God of War: Chains of Olympus - teszt

God of War: Chains of Olympus - teszt

dragCsető Zsolt2008.04.19. 16:30

In medias res: A dolgok közepébe vágó kezdés. Eposzi kellék.

A God of War, mint koncepció erősségét azt hiszem remekül mutatja, hogy elhanyagolhatónak egyáltalán nem nevezhető külső hatások ellenére sem tudott veszíteni a színvonalából - sőt, talán épp ellenkezőleg. Konkretizáljuk: a váratlanul nagyot durranó nyitány vezető dizájnere és rendezője, David "The Fucking Man" Jaffe a második epizód készítésekor már egy fokkal hátrébb lépett, és átadta a stafétabotot a korábban az animációkért felelős Cory Barlog-nak, mindez azonban egy cseppet sem látszott meg a játékon - sokkal inkább egy lépés volt ez a tökéletesség persze igazából soha el nem érhető, idill pontjába. Most pedig újabb, még komolyabb kihívás elé néz a Háború Istene, a viszonylag újonc Ready at Dawn fejlesztői ugyanis teljesen ismeretlenek számára. Hogy kibírta-e a megmérettetést? A választ azt hiszem le sem kell írni - mi másért lett volna a recenzió felütése az, ami.

Propozíció: A tárgy meghatározása. Eposzi kellék.

Mielőbb érdemes tisztázni: a Chains of Olympus nem folytatás - a második rész epikus végkifejlete továbbra is csábítóan lengedezik a jelenleg még feneketlen szakadék felett -, de nem is mellékszál, hanem előzmény, méghozzá a minőségibb fajtából, még évekkel ezelőtt a franchise megteremtésekor ugyanis gondosan ügyeltek arra, hogy egy efféle történetszál probléma nélkül belesimuljon a fő sztorivonalba. Ahogyan azt az első részből megtudtuk, Kratos saját életéért cserébe tíz éves szolgálatát adta az Olümposz isteneinek, amit a későbbiekben láthatóan megbánt: a most tárgyalt hordozható felvonás pontosan ebbe az időszakba hajít bennünket, és nem mellesleg arra is fény derül benne, hogy mi okozta a legkomolyabb változást Spárta Szellemének érzéseiben az istenek iránt - ám ennek kiderítése már a játékos feladata lesz.

Enumeráció: A szembenálló felek ismertetése. Eposzi kellék.

Minden bizonnyal sokakat érdekel az, hogy pontosan mi változott a platformváltás következtében, hiszen el kell ismerni, hogy hiába ez az egyik első játék, amely kétszeres órajellel használja a hordozható masina processzorát, nem elhanyagolhatóak a hardvert, valamint az interfészt illető különbségek: a komolyabb vas, illetve a több gomb miatt ugyebár elméletileg mindkét esetben a PlayStation 2 élvez előnyt. Ahhoz, hogy az otthoni és a handheld változatok közé kitehessük az egyenlőségjelet, egy ismeretlenre lesz szükségünk: ez csak a RAD csapata lehet, ők pedig éltek a lehetőséggel, és megmutatták, hogy a játékipar elitjébe kívánkoznak. Az talán még várható volt, hogy a God of War esetében kulcsfontosságú második analóg kar, és két ravasz hiányát valahogy csak sikerül kiküszöbölni, de hogy a grafikai hátrányt is szinte teljesen ledolgozzák, az egészen parádés teljesítmény: a csapat saját fejlesztésű motorja olyan látványt pakol a masina LCD-jére, amit nyugodt szívvel odarakhatnánk a nagygépes változatok mellé.

Epitheton ornans: Állandó, díszítő jelző. Eposzi kellék.

Itt pedig egy másodpercre vissza is pillanthatunk az első bekezdésre: a RAD azt a feladatot, amit saját kútfőből kellett teljesítenie tökéletesen abszolválta, a maradék pedig már adja magát - csak a hozzávalók helyes arányára kell figyelni. A Chains of Olympus pedig hamar bizonyítja, hogy nem tűr semmiféle degradálást, túlzás nélkül teljes értékű God of War játékról van ugyanis szó, amiben minden megvan, amiért az előzményeket szerettük, egy cseppel sem gyengébb formában. Már-már klasszikus húzásként itt is a dolgok kellős közepébe csöppenünk (lsd. in medias res): Kratos kalandjai az attikai csatában kezdődnek, ahol a bivalyerős első benyomásokért és a kezdeti dinamuzmusért ezúttal is egy szekvenciákra bontott főellenfélharc felel - nincs negyedórás nyitó animáció, az ezúttal is zseniális narráció az esetek többségében hiányérzet nélkül elmond minden tudnivalót. Megmaradt emellett a stílusbéli riválisokéhoz képest lényegesen emberbarátabb játékmenet és pályatervezés, a látványos harcrendszer, valamint a remekül és jó mértékben alkalmazott QTE-k is, a sajátos kamerakezelés és az epikus zene mesteri párosa pedig továbbra is ritkán látott, monumentális jelenetekkel kényezteti érzékszerveinket - beleértve a hátunkon levő szőrszálakat is.

Deus ex machina: Isteni közbeavatkozás. Eposzi kellék.

Bevallom őszintén, folyamatosan az járt a fejemben a játék alatt, hogy fog-e tudni még többet mutatni a Chains of Olympus, ahogyan az elődök is növekvő játékélményt adtak az idő függvényében. A történet utolsó szeletében felszolgált, némileg előre sejtetett, ám összességében váratlannak nevezhető fordulat, és annak velejárói azonban eme utolsó kérdésemre is megadták a - természetesen pozitív - választ. Maga a történeti csavar önmagában nem is olyan komoly darab, de az egyedi, nem feltétlenül megszokott módon használt QTE-k, a tényleg példaértékű narráció, a zene, és Kratos borzasztóan erős személyisége összességében olyan jelenetsort teremtettek a végső összecsapás felvezetésére, amire tényleg nehéz szavakat találni. Ez, a főhősünk számára könyörtelen fordulat lesz egyben a korábban is említett utolsó csepp a pohárban, amely miatt a spártai véglegesen úgy hiszi majd, hogy istenei elárulták. Mindezeknek azonban sajnos egy negatív hozományuk is lesz, ami sajnos magára a játékra is ráhúzható: egy gyakorlottabb játékos normal fokozaton alig öt óra alatt eljuthat a stáblistáig. Önmagában persze nem érdemes hibának felróni a rövidséget, hiszen a játék így is kerek, teljes élményt nyújt, de a másik két résszel összevetve mégis fájó, hogy ezúttal csupán feleannyit kaptunk a mennyei matériából.

Epikus hasonlat: Hosszabb, leíró szemléltetés. Eposzi kellék.

Csalódottságra azonban így sincs ok, hiszen nem győzöm hangsúlyozni: a Chains of Olympus teljes értékű God of War epizód. Ugyanúgy más játékban nem igazán megtalálható élményt nyújt, mint az eddigi két rész, fő jellemvonásai sem gyengültek egy cseppet sem, Kratos pedig továbbra is minden idők legjobb antihérosza. Éppen ezért teljességgel biztos, hogy ha korábban már elnyerte tetszésedet az ógörög kaland, akkor most is pontosan ugyanolyan élvezettel fogod végigjátszani, mint azelőtt, Olümposz Láncai pedig könyörtelenül odakötöznek majd a hordozható PlayStation képernyőjéhez - még ha relatíve rövid időre is. Az a néhány óra azonban eposzba illő lesz - sőt, talán maga a játék is az...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

28 perce

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

3 órája
4

Heti megjelenések

1 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

3 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

4 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

5 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

6 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

7 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

8 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2024.04.27.

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2024.04.27.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==