HL2: The Orange Box - teszt

HL2: The Orange Box - teszt

liquidSomosi László2007.10.18. 07:29

A Half-Life 2 epizódikus folytatásai nagyjából annyira epizódikusak, mint mondjuk bármilyen más játéksorozat - azaz nagyjából semennyire. A Valve által három éve kiagyalt koncepció papíron jól hangzott (“így nem kell olyan sokat várnotok egy új részre, a HL2-őn is hat évet szöszöltünk”), a gyakorlatba való átültetés azonban kevésbé volt sikeres, az Episode One másfél évig készült, és az Episode Two sem került kevesebbe. Ennek ellenére még mindig epizódoknak hívják őket, és nekünk tulajdonképpen mindegy, mi a leányzó neve - egészen addig, amíg olyan tartalom lapul a dobozban, mint a The Orange Box esetében.

A Narancs Doboz ugyanis igazi kis kincsesbánya, FPS-nirvána az arra fogékonyaknak. A kötelező Episode Two mellett tartalmazza minden idők egyik legjobb sajátszemszögű lövöldéjét, a Half-Life 2-őt, az első expanziót (Epidose One), a Portal logikai / ügyességi játékot, és végül, de nem utolsósorban a Team Fortress 2 csapat-alapú multiplayer lövöldét.

A Half-Life 2 erényeit nem itt, és nem most fogom méltatni, megtették ezt sokan mások a 2004-es PC-s, és a 2005-ös Xbox-os változat megjelenésekor. Legyen elég annyi, hogy Valve ügyesen folytatta az első részt, ez pedig azért nagy szó, mert a Half-Life a zsáner egyik legmeghatározóbb alkotása, igazi mérföldkő a műfaj történetében. A szótlan fizikus (Gordon Freeman) sok év távollét - máig nem tudjuk, hogy, hol, milyen körülmények között töltötte a kiesett éveket - után tér vissza az idegen megszállók, a Combine által letarolt Földre, ott az események közepébe csöppen, és vezéralakja lesz az agresszorok elleni felkelésnek. Az Episode One kapásból a második rész záró képsorai után veszi fel az elejtett fonalat, és Gordon (plusz segítőtársa, a bájos Alyx) menekülését mutatja be - mögöttük az összeomló Combine bázissal, a Citadellával.

Az első epizód igen visszafogottan görgette előre a történetet, tényleg “kiegészítésnek”, a Half-Life 2 megnyújtott utolsó fejezetének tűnt a maga nagyjából négy órás (bár kétségtelenül intenzív) játékidejével. Az Episode Two sokat tanult az előd hibáiból - és itt nem csak első epizódról, hanem az alapjátékról is beszélek. Az EP2 feszes, változatos, remekül felépített játék, a Valve rengeteget csiszolt a korábban sokat bírált időzítés-problémákon. Időzítés? Bizony, és természetesen nem technikai értelemben, sokkal inkább a játékmenetet illetően. Az alap HL2 a kelleténél jóval hosszabbra nyúló motorcsónakos szekvenciája (az autós menet kevésbé szenvedett tőle, de akár őt is ide sorolhatjuk) az Episode Two-ban remek ritmusérzékkel lett megoldva - itt is használhatsz járművet, de pont akkor szállítanak ki (és szállítanak ismét be), amikor egy újabb öt perc már unalmassá válna. A Half-Life sorozat egyik védjegyének számító, mesterien felépített és gondosan koreografált akciók itt is kitűnően működnek, a fokozás elsőrangú - az antlion támadás a barlangban, az első találkozás az új ellenfelekkel, a Hunterekkel, vagy akár a végső, hektikus csata mind-mind jól összerakott, emlékezetes jelent, nyugodt szívvel sorolhatók a zsáner később gyakran felemlegethető pillanatai közé. Üresjárat persze most is akad (leginkább a játék első harmadában), az igazi pörgés kissé lassan indul be - de beindul. A kezdeti problémák ellenére az EP2 továbbra is jól fenttartja a szériát jellemző “egy nagy kaland részese vagyok” hangulatot.

Az EP2 sztoriját részletezni botorság lenne, és már ez sokat elmond arról, hogy ezúttal tényleg alaposat lendül előre a cselekmény. A közönség-kedvencek (Alyx, Dog, a vortigonok) megkapják a maguk jól megérdemelt “azt a mindenit!” pillanatait, Dog belépője igazi fan-service, a méretes robotkutyus rajongói tapsikolni fognak örömükben. Alyx pedig bájosabb, mint valaha, köszönhetően talán annak, hogy a Valve-nál ismét komolyan nekifeküdtek a karakter-animációknak, a Half-Life 2 szereplői korábban is ipari standardot képviseltek, az Episode 2-ben pedig tovább fejelik a lasztit egy emelettel, az összkép (karakterdizájn + animáció + hangok) határozottan megkapó. A most már bőven három éves Source motor teszi a dolgát, és nyugodtan letagadhatná a korából mind a három évet - az Episode Two kedvéért kapott némi ráncfelvarrást (új világítási rendszer, részletesebb karakterek - X360-on a korábbi két részre visszamenőleg is, a PC-s tábor egy foltozás formájában kapja majd meg az újításokat HL2 / EP1 fronton). Kevésbé részletesen: remekül néz ki, és remekül fut. A motornak egyébként bőven nyílik lehetősége a vizuális izmok villogtatására, az Episode Two nagy része a sorozatban eddig nem nagyon tapasztalt nyitott(abb), kültéri helyszíneken játszódik, új ízeket keverve az eddig inkább zárt terekkel operáló HL univerzumba.

Az Episode Two a maga nagyjából öt és fél (nálam ennyi volt) órás játékidejével kiegészítőként (bocsánat: epizódként) decens hosszúságú szórakozást kínál, és gonosz módon baromi nagy cliffhanger-rel végződik, azaz alaposan lógva hagyja az egyébként korábban gondosan felvezetett harmadik (záró?) epizódra áhítozó játékost. Ez van, úgy másfél év múlva meglátjuk, hogy hol, és hogyan fejeződik be - ha befejeződik - Gordon utazása.

Nincs vége. katt az oldalválasztóra a folytatásért!

Az Episode 2 kipörgetésével nincs vége a mókának, át lehet ugrani szépen mondjuk rögtön a Portal-ra. A Portal a Narancs Csomag kakukktojása - szerencsére nem minőségi, hanem műfajszempontból: itt nem lövöldözni kell (legalább is nem közvetlenül), hanem agyalni és néha (nagyon) ügyesnek lenni. Az alapkoncepció egyszerű: az Aperture Science futurisztikus laboratóriumának teszt-sorozatát kell végigcsinálnod. Tízensok probléma, ugyanennyi helyszín, a “fegyvered” egy portal-ágyú (nevezzük így az egyszerűség kedvéért) lesz. A cucc két lyukat tud vájni magának a megfelelő falfelületeken. Az egyiken bemész, a másikon kijössz, a cél a kijárat elérése, és az akadályok leküzdése.

A helyzet az, hogy a viszonylag egyszerűnek (de még így is jónak) tűnő alapötletre az utóbbi évek legjobb, legszórakoztatóbb logikai / ügyességi anyaga épül. A Portal fokozatosan dobálja eléd az új kihívásokat, minden pályán új játékelemeket kínál - amikor egy “szabályt” kiismertél, jön a következő, a változatosságra nem lehet panasz. A körítés pedig... Egyrészt: régen nem röhögtem hangosan játékon, és nem a Portáltól vártam, hogy elérje ezt nálam. Pedig! A feladatainkat kommentáló “robothang” szenzációs, a gonoszság, a száraz humor és a jól célzott poénok keveréke. A befejezés pedig... de ezt tényleg nézd meg inkább a saját szemeddel, a “sztorimód” nem hosszú, nagyjából három óra alatt abszolválható az egész játék (utána még lesznek külön, nehezített feladványok), de az a három óra nagyon eltalált három óra.

A Portal típuspéldája annak, hogyan szolgálhatja a modern technológia (esetünkben leginkább a jól alkalmazott fizikai modellezés) a játékdizájnt. A Portal a maga módján abszolút egyedi, a remek alapötletet minden területen jól kidolgozó, előremutató produktum, remélhetőleg a jövőben ilyen irányba mozdul a játékipar - a “nextgen” nem feltétlenül csak a különféle shadereket, meg az egekbe tornázott poligonszámot jelenti, a Portal játékmenetében is “következő generációs”.

A The Orange Box multiplayer komponense, a Team Fortress 2 hosszas vajúdás eredménye. Az első rész a jó öreg, egyes számú Quake modifikációjaként toborzott magának mértes rajongótábort, a második epizód pedig gyakorlatilag tíz éve készül, folyamatosan változó jellegű és stílusú megvalósítást ígérve. A végeleges forma pedig egy (szerintem) nagyon merész dizájn-döntés eredménye, a TF2 “rajzfilmes” külalakot kapott - és NAGYON illik hozzá.

Szaladjunk neki az alapoknak: a TF2 csapatalapú (két csapatról van szó) multiplayer FPS. Nem csak csapatokra alapoz, hanem kasztokra is - ezekből kilenc van. A kasztok fegyverzetükben, és különböző tulajdonságaikban különböznek egymástól. Ne tessék bonyolult dolgokra asszociálni, a TF2 karakterei kevés dologhoz értenek, de ahooz nagyon jól. Lássuk csak: a scout gyors, a heavy lassú és nagyot sebez, a demoman gránátoz, a soldier rakétázik, pyro lángszóróz, a spy láthatatlan lehet és az ellenfélnek álcázhatja magát, a mérnök ravasz szerekenytűket épít, a medic gyógyít, a sniper távolról lövöldöz. Kihagytam valakit? Nem, nem hagytam ki - kilencen vannak, és a fent felsoroltakon kívül lehet még trükközni velük, mindenkivel csak egy kicsit, de pont ez adja a játék sava-borsát. A Team Fortress 2 karakterei tanulhatók és tanulandók, a játék során bármikor (egy halál után) válthatsz közöttük, nem vagy lekötve - mégis érdemes specializálódni, a finom nüanszokat kitanulva válhatsz igazán jó játékossá. A jó medic gondosan feltölti az über-charge csíkját (gyógyítással), és megfelelő, kritikus pillanatban süti el az ebből következő, pár másodperces sérthetetlenséget - ilyenkor nem csak magát védi, hanem leginkább a gyógyító-puska (mert ezzel az “energiafegyverrel” nyomul” másik oldalán táncoló társát is. A jó spy átlopózik az ellenséges területre, hatástalanítja a mérnökök által felhúzott automata ágyúkat, aztán felveszi valakinek az alakját, és jól hátba szúrja a gyanútlanul bóklászókat.

A Team Fortress 2 igazi ereje mégis a csapatszellemben rejlik, egy összeszokott társaság csodákra képes. Hogy a régi mondókát idézzem: ez elment vadászni (a spy elintézi az első kellemetlenkedőket), ez meglőtte (jön a soldier, a rakétás fiú), ez hazavitte (a villámgyors scout elragadja a saját bázisodra cipelendő célobjektumot), ez megsütötte (naná, hogy pyro!), és ez az icike-picike mind megette (a heavy jól leggépágyúzza az üldözőket). A kasztok nagyon jól együtt tudnak működni, és több esetben teljesen természetes szövetséget alkothatnak - a lassan előrecammogó heavy mögött folyamatosan gyógyító medic abszolút jellemző (és igen félelmetes) párosítás a TF2-ben.

Had dicsérjem még egy kicsit a külcsínt: a rajzfilmes megközelítés nem merül ki a karakterekben, az animációk, a hangok, mind-mind a jobb animációs filmeket idézik. A pyro által felgyújtott jóemberek “égek, égek!” üvöltéssel, össze-vissza kalimpálva rohangásznak, minden karakter többféle, a fegyverekhez kapcsolt ünneplő / éljenző animációval, és jellemző akcentussal (a germános “Fenk júú, Herr Dáktör!” büntet) lett felszerelve. Egy olyan korban, ahol a lövöldéket általában morcos katonák, vagy mindenre elszánt kopasz űrgárdisták népesítik be, különösen értékelendő ez a könnyed, a stílusra és egyedi hangulatra építő hozzáállás.

A TF2 hat pályája jól tervezett, láthatóan alaposan kitesztelt térkép, mindegyiken élvezetes játszani. Általában a kontroll-pontos “foglalj el vagy védj meg 1-2-3 kritikus pontot” variációra építenek, de van itt remek (és klasszikus, az első részben is benne volt) CTF pálya is, zászló helyett dokumentumokkal tömött bőrönddel. A hat pálya első blikkre kevésnek tűnik - egyelőre elég, és van ígéret a továbbiakra. A pályák egyébként nagyon kezdő-barátok, több helyen nagy színes nyilak jelzik, hogy most merre is kéne menni - a könnyed megközelítés miatt nem tűnik erőltetettnek a játékos ilyen módon történő segítése, jól beleillik az összképbe. A támogatott maximális játékosok számában eltér a PC ész Xbox 360 (meg a később megjelenő PS3) verzió. PC-n 24-en nyomhatják egyszerre, konzolon meg 16-an. Utóbbi negatívum, egyszerű fejszámolással kikövetkeztethető, hogy a nyolcas csapatokba sehogy sem fér bele a teljes (kilences) kaszt-létszám, valaki törvényszerűen kimarad.

Ez lenne a The Orange Box. Három új, és két régebbi játék, a maguk módján mindegyik megéri pénzét, így csomagban pedig verhetetlen ár / érték arányt képviselnek. Bőszen ajánlható mindenkinek, aki csak egy kicsit is szereti a lövöldéket - “az év játékcsomagja” kitüntetést már most, októberben nyugodt szívvel kiosztjuk neki.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

19 órája
4

Heti megjelenések

22 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11