Egy szürke jövő?

Egy szürke jövő?

Oldern2007.02.28. 19:30

Egy szürke jövő?

A cikkíró szeretné magát a japán piac nagy megfigyelőjének, szakértőjének tartani. Amikor anno bejelentették a Nintendo DS-t, még fogalma nem volt arról, hogy vajon hogyan fog rá reagálni a piac. Amikor azonban, látván a DS sikerét, felfedték a Wii nevét, és szép lassan körvonalazódni kezdett a PlayStation 3 koncepciója is, váltig hangoztatta, hogy a gép koránt sem lesz olyan siker kezdésből, mint tette azt elődje. Mindenezen túl egyre növekvő félelem töltötte el annak láttán, hogy a végletekig butított koncepcióval rendelkező játékokon (és a Square Enix Dragon Quest, respektíve Final Fantasy szériáin) kívül szinte semmi nem számít odaát sikeresnek: sorra buknak a nagy franchise-ok újabb és újabb tagjai (RR, Wild Arms, csak hogy nemrégiben megjelent játékokról beszéljünk) - ami egy változást, új idők szelét hozta a piac számára.

"Shifting to the West"

A tendencia egyértelművé vált: a videójátékokat egyre nehezebb lett egyetlen piacra koncentrálva eladni, már-már lehetetlen erőfeszítéseket igényelt. A nagyobb cégek előre látták ezt, és őrült fúziókba kezdtek még 2003-2006 között: a Square Enix és a Namco Bandai mind ezen nyomvonalon haladva született meg. Kapóra jött nekik az európai és amerikai játékosok (és úgy ánblokk az egész világ) anime-mániája. Emlékezzünk, a Ubisoft nemrég örömmel jelentette be, hogy a Naruto játékok az európai régióban is megjelennek majd, az ő jóvoltukból (megvágva bár - de ez most részletkérdés...). Úgy tűnt, a japánok megpróbálkoznak azzal, hogy játékaikat nem elsődlegesen a japán piacnak szánják, vagy legalábbis a csak oda szánt szériák mellé "beújítanak" egy pár, nyugati ízlésnek is tökéletesen is megfelelő fejlesztést. Példálózzunk? A Final Fantasy XII abszolút felnőttesebb, a Csillagok Háborújára hajazás nem véletlen, meg is lett az eredménye: szépen fogy nálunk is, amerikában is (bár ez utóbbi megkérdőjelezhető, de bukásnak semmiképp nem nevezhetjük). A Lost Planet bár egy koreai színészről mintázott főszereplővel operál, mégis, míg japánban abszolút érdektelen darabról van szó, az egy millió eladott példányszámot a nyugati régióban nevetve lépte át. A Capcom elkötelezettnek tűnt az Xbox360 mögött, és remek motort alkottak - függetlenül attól, hogy a színfalak mögött vajon milyen szerződések és pénzösszegek forogtak a cég és a Microsoft között. A SquareEnix pedig szintén remekül haladt, s bár a DS-es Dragon Quest IX bejelentés MINDENKIT meglepett (attól eltekintve, hogy titokban sokan számítottak rá - nemegyszer elhangzott szerkesztőségi berkekben is a "figyeljétek meg, hogy a Square tesztel az FFIII-al. Ha az bejön, jöhet bármi. FFVI remake, folytatás, bármi!" mondat...), a White engine (mely kifejezetten a Playstation 3 erejét volt kihaszálni hivatott) pedig több játék alatt duruzsol: a XIII és a Versus XIII is alig várta, hogy világra jöjjön.

Unreal 3 - az új Renderware?


RenderWare

A RenderWare névre hallgató middleware a Criterion "találmánya", akik folyamatosan csiszolgatták motorjukat, egyre nagyobb sikereket érve el ezzel. RenderWare-re épül a GTA széria összes konzolos három dimenziós kivetülése, az újabb Mortal Kombatok, a Headhunter Redemption, de olyan nextgen játékok is, mint a Crackdown vagy a Sonic the Hedgehog. A Renderware négy kiadást élt meg, majd az EA visszavonta a nyílt piacról, egyre inkább csak saját fejlesztésekben használva fel a motort.

Aztán megváltozott minden. Megérkezett a Gears of War, amely (elnézést a fanoktól, de) egy egyszerű, de ötletes koncepcióra felépített pár órás cukormáz: egy franchise építésének tökéletes alapja, kiváló Halo-pótló, remek játékoscsalogató, egy szóval: kívánatos kirakatbaba. (A legminőségibb fajtából, az kétségtelen.) És ezt a babát milliók vették meg. Melyik az a motor, amelyik a játékot hajtja? Naná, hogy az Unreal 3. Ezek után az eddiginél is többen jelentették be, hogy licenszelik a motort, kifejezetten a konzolos fejlesztések kedvéért. Előnyei számosak: csodaszép grafika, effektparádé, könnyű portolhatóság PS3, X360 és PC platformok között, remek testreszabhatóság. Sokan odáig "merészkedtek", hogy az U3-at nevezték el az új "renderware"-nek (lásd infóbox!). Hogy hol itt a probléma? Nos, a renderware, mint lehetőség, jelen volt a mostani generációban is, és a Criterion évről évre bebizonyította, hogy csodát lehetett művelni vele: a nagy japán kiadók mégsem licenszelték. Most azonban egészen más forgatókönyv lépett működésbe, hiszen nemrég a Square egyik vezetője nyilatkozta azt, hogy az FFXIII is az Unreal 3 engine-al fog futni (ami meglehetősen nagy kérdőjeleket helyez a White engine életképessége mögé)... Érdekes lenne: az U3 hajtotta MMORPG-ben még lenne ráció, hisz a Huxley is ezt a nyomvonalat követi - de hogy magát a XIII-as epizódot így készítsék el? Példaértékű. Ugyanez igaz a Capcomra is: a remek nextgen motorjukkal vajon mi a probléma? A Lost Planet, Dead Rising, Devil May Cry alatt duruzsoló engine vajon nem elég flexibilis ahhoz, hogy tucatnyi játékot húzzanak rá? Hatalmas kérdőjelek vannak minden területen, de ha megpróbáljuk kívülről szemlélni a helyzetet, levonhatunk bizonyos következtetéseket.

Konklúzió?

A mostani generációban jóval tudatosabb fejlesztésekre kell számítanunk: nagyok a költségek, sokáig tart egy hosszú és tartalmas játék fejlesztése: nagyon úgy néz ki, hogy a kiadók legelőször a technológiai részen szeretnének spórolni. Ugyan miért lenne szükség a WHITE engine kifejlesztésére, amikor (nem konkrét adat, csak éreztetni szeretnénk a lényeget:) harmadennyi pénzből licenszelhető az Unreal 3 technológiája, amiből pedig a tanult grafikusok és dizájnerek úgyis szinte teljesen hasonlót alkotnak majd? Ahogy tehát az előző generáción a RenderWare volt az a motor, amellyel viszonylag kevés idő alatt lehetett tűrhető kinézetű játékokat készíteni (és nagy munka belefektetésével csodák születtek - lásd még: Burnout 3/Revenge), úgy valószínűleg az Unreal 3 lesz a jelen generációban ez a könnyű és "olcsóbb" megoldás. Arról nem is beszélve, hogy a könnyű átportolhatóság egyfajta mentőöv is lehet: ha egy ilyen motor által hajtott játék exkluzívként indul, és nem hozza be a várt összeget a megadott időn belül, szinte azonnal érkezhet az átírat a másik platformra, hogy egy második esélyt kapjon ez a fejlesztés. Persze feltehető a kérdés, hogy jó-e ez nekünk? A játékosok számára mindenképpen. Az elvont, művészi alkotások (lásd még Rez, Okami, Shadow of the Colossus címszó alatt) soha nem ilyen költségkímélő szituációkban születtek, így ez a változás abszolút nincs rájuk hatással - ha pedig attól tartanánk, hogy a játékok egyre hasonlóbbak lesznek majd? Nos, ez már egy másik beszélgetés témája lehetne: amíg nem a művészeti részleg fölé emelkedik az a bizonyos bárd, addig abszolút nem kell ettől félnünk. Mit is mondhatnánk még? Reméljük a legjobbakat.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

19 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==