[Teszt] Legend of Mana - Legendák meséje

Legend of Mana - Legendák meséje

V. Miki2021.07.14. 14:52

Meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt. A Legend of Mana 1999-ben jelent meg először PS1-re. Nagyszerű játék volt. Egyrészt mert gyönyörű, ami a remaster (PS4, Switch) kiadásra hatványozottan igaz. Másrészről a Mana sorozatot mindig kedveltem - örülök, hogy a Square az elmúlt években nem feledkezett meg róla.

Először jött a Secret of Mana remake-je, aztán a Collection of Mana Switchre, mindjárt három Mana játékkal, benne az angolul először kiadott Trials of Manával, aminek aztán teljes újrázása is elkészült tavaly. És most itt a sorozat újabb része, a Legend of Mana, ami nekem minden hibája ellenére az egyik kedvenc Mana játékom.

Két okra vezethető ez vissza, a hangulatra és a gameplay-re. A Legend of Manát egy szóval tudnám jellemezni: varázslatos! Varázslatos a minden ízében. Mindjárt a grafikát hadd dicsérjem egy kicsit. Gyönyörű, kiváló stílusban rajzolt hátterek, amelyek leginkább festményeket és nem videojátékokat idéznek. A Mana széria high fantasy világát a dizájn tökéletesen kiszolgálja. A látvány megnyugtatja a szemet és melengeti a lelket. Csakúgy mint a Zene. Igen, így nagybetűvel. Yoko Shimomura muzsikái magasan kiemelkednek a JRPG-s mezőnyből, fülbemászóak, hangulatosak, tökéletes összehangban vannak a világ grafikai dizájnjával. Tényleg varázslatosak. Nem csoda, saját bevallása szerint Shimomurának is ez a kedvenc munkája, amit a remaster kiadásban most újra is hangszereltek, így csodásabb mint valaha.

A grafika és a zene egészen egyedi hangulatot teremt. Bekapcsolod és megszűnik a külvilág, átlépsz egy pihentető, szépséges mesébe. Talán a Dragon Quest XI-nél éreztem hasonlót. Néha jól esik kiszakadni a mindennapi darálóból, megszabadulni a világunk nyűgjétől és bajától, és átlépni és átlényegülni valahová máshova mint tették azt Narnia hősei, amikor a szekrényen keresztül átléptek a varázsföldre. A Legend of Mana az eszképizmus magas foka, és ezt most pozitív értelemben mondom, mert igazán profin kevés játék képes erre.

A gameplay varázslatos egyedisége mai szemmel is rendben van, kiválóan öregedett. Felejtsük el a lineáris történetvezetést. A sztoriba most nem mennék bele, de a lényeg, hogy a játékban a célunk a világ újjáépítése, újjáteremtése lesz. Ennek jegyében lehet a városokat, egyéb helyszíneket megszerezni és újra alapítani a térképet. Ha egy helyet újraépítünk, akkor bemehetünk és ott karakterközpontú kalandokat, küldetéseket szerezhetünk, amelyek jutalma újabb helyszínek megnyitása lesz, ahol újabb kalandok várnak. Mindebből következik, hogy bár kirajzolódik ugyan egy főbb sztori vonal, de valójában a linearitást felrúgva tudunk haladni. És ez nem egy rossz érzés! Járjuk be a régi, már megnyitott helyeket, hátha maradtak ott elhagyott sztorik vagy nyissunk új helyek felé, ahol új kalandok várnak. Édes dilemma! A sztorik kedvesek, szórakoztatóak, szerettem őket. Bár a teljes történetet összetartó koherenciát néha nem éreztem elég erősnek, összességében, a „csak még egyet” érzés szépen működött.

Szóval itt egy szépséges, hangulatos játék, kiváló gameplay-jel. Mégis van egy komoly hibája, ami megtöri a varázst. A Legend of Mana egy tökéletesnek tűnő, kívánatos hamburgerre emlékeztet, amiből hiányzik a hús. A játéknak egyetlen súlyos gyenge pontja a harc. A harc, ami már a Trials of Manánál sem tetszett – pedig ott ugye egy teljes remake-ről beszéltünk – tulajdonképpen teljesen súlytalan. Bemész egy helyre, csapkodod a szörnyeket, amelyek képernyőről képernyőre jelennek meg, de az egész olyan monoton és értelmetlen egy idő után. A remake újdonsága, ami jól jellemzi mennyire komolytalan a harc, hogy egy gombnyomással ki lehet kapcsolni, mindezt következmények nélkül. Ilyenkor persze az öreg JRPG játékosokban bekapcsol az ösztön: de akkor nem fejlődünk, és nem tudunk majd haladni. Én ezt nem tapasztaltam. A harcot kikapcsoltam mert idegesített, amikor labirintusokban ténferegtem, és aztán úgy is maradt. Simán tudtam haladni, a boss-ok sem okoztak nehézséget. Viszont ha súlytalan a harc és könnyű a játék, akkor mi értelme fejleszteni, cuccokat vásárolni? A harci rendszer kidolgozatlansága miatt a fejlődési rendszer is értelmetlen. Ebbe a részbe érdemes lett volna belenyúlni és kicsit nagyobb kihívás elé állítani a játékosokat, mert így a játék inkább hasonlít egy interaktív visuel novel-re mint JRPG-re. Ráadásul a harci rendszer nagyon egyszerű, már 1999-ben sem volt éppen modern, ma meg már inkább ósdinak tűnik. Egy jó dolog azonban mégis van benne, lehet ketten is játszani, ami azért tud szórakoztató perceket szerezni.

Sajnálom, hogy ilyen suta lett a harc és a nehézség, mert ha ezt a részt is jobban megcsinálják egy klasszikus JRPG született volna. Ha a harc izgalma és feszültsége is fontos, akkor lehet van jobb választás a piacon. Viszont ha könnyed, meseszerű kalandra vágysz, akkor érdemes tenni a Legend of Manával egy próbát. Hátha a varázslat téged is magával ragad!

Legend of Mana - Remastered
Square Enix | PC, PS, Switch | 2021. 06. 24.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

8 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==