Monsters vs. Aliens - teszt

Monsters vs. Aliens - teszt

mcmackoGéczy Attila2009.04.21. 20:19

Úgy vagyok a CGI rajzfilmekkel, mint a perecért morgó nagyapó a csipsszel. Azaz megeszegetem, elmajszolom az olajos szirmokat, de közben dörmögök a régi jó dolgok után. Egyike vagyok azoknak, akik a háromdimenziós rajzfilmekért nem igazán rajonganak, ellenben azokat az érveket is képes vagyok elfogadni, melyek a számítógép által generált mozik mellett szólnak.

A Toy Story - azaz az első teljes estés CGI mesefilm - után nem sokkal a platformjátékok is új dimenzióba léptek. Itt azonban a változás nem pusztán technológiai erőfitogtatásként volt tetten érhető. Rögtön az első szárnypróbálgatások felkavarták az állóvizet és új lehetőségek játszóházával várták a síkbeli megmérettetéshez szokott játékos lelkeket. A Mario 64 a korszak elején bebizonyította, hogy a váltás nem volt felesleges - a térbeli platformerek pedig a mai napig képesek új játékmechanikai elemekkel, ötletekkel frissen tartani a nem éppen mostanság fogant műfajt.

A Monsters vs. Aliens tehát egy Dreamworks rajzfilmen alapuló térbeli platformjáték, amely bár messze van a tökéletes program ideáljától, mégis kellően ötletes és kidolgozott ugrabugraként ugrik fejest a játékpiac tavaszi pangásába.

Az amerikai hadsereg egy szuperbiztonságosan felépített börtönben tartja fogva a földkerekség szörnyetegeit. B.O.B., Dr. Cockroach, The Missing Link, Insectosaurus és az újdonsült zárkatárs - a hatalmasra nőtt Susan/Ginormica - éppen kétbalkezes szökési tervük megvalósításán fáradoznak, mikor a földet megtámadják az idegenek. A marslakók agya - Gallaxhar - célja a világuralom: megalomán terveit pedig Susan segítségével szeretné elérni, aki a szupererejét és méretét egy mellette becsapódott (és Gallaxhar által áhított) meteoritnak köszönheti. Az amerikai hadsereg amnesztiát ajánl a monsztáknak, ha sikerül a földet megmenteniük a zűrös helyzetből. A maroknyi dilinyós szörnyeteg tehát elindul, hogy az inváziós robotokat megállítsa, a szemük előtt lebegő Monster Beach-i szieszta reményében.

A történetet négy fejezeten és 25 fő szinten keresztül követjük végig. Minden pálya után egy másik szörny bőrébe bújunk - elvileg ennek a vonásnak kellene szavatolnia a változatosságot. The Missing Link - avagy a hiányzó láncszem emlősállat és hüllő között - képviseli a püfölős-haladós játékmenetet. Robotok és klónok garmadáját tanítjuk móresre a kutyámmajom... bocsánat, hüllőmajom közreműködésével. A szimpla csapdoskodást időnként feldobja némi rakétaeregetés, időzített szupertámadás és flipper-szerű ugrálósdi. Láncszem pályái nem egyszer váltanak síkot - azaz vízszintes haladás után falakon és függőleges platformokon kapaszkodva kell a továbbjutás kulcsát keresnünk. Közben robotágyúkat kell meglovagolnunk, lézernyalábokat kell kerülgetnünk, és falra szerelt tartócsavarokat kell meglazítanunk - itt a pergős akción van tehát a hangsúly.

B.O.B. - a paca - a legbambább lény a társaságban, a legtöbb logikai-ügyességi részt érdekes módon mégis az ő személyéhez igazították a pályadesignerek. A figura képes elnyelni tárgyakat, így a rácspadlókon is át tud kelni, amelyeken üres bendővel keresztülcsorogna. A harcban nem túl erős a tag, viszont az ellenfeleket egymásra köpve hatásosan tud utat vágni a sűrűben. B.O.B-nak emellett nem jelent gondot a plafonon és a megfelelő oldalfalakon való közlekedés sem. Az előzőeket összefoglalva rájöhetünk - B.O.B. főleg furmányos komplexumokban és labirintusokban fog megfordulni. A legjobb részek mégis a plazmaköpködős szekvenciák, ahol a kék pacá(n)k egy spéci platformra állva golyószóróként köpi magából a plazmalövedéket. (Tisztára, mint egy rail shooterben.)

Ginormica a lábára fixált járművekkel korcsolyázik. Ilyenkor a hölgyemény formás popsija mögül követjük az eseményeket fix útvonalakon, közben pedig akadályokat ugrunk át, lézereket kerülgetünk, vagy - jellemzően menekülős jeleneteknél - az óriásrobotok támadásait kerülgetjük fordított, elülső nézetből.

A hatalmas és buta Insectosaurus csak passzív résztvevője az eseményeknek, a bogárprofesszor viszont aktívan is becsatlakozhat a küzdelembe, ha valaki Co-op partnerként behuppan a játékunkba.

Ők volnának tehát a játék főszereplői. Reménykedésre adhat okot, hogy a három fő karakterhez három különböző stílusú játékmenetet dolgoztak ki Beenoxék. És ez így rendben is volna - kiemelkedően ötletes és logikus a három figura mozgásrepertoárja, az egyéni mozdulatokat pedig okos és trükkös formában kell felhasználunk a továbbhaladáshoz.

Nem hiányoznak a főellenfelek sem, akikkel szemben a támadási mintáikat kiismerve, majd a gyenge pontokat becélozva kell indítanunk a támadásokat - tisztára, mint a régi szép időkben.

Mégis mi az a probléma, amely valahol ott lóg a levegőben a játékkal kapcsolatban? Elárulom - a pofátlan önismétlés. A pályatervezők újra és újra azokat az elemeket használják, amelyeket már a játék elején is megismerünk. A repetát persze feldobják az új hátterek és az egyre komplexebb követelmények, de csak ásítozni fogunk, mikor sokadszorra rodeózunk a lézerágyún, mikor századszorra is ugyanolyan módon kerülgetjük a csapdákat korcsolyázás közben és mikor ezredszerre is csavarfejeket tekerünk ki a helyükről.

Nem egy pályaszakasz volt, amit többször kellett dettó ugyanúgy megoldanom, legfeljebb némi nehezítéssel. Az utolsó pályákon már szabályosan gyűlöltem emiatt a játékot. Mire úgy tűnt, hogy a Missing Link végső pályája véget érne, még egy utolsó támadást kellett indítani a központ védőpajzsa ellen, konkrétan négyszer végigcsinálva egy ágyúkerülgetős-csavarkilazítós sorozatot. Körülbelül itt vesztettem el a maradék türelmem, de azért a fineszes utolsó B.O.B. labirintus, és a korrekt végefőnök bennem tartotta a stáblistáig tartó lelkesedést.

Nézzük a technikai megvalósítást. A grafika pofás, mutatós. A karakterek belevalóak, a hátterek egyszerűek, mégis kellően szájtátósak a méretüknél fogva. Öröm volt az óriási csarnokokat, tereket bejárni - melyek a sok izgő-mozgó robotnak köszönhetően megtelnek élettel. Az összkép kifejezetten jól mutat nagyfelbontású kijelzőkön, de sima képcsöves televízión is kielégítő a látvány. A kissrácok tutira zabálni fogják a vizuális oldalt. A hangok is rendben vannak, bár a filmben szerepeltetett érdekesebb színészek (Hugh Laurie és Kiefer Sutherland) a játékból hiányoznak. Sebaj, Reese Witherspoon és Seth Rogen nem kértek felmentést a szinkronrendezőtől. A szöveg egyébként jópofa, de a humor sajna nem mutat túl a tipikus bugyuta mesék színvonalán. Ráadásul mintha saját maguktól lopnának ezek a rajzfilmek, és kezdenek elcsépeltté válni a bénázós-kifigurázós poénok is. Nálam a karakterek sem ütötték meg a szintet, a szó szerint mindig “The Missing Link”-ként emlegetett szerzet és Ginormica neveinek hangsúlyos benyögéseitől pedig már a falra tudtam mászni.

A pályák között a gyűjtögetett DNS pontokat egy külön képernyőn költhetjük mindenféle jóságra. A DNS láncon a kötelező megnyitható artworkök és uprgade cuccok mellett találhatunk különféle kihívásokat is, amelyek adott pályaszakaszok ismétlései különböző nehezítésekkel megbolondítva. (korlátozott idő, életerő, elérendő pontszám... stb.) Érdemes lehet őket végigcsinálni a trófeákért/acsikért, de ezt csak olyan birkatürelműeknek ajánlom, akiknek van nyugalmuk pl. harmadszor is nekifutni a sztori módban előzőleg már kétszer legyűrt főnöknek.

A program felismerte a merevlemezen pihenő Kung-Fu Panda mentett állást, így minden pálya végén Dreamworks-rajongónak járó bónuszpontokat kaptam. Ez az opció nagyon tetszett - jó lenne más programban is látni hasonló figyelmességet. A játék hossza egyébként korrektnek mondható - a DNS lánc feladataival együtt bő hét óra alatt értem végig a programon - de végig sietősen haladtam. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy a célközönség akár 8-10 kényelmes órát is el tud szórakozni a cuccal, amely időtartam a mai átlaghoz teljesen jól idomul.

Nem reménytelen eset a Monsters Vs Aliens. Bár a repetitív feladatok nagyon keményen odasóznak a sokat megélt játékosoknak, valószínűnek tartom, hogy a 8-12 éves forma gyerkőcöknél az újramelegített elemek még csak problémát sem jelentenek majd. Sőt, a játékban prezentált ötletek azért nagyon is rendben vannak - a REZ-t koppintó bossfightnál és pár logikai feladatnál azért csettintettem egyet-egyet. Van tehetség a Beenox csapatban, csak sejtésem szerint a film megjelenésének időpontjához alkalmazkodniuk kellett, így a tartalmat és a játékórát csak az átkos “másol-beilleszt” módszerrel tudták igazán garantálni.

Ennek ellenére az említett korosztály egy jól játszható, kedves, pozitív hangulattól kicsattanó programmal lett gazdagabb. A Monsters Vs Aliens a tudatos szülőknek egy jó tipp, acsi- és trófeavadászoknak pontoktól duzzadó aranybánya, a hétköznapi játékosoknak pedig egy átlagostól alig jobb, repetitív mászkálda. A pontszámot is ennek fényében tessék kezelni - a fiatalabbak és a gondoskodó szüleik nyugodtan hozzácsaphatnak egy-másfél pontot a végítélethez, a legszigorúbb kemény mag képviselői meg levonhatnak belőle egy egésznyit. Számomra az igazság valahol félúton tanyázik...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

34 perce

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==