[Teszt] Drova – Forsaken Kin

Drova – Forsaken Kin

LotharFuchs Róbert2024.12.09. 14:00

Ha röviden és spoilermentesen kellene jellemezni a Drovat, elég lenne annyit mondanom, hogy ha anno szeretted a Gothic sorozatot (annak is leginkább az első két részét), és nincs ellenedre a pixel art látványvilág, akkor imádni fogod. Azonban ha ez a referencia hiányzik, vagy hozzám hasonlóan kételkedtél, hogy valóban a majd húsz éves, német fantasy RPG alapmű kvintesszenciája egy mai játékban köszön vissza, méghozzá egy zavarba ejtően kicsi fejlesztőcsapattól, akkor olvass tovább!

A történet a kelta mitológia (laza) keretrendszerében zajlik. Emberek törzsi szerveződésben, a természettel szoros kapcsolatban élik mindennapjaikat. Isteneik vadállatok formájában manifesztálódnak, de csak az arra érdemesek előtt. Hősünk kalandja nem is akármelyikkel, hanem egy vaddisznó entitással (véletlen? Aligha!) való találkozással kezdődik, ami után rejtélyes módon a csak legendákban emlegetett, és egyben címadó Drova földjére kerül.

A hasonlóságok pedig már az első pár lépés után szembeötlőek lesznek: a játék lényegében elengedi a kezed, a felfedezés jegyében szinte bármerre indulhatsz, akadályt ”csak” az ellenségek jelentenek, melyekből egy darabig a leggyengébb is komoly kihívást jelent. Térképből is csak egy teljesen statikus, kézzel rajzolt darabra futja (legalábbis az elején), fegyverek terén pedig egy husánggal kell beérni. Skálázódás nincs, mágia (jó darabig) nuku, tapasztalati pontot valami cheesy módszerrel farmolni nem lehet. Vagyis meg kell dolgozni azért, hogy bármiféle fejlődést elérjünk, legyen szó XP-ről vagy felszerelésről... arra pedig a helyiekkel való beszélgetés a legjobb mód. Ahogy annak egy RPG-ben lennie kell. Azt azonban mégsem mondhatni, hogy klasszikus, nem pedig akció RPG lenne, sokkal inkább a kettő keveréke. Az arányok azok, amik feladatonként változnak, és összegészében egy egészségesnek mondható egyensúly van a két játékmeneti stílus között.

A harcrendszer is alapműre hajaz: a három közelharci fegyvertípusnak más-más ritmusa van, ahogy az ellenségeknek is. Ezek kiismerése nélkül, eszetlen vagdalkozással nem lehet sokáig húzni. De még ennek a tudásnak a birtokában is, érdemi felszerelés és képességek nélkül sem jutunk messzire, aminek többségét a két választható frakció ranglétrájának megmászása során szerezhetünk be. A random loot jelensége minimális, legfeljebb a felfedezések során bukkanhatunk néha olyan kincsekre, amik megdobhatják az ütőképességet, de miután a fegyvereknek attribútum követelményei vannak, váratlanul nagy ugrás az erőben nem hullik csak úgy az ölünkbe. Éppen ezért a fejlődés megérdemeltnek érződik, és bár apróság, de az alkalmanként hozzánk szegődő NPC-k sem csak biodíszletek, hanem hasznos társak. A szűk marokkal mért fejlődési pontok hátulütője viszont, hogy rengeteg képesség (legyen az harci, vagy épp egyéb, mint pl. alkímia és crafting) gyakorlati hasznossága nem egyértelmű, amíg a játék végére nem érünk, resetelni pedig csak egyszer tudjuk az elköltött pontokat. Ha pedig valaki (hozzám hasonlóan) egy mágia fókuszú karakterben gondolkozik, tisztában kell lennie azzal, hogy kb. a játék feléig hozzá sem jut, vagyis nem érdemes sokáig elraktározni a pontokat. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a legtöbb harci képesség egy-egy NPC-hez van kötve, amiket a nevükön túl sehogy nem jegyez a játék, ami kivételesen jó névmemória híján frusztrációt szülhet. Azon túl pedig, hogy a mágia sokáig el van zárva a játékos elől, a mana (jelen esetben focus) rendszere sem a megszokott. A Mind tulajdonság függvényében mindig egy elég alacsony alapértékre áll vissza, növelni pedig csak löttyökkel és sikeres támadásokkal lehet, átmenetileg. Az íjászat és a parittyázás, mint távolsági harcmodor sem életképesek önmagukban. Ezek mind-mind a közelharc irányába terelnek, olyannyira, hogy lényegében elengedhetetlen, legyen bármennyire is a mágiára / íjászatra kihegyezett a karakterünk. A történet végére világossá vált, hogy ez balansz okokra vezethető vissza, ami ugyan magyarázat, de nem vigasz.

Az audiovizuális prezentáció szinte hibátlan, és ehhez elég megnézni bármelyik videót róla. Ízléses, színes pixel art, rengeteg animációval, hangulatos zenékkel, amitől életre kel Drova világa. Méretre ugyan nem kifejezetten nagy, főleg a mai AAA openworld mércével (ami persze nem fair összehasonlítási alap, plusz nem is követendő), cserébe viszont rengeteg felfedezésre váró zegzuga van, minden ösvénynek, barlangnak, romnak funkciója van, vagy lesz. Semmi random generált üresség, újratermő ellenfelekből is csak nagyon eseti szinten (sőt, a tetemek örökre megmaradnak, és fokozatosan lebomlanak), és minden helyszínen érződik, hogy kézzel készült. Ennek ellenére sikerült minimum 30, de az alternatív befejezéssel akár 40 órányi tartalmat belepréselni, ami nem csak az árcédula, de a fejlesztőcsapat méretét (a kemény mag hat fő) tekintve is kiemelkedően jó arány. Persze akadnak párbeszédek és feladatok, ahogy a sztoriban is elemek, amik fantasy közhelyekből táplálkoznak, de sokszor ezt is inkább öniróniával, meg persze az összetéveszthetetlen német humor stílusában teszi a játék, amitől inkább lesz rokonszenves, mintsem idegesítő.

Eleinte szkeptikus voltam, hiszen egy rég elfeledett RPG alfajról van szó, aminek varázsa idővel még a megalkotója kezei közül is homokként futott ki. A Piranha Bytes ugyanis a Risen és az Elex sorozattal fokozatosan vesztette el azt, ami a Gothicot naggyá tette. Nehéz is lenne egy-egy elemet kiemelve megmagyarázni, hogy mi ez a dolog, jobb híján csak egy idealista megfejtésre lyukadok ki újra meg újra: a fejlesztő Just2D játékosi szemmel, őszinte szeretettel és elhivatottsággal vitte tovább a Gothic örökségét. És örömmel látom, hogy velem együtt sokaknál nem csak egy kedves trip volt a 2000-es évek élményeinek útján, de egyben egy váratlan év játéka esélyes is.

PLATFORM PC | KIADÓ Deck13 | FEJLESZTŐ Just2D | MEGJELENÉS 2024. október 15. | ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

1 órája

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

21 órája
1

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

1 napja
3

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

2 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

2 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

3 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

5 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

6 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

7 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12

and Roger

Egy apró, letisztult, de kreatív megoldásokkal narratív kaland, amely három fejezetben mesél el egy apránként összeálló történetet.

8 napja
3