Spore: Origins - iPhone teszt

Spore: Origins - iPhone teszt

hzx2008.11.15. 14:00

"Szerezd meg a Spore-t (tí, emmm) a mobilodra! Lubickolj az őslevesben, kóstolj bele az evolúció korai szakaszába! Fejleszd egysejtűdet ragadozóvá..." - szól az egyik hazai telkó reklámja. "Ööö, kösz, de nem, illetve nem így," - válaszolja a tájékozott játékos - "mert magával a játékkal semmi gond, csak az nem Spore, hanem Feeding Frenzy vagy fl0w, ízlés szerint".

Távoli bolygón kellett éljen az, aki nem hallott még Will Wright Spore játékáról - ha van képzeletbeli versenye a címek körül rendezett felfordulásnak (khm, hype), akkor a Spore mindenképpen dobogóra kerül, akár egyből aranyérmes pozícióba. A mulasztás most kényelmesen bepótolható a Gamer365.hu vonatkozó tesztjével, vagy kevébé kényelmesen, de élményekkel mindenképpen gazdagabban a legközelebbi játékboltban vagy digitális disztribútornál. Rossz lóra tesz azonban az, aki mobil életmódjára való hivatkozással mobil eszközén próbálja megtapasztalni a (vallásos meggyőződése alapján) teremtés vagy teremtődés több millió éves kalandját. Az iPhone/N-Gage/Java platformokra megjelenő Spore: Origins ugyanis épp ott ér véget, ahol a PC-s alapjáték érdemben kezdődik: az őslevesből való kikászálódással. Bár egyesek a mellett érvelnek, hogy napjaink internetes kommunikációját figyelembe véve az értelem evolúciós fejlődése sokaknál ténylegesen véget is ért ott, az egysejtű prokarióták szintjén, azaz nekik úgyis mindegy, de a forgalmazók és az operátorok talán többet is tehetnének azért, hogy világos legyen: itt egy igazi mobil spinoff-ról van szó, azaz az eredeti játék szigorúan egy aspektusának a platform adta lehetőségek szerinti újragondolásáról.

Mint ilyen, az Origins azonban egyáltalán nem rossz játék. A feladat roppant egyszerű: a játék elején egy csupasz szemmel rendelkező hengeresféreggel(?) kell 30 pályát(?) végigenni(!), melynek eredményeként egy evolúciósan fejlett, sokszemű, csápos, csőrös, elektromos, turbó hengeresférget kapunk. Ezek a tulajdonságok nem az őslevesben úszó spermiumok elfogyasztásának közvetlen mellékhatásai - azokból először csak a DNS és az életerő származik át, majd a pályák(?) teljesítése révé nyert evolúciós pontokból vásárolhatóak össze a túléléshez nélkülözhetetlen okosságok. Ahogyan a kis lény egyre nagyobb és fejlettebb lesz, egyre nagyobb élőlényeket is képes megenni - nem remélt perverz örömmel töltve el a játékost, ahogyan az első pályákon még ránk vadászó utálatos csőrös, tüskés, csápos ragadozók a játék közepére főfogássá, majd a végére előétellé silányulnak. PC-s szemmel nézve a fejlesztési lehetőségek talán kicsit korlátozottak, de a kézben tartva teljesen elegendőnek tűnnek az Észlelés (szem, antenna, csali), az Offenzív (szonda, csőr, elektromosság), a Defenzív (pikkely, tüske, héj) és a Mozgás (farok, uszony, tolósugár) kategóriák alatt szereplő fejlesztési tételek, megfejelve a 4 szuper-elemmel, melykből mindig csak egy lehet aktív. A játékban persze nincs mód igazi evolúciós kísérletezésre, mert fejlesztési pontokból elég sok esik be a kasszába, így előbb utóbb mindenki sokszemű, csápos, csőrös, elektromos és turbó hengeresférget fabrikál magának, esetleg nem ebben a sorrendben. Az igazi egyediesítés ott kezdődik (és ér is véget), amikor a hengeresféreg hátára már nem csak pöttyös és csíkos textúra kerülhet, hanem (legalábbis az iPhone verzióban) a telefonon tárolt fényképek is választhatóak lesznek. Bodri kutya bamba képe soha el nem múló, vicces hangulattal ajándékozza meg kombatgilisztát.

A pályák a legtöbb esetben nem is igazi pályák, hanem különböző színű folyadékok, melyekben korlátozás nélkül lehet haladni, bármelyik irányban. Egy pálya addig tart, amíg a továbblépéshez szükséges DNS mennyiség össze nem gyűlik - amely azonban sokszor, és idegesítő módon, sokkal inkább a szerencsétől függ, sem mint a játékos valós képességeitől. Kivételek ezalól a szakaszhatárokon lévő labirintusok, melyekben nem a DNS gyűjtés, hanem a puszta túlélés a feladat - az áramlatok irányát követve lehet átlépni át az evolúció egy újabb virtuális állomására, valamint a boss-pályák, ahol egy-egy speciális élőlény legyőzése az egyetlen feladat. Az élőlények elfogyasztása kombóra fűzhető, amely bár gyorsan tölti a DNS csíkot, de ilyenkor a gép maga irányít, véletlenszerűen kapdosva a közelben tartózkodó, mozgó célpontok után. Szerencsés esetben - minden ehető volt - akár egy kombó is elegendő a pálya teljesítéséhez, kevésbé szerencsés és határozottan gyakoribb esetben viszont volt ragadozó is a közelben, amelyre annyiszor rárabolt a mohó kis hős, hogy az le is nullázta az életerőcsíkot.

A tesztelt iPhone verzió teljes mértékben kihasználja a platform interfészének lehetőségeit - a protagonista hernyó a telefon döntésével terelhető a kívánt irányba, míg a szuper-képességek a képernyőn megjelenő ikon megérintésével aktiválódnak. Az irányítás egyedisége a játék hibája és nehézségi faktora is egyben - míg a kontrolleren az analóg kar elengedésre nulla pozícióba ugrik vissza, a telefont a játékosnak kell oda visszamozgatnia, s amely még az iPhone bekapcsolható grafikus dőlés-visszajelzése ellenére sem könnyű feladat. A kényszertartás nemcsak hogy roppant kényelmetlen, már pár perc után is, de konkrétan lehetetlenné is teszi a sokak által kedvelt elfekvő, elnyúló pozíciót, annak ellenére is, hogy a nullpozíció menüből változtatható. A cím körülbelül egy, másfél órányi játékidejét az irányítás pontatlansága okozta elhalálozások húzzák ki két óra fölé, melyet a játék folyamán unlockolható Survival mód és az achievement-ek megszerzése sem nyújt meg érdemben.

Nehéz a Spore: Origins-t kategorizálni. A játék egyszerű, könnyen áttekintető és megérthető, így tökéletes játéknak tűnik azok számára, akik nem akarnak a PC-s változat mélységeibe belemerülni, vagy gyors kikapcsolódásra vágynak utazás közben. Bizonyos pályákat azonban a tipikus mobiljáték-vásárlók türelmét messze meghaladó számban kell, újra és újakezdeni, így casual címnek sem nevezhető tiszta lelkiismerettel. Nem lenne jobb vagy rosszabb ez a cím, ha a fejlesztő egyértelműbben belőtte volna a célcsoportját, mégis több örömet szerezne azoknak, akik abban a tudatban fizetnek érte 10 dollárt, hogy igényeiknek megfelelő kihívásokkal szembesítik, szórakoztatják őket.

Pár szót még az iPhone-ról, mint játékplatformról. A nyáron, az Apple digitális szoftverboltja, az Application Store beindulása kapcsán hirtelen felfokozódott az érdeklődés az iPhone, mint mobiltelefon/handheld hibrid iránt. "Van egy címünk, amit exkluzívan iPhone-ra fejlesztünk." - jelentette be például John Carmack, s nem véletlenül ő: a technológiai fejlődés lehetővé tette, hogy olyan erejű hardverelemek kerüljenek egy hordozható, elemről működtetett készülékbe, amilyenekről korábban még csak álmodni sem mertünk. "Az iPhone olyan erős, mint a DreamCast!" - tette hozzá Simon Jeffrey, a Sega America elnöke, és ha valakinek, neki ez elhihető. Az App Store megnyitása után a letölthető, illetve megvásárolható játékok egyből a leginkább keresett szoftverek közzé kerültek, és azok közül is kiemelkedett például a Super Monkey Ball, melyet a jóisten (és az Amusement Vision) is egy mozgásérzékelővel megszerelt kézikonzolra teremtett. Ez egyben szépen felrajzolja a platform határait is: csak azok a játékok működnek jól az iPhone -on, melyek irányítása megoldható a döntés/mozgásérzékelők és a többé-kevésbé pontos érintőképernyő nyújtotta lehetőségeken belül. Ez, és az ingyenes SDK puzzle-klónok ezreivel töltötte meg a Store-t, így jelenleg az iPhone leginkább a PDA-kra korábban jellemző, pár dolláros játékfelhozatallal rendelkezik. El kell telnie egy kis időnek, hogy kiderüljön: az iPhone-on lehet-e, érdemes-e komolyabb címeket tervezni, azokba pénzt fektetni, illetve hogy van-e erre érdemi kereslet. Az EA Spore: Origins játéka (és a hozzá tartozó online Aréna) a lehető legjobb lépés ebbe az irányba.


SUMMA SUMMARUM

**Ami tetszett**: mókás alapötlet, remek megvalósítás

**Ami nem tetszett**: problémás irányítás, gyenge szavatosság

## Hat pont a tízből

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

16 órája
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==