[Teszt] Mail Mole

Mail Mole

sQrNagy Csaba2021.04.03. 22:30

A Mail Mole le sem tagadhatná, hogy az alapja lényegében egy egyetemi záróvizsgára készült. A Talpa Games négy zöldfülű spanyol programozóból álló csapata ott csalt és lopott, ahol csak tudott. Mert hogy nem szégyellt, az egészen biztos. De nehéz rájuk haragudni, ha végül egyetlen grafikus, modellező, animátor vagy zeneszerző nélkül képesek voltak egy egyedi és kompetens platformert letenni az asztalra. Ráadásul egy olyan főszereplővel, aki a játékidő legnagyobb részét a föld alatt tölti!

Mail Mole | Launch trailer

Molty ugyanis egy vakond. Ráadásul postás. Bár a játék bevezetőjében éppen jól megérdemelt nyaralását tölti a Kókuszdió szigeteken, az idill nem tart sokáig. Lesérült testvére üzen neki, hogy Répaföldjén nagy a baj! Mindenhol elment az áram, ezért a generátorok újraindító kódjait a lehető leghamarabb el kell juttatni a kis fantáziavilág minden szegletébe. Az idő sürget. Hamarosan kezdődik a Nyári Fesztivál, ami futkosó elektronok nélkül szokatlanul sötét és csöndes lenne. Éppen elég indok ahhoz, hogy a Békés köztér (igen, akaratból fordítom a kreativitástól sziporkázó neveket) hub világából útnak induljunk, nem igaz? Természetesen mozsárágyukból kilőve magunkat a cél felé, mert a vízvezetékek már foglaltak voltak.

Nem ércelődöm. A barceloniai srácokat bevallottan a Super Mario 3D World ihlette, ami a játék felépítésében számos helyen visszaköszön majd. Végigérni az egyes szinteken például a legtöbb esetben egyáltalán nem jelent kihívást. A cél az volt, hogy a fiatalabb és kevésbé tapasztalt játékosoknak is sikerélménye legyen. A pályák tele vannak szórva répákkal, amiből pár óra alatt több ezret gyűjthetünk össze könnyedén - és csupán ötöt vesz el tőlünk a játék ha a mélybe zuhannánk. Persze ha úgy érezzük van mit elherdálni, akkor mindenféle ruhadarabot és kiegészítőt is vásárolhatunk belőle a helyi árusnál. Egy fokkal izgalmasabb egyébként megtalálni a helyszíneken a három rejtett retket, bár ezek sincsenek a legtöbb esetben igazán nehezen elérhető helyekre eldugva, csak le kell térni a kitaposott... feltúrt útról. A valódi játék úgyis az értékelőlapon feltűnő időkeretek hajkurászásánál kezdődik!

A pályák ugyanis maximum öt-hat perc alatt kényelmesen felfedezhetőek, az aranyérem megszerzéséhez viszont ezt gyakran nagyjából negyven másodpercre kell végül lefaragni. A szintek ehhez igazodva rendkívül átgondoltak, szépen felépítettek, aránylag rövidek, könnyen tanulhatóak, valamint tele vannak opcionális levágásokkal. Összesen nyolc világba juthatunk el, ami egyenként négy-négy szintet kínál (hol láttam már ilyet?). Ellenfelekbe nem ütközünk, harc semmilyen formában sincs jelen, csak halálos csapdák, elénk gördülő váratlan akadályok, na és persze a kérlelhetetlenül kattogó másodpercmutató dolgozik ellenünk. A készítők jó érzékkel színesítik azért a sablon formulát időről-időre egy gyorsasági szakasszal, a frissen megtanult mechanikákra építő főellenfél harccal, könnyed környezeti puzzle elemmel, kulcskeresgéléssel vagy éppen egy őrült bandikutot idéző “futunk a kamera felé a kőgolyó elől” szekcióval.

Az egész “speedrun” aspektus persze nem működhetne, ha csak az alap földtúrásból állna a mozgáskészletünk! Kis kísérletezés után tehát kiderül, hogy Molty hihetetlen sebességre képes, ha “delfinezve” kivetődünk lendületet szerezni. Minél hosszabban tartjuk nyomva az ugrás gombot, annál nagyobb területet tudunk áthidalni, a földbe csapódva pedig egy darabig sokkal gyorsabban hányhatjuk magunk mögé a homokot ha időben tenyereltünk a “túrás” inputjára. A rendszer egyszerű, de tudatosan, hiba nélkül és precízen használni azért gyakorlást igényel. Ebben a dinamikusan mozgó fix kamera lesz hűséges és megbízható partnerünk, mindig hibátlanul követve a mozgásunkat. Egyszer sem okozott problémát pontosan belátni a következő akadályt, felmérni egy helyzetet vagy elhelyezni a térben a karakterem. Még akkor sem, amikor már egész tisztességes sebességgel suhantam végig éppen a pályán, komplett területeket vágva le belőle, precízen kerülgetve a halálos csapdákat. Ilyenkor ragad magával csak igazán a játék!

Na meg ez az a pont, amikor elengedjük a körítés olcsó húzásait és felemás összképét. A Mail Mole low-poly világa ugyanis kimondottan változatos, kellően hangulatos és szükségesen letisztult környezetet kínál, ami egy ilyen gyors reakcióidőre kihegyezett játék esetében szerintem előnyös. Ellenben a főszereplőn kívül minden ügyetlenül kidolgozott karakter egy másik apró stúdió gokartos versenyjátékából (Renzo Racer) lett átemelve nagyjából száz dollár ellenében az alap animációkkal - és láthatóan nehezen töltik be a suta szövegek kíséretében rájuk szabott szerepeket. Ezen kívül néhány kevésbé zavaró bogár (a pályaválasztásnál nem jelzett rekordunk) és grafikai probléma (a háttér elmosásából kimaradtak területek) is előjött a végigjátszás alatt.

Hasonló a helyzet a hangszórókból kiköhögött zörejeket tekintve. A különböző hangok szinte kivétel nélkül alap effektek, amiket ingyenesen elérhet bárki az internet zegzugaiban. Teszik a dolgukat, de furcsán ismerősek és sablonosak lesznek, a szereplők pedig szokás szerint csak önismétlő motyogással kommunikálják a szövegbuborékokat. A változatos (értsd: minimálisan sem koherens) dallamokat pedig Kevin MacLeod amerikai zeneszerző 2.000 darabból álló, ingyenesen felhasználható kollekciójából válogatták össze a spanyol srácok. Így néhány indie projekt (Kerbal Space Program) mellett számos macskás Youtube videóval és jelentős mennyiségű pornófilmmel osztozik a hangulatos jazz betéteken.

A Mail Mole tehát kendőzetlenül merít ihletett a zsáner klasszikusaiból, igyekezve óvatosan hozzátenni egy keveset a saját ködös elképzeléseiből is. A körítésnél aztán minden kiskaput, csalást és olcsó húzást bevet ahhoz, hogy elfedje a szakmai hiányosságokat. De mit számít ez, ha éjszakákba nyúlóan kergeti valaki a másodperceket és levakarhatatlan vigyor ül ki az arcára akárhányszor Molty suhan a földet túrva egy pontos landolást követően. Engem a Platinum trófeáig tartott maga mellett ez a szedett-vetett társaság és valószínűleg később visszatérek még Répaföldre. Már csak azért is, mert a készítők online ranglistákat és további ingyenes tartalmakat emlegetnek az elkövetkező hónapokra. Szóval ha tetszett amit eddig láttál, mire vársz még? Egészen baráti árcédula van a postás egyenruhán!

Pontosan
7
Platform: PlayStation 4 (tesztelt), Xbox One, Switch, PC (Steam)
Kiadó: Undercoders | Fejlesztő: Talpa Games / Undercoders
Megjelenés: 2021. március 4. | Ár: 14.99 USD

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

4 órája
5

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

7 órája
8

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2024.04.27.

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==