Braid - teszt

Braid - teszt

liquidSomosi László2008.12.31. 15:41

*Tim elindul, hogy felkutassa a Hercegnőt. A lányt szörnyűséges, gonosz szörnyeteg ragadta el tőle. Megtörtént, mert Tim hibát követett el.

Nem csak egyet. Tengernyi hibát az együtt töltött évek során. A kapcsoltuk emlékei lassan megkopnak, de a fájdalmas pillanatot még mindig tisztán látja maga előtt: a Hercegnő elfordul tőle, hajának fonata megvetően libben az arca előtt.

Tim érezte, hogy a lány megpróbált megbocsátani, de ki tud semmissé tenni egy bűnös hazugságot, ki tudja kirántani a hátába orvul szúrt tőrt? Egy ilyen hiba örökre megváltoztat egy kapcsolatot, még akkor is, ha tanult belőle, és soha többé nem akarja elkövetni. Tim a Hercegnő szemében látta a köztük tátongó, egyre mélyülő szakadékot.

Nem várt gyors megbocsátást, és mégis: ha tényleg tanulunk a hibáinkból, ha megfogadjuk, hogy soha többé nem lépünk a rossz ösvényre, inkább jutalmat érdemelnénk, mint büntetést, nem? Ha a világunk másképp működne, ha a megbocsátó szavak tényleg feloldozást jelentetnének, minden sokkal egyszerűbb lenne. A bűntudat elpárologna, és eltűnnének az okozott károk is. Fájdalom nélkül válnánk bölcsebbé.

Tim és a Hercegnő valamikor boldogok voltak. A Kastély kertjében ültek, sokat nevettek, és közösen adtak furcsa neveket az égen repkedő színpompás madaraknak. Bűneik az idő biztonságos hullámaiba temetve lapultak, rejtve a másik elől.*

A Braid videojáték, puzzle / platformer, jelenleg az Xbox Live Arcade-ről vásárolható meg, a PC verzió 2009 elején érkezik. Öt (és majd egy utolsó, hatodik) világot fogsz bejárni, rejtvényeket oldasz meg. A megoldás kulcsait mindig az ügyességed, és az idő jelentik. A Braid különböző világaiban egyedi törvények uralkodnak, a közös kapcsolódási pont Tim idő-manipulálási képessége: hősünk képes visszapörgetni az időt. Az idő visszacsévélése nem szimpla segítség, “elrontottad, próbáld újra” mechanizmus, hanem a játékmenet, a világokban szétszórt puzzle darabok összegyűjtésének szerves része, a Braid alappillére. Megoldandó rejtvényekből akad bőven, az első világ bevezető ujjgyakorlataitól az utolsó harmad elegáns, az agytekervényeket szokatlan módon dolgoztató, sajátos szabályok szerint működő fejtörőiig. A megoldás mikéntjének kiagyalása nem feltétlenül jelenti magát a megoldást: az áhított puzzle-darabka bezsebeléséhez ügyesség, és többször nagyfokú precizitás szükségeltetik. A Braid alapjáraton számos meglepetés forrása. A negyedik világban társadul szegődő árnyék például önmagad másolta - az idő visszacsévélése után szellemként ugyanazt a mozdulatsort hajtja végre, amit te korábban. Érdekes? Az bizony, a Braid lecsupaszítva, hétköznapi puzzle / platformer hibridként is elsőrangúan megállja a helyét, a feladatok jók, izgalmasak, és folyamatosan tudnak újat nyújtani. Remek játék.

Pedig ez csak a felszín, a befogadás első fázisa, a Braid-élmény felső rétege. Essünk túl rajta: a Braid művészet. Videojátékkal kapcsolatban igen ritkán lehet (szabad?) leírni ezt a szót, kedvenc hobbink az esetek döntő többségében valóban viszonylag súlytalan szórakozás csak, látványos eszképizmus, a modern kor emberének tudatos eltávolodása a valóságtól. A Braid ennél méretesebb célokat tűzött ki maga elé: a videojáték hagyományos eszközeit - látvány, hang, szöveg, interakció - egyszerre, és ami még fontosabb, egységesen használja. Úgy néz ki, ahogy ki KELL néznie, azt hallod, amit az adott helyzetben hallani érdemes, azt és akkor olvasod, amit éppen kommunikálni akar - a végén, a megdöbbentően intenzív befejezés után arra is rájössz, hogy a játék során teljesített feladatok, a rejtvényekkel tűzdelt világok ugyanezt az egységet szolgálták - a puzzle darabkákon kívül a fejedben is egymásba csúsznak az építőkockák, a Braid összeáll. Az élmény friss és szokatlan. Megfelelő befogadót feltételezve: katartikus.

Jonathan Blow, a Braid szülőatyja megcsinálta. A játék egyértelmű tisztelgés a múlt előtt, de nem nosztalgikus epigon, inkább a klasszikus platformerek posztmodern újragondolása, művészi igénnyel és megvalósításban. Mint ilyen, 2008 legfontosabb játéka, jelentős lépcsőfok a videojátékok felnőtté válásában. Százvalahány megabájtban mesél emberi kapcsolatokról, fájdalomról, csalódásról, örömről és árulásról. Húsz éve megfogalmazott, akkoriban egyszerűnek tűnő mondatokat tölt meg teljesen új tartalommal.

Mert a Hercegnő valóban mindig egy Másik Kastélyban van.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

16 órája
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==