LittleBigPlanet - teszt

LittleBigPlanet - teszt

liquidSomosi László2008.11.18. 21:16

Ha szavazást kéne tartanunk arról, hogy melyik játék érdemli ki a “2008 legbátrabb kísérlete” címet, nem lenne nehéz dolgunk. A leírás ugyanis definíció-szinten illik egyetlen játékra: a játékot LittleBigPlanet-nek hívják.

A Media Molecule ugyanis olyasmit csinált, amihez nem csak dedikáció, kreativitás és munkabírás szükségeltetik, hanem méretes adag bátorság is. A szekrény alsó polcából húztak elő egy, elég régóta a zsebkonzolokra, és a különféle letöltős szolgáltatásokra száműzött műfajt (az oldalra görgetett platformerekről van szó), leporolták, szétszedték, ismét összerakták, felöltöztetették, újra izgalmassá tették, aztán belecsempésztek egy kreatív varázsgömböt - a csomag újra szétszedhető, újra összerakható, méghozzá kedved szerint. A LittleBigPlanet pedig működik, egy (bocsánat: három) síkban prezentált formában, most, 2008 őszén. Ez pedig, kérem - nagy szó.

Platformjátékok Nagykönyve, első fejezet: kell egy hős. Sonic vagy Mario, Jazz Jackrabbit vagy Commander Keen, a lényeg, hogy egyedi legyen, és szerethető. A LittleBigPlanet hőse Sackboy, azaz a Zsákfiú - tessék megjegyezni a nevet, innentől a fentebb felsorolt kollégákkal egy lapon fogjuk emlegetni a srácot. Sackboy barna. Vagyis kockás. Inkább piszkos. Nem is: foltos, színes pöttyökkel. Sackboy olyan, amilyennek te szeretnéd látni, a hőst alkotó anyagon keresztül a hajazatán át a ruházatáig minden te határozol meg, te aggathatsz rá, méghozzá röptében - az LBP bármikor megállítható, előpattan a módosítgatós menü, te pedig öltöztethetsz alakíthatsz, szépíthetsz vagy csúnyíthatsz - a pálya elején még Robin Sackboy Hood indult el, a végére pedig Zsákfiú, az Asztronauta érkezik. A főhős módosításának lehetősége új dimenziókat ad a gyűjtögetésnek. Nem csak a pontokat jelentő kék gömbök felé kapálózol, hanem a megszerezhető bónuszok is érdekelnek. Vajon mit rejt a lángoló erdő felé lógatott láda? Új kosztüm van benne, vagy új, a megfelelő objektumokra ragasztható matrica? Hajt a kíváncsiság, már nem csak a pontszerzés hajt, hanem a felfedezés is erősen motivál. Az egyik legősibb játékelem, über-sikeres játékok épültek rá (a World of Warcraft, meg általában az MMO-k egyik alapvető hajtóereje, hogy milyen kincs, felszerelés esik ki leölt szörnyetegből), platformerben ilyen formában, ilyen sikerrel, ilyen ügyesen beépítve még nem alkalmazta senki.

Patformjátékok Nagykönyve, második fejezet: kell egy világ. A LittleBigPlanet világa igazi álom-univerzum, az emberi kreativitás a szó legszorosabb értelmében a levegőbe száll, aztán ott formálódik újra - megszületik a KisNagyBolygó, ahol minden lehetséges. Az egyedül, vagy csoportosan bejárható világ nyolc állomása színes álom-univerzumot formál, megállónként négy fejezetre bontva. Minden állomás egy külön történet, külön kultúrkörben, saját stílussal. Az összetartó erő a pazar művészeti tervezés. Ha úgyis játékokról beszélünk, rágassunk elő innen párhuzamokat. A LittleBigPlanet olyan, mintha a Katamary Damacy találkozna a Monthy Pythonnal, aztán közösen átlapoznának egy bőségesen illusztrált Grimm mesekönyvet. A Media Molecule angol stúdió, a LittleBigPlanet pedig tagadhatatlanul, nyilvánvalóan angolszász alkotás, még akkor is, ha a helyszínek választéka teljesen nemzetközi, az afrikai szavannáktól kezdve a latin elmúlás-kultuszon és az urbánus dzsungelen keresztül a japán hagyományokig ott lapul benne minden, amit a saját világunk nyújtani tud - csak kifordítva, kiszínezve, játékformába öntve. A pályákat felépítő elemek anyagszerűek, kézzel foghatók, úgy néznek ki, mintha lerakta volna őket valaki, és egymásba gabalyodtak volna. A végeredmény mégsem kaotikus, a pályák egyedi témájának, és a remek háttereknek köszönhetően minden helyszín más, és ami a legfontosabb, egységes egész. Stephen Fry hangulatos narrációja, és a remekül összeválogatott muzsikák pedig a szükséges pontot teszik fel az i-re - nélkülük az LBP nem lenne az, ami.

Ha letudtuk az egyedi hőst és a jó világot, kell még tisztességes irányítás, és tisztességes kihívás. A LittleBigPlanet irányítása roppant egyszerű. Egyszerű, mert gyakorlatilag két gombot használ, az X-szel ugrassz, az L1-gyel pedig megkapaszkodsz. Ennyi. Nincsenek megnyitható speciális mozdulatok, nincsenek kombók, nincsenek ravasz támadások. Van viszont fizika, méghozzá remek. A LittleBigPlanet speciális mozdulata... a fizika. Minden tereptárgy, minden megmozdítható objektum úgy viselkedik, ahogy azt elvárnád tőle. Ha felépítenéd az LBP pályáit a valóságban, és keresztül kergetnél rajta egy képzeletbeli Zsákfiút, valami nagyon hasonlót tapasztalnál, mint a játékban. A LittleBigPlanet bátran, és sokszor épít a fizikára, nem csak a bőségesen adagolt (naná, platformer) ugrálós-kapaszkodós feladatok során, hanem a logikai feladványok (ne tessék bonyolult dolgokra gondolni) alkalmával is. A Zsákfiú mozgása akár furcsa is lehet elsőre - könnyed, szinte lebegő módon közlekedik és ugrál - de tökéletesen passzol az őt körülvevő világ fizikai jellemzőihez. Az ugrálás aktusa kielégítő, a pályák felépítése és változatossága úgyszintén - nem csak a fentebb dicsért tematikus variációk miatt, hanem a láthatóan hosszas kreatív folyamat végeredményeképp létrejött feladatok, akadályok okán is. A pályatervezésben lépten-nyomon tetten érhető ötletesség a platformerekben megszokott ugrabugrán felül a zsánerben abszolút szokatlan szituációkat tár eléd - tárgyakat húzhatsz és vonhatsz, szerkezeteket hozhatsz mozgásba, járműveket lovagolhatsz meg. A feladatok egyediek, és az “egyjátékos” kalandsorozat viszonylagos rövidsége (hat-hét óra) ellenére kínálnak annyi újdonságot, annyi rejtett dolgot (teljes bónusz pályaszakaszokat) és annyi tömény élményt, hogy érdemes, sőt, erősen ajánlott többször újrajátszani a pályákat.

Pláne úgy, hogy a LittleBigPlanet-et nem csak egyedül érdemes felfedezni, hanem társaságban is. A kettő-négy játékost támogató kooperatív lehetőség az LBP egyik igazi aduásza, nincs nagyobb öröm annál, amikor egy nehezebb pályaszakaszt, vagy egy, a továbbjutás útjában álló rejtvényt közösen oldotok meg. A kooperatív játékok közös problémája (a kamera) itt is gondot jelent néha, de annyira nem vészes, hogy az élmény útjába álljon. A LittleBigPlanet ráadásul bátorít is a közös kalandra, a helyszínek bőségesen szolgálnak olyan pályaszakaszokkal, melyeket direkt erre terveztek - vagyis több játékos szoros, párhuzamos együttműködése szükségeltetik az abszolválásukhoz. Online vagy offline - a kooperatív játék az LBP esetében kiemelten jó móka, mindenképpen próbáld ki.

Végezetül itt az elején emlegetett varázsgömb: a kreációs, pálya / játék építő modul. Ami egyrészt zseniális, másrészt átlátható, harmadrészt pedig igen hamar rá fogsz jönni, hogy jó pályát, élvezetes kihívást építeni baromi nehéz. Utóbbi nem a szerkesztő hibája, a Media Molecule láthatóan minden megtett azért, hogy az átlagos játékos képességeihez igazítsa a játék ezen részét - a LittleBigPlanet által kínál lehetőségek tárháza ennek ellenére masszív, időt, hozzáértést, és sokszori próbálkozást igényel, ha kiemelkedőt akarsz összehozni. Próbálkozni ennek ellenére érdemes, már csak azért is, mert nem kell minden az alapoktól kezdeni, az LBP több, alapjaiban felépített helyszínt kínál, érdemes először módosítgatni, aztán építeni. Szerencsére sokaknak van ideje, és kellő elhivatottsága arra, hogy kiismerjék a szerkesztőt, és megvalósítsák vele az ötleteiket. Már most, a játék megjelenése után alig pár héttel tonnányi feltöltött pálya áll rendelkezésre - jók és rosszak egyaránt. Az LBP letisztult, a közösségi oldalak tagelős funkcióját ügyesen átvevő keresője szerencsére nagy segítséget nyújt abban, hogy megtaláld az ízlésednek, hangulatodnak megfelelő pályát. Ha nincs kedved építeni, símán élvezheted a kínálatot: ha marad a kezdeti lendület, nagyon sokáig el lesz látva bőséges, gyakran minőségi (és ingyenes), a felhasználók által kreált bónusz tartalommal a játék.

A LiitleBigPlanet a zsáner dekonstrukciója, olyan játék, ami nem csak látványszinten, de a játékos kezébe adott lehetőségek frontján is megreformálja a műfajt. Találkozik benne a stílus, a forma, és az újító szándékú tartalom. A LittleBigPlanet bátor, és teljes szívvel szerethető játék, ami pont azt ünnepli, ami manapság sok területen kiveszni látszik a játékokból - a féktelen kreativitást.

A LittleBigPlanet általunk tesztelt példányát a KONZOL KLUB biztosította. Hatalmas köszönet érte!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

17 órája

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

18 órája
3

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

22 órája
8

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

1 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

2 napja
6

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

2 napja
9

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

2 napja
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

3 napja
7

Heti megjelenések

3 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

5 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

5 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

6 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

7 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

7 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

8 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

8 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

9 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2025.05.12.
34

Heti megjelenések

2025.05.12.
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

2025.05.10.
5