Red Alert 3 - teszt

Red Alert 3 - teszt

LotharFuchs Róbert2008.11.26. 18:54

Yuri felejthetetlen bosszúja óta tart a gyötrelmes várakozás. Hét kerek év kellett, hogy a Red Alert harmadik epizódja is debütáljon végre. Ám most ismét felharsan a vörös riadó, zúgnak az apokalipszis tankok, és sorlépésben dübörögnek az elvtársak surranói. Mindenki vágja magát vigyázba, hisz a harmadik ütközet sorsdöntő lesz: a Red Alert hű lesz a patinás névhez, vagy átsorol a tucat RTS-ek birodalmába?

Lássuk a történetet. Az oroszok Dr. Zlinsky segedelmével tesznek egy röpke kitérőt a múltban, hogy Einstein figuráját kiradírozzák az emberi történelemből. Hogy miért? Semmi szükség atombombára és a időjárást manipuláló szerkezetre, mondván, az ominózus tudós felfedezései behozhatatlan előnyt vernek a vörösökre. Na de álljunk csak megy kósza gondolatra: az atombomba nem az oroszok aduásza? És a többi innováció? Mirage tank, kronotechnológia? Mind maradtak. Ennek fényében Albert barátunk még talán hasznukra is volt, nem beszélve arról, hogy ha már ekkora sanszuk van (időutazás), miért pont egy ilyen kisstílű húzással akarnak a helyzetükön fordítani? És ez nem az egyetlen inkoherens esemény a sztoriban. Következetességből egyes. Lényeg a lényeg: tervük sikerrel jár, ám ezen “apró” korrekció (a pillangó effektushoz hűen) egy nem várt mellékhatással jelentkezik: a Japán Birodalom felemelkedésével.

A világuralomért tehát ezúttal már három fél száll harcba. A kampány e szerint, kronológiailag, illetve nehézségük alapján három felé lett osztva. Az első újdonság itt lép képbe, miszerint a kampány összes küldetését végigküzdhetjük kooperatívban. Kellemes újítás, ám a magányos stratégák kénytelenek lesznek beérni egy AI kontrollálta beosztottal, akinek nagyrészt önálló tevékenységét négy alapvető paranccsal koordinálhatjuk. Mivel mind az orosz, mind a szövetséges kampány összes pályája rettentő mód könnyű (részben miattuk), az esetek többségében nincs is szükség a pesztrálásukra, ami bizony egy (hozzám hasonló) önérzetes, mindent a közvetlen irányítása alatt tudni akaró sztratégoszt nem érint túl jól. Vagyis a kampány mindenképp koop-ban javallott, máskülönben búcsút inthetünk a kihívás és a csapatmunka okozta örömöknek egyaránt.


Az Xbox 360 verzió

A Red Alert 3 Xbox 360 verziója korrekt átirat, sőt, a fejlesztők szerint még csak nem is átirat - a X360-as kivetülés párhuzamossan készült, gyakran a PC változat előtt járva. A kontrolleres irányítás a C&C3 kiegészítőjéből megismert rendszert alkalmazza, és a felfokozott tempó ellenére is uralható vele a játék. A grafika a PC-n látottakhoz hasonló, talán kevésbé vibráns, és helyenként v-sync problémmákkal is küzd - a sebesség azért szerencsére rendben van.

A játékmechanizmusnak is megvannak a maga problémái. Leginkább az, hogy az újdonságok sora szinte egytől-egyig máshonnan átemelt ötletek halmaza. Ami alapvetően nem lenne baj, ha ügyesen van csomagolva, ha nem annyira szemtelen hogy szemet szúr, és ha az összkép mégis újnak hat. Erről azonban szó sincs. Elsőként itt a speciális képességek lehetősége. Egységenként egy darab, melyek valóban színesítik a taktikai repertoárt, ám jobban és nagyobb számban kivitelezett formátumban mindezt pl. a World in Conflict is megadta anno. A különbség annyi, hogy a kevesebb, de radikálisabb képességekben nem igazán keveredhet el a játékos, rendeltetésszerű használatukhoz nem kell annyira megterhelnie magát - rendszer az abszolút kezdők figyelembe vételével lett kialakítva. Sokat hangoztatott differencia, hogy ezúttal a víz, mint terület, sokkal nagyobb szerepet kap. Ami igaz is: építkezhetünk rá, anyagi forrás is akad benne, valamint rengeteg egység kétéltű lett. Kivitelezését illetően nem lehet rá panasz, de így önmagában még kevés, hogy maradandóként legyen számon tartva. A Tiberium Wars-ban megismert rengeteg (bár sokszor hasztalan) fajspecifikus támogatások (speciális légicsapás, tibérium rakéta, stb.) itt is jelen vannak, ám konszolidáltabb formában. Az elpusztított egységekért pontokat kapunk, amiket kevesebb, de jobban használható képességekre válthatunk be. Rendben van, de mintha ilyet is láttunk volna már...

Mégis, ami legnagyobb szívfájdalmam, hogy a dinamikát illetően átvették a Tiberium Wars tempóját. Kicsi, felületesen megtervezett pályák, gyorsan mozgó, formációkba nem rendezhető egységek, villámgyors gyártás és építkezés. Mindez ötvöződik a kő-papír-olló mechanizmussal (nincs mindent elsöprő egység / taktika), illetve a speciális képességekkel. Ergo egyenes út egy klasszikus csukló RTS-hez, ami a Red Alert korábbi részeire messze nem volt ennyire jellemző, és nekem speciel csalódást okozott. Olybá tűnik, hogy az új idők új szava a Red Alert esetében is az "akció" a lassabb, meggondoltabb, taktikusabb RTS vonal a háttérbe szorult. A magam részéről sajnálom, még akkor is, ha a játék ezzel a felfokozott tempóval együtt is működik, élvezhető, sőt, szerethető.

A híres-nevezetes, B kategóriás átvezető jelenetek maradtak, ahogy a szatirikus, humoros hangvétel is, ám a sztori számtalan botlása miatt az egészre árny vetül, amit szemmel láthatóan a formás női idomok hivatottak korrigálni. Szép lányok pár dekás öltözetekben, morcos szamurájok, David Hasselhoff. Minden, ami kell... és mégis, a játék saját belső logikájára is nyelvet öltő új történetszál nehezen tudja megidézni a régi szép időket.

A megjelenítésért felelős SAGE motorról sokan nem tudják, hogy kezdeti manifesztációja majd egyidős a Westwood-dal, bár mai nevét csak a Generals megjelenésével kapta meg. Vagyis nagyon öreg technológiáról beszélünk, amit az idők során folyton fejlesztgettek. Nem értem, hogy egy ilyen volumenű visszatérés (Red Alert 3 és Tiberium Wars) alkalmával miért nem voltak hajlandóak egy új motort tető alá hozni, egyfelől ugyanis erőforrás és pénz is volt rá, másfelől pedig az, ami a TW esetében még csak illendő, az a Red Alert 3-nál már-már kötelező lett volna. A stilizált megjelenítés ugyan ellensúlyozza némiképp, de az egységek, objektumok részletessége már nem feltétlenül üti meg a ma elvárt szintet. A vízzel, mint elemmel sokat, és láthatóan kiemelten foglalkoztak, jól is néz ki - de ezzel nagyjából véget is ért a témához kapcsolódó pozitívumok felsorolása.

A körítés ezzel szemben nagyon is étvágygerjesztő. Stílusos, letisztult menü és kezelőfelület, karakteres, fülbemászó dallamok Frank Kelpacki-tól (RA, Tiberian Sun), melyek méltóak a múlthoz. A kampány átvezetői és a tutorial gondos kezek munkáját dicséri, valamint a multiplayer-ben sincsenek komoly egyensúly-problémák. Sok pálya, bár a korábban említett felszínes tervezés, illetve a kis méret itt is játszik a gyors játékmenet jegyében.

Összegzés. A Red Alert 3 gyakorlatilag semmi újat nem mutatott fel a Tiberium Wars óta, csupán más köntösbe bújt. Felamás folytatása a patinás sorozatnak, és a beígért innovációk többsége is csupán kölcsönzött ötleteket takar. Maradtak egy olyan receptnél, ami már a közelmúltban sem aratott osztatlan sikert, és mindezt egy olyan névvel tették, amitől sokan sokkal többet, mást vártak. Mindezek ellenére egy élvezhető, szerethető, multiplayerre kihegyezett RTS, ami korántsem rossz, ha hajlamosak vagyunk eltekinteni elődjeitől. A Red Alert 3 korrekt játék, ami inkább szól a szériával most ismerkedőknek, mint a sorozat veteránjainak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

23 órája
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==