[Teszt] Drova – Forsaken Kin

Drova – Forsaken Kin

LotharFuchs Róbert2024.12.09. 14:00

Ha röviden és spoilermentesen kellene jellemezni a Drovat, elég lenne annyit mondanom, hogy ha anno szeretted a Gothic sorozatot (annak is leginkább az első két részét), és nincs ellenedre a pixel art látványvilág, akkor imádni fogod. Azonban ha ez a referencia hiányzik, vagy hozzám hasonlóan kételkedtél, hogy valóban a majd húsz éves, német fantasy RPG alapmű kvintesszenciája egy mai játékban köszön vissza, méghozzá egy zavarba ejtően kicsi fejlesztőcsapattól, akkor olvass tovább!

A történet a kelta mitológia (laza) keretrendszerében zajlik. Emberek törzsi szerveződésben, a természettel szoros kapcsolatban élik mindennapjaikat. Isteneik vadállatok formájában manifesztálódnak, de csak az arra érdemesek előtt. Hősünk kalandja nem is akármelyikkel, hanem egy vaddisznó entitással (véletlen? Aligha!) való találkozással kezdődik, ami után rejtélyes módon a csak legendákban emlegetett, és egyben címadó Drova földjére kerül.

A hasonlóságok pedig már az első pár lépés után szembeötlőek lesznek: a játék lényegében elengedi a kezed, a felfedezés jegyében szinte bármerre indulhatsz, akadályt ”csak” az ellenségek jelentenek, melyekből egy darabig a leggyengébb is komoly kihívást jelent. Térképből is csak egy teljesen statikus, kézzel rajzolt darabra futja (legalábbis az elején), fegyverek terén pedig egy husánggal kell beérni. Skálázódás nincs, mágia (jó darabig) nuku, tapasztalati pontot valami cheesy módszerrel farmolni nem lehet. Vagyis meg kell dolgozni azért, hogy bármiféle fejlődést elérjünk, legyen szó XP-ről vagy felszerelésről... arra pedig a helyiekkel való beszélgetés a legjobb mód. Ahogy annak egy RPG-ben lennie kell. Azt azonban mégsem mondhatni, hogy klasszikus, nem pedig akció RPG lenne, sokkal inkább a kettő keveréke. Az arányok azok, amik feladatonként változnak, és összegészében egy egészségesnek mondható egyensúly van a két játékmeneti stílus között.

A harcrendszer is alapműre hajaz: a három közelharci fegyvertípusnak más-más ritmusa van, ahogy az ellenségeknek is. Ezek kiismerése nélkül, eszetlen vagdalkozással nem lehet sokáig húzni. De még ennek a tudásnak a birtokában is, érdemi felszerelés és képességek nélkül sem jutunk messzire, aminek többségét a két választható frakció ranglétrájának megmászása során szerezhetünk be. A random loot jelensége minimális, legfeljebb a felfedezések során bukkanhatunk néha olyan kincsekre, amik megdobhatják az ütőképességet, de miután a fegyvereknek attribútum követelményei vannak, váratlanul nagy ugrás az erőben nem hullik csak úgy az ölünkbe. Éppen ezért a fejlődés megérdemeltnek érződik, és bár apróság, de az alkalmanként hozzánk szegődő NPC-k sem csak biodíszletek, hanem hasznos társak. A szűk marokkal mért fejlődési pontok hátulütője viszont, hogy rengeteg képesség (legyen az harci, vagy épp egyéb, mint pl. alkímia és crafting) gyakorlati hasznossága nem egyértelmű, amíg a játék végére nem érünk, resetelni pedig csak egyszer tudjuk az elköltött pontokat. Ha pedig valaki (hozzám hasonlóan) egy mágia fókuszú karakterben gondolkozik, tisztában kell lennie azzal, hogy kb. a játék feléig hozzá sem jut, vagyis nem érdemes sokáig elraktározni a pontokat. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a legtöbb harci képesség egy-egy NPC-hez van kötve, amiket a nevükön túl sehogy nem jegyez a játék, ami kivételesen jó névmemória híján frusztrációt szülhet. Azon túl pedig, hogy a mágia sokáig el van zárva a játékos elől, a mana (jelen esetben focus) rendszere sem a megszokott. A Mind tulajdonság függvényében mindig egy elég alacsony alapértékre áll vissza, növelni pedig csak löttyökkel és sikeres támadásokkal lehet, átmenetileg. Az íjászat és a parittyázás, mint távolsági harcmodor sem életképesek önmagukban. Ezek mind-mind a közelharc irányába terelnek, olyannyira, hogy lényegében elengedhetetlen, legyen bármennyire is a mágiára / íjászatra kihegyezett a karakterünk. A történet végére világossá vált, hogy ez balansz okokra vezethető vissza, ami ugyan magyarázat, de nem vigasz.

Az audiovizuális prezentáció szinte hibátlan, és ehhez elég megnézni bármelyik videót róla. Ízléses, színes pixel art, rengeteg animációval, hangulatos zenékkel, amitől életre kel Drova világa. Méretre ugyan nem kifejezetten nagy, főleg a mai AAA openworld mércével (ami persze nem fair összehasonlítási alap, plusz nem is követendő), cserébe viszont rengeteg felfedezésre váró zegzuga van, minden ösvénynek, barlangnak, romnak funkciója van, vagy lesz. Semmi random generált üresség, újratermő ellenfelekből is csak nagyon eseti szinten (sőt, a tetemek örökre megmaradnak, és fokozatosan lebomlanak), és minden helyszínen érződik, hogy kézzel készült. Ennek ellenére sikerült minimum 30, de az alternatív befejezéssel akár 40 órányi tartalmat belepréselni, ami nem csak az árcédula, de a fejlesztőcsapat méretét (a kemény mag hat fő) tekintve is kiemelkedően jó arány. Persze akadnak párbeszédek és feladatok, ahogy a sztoriban is elemek, amik fantasy közhelyekből táplálkoznak, de sokszor ezt is inkább öniróniával, meg persze az összetéveszthetetlen német humor stílusában teszi a játék, amitől inkább lesz rokonszenves, mintsem idegesítő.

Eleinte szkeptikus voltam, hiszen egy rég elfeledett RPG alfajról van szó, aminek varázsa idővel még a megalkotója kezei közül is homokként futott ki. A Piranha Bytes ugyanis a Risen és az Elex sorozattal fokozatosan vesztette el azt, ami a Gothicot naggyá tette. Nehéz is lenne egy-egy elemet kiemelve megmagyarázni, hogy mi ez a dolog, jobb híján csak egy idealista megfejtésre lyukadok ki újra meg újra: a fejlesztő Just2D játékosi szemmel, őszinte szeretettel és elhivatottsággal vitte tovább a Gothic örökségét. És örömmel látom, hogy velem együtt sokaknál nem csak egy kedves trip volt a 2000-es évek élményeinek útján, de egyben egy váratlan év játéka esélyes is.

PLATFORM PC | KIADÓ Deck13 | FEJLESZTŐ Just2D | MEGJELENÉS 2024. október 15. | ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

22 órája
21

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

1 napja
19

Heti megjelenések

1 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

3 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

4 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

4 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

4 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

5 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

5 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

6 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

7 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

7 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

7 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

7 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

8 napja
4

Heti megjelenések

8 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

9 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

2025.05.03.
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

2025.05.02.
12