Project Sylpheed - teszt

Project Sylpheed - teszt

liquidSomosi László2007.08.05. 11:44

A Project Sylpheed egyértelműen hiánypótló játék. Az “űrszimulátorok” (szigorúan macskakörmök között, hiszen nem szimulálnak semmit, űrhajós akciójátékokról van szó) műfajával az utóbbi időkben mostohán bánt a játékipar, a zsáner a kihalásra ítélt állatfajok egyike lett. Azok közül is az egyik leginkább veszélyeztetett fajta: a többi mostohagyermek (a kettődés platformerek / verekedős anyagok, vagy a kalandjátékok...) megtalálta a maga elkötelezetett közönségét, az űrhajós akció viszont szinte megszűnt létezni. Kár érte? Kár bizony!

A műfaj virágkorában játszottunk X-Winggel, játszottunk Tie-Fighterrel, Freespace-szel, meg persze Wing Comanderrel: remek játékok, remek élmények. A Sylpheed ide próbál felnőni, és megalkotja a maga saját univerzumát. A huszonhetedik században járunk, az emberiség vadul terjeszkedik a végtelen űrben. A kolonizáció éllovasa a Föld, szenvedői pedig a frissen elfoglalt világok: a kolóniák vasmarokkal tartja kézben a Terran kormányzat. Az uralom kemény, de nem örök: négy bolygó elszakad a földi szövetségtől, létrejön az ADAN, a független kolóniák szövetsége. Négy bolygó a sokból, a Terran birodalom egy apró szeglete, tulajdonképpen nem is számítana, ha... az űroperákban járatos olvasó bizonyára már sejti a folytatást.

A Sylpheed főhőse, Katana, újonc pilóta. Egy gyakorlómisszió során ellenséges hajók támadják meg a kötelékét, és a konfliktus perceken belül kiterebélyesedik, nem egyszerű rajtaütésről van szó, hanem a függetlenségi háború kezdetéről, az ADAN erők támadása lendülnek. A sztori innentől felveszi egy átlagos hullámvasút utazósebességét, az ellenérdekelt oldalon feltűnik egy régi barát, kegyetlen küzdelem kezdődik, és tart egészen az epikus végkifejletig. A Sylpheed japán játék, a sztorit anime-stílusú (nem rajzolt, hanem gondosan renderelt) animációkban meséli - jó sok van belőlük, minden misszió elejére é végére jut egy. Meglepetés: a sztori jó. Nem eredeti, megtalálható benne a műfaj összes kisebb-nagyobb kliséje, de élvezhető, lendületes, és nem utolsósorban magával ragadó - kíváncsi vagy rá, hogy mi történik legközelebb.

Az űrhajós akciók konzolos kivetüléseinek legnagyobb problémáját maga a kontroller szokta jelenteni: kevés a gomb rajta, nem lehet az összes funkciót rányomorgatni az irányítóra. A Sylpheed *majdnem sikeresen adaptálja a komplex(ebb) kezelést az irányítóra - használ MINDEN gombot és kart, több esetben duplán is. Benne van minden, amit megszokhattunk, egyedül az űrhajó pajzsával, és fegyverrendszerekkel történő babrálás hiányzik -a zsáner komolyabb darabjaiban magad irányíthatod át az energiát (a helyzetnek és szükségnek megfelelően) az egyes rendszerek között, itt ilyesmire nincs lehetőség. Kapunk viszont jól szervezett, az esetek többségében jól átlátható HUD-ot (a gép irányítófelülete, “műszerfala”), és hosszabb gyakorlást igénylő, de a lehetőségek kiismerése után sok lehetőséget kínáló irányítást. A standard repkedésen kívül kétféle fegyvertípusból oszthatod az áldást (orrfegyver a közelharcokhoz, főfegyverzet - rakéták, bombák, sugárfegyverek - a durvább melóhoz), okos manővereket (pörgés, 180 fokos forduló) hajthatsz végre, parancsokat osztogathatsz a kötelékednek, sőt, még speciális képességeid is lesznek - gyorstüzelés az összes fegyverből, időlassítás, lendületes roham magad elé vont pajzsokkal. A kezelőfelület egyetlen pontja jelenthet problémát. A radar. Ez többféle méretben és ízben csalható elő, de valahogy egyik sem fekszik a szemnek, az ellenséges / baráti objektumokat jelölő ikonok túl kicsik, a nagyobb csatákban már-már átláthatatlanok.

Nagy csaták pedig lesznek bőven - erről szól a játék. A kezdeti (inkább okító jellegű) apróbb összecsapásokat hamar felváltják a méretes ütközetek. Mértes? Fenéket, HATALMAS, epikus, masszív hajókat, lenyűgöző méretű fregattokat felvonultató, lézertűzzel, rakétaesővel, robbanásokkal tűzdelt csaták ezek, látványos harci káosz, óda a romboláshoz. Ha kicsit is értékeled a műfajt, ujjongani fogsz az első nagyobb hajó pusztulásakor, a fémtesten végigömlő lángtenger, a csatahajót a szó legszorosabb értelmében darabokra szaggató robbanások a “mindig is ezt szerettem volna látni egy űrhajós játékban” kategóriába tartoznak. A harc hasonló érzéseket vált ki, a missziók során szerzett pontokból fejleszthető hajó / fegyverzet hamar a brutális halálosztó gépezetté varázsolja a kezdetben törékenynek tűnő űrjárgányodat. A megfelelő rakétatípussal (már a kezdet kezdetén is kapsz ilyet) egyszerre több ellenséges hajó fogható be egyszerre, a robbanó szeretetcsomagok látványa pedig több, mint kielégítő - a tekeregve kígyózó rakétafelhők egyértelműen a remek Macross anime-szériát idézik.

A Project Sylpheed által kínált tizenhat misszió első blikkre nem tűnik soknak, de a szám megtévesztő. Egy küldetés ugyanis több szakaszból, és ezen belül is több (gyakran opcionális) részfeladatból áll, így rendkívül hosszúra tudnak nyúlni. A Sylpheed ennek ellenére nem túl hosszú játék, a kellően gyakorlott játékos hat-hét óra alatt a történet végére ér. A szavatosságot növeli az újrajátszhatóság: nehezebb fokozatokon több missziót újra fogsz játszani (mert elsőre simán szétlőnek), de a bónusz-objektívák teljesítése is alaposan kitolhatja a játékidőt. Multi nincs. Kár érte, jelentősen megdobta volna a lelkesedésemet, ha egy-két cimborámmal karöltve tudtunk volna rendet vágni a világűrben - de egy team deathmatch jellegű játékmódot is el tudtam volna viselni.

A tesztben feltűnően sokszor szerepel a “műfaj” szó - nem véletlenül. A Sylpheed ugyanis elsősorban a rajongóknak készült. Egy átlagos, az űrhajós lövöldékre, vagy az Ace Combat jellegű hancúrozásra (tulajdonképpen erről van szó: Ace Combat az űrben) kevésbé fogékony játékos ugyanis valószínűleg hamar elfordul a Sylpheedtől, maximum a decens látványvilág marasztalja egy fél órára.

A zsáner rajongói viszont jól ellesznek vele. Őket nem fogja zavarni a helyenként be-be rángató képfrissítés, szánnak időt arra, hogy megismerjék és megtanulják a hajó kezelésének finomságait. A Sylpheed hiánypótló játék, korrekt fejhajtás egy egykoron szebb napokat látott, mára szinte kihalt játékstílus előtt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

17 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==