Nintendo difference?

Nintendo difference?

Oldern2007.01.12. 08:00

Jelen értekezésünket lehetne a 80'as évek elejétől, vagy akár a hetvenes évek végétől származtatni: felesleges lenne. A számunkra fontos tényezők és folyamatok mind-mind a NES/SNES éra kifutásával kezdődtek, és legjobban az N64/GC korszakban voltak nyilvánvalóak. Nem is érdemes tovább húzni az időt: a Nintendo üzleti stratégiát és a gépeit illető 3rd party (magyarul független) fejlesztőstúdiók támogatását vesszük szemügyre.

"Nintendo Difference: A cég az összes konzolját úgy tervezi meg, hogy azok a cég kreatív elméi által alkotott játékok készítését lehetővé tegyék. Mindezt tetézik azzal a ténnyel, hogy riválisaikhoz képest nyereséges gépeket hoznak létre, és nyernek a hardveren majd az általuk sikeresen eladott saját szoftvereken is - a cég soha nem fogja követni a SEGA példáját, mert az üzleti modelljük merőben más felépítésű, játékaik csak a hozzá tartozó aktuális géppel együtt alkotnak ütőképes alternatívát. "

A Nintendo gépére fejleszteni a SNES korszakban igazán menő, sikeres dolognak számított: az akkori generáció legnagyobb példányszámban eladott és legerősebb masinájáról beszélhettünk Az előnyös helyzet a Nintendo 64 megjelenésével változni látszott: a hamarabb, olcsóbban rajtoló PlayStation nemcsak milliós példányszámban fogyott, hanem cd-s formátuma révén jóval több lehetőséget kínált a fejlesztők számára. A Mario nevével fémjelzett kompániának semmi oka nem volt azonban a szomorkodásra: az eladott gépek hozták a pénzt, a saját gyártású címeik (és természetesen a közeli fejlesztők munkái, példának okáért az a sok minőségi Rare-játék) pedig merész, átlagon felüli eladásokat produkáltak. Talán mindannyian emlékezhetünk arra a korszakra, az N-rajongók egyetlen mantrája a VÁRAKOZÁS volt. Várni kellett a játékokra, több hónapot - ráadásul a kazetták magas árai szinte egyértelművé tették a kispénzesek számára, hogy nem érdemes közepes játékokkal "kockáztatni": mindenki tudta, hogy mely nevekben bízhat, és azokat a játékokat mind meg is vették, annak rendje és módja szerint. Hogy ez mikor vált nagyon, nagyon fontossá, a következő generációban vált világossá. Így utólag már szinte lehetetlen eldönteni, hogy tényleg a szűkös tárolókapacitás, vagy egyszerűen az előbb vázolt folyamat vált a 3rd party támogatás végső gyilkosává. Az N64 nem a kiugrások platformja volt. A jelen nagy japán szériái kivétel nélkül a konkurrens gépen születtek meg. Resident Evil, Tekken, Silent Hill. Hogy ez miért lesz fontos: a következő bekezdésünkben kiderül.

Elérkezett a GameCube ideje: mindenki bizakodó, derűs volt. A Sony/Microsoft páros nem vette komolyan a gépet, de azért a gépre bejelentett sok-sok játék és "szupertitkos fejlesztés" azt sugallta, hogy vége lesz a kopár, sivatagos N64 korszaknak: kezdetben tényleg így volt. A launch környékén megjelent játékok legsikeresebbje azonban vitán felül a Super Smash Brothers Melee volt: csak nem egy Nintendo cím? Bizony, az: telt-múlt az idő, és az emberek megint vártak. Vártak például az új Mario eljövetelére, vártak az új Zeldára, Metroidra, és...és... ennyi. Amíg a Wind Waker GTA-verő előrendelései bizakodásra adhattak okot, addig megint elmaradt a 3rd party csoda: a leginkább elkötelezett Capcom a felnőttes imázst képviselni hivatott Resident Evil-ével akkorát bukott, mint az Empire State Building maga. Miért? Egyszerű: Aki RE-rajongó volt, már letette a voksát a PlayStation 2 mellett, és egyáltalán nem érdekelte a Nintendo masinája - egy remake és egy nulladik epizód nem volt ahhoz elég, hogy egy második konzolt vásároljon. A Capcom kezdett kihátrálni, egy-az-egyben portokkal letudta a széria többi darabját, és menekülni kezdett: így tettek a többiek is. Lassan bizonyossá vált, hogy a GameCube vásárlói ismét azok a játékosok, akikben egy csepp kisérletező kedv sincs: egy jó nagy részük maradt az N címeknél, a többiek meg beleuntak a várakozásba, és vettek egy PlayStation 2-t. Vagy egy Xboxot. A Nintendo kapálózott: próbálkozott gba/gc összeköthetőséggel (aki kipróbálta, nagy mókának tartotta, de eszméletlen drága volt összevásárolni az összes GBA-t kábelekkel együtt csak egy multiplayer FF:CC kedvéért), említett új franchise-okat, de elhagyta a hite a saját gépében. Mindenki gondolja végig a 2004-2005-2006 os esztendő csodálatos 3rd-party játékait GC-re, és a Resident Evil 4-en kívül semmit sem talál majd. Ami pedig, kevés. "Baj van, nem megy a GC szekere, a handheld piacunkat pedig támadják" - gondolhatták a nagy N-nél az ominózus PSP bejelentéskor: újítaniuk kellett hát.

Az újítást a Nintendo DS duálképernyős gépétől várták. A gép külsőre baromira nem tartozott a huszonegyedik századhoz, de aki adott egy esélyt neki, többnyire rajongóként távozott mellőle: ez és a PSP-t illető géphiány (ismerős, Wii / PS3 csata, valaki?) erős előnyt passzolt a Nintendonak: özönleni kezdtek a minőséginek igérkező fejlesztések és az igéretek. A jelen egyértelmű: a gép veszettül sikeres, a játékok eszméletlenül jól fogynak - de vessünk csak egy pillantást a sikerjátékokra. Az újító Brain Training mindenütt nagy siker, de soroljunk fel még akár egy darab olyan címet, ami... nem Nintendo-franchise, és a világon mindenütt hatalmas sikereket ért el? Találunk ilyet? Nem. A New Super Mario Bros, a Pokémon Diamond és Pearl, a Nintendogs , Animal Crossing egytől-egyig N-fejlesztés. Jogos lenne a kérdés, hogy akkor mi a fészkes fenéért fejleszt mindenki erre a gépre? A SquareEnix erős támogatására könyebb választ adni: itt arról van szó, hogy a japánok még mindig imádják a Dragon Questet és a Final Fantasyt (nem, már nem lehet egyértelműen általánosítani, mert rengeteg tavaly megjelent ps2-es jrpg volt képtelen a két-háromszáz ezres eladást átlépni, még a Wild Arms széria sem). A Final Fantasy 3 nehezen , de átlépte az egy milliós határt, a Dragon Quest Monsters Joker pedig jóval könyebben éri majd ezt el ( három nap alatt 650 ezer darab, ugyebár ), így kétségtelen az ő támogatásuknak a létjogosultsága. A többiek? A magyarázat egyfelől a DS-re való fejlesztés relatíve olcsó mivoltának köszönhető, másrészt pedig: nincs alternatíva. A psp szoftverpiac gyötrődik, a Grand Theft Auto büntet a világ két kontinensén is, de a többiek... nos, nem teljesítenek jól. Kicsit pongyolán fogalmazván tehát azt mondanánk: " A Nintendo DS a kisebbik rossz a handheld fejlesztésekkel foglalkozó cégek számára: legfőképp a jóval alacsonyabb fejlesztési költségek miatt. "

És hogy mire akarunk kilyukadni ezzel a sok példát bemutató és ide-oda kapó értekezéssel? A Nintendo az elmúlt évtizedben sikertelenül kommunikálta le gépeinek célját és értelmét: össze sem hasonlíthatjuk az N64/GC felépítését a Sony Playstation branddel, ahol a rajongói bázis nem a házi SCEI fejlesztések miatt, hanem az erős 3rd party support révén alakult ki. Nincs Sony mascot, nem is lesz. Az N rajongók torkán azonban aligha lehet lenyomni egy NFS DS változatot a Mario Kart után, nehezen eszik meg a Tak sorozatot egy Mario után és fityiszt mutatnak a Medal of Honor szériákra is a Metroid láttán. És ezt világosan látni a Wii-vel is: most a Capcom helyett az Ubisoft vállalkozott arra a szerepre, hogy "remek" Wii játékokkal látja el a leendő tulajdonosokat: az olcsó portok és a vegyes fogadtatású Red Steel láttán azonban az egyszeri szemlélődő könnyen láthatja, hogy valószínűleg jövő ilyenkorra is az aktuális Mario, Zelda és Metroid játékok lesznek azok, melyekkel érdemben foglalkozni lehet: ha ezen a hozzáálláson nem változtatnak a Nintendonál, akkor nagyon nehéz dolguk lesz a normális gamereknek, amikor pár év múlva a jó minőségi külsős fejlesztéseket keresik a Wii-n. Talán tényleg ideje lenne megszabadulni attól a három-négy egyre gyengülő fejőstehéntől, különben a csorda kihalásra lesz itélve.

"Nintendo Difference: a Nintendo célja a sikeres játékok elkészítése, az új gépeik ügyesen lovagolták meg a divathullámot, és minden saját fejlesztés elképesztően sok profitot hoz: ezek a (saját) jó játékok egyre több gépet adnak el - az öngerjesztő folyamat pedig visszavonhatatlanul beindult, a cégnek pedig csak jelképesen van szüksége a külsős cégek fejlesztéseire. Nomen est omen? "

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

14 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

23 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==