Kane & Lynch: Dead Men - teszt

Kane & Lynch: Dead Men - teszt

liquidSomosi László2008.01.15. 16:52

Kevés játékot akartam jobban szeretni mostanában, mint a Kane & Lynch: Dead Men-t. Az ok egyszerű: a témaválasztás. Több éve pötyögöm különbözős topikokba a “egyszer csinálni kéne egy olyan játékot, amiben olyan lövöldözések vannak, mint a Heat-ben” mantrát. Heat? Igen, az egy mozifilm, Michael Mann 1995-ös alapvetése, borongósra hangszerelt gengszterdráma, Al Pacino és Robert de Niro jutalomjátéka. Az utolsó harmadában van egy lövöldözés, anti-hőseink félresikerült bankrablása torkollik utcai harcba. No, EZT szerettem volna átélni interaktív formában, és EZÉRT vártam annyira az IO Interactive (Hitman-széria) játékát. Mert egyértelműen és bevallottan a Heat ihlette.

Nem akarásnak nyögés vége - tartja a közmondás. És néha az akarásnak is. Az IO akart, a végeredmény minőségi szempontból mégsem pakolható oda a múzsaként szolgáló film mellé. Az ugyanis a maga műfajában tökéletes volt - a játék nem az.

A Kane & Lynch külső perspektívából szemlélt akciójáték, a némileg taktikusabb fajtából. Taktikusabb, mert a nyílt lövöldözés nem célravezető, a hathatós előrejutáshoz a fedezékek ügyes kihasználása szükséges. Vagyis: a manapság divatos “húzódj fedezékbe, és onnan szórd az áldást” vonalat erősíti. A prezentáció tehát nem egyedi - a történet viszont az. A sztori Kane, a halálra ítélt bűnöző búcsúlevelével nyit, és akár rögtön véget is érhetne, ha az első pálya nem látványos fogolyszöktetést kínálna. De azt kínál, Kane ismét szabad, még akkor is, ha valószínűleg nem így képzelte a szabadságot: a megmentői korábbi megbízói - őket pedig csúnyán átverte, és most nagyon vissza akarják kapni, ami jár nekik. Társat is adnak mellé: Lynch első blikkre viszonylag normálisnak tűnik (már amennyire egy többszörös gyilkos normális lehet), de hamar kiderül róla, hogy sok minden nincs rendben a padláson - Lynch közveszélyes őrült, akit csak az apró sárga pirulái tartanak vissza a totális ámokfutástól.

Kane nem hős. A bűnözős játékok (lásd például a teljes GTA széria) még akkor is kedvelhető héroszokat szoktak kínálni, ha az általuk (általunk) elkövetett akciók morális szempontból a béka popsija alatt csúszkálnak. Kane nem ilyen, nincs benne semmi szerethető. Társai árulónak tartják, és ő maga is tisztában van vele, hogy a számára kijelölt út egyértelműen a Pokolba, vagy annak közvetlen környékére vezet. A család maradt csak, a feleség meg lány, még akkor is, ha jó ideje nem látta őket, és már rég lemondtak róla. Kane kétségbeesetten próbál rendet teremteni az életében - az ő megszállottsága a játék fő hajtóereje. Az IO becsületére legyen mondva: a történetet logikusan és következetesen viszik végig, Kane útja vérrel, szenvedéssel és hullákkal van kikövezve, a játék (nem spoilerezünk!) ott és úgy fejeződik be, ahol és ahogy be KELL fejeződnie. A megváltás ezúttal elmarad.

A Kane & Lynch történetben erős tehát - kár, hogy a játék többi eleme ritkán tud felnőni a sztorihoz. A lövöldözés aktusa alapszinten kielégítő ugyan, de néha zavaróan esetlen, a “fedezékbe húzódok” gomb elhagyása papíron üdvözlendő lenne, ha az automatikus fedezékesdi (nekinyomod a falnak a karaktert, és annyi) tökéletesen működne. De nem működik, illetve nem mindig működik - Murphy törvényének megfelelően általában pont akkor nem, amikor nagyon szükséged lenne rá. A kevésbé szerencsésen megvalósított játékelemek sorát szaporítja a többszereplős harc - Kane általában nincs egyedül, Lynch (szinte) mindig vele van, és néha akadnak egyéb segítőtársak is. Az IO már másodszor fut neki a csapatos lövöldözésnek (első próbálkozás: Freedom Fighters), de ahogy akkor sem, most sem sikerült beletalálniuk a céltábla közepébe. Amíg csak Lynch szaladgál mögötted, nincs különösebb probléma, ahogy megjönnek a többiek is... nos, fogalmazzunk úgy, hogy ők maximum a létszámot a növelik, a hatékonyságnak viszont ártanak. A kiosztható parancsoknak (állj / kövess / támadj) engedelmeskednek ugyan, de mivel a munka (a gyilkolászás) oroszlánrészét még így is te végzed, és a társaid (akármelyik társad) halálával jön a gonosz Game Over felirat, sokszor inkább jelentenek gondot, mint segítséget. A játék első kétharmadában még csak-csak elterelgeted őket (itt javarészt amúgy is Lynch a társad), az utolsó néhány küldetés során viszont látványosan padlót fog a csapatos harc, a társak túlélésének folyamatos biztosítása idegesítően gyakori mikro-menedzselést igényel.

Nagyon nincs vége, katt az oldalválasztóra a folytatásért!

Nem csak a társak (gyakran öngyilkos) intelligenciája okolható a problémákért, hanem a hullámzó minőségű pályatervezés is. A Kane & Lynch akkor működik igazán, ha zárt, vagy legalább is jól körülhatárolt tereken, terekben zajlik az akció. A fogolyszöktetés, a börtönös misszió, a klub, vagy a japán irodaház előtti lövöldözés (a Heat bankrablásának megfelelője, látványos tűzharc autók és autóroncsok között) teljesen rendben vannak, a játék (és az IO) itt határozottan ragyog - a villodzó neonfényekkel tarkított, dugig tömött tokiói szórakozóhelyen bombaként robbanó erőszak abszolút emlékezetes akció-szekvencia, mint ahogy a leendő bűntársak megszöktetése is. Feszesen, a feszültséget és ritmust végig fenntartva, nagy műgonddal megtervezett pályák ezek. Éppen ezért érthetetlen, hogy a további missziók miért hullanak a közepes, vagy néhány esetben a kifejezetten gyenge kategóriába?! Miért akar a Kane & Lynch faltól-falig akciójáték, pornográf mennyiségben a nyakunkba hajított ellenfél-hordákat felvonultató Ramboid mészárlás lenni a végére? Az utolsó (kubai) pályák szinte teljesen felrúgják a korábban lefektetett szabályokat, az itt belépő járművek elleni harc kevésbé élvezetes, a havannai küldetés középső traktusának golyó-pokla pedig még az amúgy türelmes játékost is a fejlesztők nőági felmenőinek foglalkozás szerint való csoportosítására készteti majd.

A nagyjából nyolc óra alatt végigtekerhető single játékmód után a Kane & Lynch kínál még kétszereplős kooperatív hancúrt (csak offline - enyje, PC-n csak egy plusz X360 kontrollerrel - enyje-bejnye!), és egy darab csapatalapú, egymás ellen nyomható játékmódot. Ami egyrészt kevés, a csapatjáték (a Fragile Alliance) viszont határozottan jó móka, egy támadó, és egy védő osztagot vonultat fel, a támadók a pénzszerzésre hajtanak, és úgy tudnak minél magasabb pontszámot (megszerzett pénzt) elérni a végelszámolásnál, ha taktikusan, a megfelelő pillanatban jól elárulják (azaz: alaposan hátba lövik) a saját csapattársaikat. Szokatlan játékmód, de működik, és nagyon illik a játék témájához. Nem multi, de bónusz: a játék PC verziójának magyar kiadásában ott lapul a Heat (Szemtől-szemben) DVD-je, csak hogy senki ne feledkezzen meg az inspirációról.

Rossz játék a Kane & Lynch? Nem, nem az. Akadnak vele problémák bőven, de tönkre nem teszik a játékot - a többségük “majdnem jó” kategória. Majdnem jó, és új lett volna IGAZÁN jó, ha nem erőltetik a karácsonyi előtti nagyszezonban piacra a játékot. Ha foglalkoznak vele még pár hónapot, ha csiszolnak a mesterséges intelligencián, ha pofozzák egy kicsit a gyengébben felépített / időzített pályákat, ha... szóval ha kap még időt. Nem kapott, megjelent, és így ilyen lett. Erős közepes. A hangulat viszi a hátán végig, a grafika nem kiemelkedő, de decens, és az IO házi zeneszerzőjének számító Jesper Kyd is hozza a (szokásosan remek) formáját. Akár ajánlható is - feltéve, ha szereted a műfajt, és a sötétre hangszerelt bűn és bűnhődés meséket. Én szeretem, és most azért ráncolom a homlokom, mert ott volt / van benne a potenciál, lehetett volna jobb. Majd legközelebb?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

9 órája
4

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
32

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==