Fallout 3 - próbakör

Fallout 3 - próbakör

liquidSomosi László2008.08.29. 20:52

Az idei ősz egyik nagy siker várományosa a Bethesda Fallout 3-a. A kultikus sorozat hosszas szünet után folytatódik, az eredeti fejlesztők nélkül, viszont abszolút multiplatform (PC, Xbox 360, PS3) formában. A Games Convention-ön zárt ajtók mögött nyílt lehetőségünk kipróbálni a játékot.

A Fallout 3 kétségtelenül kockázatos folytatás. A széria rajongótábora az Interplay széthullása után gyakorlatilag elkönyvelte magában, hogy nem lesz újabb számozott folytatás - a kiadó az utolsó éveiben amúgy sem volt jó gazdája a sorozatnak, az utolsó konzolos kivetülés (Fallout: Brotherhood of Steel) kifejezetten gyenge, és kiábrándító játék volt.

Miért a nagy izgalom? Ha játszottál az első két Fallout valamelyikével, tudod, hogy a maguk idején kiemelkedő, tonnányi választási lehetőséget kínáló, egyedi sztorival és hangulattal megáldott játékok voltak. Ha nem játszottál velük, akkor elég annyit tudnod, hogy poszt-apokalitikus környezetben játszódó szerepjátékról van szó, Mad Max pepitában, mutánsokkal, és őrült karakterekkel.

A jogokat megvásárló, és a harmadik részt hegesztő Bethesda zárt standján néhány PC és fél tucat Xbox 360 várta a látogatót. Lezöttyentünk egy X360 elé, kaptunk egy üveg (garantáltan radioaktivitás-mentes) Fallout ásványvizet, aztán...

...már nyílt is előttünk a 101-es Atombunker vastag fémajtaja. A karaktered itt töltötte az eddigi életét, most pedig a hirtelen eltűnt apuci nyomába ered, nagy kalandra a Felégetett Világba. Egészen pontosan a (volt) Washington DC-be, és környékére, a Fallout 3 világa a romos amerikai nagyvárost és környékét jelenti. A bunkerből kilépve romos városka fogadott minket, ami pontosan úgy nézett ki, ahogy azt elvártuk tőle - a házak többsége darabokban, kiégve, az épnek tűnő épületek utólagos barkács eredményei, romokból, törmelékekből, fémdarabokból összetákolt viskók. Első feladatunk a közeli városba való eljutás volt, a nézelődést későbbre hagytuk,inkább előhúztuk a zsebünkből a PIP-Boy 3000 személyi terminált - a Fallout 3 egy szerkentyűbe zsugorított másodlagos kezelőfelületét, ahonnan a kötelező RPG-kellékeket (inventory, karakter-képernyő, misszió-lista...) az opciókat és nem utolsó sorban az éppen aktív küldetés következő helyszínét jelölő térképet tudod elérni.

Itt kiderült, hogy a városka (Megaton) alig pár perc sétányira van. El is indultunk felé, de egy törmelék-halom megkerülése után nyakunkba ugrott az első harcos kedvű ellenfél, egy Rettenetes Mutáns Malac formájában. A Fallout 3-ban kétféleképpen bonyolíthatod a harcot. Valós időben, vagy a Vault-tec Assisted Targeting System (VATS) segítségével. A VATS körökre bontott, akciópontokat használó szisztéma, ahol az ellenfél különböző testrészeit (változó százalékos eséllyel) tudod célba venni. Élünk a gyanúperrel, hogy megszállott FPS rajongókon kívül mindenki ezt fogja használni hosszú távon, a valósidejű harc ugyanis kapkodós, és kevésbé hatékony. A VATS viszont prímán működik, kiválasztod a testrészt, meghúzod a ravaszt - aztán lassítva látod, ahogy a golyó becsapódik, kritikus találatnál, vagy fejlövésnél bőséges vérpatakokat, és szanaszét repülő csontdarabkákat produkálva. Nekünk kapásból összejött a fejlövés, malac barátunk feje szétrobbant. “Ez sem kel fel már többet” - nyugtázta a mögöttünk ácsorgó fejlesztő. Nem bizony.

Megaton a nukleáris sivatag furcsa kisvárosának bizonyult. A város vertikálisan terjeszkedett, leginkább azért, mert egy méretes atombomba köré épült. Az odakint látható házakhoz hasonlóan itt is a házibarkács-hangulat uralkodott, a város láthatóan törmelékből, roncsokból és szemétből lett felépítve. Megaton igazi kezdőhelyszín, viszonylag kevés karakterrel, pár mellék-küldetéssel (a polgármesternél felvehető egy “majd én hatástalanítom nektek jó pénzért azt a bombát ott a város közepén” misszió is), mi a főszálra koncentráltunk, felkerestük a felső szinten található kocsma előtt ácsorgó jóembert, és kifaggattuk apánk hollétéről. A beszélgetések lebonyolítása egy az egyben a Bethesda előző játékát, az Oblivion-t idézi. Az első kísérlet nem hozott sikert, emberünk mindenáron pénzt (bocsánat: a Fallout világában fizetőeszközként szolgáló kupakokat) óhajtott az információért cserébe. Némi alkudozás után kiegyeztünk abban, hogy elmegyünk behajtani (a városon kívül) egy régóta esedékes adósságát, ő pedig beszélni fog. Időközben beesteledett, pihentünk egyet (ismét az Oblivion-t idéző “időkijelölős” módon), és lebonyolítottunk egy gyors szintlépést. A speciális tulajdonságainkat (Barter, Big Guns, Energy Weapons, Explosives, Lockpick, Medicine, Melee Weapons, Repair, Science, Small Guns, Sneak, Speech, Unarmed) tudtuk növelni, az összes pontot a kézifegyverekre és a dumára szórtuk. Választhattunk egy új perk-et is - ezekből a másodlagos tulajdonságokból jó sok van, és (kiadói kérésre) nem beszélhetünk róla, hogy pontosan milyenek. Legyen elég annyi, hogy változatosak, és az előző két részben megismertekre hajaznak.

Másnap reggel kilátogattunk a célszemélyhez némi pénzbehajtás céljából. Egy kunyhóban találtuk meg, a beszélgetés morcosan indult ugyan, de harcra végül nem került sor - megérte a dumálásra dobálni a pontokat, rövid szóváltás után sikerült meggyőznünk a harcias kishölgyet, hogy fizetni jobb lesz, mint meghalni. A frissen szerzett kupakokkal zsebünkben visszatértünk Megaton-ba, és végre megtudtuk, hogy... és itt egy újabb olyan információ következik, amit (kiadói kérésre) nem oszthatunk meg a nagyérdeművel.

Sebaj, elég volt a vidéki életből, irány Washington, illetve az, ami megmaradt belőle. A közeli dombot megmászva elénk tárult a nagyváros látképe. Romos szupermarket, magába omlott benzinkút, a messzi távolban pedig a Szenátus jellegzetes sziluettje. A Fallout 3 vizuális szempontból korrekt darab, nyilvánvalóan az Oblivion továbbfejlesztett motorjával van dolgunk. Az Oblivion zöld dombjai és magasba emelkedő hegyormai helyett itt inkább a pusztulás uralkodik, a barna és a szürke dominálnak. Gyorsan kipróbáltuk a külső perspektívát. A harmadik személyű nézőpont javult ugyan az Oblivion óta, de a magunk részéről így is az FPS nézőpontot részesítettük előnyben - a külső kamera túlságosan közel került hősünkhöz, csak a futásánál éreztük úgy, hogy normálisan tudjuk irányítani.

A szupermarketnél átestünk egy többszereplős csatán, a keresztüllőtt banditáktól zsákmányoltunk egy bőrpáncélt és némi plusz muníciót, így végre lecserélhettük valami normálisabbra a kék kezeslábasunkat. Összefutottunk egy gyerkőccel (a szüleit kereste), felmerült bennünk, hogy kifosztjuk, aztán mégsem - inkább elindultunk a folyó túloldalára. Azaz: csak indultunk volna, ha nem lett volna alaposan aláaknázva. Megpróbálkoztunk az úszással is, de a víz erősen radioaktívnak bizonyult. Kerülőutat keresve, és nálunk jóval izmosabb, energiafegyverekkel lövöldöző ellenfelek elől bujkálva ért véget a demózásra szánt erős egy óra.

Az első kóstoló végkicsengése pozitív: a Fallout 3 nyilvánvalóan NEM a régi Fallout, de nem is távolodik el tőle annyira, hogy a széria régi rajongói ne tudjanak leülni elé. A hangulat rendben van, sok múlik azon, hogy a játék a későbbiekben fel tudja-e mutatni azt a szabadságfokot, azokat a párbeszédeket, és nem utolsósorban azokat a mesterien kidolgozott karaktereket, amik az első két részt emlékezetessé tették. A harmadik rész inkább Fallout-ba oltott Oblivion, mint Oblivion-ba oltott Fallout - az új belépőknek valószínűleg nagyon fog tetszeni. A kisebb hülyeségeit leszámítva - eddig - nekünk is tetszett, a puding igazi próbájára október végén kerül sor.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

14 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

23 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==