[Teszt] Live a Live

Live a Live

V. Miki2022.08.05. 09:30

Értetlenség. Ez volt az első érzés, ami elkapott, amikor idén februárban bejelentették Switch-re a Live a Live remake-jét. Ott a Final Fantasy 6, a Chrono Trigger az Illusion of Time és még számtalan csodás JRPG a SNES korszakból, amit érdemes lenne megcsinálni 2D-HD-ben, ezekről persze semmi hír, amit meg bejelenttettek már egy éve (Dragon Quest 3) sehol nincs. Erre a Square úgy dönt, hogy egy nyugaton szinte teljesen ismeretlen anyag remake-jével jön ki a nyáron. Mi értelme van ennek? Aztán elkezdtem nézni a trailereket. Gyönyörű 2D-HD, ami már bizonyított az Octopath Travellernél és a Triangle Strategy-nál. Oké, ez tetszik. Több főszereplő, különböző sztorivonalakkal, ez sem tűnik éppen rossznak. Aztán jött a demó, meg a hír, hogy a megjelenés után az angol top 10 hatodik helyén debütált az anyag, ami azért elég nagy szó. A demót lehúztam. A kétségeim a játékkal töltött első óra után eloszlottak. Sőt, azt állítom, hogy a Square óriásit húzott, hogy a Live a Live remake nyugati megjelenése mellett döntött, mert elhozta nekünk a nyár és az év egyik legerősebb JRPG-jét.

Nézzük a kötelező történelem órát: a Live a Live eredetileg 1994-ben jött ki SNES-re, csak és kizárólag Japánban. Egyedisége legfőképpen játékmenetében rejlett. Egyszerre hét főszereplő közül választhattunk. Volt már egy Saga sorozat, amihez nyúlt a játék, de az ott alkalmazott játékmenetnél a Live a Live sokkal barátságosabb megoldást használt. A játék főszereplői a történelem különböző korszakaiban (őskor, ókori Japán, birodalmi Kína, vadnyugat, jelen, közel jövő, távol jövő) élnek. Hőseinket látszólag nem kötötte össze semmi, persze ha az ember figyel, akkor lassan összeállt a nagy kép. Ezek tehát az alapok. Kalandozások a történelem különböző időszakaiban? Kicsit a Chrono Trigger jut eszedbe? Nem véletlen, annak alapjait valahol itt rakták le. És hát a rendező Takashi Tokita is aktívan közreműködött a CT-nél, hogy később a Parasite Eve-vel írja be magát a történelembe. Adott tehát egy majd 30 éves JRPG, ami az eredetihez hű, mégis modern külsőt kapott. Az ilyen játékoknál a veszély, hogy a nosztalgiafaktorra építenek, és a felszín alatt egy rosszul öregedett, vén játékot találunk. Szerencsére azonban erről szó sincs.

Először a Japán fejezetet választottam ki. Igazából egyébként teljesen mindegy, hogy milyen sorrendben megyünk végig a sztorin, jelentősége nagyon nincs (mondjuk szeretem az őskort elsőre ne válaszd), kezdésnek ez a japános cucc jónak tűnt. Szimpatikus volt a környezet és a cél. Elkezdtem játszani. Erre mi történt? Alig tíz perc után azt veszem észre, hogy dúdolom a dallamokat. Miért van ilyen kurta jó zenéje ennek? Keresés. Yoko Shimomura! Nahát, akkor mindent értek! A zeneileg a játék a toppon van ez eddig oké, a csalit bekaptam. Akkor most menjünk kicsit mélyebbre. A japános fejezet célja megtalálni egy túszt és a nagyfőnököt. Kissé lineáris – mint ahogy talán a többi fejezet is –, de mégis van benne egy nagyon egyedi cél. Jelesül, végig lehet menni shinobi módjára gyilkolás nélkül a pályán, amolyan rejtőzködő Tenchu módra. Vagy választhatjuk a mészáros ninja üzemmódot is, rajtunk áll. Utóbbi eset valamennyivel könnyebb, viszont jól jellemzi a játékot. Sokszor megkapjuk a választás szabadságát, amivel élve egészen szórakoztató közjátékoknak lehetünk tanúi. A ninjás fejezetben például dönthetünk úgy, hogy elhagyjuk a küldetést, csak akkor bérgyilkosok gyilkolnak meg.

A sztorik nem túl hosszúak, kb. 3-5 óra alatt végigjátszhatóak. A Live a Live instant élmény, ami tök jól működik Switch-en, ha épp csak egy fél óránk van jászani. Hiányzott az elmerülés lehetősége a történelmi korokban, mire belelendülünk egy sztoriba, már vége is, és a fejlesztések is nagyon egyszerűek. Viszont, ha a hét fejezetet végig játsszuk, még megnyílik kettő, ahol a sztori teljesen össze fog állni. És gyerekek, higgyétek el, az egész állati jó. A fejezetnek van egy húzása, egyedi megoldásai, ötletei. Nehezen tudtam letenni őket. A vadnyugaton például csapdákat kell felállítani az ostromlók ellen, vagy az őskor, ahol még nem tudnak beszélni az emberek. De nem sorolom, fedezzétek fel ti is a meglepetéseket. Jó érzés elmerülni a különböző korokban, rakosgatni a világépítés mozaikjait – egészen az epikus fináléig, aminek öt megnyerése is lehet! – és persze harcolni.

A Live a Live különös keveréke a Fire Emblemnek és a korai Final Fantasynek. A harcmező négyezetekre osztott mint az előbbiben, ám a lépéseinket befolyásolja, hogy minden karakter rendelkezik egy ATB-hez hasonló csíkkal. Ha ez eléri a maximumot, akkor léphetünk, ám a mozgásunk alatt, ha az ellenség is feltölti a csíkját ő is léphet. Megfontoltan és átgondoltan kell tehát lépni, főleg, hogy a támadásink és varázslataink végrehajtásához is idő kell. Egyszerű? Az. De ennek ellenére kiválóan működik. Talán csak egy baj van vele, eléggé könnyű. Ha valahol elakadunk, akkor egy 10 perces grinddel és persze okos stratégiával úrra lehetünk a legkomolyabb ellenfélen is. Kicsit sajnálom, hogy a nehézség nem skálázható, mert több fejezeten úgy lehet átmenni mint kés a vajon.

Eltűnődtem azon, baj-e, hogy nem 1994-ben ismertem meg ezt a játékot, és hogy mennyire másképp néztem volna néhány klasszikus JRPG-re. De talán jobb is így. Örülök, hogy a Live a Live-ot, így ebben a modern remakelt formában ismertem meg, mert most, 2022-ben tökéltesen megállja a helyét. Megszerettem ezt a játékot, mert van lelke és biztos vagyok, hogy hiányt hagyott volna, ha nem találkoztam volna vele. Lehet, hogy a Xenoblade 3 árnyéka kissé elhomályosítja a Live a Live megjelenését, de a bőség zavara senkinek kedvét ne szegje. A klasszikus 2D-s JRPG-k rajongói, akik hangulatos időtöltésre vágynak, semmiképpen ne hagyják ki!

Pontosan
8
Live a Live
Platform: Switch
Kiadó: SquareEnix| Fejlesztő: SqureEnix
Megjelenés: 2022. július 2. | Ár: €49.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

10 órája
3

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

19 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

21 órája
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==