Super Mario Galaxy - teszt

Super Mario Galaxy - teszt

Oldern2008.02.27. 18:30

A 2007-es évi Electronic Entertainment Expo különös tanulsággal zárult a Wii tulajdonosok számára: a Nintendo azzal, hogy Shigeru Miyamoto a Wii Fit-et mutatta be a nagyközönségnek "főműsoridőben", remekül magára haragította a hardcore réteget, az igazán keményvonalasnak nevezett játékosokat. Pedig kár lett volna átkozódni, hiszen a boszorkánykonyhában már ott készülődött - hosszú évek munkájának gyümölcseként - az igazi ajándék a Wii-t megvásárló játékosoknak: ez volt a Super Mario Galaxy, a 3d hajnalán született legendás Mario 64 spirituális örököse. Már csak várnunk kellett. Az igazán lelkes, a gépet már birtokában tudó olvasóink számára ezen teszt nem lesz feltétlenül újdonság: a játék már egy ideje a boltok polcain található. A Gamer365 azonban a "megkésve bár, de törve nem" filozófiát követve, a roppant zsúfolt, vizsgaidőszakok és hétről hétre érkező sikercímek idejét, a karácsonyi szezont maga mögött tudva bizony visszanyúl a Super Mario Galaxyhoz. Lesz miről mesélni.

A Super Mario Galaxy egy olyan játék, amiben bizony a játékmenet áll mindenek felett. Éppen ezért a helyszínek is ennek megfelelően kerültek kialakításra: mivel a játék nevéhez hűen az űrben játszódik, mi más lehetne a "Quest Hub", a pályaválasztó helyszín, mint egy jókora űrbázis? Az ismét csak elrabolt (lehet tippelni, ki volt a tettes) Princess Peach után rohanó Mario különös lényekkel ismerkedik meg, a sok-sok Luma és a melléjük szegődött Rosalina (aki egyébként egy roppant aranyos, szerethető karakter) folyton utazgatnak, a mostani felfordulás azonban rájuk is hatott. Ahhoz, hogy beindítsuk az űrben igen gyorsan utazni képes szerkezetet, bizony meg kell mentenünk a csillagokat a szétszórt bolygókról - és ezzel el is kezdhetjük kalandozásunkat a megannyi galaxisban. Nézzük rögtön azt a két pontot, amit akár szlogennek is nevezhetnénk a Mario Galaxy esetén:

Pörgés és változatosság

Az első, leginkább szembeötlő dolog az lesz, hogy a Mario Galaxy modern, már-már trendi alapokra helyezte a játékmenetet. Felejtsétek el a Super Mario Sunshine néhol igencsak fárasztó, idegölő és bizony unalmas pályáit (és úgy ánblokk azt a játékot is): ezúttal minden szint különböző - és minden egyes pálya független mini-bolygókból, objektumokból épülhet fel. Ez a következőképpen néz ki: megérkezünk ("odarepülünk") a helyszínre, ami legyen egy négy-öt bolygóból álló "naprendszer". Az első bolygón a fő feladatot teljesítve (ami általában kapcsolók használatából, falak megsemmisítéséből, csillagdarabkák összeszedéséből áll) átrepülhetünk a második kisbolygóra, és így tovább, és így tovább: végül a komolyabb kihívás az utolsó helyszínen lesz, ahol meg is szerezhetjük jutalmunkat, a csillagot. A fő helyszín néhány különálló szobára van osztva (Bedroom, Kitchen, Engine Room, etc), ahol elsőképpen a meglátogatni kívánt naprendszert választhatjuk ki, majd az ott elérhető kihívások közül válogathatunk. Ezekről csak annyit mondhatunk, hogy igencsak a kevés játékidővel operáló játékosok számára lettek kitalálva, az egyes pályákhoz ugyanis soha nem kell majd több idő, mint 6-10 perc. Ez az időtartam valami furcsa pszichikai kapcsolatot alakított ki a tesztelő és a játék között: a számomra szimpatikus helyszínekre azonnal visszatértem minden létező feladatot megoldani, a nem túl kedveseket pedig nyugodtan hanyagoltam, hiszen a főellenfeleket tartalmazó pályákon kívül semmi sem igazán kötelező. A változatosság gyönyörködtet - Miyamoto sensei és lelkes csapata pedig mindent beleadott, hogy a pályák még véletlenül se hasonlítsanak egymásra: a földön létező összes felülettel találkozunk majd, járhatunk miniatűr konyhákban, gyerekszobában, sivatagot, tundrát, sötét barlangokat, hideg és jeges meteorokat fedezhetünk fel, és közben feltűnnek majd olyan klasszikusok, mint a Super Mario World fánkos témái (Donut Land, valaki?), a kísértetház (még most is ugyanolyan idegesítő, mint régen), vagy éppen a Sunshine-ban épp eleget látott vízes helyszínek. A dinamizmusról két fontos dolog gondoskodik. Léteznek mini-pályák, amiken versenyzős feladatokat kell végrehajtanunk (különféle, Wiimote-ra optimizált versenyek, és ehhez hasonló mókák...), továbbá néha hullócsillagok is érkeznek egyes pályákra, amelyek új questtel járnak: itt vagy időre kell végigcsinálnunk a pályát, vagy egy shadow mario-val kell versenyeznünk, vagy épp sérülés nélkül kell megtalálnunk kedvenc Csillagjainkat. Apropó tartalom: 120 csillag van, és több mint negyven helyszín - vagyis elleszünk egy darabig. Az igazán fanatikusok pedig a teljes végigjátszás után Luigival is nekiindulhatnak a nagy utazásnak, ő pedig néhány mozdulatban különbözik testvérétől...(Nincs vége, katt az oldalválasztóra a folytatásért!)

Irányítás, külsőségek

Most az a rész következne, ahol leírjuk, hogy a játék olyan irányítási metódust használ, ami jelen formájában csak a Wii-n kivitelezhető, amely forradalmasítja a platformjátékok régóta haldokló műfaját, és ami után soha többé nem akarunk majd hagyományos kontrollerhez, neadjisten egér+billentyűzet kombóhoz nyúlni. Nem így van, a Super Mario Galaxy esetén durván két-három funkció az, amelyet exkluzívan a Wiimote képességeihez találtak ki, a többit már az előző epizódokban megismerhettük. Maradt minden ugrás, maradt falról falra pattanó mozdulat, a támadások, a seggelés - még az a roppant idegesítő tulajdonsága is megmaradt az öreg olasznak, hogy leguggolva mindig hátrafelé ugorja a legnagyobbat. Ami új, az a Star Bit-ek, a csillogó, fizetőeszközként és életpótlóként funkcionáló apróságok begyűjtése (egyszerűen rájuk mutatunk a Wiimote-al), és a spin: az egyik mozgásérzékelő megrázásával Mario pörög egyet, amivel sok-sok kapcsolót aktiválhatunk, és persze az ellenfelek legyőzésénél is nagy hasznát vesszük majd. Ehhez tartozik, hogy végre van egy remek kétjátékos üzemmód is a játékban: a második kontrollert barátnőnk/barátunk, illuminált szobatársunk vagy éppen a fiatalabb/idősebb testvér kezébe adva komoly segítőtárshoz jutunk, aki a Star Biteket helyettünk is begyűjtheti, pörgésre bírhatja Mariót, de ami a legfontosabb: megállíthatja az ellenfeleket, teljesen leblokkolva azokat. Ezzel a funkcióval az egész játék két kategóriával könnyebbé válik, hiszen nem kell többé amiatt idegeskednünk, hogy a Wiimote megint kikerült a sensor bar hatóköréből, vagy hogy az a fránya rakéta rosszkor robbant fel...

A játékkal eltöltött első percek furcsák: amíg szokjuk az irányítást, és az apróra szabdalt feladatokat oldjuk meg, valami furcsa érzésünk támadhat: ennek oka bizony a zenében rejlik. A Super Mario Galaxy egyik legnagyobb érdeme bizony kétségkívül annak zenéje. Mahito Yokota és Koji Kondo hosszas kisérletezések után, Miyamoto-sensei döntésének értelmében teljesen sutba dobta az eddigi, a Mario-univerzumra jellemző zenéket, és a néhol gyermeteg hangszerelést. Nagyzenekari aláfestés, kórus, komoly, hegedűt, zongorát és gitárt tartalmazó dallamok: erre kell számítanunk a Super Mario Galaxy-ban, megfűszerezve a legnagyobb klasszikus dallamok átdolgozott változatával, melyeket a kellő helyeken vetettek be a nosztalgikus hatás elérésének érdekében. Ami viszont maradt a régi, az a karakterek gügyögése - tudatos döntés volt ez, nem akarták túlságosan komolyra venni a figurát. Nem beszéltünk még a grafikáról: itt felesleges kertelni: a Wii legszebb játékáról van szó, mellyel játszva néhol elfelejthetjük, hogy valaha is előző generációs hardvernek hittük a masinát. Ezt a játékot jelenlegi formájában semmi sem bírná el, ami "prevgen": nem csak az agyoneffektezett, főleg sok tükröződést, bump-mappingot kapott textúrák alkalmazása, hanem a dinamikusan változó objektumok miatt sem. Gyakorlatilag töltés nélkül, a szemünk előtt cserélődnek le a helyszínek a lábunk alól, emelkednek ki tornyok a vízből, vagy épp törnek darabokká - és az összes példában közös, hogy a változás után is szabadon mászkálhatunk rajtuk, interakcióba léphetünk velük. Dinamizmus, ahogyan arról már beszéltünk, és a motor teljes egészében ennek az egy szónak lett alávetve: és nem látni, hogy hol kellett ehhez kompromisszumokat kötni a fejlesztőknek. A mozgás teljesen folyékony, a kamerakezelés csak néha-néha tudja megzavarni az embert (a szokásos távolságérzékelési problémák persze itt is jelentkeznek, de ennek megoldására a holotévé megjelenéséig várnunk kell : ), és az egyetlen irányítást illető probléma a Wiimote-al kapcsolatos. A pointer ugyanis múlt századi találmány, és a Metroid Prime Corruption-höz hasonlóan, ha túlságosan elfordítjuk a kontrollert a tévé képernyőjétől, a gép elveszti a jelet, amivel súlyos másodperceket veszíthetünk, vagy eltéveszthetünk egy kapcsolót, ami Mario életébe kerülhet.

Forradalom, vagy sem? Szomorú hírünk van: a platformjátékok (főleg a három dimenziós fajta) piacán nincsenek már forradalmak: nem túlzás azt állítani, hogy szinte minden fejlesztő más irányba mozdult el: Ratchet kezében már a kezdetek kezdetén is fegyver bújkált, Jak később döntött úgy, hogy lemond a nagy ugrások igéretéről egy adag puskáért cserébe. A nagy ellenlábas Sonic széria a csúnya bukások után visszavonult a 2d piacra, legyen szó pörgős platfomról, vagy akár szerepjátékról - az olyan, több éve eredeti tulajdonosukat vesztett szériákról ne is beszéljünk, mint a Crash vagy szerencsétlen Spyro - egy legény maradt a gáton, ez pedig ha tetszik, ha nem: Mario. Ő pedig most egy újabb hatalmas kalandra invitál, amivel évekkel később sem lesz "gáz" játszani. A Mario Galaxy tökéletesen megfelelt az egekben tanyázó elvárásoknak, és az árgus, figyelő tekintetünk ellenére sem sikerült túl sok olyan hibát találnunk, amit komolyabb ellenérvként lehetne felhozni: a néhol ismétlődő bossfightok, vagy a Donkey Kong: Jungle Beat-ból egy-az-egyben átemelt részek ellenére nyugodtan mondhatjuk: az SMG bárkinek ajánlható, igazi platformjáték, nála jobbat keresve sem találhatnánk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

8 órája
6

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

23 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
48

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==