éles elkülönülés sem mozgásban, sem súlyban, sem semmi másban. Amerre esik a motor, karót nyelve ugyanolyan irányba, azal a lendülettel és szögben puffan a pilóta is. Pedig mennyire jó lenne, ha a finomra csiszolt sztárjátékokból legalább annyira futná másolás ide-oda, hogy a pofára esés után nem csak visszakerülne az eltűnt motor a pályára, hanem a MotoGP mintájára felemelné a karakter a motorját és felpattanva a többiek után eredne… vagy hogy az ellenfél észrevenné az előtte fetrengő planktont és legalább a féket, vagy a józan eszét használva megpróbálja kikerülni… de neeem, itt simán áthajtanak bárkin - pont ugyanúgy, ahogy tizenöt évvel ezelőtti játékokban tették.

450SX Arlington, 2016
#Monster Supercross

Ha nem bírjuk az efféle ütközeteket, sajnos nem nagyon marad más: a visszatérő, open-world szerű ún. “Compound”-ban akár többedmagunkkal is elmocikázhatunk az ilyen-olyan időalapú minijátékok segítségével (és gyűjthetjük a csudiszép felszereléseket, elemeket), vagy ha nem tetszik az egyébként tanulásra is kiválóan alkalmas tájszerkezet, a pályaszerkesztővel sajátot is készíthetünk magunknak. Az új Rythm Sector Editornak köszönhetően ez a felület teljesen jól és könnyedén használható, így valóban élelmes pályákat lehet összekalapálni az félkész pályaelemek variálásával. Az mindenesetre pozitívum, hogy a MES-ben helyet kapott egy lokál co-op osztott képernyős mód és online mókára is lehetőség van (akár generációs cross-genben is, PS4/PS5 ill. XO/XS) - igaz, csak egyszerű versenyek és Compound mintára, mert live bajnokságról ne is álmodjon senki, az teljes egészében hiányzik a játékból (legalábbis a launch verzióból, a Season Passal ki tudja, merre megy majd a Milestone).

A hiányosságok azonban nem csak tartalmilag, de retina-ügyileg is bosszantóak: oké, hogy a stadionban művelt dzsembori főként a fény- és hangulati elemekre épül, de a motorokon kívül a környezetnek is követnie kellene a fejlődést. Az UE4 sajátos elemeivel élni is tudni kell, de ezen a játékon látszik, hogy a lehető leggyorsabban összekalapált mintákból épül fel a játéktér. A felületeken látszik némi fejlődés a részletekben (főleg a nedves eseményeknél), ezért pl. a kosz, a lerakódó sár és a motorok viselkedése is élethűbb mint korábban, de az összkép még így is durván egy minimum fél generációs lemaradásban van. Úgy látszik, ez B-vonalbeli Milestone sajátosság, pedig igencsak sokat dobna a végítéleten.

Habár a MES5 a jelenlegi legjobban megkonstruált Supercross játék amivel dolgod lehet, de ez korántsem kölcsönöz maradéktalanul elégedett élményt. A generációs lemaradás, a bosszantó AI viselkedés és az idejétmúlt verseny logika erős közepesbe lendíti vissza az olaszok játékát. Érthetetlen, hogy a MotoGP árnyékában miért kapott ennyire hanyag gondoskodást ez a zsáner - hiába élvezetes a versenyzés, ha a többi tartalomnak csak fejcsóválás jut. A Milestone legendás rajongását a motorsportok felé ismerve, lehetne ez sokkal jobb is. Talán majd jövőre.

Pontosan
6
Platform: Xbox One (X tesztelt), SS/SX, PS4-PS5, PC Steam
Kiadó: Milestone srl| Fejlesztő: Milestone srl
Megjelenés: 2022. március 17. | Ár: 23900 Ft (Xbox Store Standard) / 30900 Ft (Xbox Store Special Edition - Season Pass, Early access, +Digital kontent), 17990 Ft (Retail)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

7 órája
3

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

20 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
55

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==