Egy hónap múlva bezárul a kör: a hétköznapi halandó számára is elérhetővé válik mindhárom következő generációs masina - hogy milyen mennyiségben, az jelen esetben egyáltalán nem lényeges. Nem úgy, mint az új lehetőségek: lehetőség a kreativitás megcsillantására a fejlesztők részéről, és lehetőség a megszokottnál jóval interaktívabb élmény megtapasztalására nekünk, játékosoknak. A mostani generációváltás ugyanis nem csak a fejlettebb technikáról, a nagyszabású online funkciókról és a sokrétű multimédiás képességekről szól, hanem egy-egy újszerű irányításmód létjogosultságának éles teszteléséről is. A három versenyzőből kettő - méghozzá pont az a kettő, akikre türelmetlenül várakozunk - egyedi képességekkel felvértezett kontrollerekkel indul a végkimenetel szempontjából egyértelműnek közel sem mondható harcba, egyikük mindenét erre a bátor próbálkozásra feltéve, másikuk pedig a (kényszerű?) arany középutat és az opcionális lehetőségeket választva. A Wiimote és a SIXAXIS vajon a videojáték-történelem baklövéseiként, vagy pedig egy új irányvonal elindítóiként élnek majd néhány év múlva a köztudatban? A kérdésre jelen pillanatban sajnos képtelenség válaszolni, a fentebb néhányszor már ellőtt lehetőség fonémaláncon azonban érdemes lovagolni egy kicsit.
Nézzük, mire vagyunk most képesek. Repülőt, sárkányt terelgetünk mindenféle irányba dőlve, fejünkből kinézve nyakunk szerepét csuklónk veszi át, a levegőbe suhintva látványos pengetáncot járunk, két kezünkbe kormányt képzelve pedig autókkal száguldozunk - csak hogy a legjellemzőbbeket említsük. Azaz különböző zsánerek fontos (mitöbb: állandó és alapvető), általában analóg módon előcsalható momentumai lettek átértelmezve a mozgásérzékelős funkcióra, ám ennek ellenére sem mondható el az, hogy a gombok (melyekből még mindig van kontrollerenként vagy egy tucat) szerepe csökkent volna, a mainstreamtől igencsak távol álló, WarioWare, vagy EyeToy-szerű, értékelhető játékmenettel tulajdonképpen nem rendelkező kivételeket természetesen most nem figyelembe véve. Na de ugorjunk inkább egy kicsit előre képzeletben, hiszen világos, hogy nem az irányvonal első képviselői fogják bemutatni számunkra az igazi innovációt.
Gondolom sokan láttátok Steven Spielberg Minority Report című filmjét (nálunk Különvélemény néven fut, a napokban az egyik kereskedelmi csatorna is műsorra tűzte), így vélhetően annak talán legjellegzetesebb jelenete is ott van a szemetek előtt: a központi karaktert alakító Tom Cruise egy kesztyűben, különös kézmozdulatok segítségével vizsgálja és manipulálja a prevíziókat, mindezt látványos, mégis teljesen természetes módon. Vajon a jelenlegi lehetőségek mellett mennyire fiktív ez a jövőkép? Lesz-e vajon egy olyan bátor és kreatív fejlesztőcsapat ebben a generációban, aki belefog egy gombnyomást abszolút mértékben nélkülöző játékmenetű produktum készítésébe? Lesz-e olyan kultikus, akár művészi alkotás a két gép valamelyikére, ami pont emiatt ragad meg majd hosszú évekre a hardcore játékosok emlékezetében?
Nem csak a konzolos piac újbóli felosztása lesz ezúttal a feladata a három gigásznak a versenyfutás végén, hanem a következtetést is le kell majd vonniuk: korát megelőző próbálkozás, zsákutca volt-e a mozgásérzékelős irányítók bevetése, avagy végre egy igazi, forradalmi változást sikerült elindítaniuk az iparágban, ami a későbbiekben alapvető eleme lesz a piacra kerülő asztali masináknak. Köztes állapot kétlem, hogy kialakulna: a legnagyobb kiadók, az Electronic Arts, az Ubisoft már most egyértelműen támogatják a Nintendo és a Sony elképzelését, és nem titkoltan olyan speciális kiegészítőkön gondolkodnak többen is, melyek segítségével még több elem lenne átültethető a gombokról a konkrét mozdulatokra - a játékos közösséghez tehát mindenképp el fog jutni olyan mértékben az új technológia, hogy egyértelmű következtetéseket lehessen majd levonni.
A változás az utóbbi időkben tulajdonképp kimerült a gépek teljesítményében, és a modernebb formátumok megjelenésében, most viszont valami olyan érkezik, ami végre komolyabban is változtathat, és jóval közvetlenebbé tehetné a játékélményt. Milyenek lesznek pár év múlva az igazi klasszikusok Wii-n és PS3-mon? Az újszerű irányítás, vagy a fejlettebb technológia által nyújtott lehetőségek győzedelmeskednek vajon a nextgen fogalomért vívott harcban? Milyen lesz egy kontroller az ezt követő generációban? A válaszok még váratnak magukra, a lehetőség azonban már nem: játék gombnyomás nélkül.