Don't push the button

Don't push the button

dragCsető Zsolt2006.10.29. 15:43

Egy hónap múlva bezárul a kör: a hétköznapi halandó számára is elérhetővé válik mindhárom következő generációs masina - hogy milyen mennyiségben, az jelen esetben egyáltalán nem lényeges. Nem úgy, mint az új lehetőségek: lehetőség a kreativitás megcsillantására a fejlesztők részéről, és lehetőség a megszokottnál jóval interaktívabb élmény megtapasztalására nekünk, játékosoknak. A mostani generációváltás ugyanis nem csak a fejlettebb technikáról, a nagyszabású online funkciókról és a sokrétű multimédiás képességekről szól, hanem egy-egy újszerű irányításmód létjogosultságának éles teszteléséről is. A három versenyzőből kettő - méghozzá pont az a kettő, akikre türelmetlenül várakozunk - egyedi képességekkel felvértezett kontrollerekkel indul a végkimenetel szempontjából egyértelműnek közel sem mondható harcba, egyikük mindenét erre a bátor próbálkozásra feltéve, másikuk pedig a (kényszerű?) arany középutat és az opcionális lehetőségeket választva. A Wiimote és a SIXAXIS vajon a videojáték-történelem baklövéseiként, vagy pedig egy új irányvonal elindítóiként élnek majd néhány év múlva a köztudatban? A kérdésre jelen pillanatban sajnos képtelenség válaszolni, a fentebb néhányszor már ellőtt lehetőség fonémaláncon azonban érdemes lovagolni egy kicsit.

Nézzük, mire vagyunk most képesek. Repülőt, sárkányt terelgetünk mindenféle irányba dőlve, fejünkből kinézve nyakunk szerepét csuklónk veszi át, a levegőbe suhintva látványos pengetáncot járunk, két kezünkbe kormányt képzelve pedig autókkal száguldozunk - csak hogy a legjellemzőbbeket említsük. Azaz különböző zsánerek fontos (mitöbb: állandó és alapvető), általában analóg módon előcsalható momentumai lettek átértelmezve a mozgásérzékelős funkcióra, ám ennek ellenére sem mondható el az, hogy a gombok (melyekből még mindig van kontrollerenként vagy egy tucat) szerepe csökkent volna, a mainstreamtől igencsak távol álló, WarioWare, vagy EyeToy-szerű, értékelhető játékmenettel tulajdonképpen nem rendelkező kivételeket természetesen most nem figyelembe véve. Na de ugorjunk inkább egy kicsit előre képzeletben, hiszen világos, hogy nem az irányvonal első képviselői fogják bemutatni számunkra az igazi innovációt.

Gondolom sokan láttátok Steven Spielberg Minority Report című filmjét (nálunk Különvélemény néven fut, a napokban az egyik kereskedelmi csatorna is műsorra tűzte), így vélhetően annak talán legjellegzetesebb jelenete is ott van a szemetek előtt: a központi karaktert alakító Tom Cruise egy kesztyűben, különös kézmozdulatok segítségével vizsgálja és manipulálja a prevíziókat, mindezt látványos, mégis teljesen természetes módon. Vajon a jelenlegi lehetőségek mellett mennyire fiktív ez a jövőkép? Lesz-e vajon egy olyan bátor és kreatív fejlesztőcsapat ebben a generációban, aki belefog egy gombnyomást abszolút mértékben nélkülöző játékmenetű produktum készítésébe? Lesz-e olyan kultikus, akár művészi alkotás a két gép valamelyikére, ami pont emiatt ragad meg majd hosszú évekre a hardcore játékosok emlékezetében?

Nem csak a konzolos piac újbóli felosztása lesz ezúttal a feladata a három gigásznak a versenyfutás végén, hanem a következtetést is le kell majd vonniuk: korát megelőző próbálkozás, zsákutca volt-e a mozgásérzékelős irányítók bevetése, avagy végre egy igazi, forradalmi változást sikerült elindítaniuk az iparágban, ami a későbbiekben alapvető eleme lesz a piacra kerülő asztali masináknak. Köztes állapot kétlem, hogy kialakulna: a legnagyobb kiadók, az Electronic Arts, az Ubisoft már most egyértelműen támogatják a Nintendo és a Sony elképzelését, és nem titkoltan olyan speciális kiegészítőkön gondolkodnak többen is, melyek segítségével még több elem lenne átültethető a gombokról a konkrét mozdulatokra - a játékos közösséghez tehát mindenképp el fog jutni olyan mértékben az új technológia, hogy egyértelmű következtetéseket lehessen majd levonni.

A változás az utóbbi időkben tulajdonképp kimerült a gépek teljesítményében, és a modernebb formátumok megjelenésében, most viszont valami olyan érkezik, ami végre komolyabban is változtathat, és jóval közvetlenebbé tehetné a játékélményt. Milyenek lesznek pár év múlva az igazi klasszikusok Wii-n és PS3-mon? Az újszerű irányítás, vagy a fejlettebb technológia által nyújtott lehetőségek győzedelmeskednek vajon a nextgen fogalomért vívott harcban? Milyen lesz egy kontroller az ezt követő generációban? A válaszok még váratnak magukra, a lehetőség azonban már nem: játék gombnyomás nélkül.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

12 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==