DS Dagonya

DS Dagonya

mcmackoGéczy Attila2009.04.14. 19:12

DISGAEA DS

Valahogy megerősödött mostanában a stratégiai vonal a japán szerepjátékok háza táján, a kézikonzolokon pedig kifejezetten erőssé vált az SRPG felhozatal. Cikkünk tárgyának eredője már ugyan nem egy új darab, hiszen a Disgaea először 2003-ban látott napvilágot a Sony fekete asztali konzolján. A témájából kiindulva és az egyszerű technológiai alapokat megragadva a játékot később portolták PSP-re is, most pedig a Dual Screen játékosok is kapnak egy adagot a NIS által barkácsolt jóból.

Nézzük tehát hogyan sikerült a port. Bár, mint említettem, a játék a PS2-n kezdte hódító útját, a DS képességeihez redukált külalak mit sem vesztett eredeti bájából. Sőt, mi több, a változás szinte minimális, ami pedig nagy szó a Nintendo gép teljesítményét figyelembe véve. A kézzel rajzolt hátterek és sprite-ok gyönyörűek, a zene (Danny Elfman rajongók figyelem!) hátborzongatóan jó, sőt még az angol szinkronhangok java is megmaradt a fontosabb átvezetőkben. Egy sötétített szobában, fülhallgatóval a fejünkön szinte már el is felejtjük, hogy a sokak által csak “kvarcjátéknak” hívott kütyün ügyködünk, annyira frenetikus az összhatás.

A karakterek még mindig bájosak, a poénok még mindig ütnek, a Disgaea mélysége pedig még mindig a hihetetlen kategóriába tartozik. A harcrendszer nagyon összetett (első ismerkedésnél elengedhetetlen a tutorial végigrágása), az alvilág pedig szinte végtelen felfedeznivalóval várja az érdeklődőket. Az irányítás cerkával is lehetséges természetesen, de a gombokkal történő kezelés sem pusztítja az élményt.

Tömörítve: talán az utóbbi idők legjobb vásárát csinálhatja az ember a Disgaea DS változatával. A rendkívüli tartalom - túlzás nélkül - hónapokig lekötheti a játékost, ez pedig egy kézikonzolos címtől nagy szó. A Nippon Ichi Software-nek pedig ezúton is küldjük a baráti üdvözletünket. Ilyen kiváló, nagy odafigyelésről árulkodó portolást ritkán lát a játékos. A Disgaea DS a tavasz egyik legütősebb címe a Nintendo zsebkonzolján - kötelező tananyag, fejlesztőknek és elkötelezett játékosoknak egyaránt.

RETRO GAMES CHALLANGE

Dívik a retro és dúl a nosztalgia. Egyes kiadók képesek századszor is a mindenféle apropóból megjelentetett gyűjteményes kiadásokat a publikum torkán letuszkolni. A szerencsésebbek a padláson ragadt, gondosan elcsomagolt konzolok dobozait porolják le nosztalgia céljából, vagy épp félpénzen bővítik a retro-gyűjteményt a bolhapiacokat járva. Az egyszerű gamer meg csendben, emulátorokkal tiszteleg a letűnt korok emlékei előtt.

A Retro Game Challenge egy új szemszögből közelíti meg a múltidézést. Vesz egy agyament sztorit időutazással és virtuális játékmesterrel. A koktélhoz hozzálöttyint pár teljesen új, ámde nyilvánvalóan régi klasszikusok által ihletett játékot, és az egészet megbolondítja a korszak játékos szubkultúrájának a paródiájával.

Két kissrác ül tehát egy nappali TV készüléke előtt. A gyékényen ott virít a Famicom, a polc roskadozik a videojátékos magazinoktól és játékkazettáktól, a skacok beszélgetnek, sztoriznak, a háttérből néha közbeszól az anyuka, a képernyőn a legmenőbb játékok pörögnek, egy ronggyá olvasott magazin pedig a kód rovatnál felcsapva hever a játékgép mellett. Ugye neked is megdobbant a szíved a fenti idillt magad elé idézve?

A játék gerincét jelentő programok jópofák, élvezetesek, és többnyire tényleg prímán ki vannak dolgozva. Találkozunk űrlövöldével, rallyprogrammal, nindzsás ügyességi játékkal, klasszikus JRPG-vel és így tovább. Az idő múlásával valamint a kihívásként kitűzött feladatok teljesítésével újabb játékokat nyitunk meg, a polcon újabb magazinok jelennek meg - így haladunk előre a történetben. A játék egyébként tele van jópofa utalásokkal, és kikacsintásokkal - pont annyira veszi magát komolyan, amennyire kell.

Sokan tartottunk tőle, hogy a DS egy maradi értékeket hirdető, korszerűtlen játékokat futtató masina lesz. A Retro Game Challenget külső szemlélődőként vizsgálva az állítás helyesnek is tűnhet. Ezt a programot azonban a legvadabb szkeptikusoknak is ajánlott kipróbálni, mivel amíg a régimódi, kopottas fogaskerekeket ilyen friss és üde ötletekkel sikerül a csúcsra járatni, úgy érzem nincs okunk az aggodalomra. No, de ha már retro, nézzük is a következő tesztalanyt.

GIANA SISTERS DS

A kakaóbiztos-generáció kedvéért megsúgom, hogy a Giana Sisters a maga idejében rettentő kultikusnak számított a Nintendo konzolokat mellőző C64 és Amiga tulajdonosok körében. A játék pofátlanul koppintotta az eredeti Super Mario Bros.-t a grafikai elemektől kezdve játékszabályokig, de néhány tekintetben azért igyekezett túlmutatni az eredeti formulán. A DTP Entertainment és a Spellbound Interactive úgy gondolta, hogy leporolja a hőskori remeket, és a Nintendo retromán konzolján ad új otthont a vadóc nővéreknek.

A Giana Sisters DS tehát egy klasszikus Mario-klón, a kétdimenziós ugrabugra játékok archetípusának megtestesítője. Haladunk a díszes-mesés pályákon, lépdelünk előre a világ térképén, gyűjtögetjük a színes bigyulákat, és matricává lapítjuk a pályákon grasszáló ellenfeleket. Ugye nem bonyolult a képlet? Nem bizony, sőt már ezerszer láttunk ilyet. Mégis attól érdekfeszítő a GS, hogy a legszebb játékemlékeket idézi az emberben. Ezt a gondolatot nemsokára ki is fejtem, előtte azonban nézzük a részleteket.

A két hősnőci irányítása nagyon kellemesre és gördülékenyre sikeredett, melyet részben az oltári animációk is szavatolnak. A pályák felépítése nincs túlbonyolítva, a szintek nincsenek agyonfűszerezve mindenféle párhuzamos járatokkal, power-upokkal - a Giana Sisters DS változatában fő a letisztultság és a hagyományok tisztelete. A grafikát - bár talán a GBA is elbírta volna - stílusosnak nevezném, és nem vitás, a színorgia igencsak jól mutat a DS vibráns kijelzőjén. Mivel alapvetően az ifjabb korosztálynak készült a progi, ezért a készítők inkább a világos színekre, mesés formákra és aranyos lényekre helyezték a hangsúlyt. A habkönnyű hangulatnak köszönhetően bátran ajánlható a játék a legfiatalabb korosztály számára is - sőt, a Giana Sisters-t a girlgamerek is habzsolni fogják. Ideális választás lehet a progi barátnőnek, asszonypajtásnak egyaránt.

És hogy mi a legfurcsább az egészben? Hogy a keményvonalas játékos ugyanúgy rákattanhat a játékra, mint a hat éves kisgyerkőc vagy egy cserfes csitri.

A kérdés már csak az, hogy az ilyen jellegű nosztalgiára hogyan tekint az ember. Úgy, mint a régi emlékek és dicső múlt újjáélesztésére, vagy olcsó és korszerűtlen dolgok szükségtelen erőltetésére. Engem elbűvölt és elvarázsolt a 8-bites platformerekre, és a régi PC-s shareware mászkálós szösszenetekre emlékeztető Giana Sisters DS. A fenti kérdés eldöntését azonban a kedves olvasóra bízom...

METAL SLUG 7

A Metal Slug sorozatról sokféle közelítéssel tudna diplomamunkát írni az önjelölt lludológus hallgató. Vizsgálhatná a mennyiségi-minőségi szempontokat, a kétdimenziós grafikában rejlő páratlan lehetőségeket, de akár a franchise élettörténetét is górcső alá vehetné a mindenkori játékipari szempontok szerint. Mi nem ásunk ilyen mélyre, inkább megvizsgáljuk a terebélyes Fémcsiga-család új porontyát.

A hetes epizód nem teker embereset a már sokszor látottakon, nem tör új dicsőséges babérokra, pusztán hozza a jól bevált fuss és lövöldözz közhelyeket. Ami engem, az első részek rajongóit, szíven ütött az első percekben, az a hátterek általános statikussága volt. Nagyon hiányoltam a minden ízében animált, kézzel rajzolt háttereket. Ehelyett mit kaptam? Unalmas CGI képernyőket, homályos formában tárolt, jellegtelen környezetet. Ezt még a GBA változatnál elnéztük, de talán a DS-nek bírnia kellene a tempót. Még szerencse, hogy az ellenfelek és lövedékek számán nem esett csorba - a mozgalmasabb jeleneteknél szokás szerint teli a képernyő mindenféle izgő-mozgó sprite objektummal. A pályadesign is kezd már picit önismétlővé válni, de elismerem - nehéz lehet a stílusban bármiféle újat is mutatni. Szerencsére az ötletes, fél képernyőt betöltő főnököket nem küldték nyugdíjba a fejlesztők, és a nehézségen sem könnyítettek Ignitionék. Normál fokozaton is megizzad majd a tenyerünk a heves gombnyomkodás közepette. Kezdőknek és lustáknak felajánlja a program a könnyítés lehetőségét, de így legalább annyira értelmetlen a Metal Slug 7-nek nekimenni, mint a nehezített módozatnak. A játék ugyanis totálisan a középső nehézségi szintre lett tervezve, és véleményem szerint csak így az igazi a küzdelem.

Az érintőképernyő által állított feladathoz nem voltak képesek felnőni a fejlesztők - gyakorlatilag egy felesleges, lebutított térképet láthatunk az alsó kijelzőn. A fő küldetéslánc sem vetekszik egy orosz realista regény terebélyességével, gyakorlatilag bő 1-2 óra alatt végig szaladhatunk a szinteken. Aggodalomra azonban nincs okunk - a pályák nem fulladnak ki egy végigjátszás után, lazán érdemes belevágni másodszor-harmadszor is a kalandokba. Mert minden kritikám és negatív észrevételem ellenére a hetedik Fémcsiga egy érdekfeszítő, izgalmas és minőségi játék a DS kínálatában. A műfaj és a sorozat rajongói nyugodtan szerezzék be, mert bár a legendás első epizódok szintjét nem éri el ez a próbálkozás, mégis egy feszes, jól játszható, ámbár nem hibátlan programot kap a pénzéért a vásárló.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 órája
1

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

19 órája
7

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==