[Teszt] Afro Samurai

Afro Samurai

Oldern2009.05.02. 18:19

Az Afro Samurai egy japán doujinshi (röviden összefoglalva eredeti, rövidebb és kevésbé professzionális, kiadói támogatás nélkül született manga) formájában öltött napvilágot, de a sorozat igazi hírnevét a hat részre bontott anime megjelenésével érte el. Történetről annyira sokat nem is érdemes beszélni: egyrészt azért, mert a játék is sokat megmutat a játékosnak, plusz mert annyira nem jelentős. A legenda szerint két fejpánt létezik, az első számú az isteni ranggal, a Legjobb Harcos címmel jár együtt - a kettes számú fejpánt viselője pedig feljogosítja a viselőt arra, hogy kihívja a Legjobbat, és a helyére lépjen. Afro kalandja úgy kezdődik, hogy édesapja halálával ismeri meg ezt a legendát, életét pedig a bosszúnak szenteli: ez a téma lesz az, amelyet Kill Bill / Samurai Champloo módjára rapzenével, ismerős életigazságok elmesélésével, és megannyi szükségtelen erőszak prezentálásával körbejárunk magunk is.

Az Afro Samurai lényege a nagybetűs HARC. Az öncélú, kegyetlen brutalitással, hatalmas vérfürdőként ábrázolt harc. Mészárlás, ha úgy tetszik. Afro a kettes számú fejpánt "boldog" tulajdonosa, ami garantálja, hogy megannyi tanulatlan féreg próbál majd útjába állni: a több száz ellenünk lendülő ellenfél pedig mind úgy gondolja, hogy könnyű dolguk lesz elbánni velünk, és magukhoz venni a fejpántot. Nos: ők nagyot tévedtek. A harc az egyszerű de első pillantásra jól működő fajtából való: három támadás (egy gyorsabb, de gyengébb; egy lassabb de erősebb; és természetesen az elmaradhatatlan rúgás) áll rendelkezésünkre, amelyekkel akár 20-30-as láncokba fűzhetjük össze mozdulatainkat. A kombózás egy misztikus energiához juttat minket (Focus), amelyet a bal ravasszal aktiválunk - ekkor Afro kimutatja foga fehérjét, és a keményebb ellenségeket is egy jól irányzott csapással képes lesz több darabba vágni. A Focus remek dolog, hiszen az utunkba álló harcosok normális támadásokkal szemben igen ellenállóak, gyakran több másodpercig is életben maradnak (szemben az animében prezentált mészárlásokkal) - nincs ez így a Focus, vagy a még halálosabb Overfocus esetében, amivel gyors és kíméletlen gyilkosságokat vihetünk véghez.

Az átlagos, sok ellenfelet felvonultató harcok mellett vannak persze főellenségek is: ezek sokkal több életerővel rendelkeznek, és a Focus attack teljességgel haszontalan ezekben a harcokban. Annál több szerepe van kezdetben a parry-nek (ami egy ügyesen és jó időzítéssel végrehajtott blokkolás), a későbbi bossfightok azonban ennél szemetebb módon lettek megtervezve, sok újrakezdésre, türelmes és hibátlan végrehajtásra kötelezvén a játékosokat - ez pedig erősen ellentétes a játék nagyobbik részében képviselt laza mentalitással, és ráadásul roppant frusztrálóvá válik a későbbiekben. A fejlesztők újítottak a HUD frontján: nincs életerőcsík, a sérüléseket a karakterek konturjában megjelenő és egyre erőteljesebb vörös jelzés mutatja. Van szintlépés is, amit a stílusos gyilkolással gyorsíthatunk meg, ez több életerőhöz és időnként újabb kombókhoz juttat minket (plusz grindelésre azonban nem nagyon van lehetőség - ez nem az a játék).

Ahogy haladunk előre a pályákon, úgy kezdik felütni a fejüket a különböző problémák. Az első néhány órában egészen kellemes élmény lesz kaszabolni az ellenfeleket, ráadásul ezen sokat dob a játék elképesztően kinéző grafikája. A helyszínek a legnagyobb aprólékossággal kerültek kidolgozásra: ebben a generációban eddig EZ az egyik legszebb cel-shaded játék, ha csak ezt az aspektust nézzük - az összképen mindössze a gyengén animált és a kevésbé részletes ellenségek rontanak . De az ő szerepük úgy is csak arra a néhány másodpercre korlátozódik, amíg életben vannak, szóval a látványra nem lehet panasz. A szinesztézia itt alaposan jelen van: a roppant hangulatos zenék egészen hihetetlen összhangban vannak az akcióval, megannyi csata van tökéletesen hozzákomponálva a muzsikához, ezzel az első órákban remek élményt nyújtva a játékosnak. A baj azonban az, hogy a zenék rövid idő elmúltával ismétlődni kezdenek, a kevés számú ellenfél (az alap nindzsákat később gyilkos és fedetlen keblekkel ábrázolt táncosok és önmagukat kamikaze fegyverként használó "kiborgok" is váltják, többek közt) legyilkolása hamar unalomba fullad, a főellenségek pedig megannyi újrakezdést és több-kevesebb idegeskedést okoznak majd.

A részletesen kidolgozott háttereknek, gyönyörű japán lokációknak is ára van: egy-egy területen addig kell maradnunk, amíg fejből nem vágjuk majd a terep felépítését. Aztán itt van a fránya kamerakezelés is: a kamera lassan követi Afro mozdulatait, egy-egy mozdulatsornál pedig előfordulhat, hogy kikerülünk a látószögből, ekkor manuálisan kell helyreigazítani a képernyőt - mondanunk sem kell, hogy ez mennyire nem hiányzott egy ilyen játékba. Ami pedig tovább ront az összképen, az a gyakran megjelenő akadozás, belassulás - a motor gyakran kezd köhécselni, ahogy az akció egyre vadabb méreteket ölt. Ahogy aztán haladunk előre, egyre frusztrálóbbá válik az ismétlődés, látni fogjuk hogy az ellenfelek szó szerint lelassítanak - és elkezdünk azon gondolkozni, hogy mennyire érte meg végül megvásárolni a játékot. A kétely pedig haraggá fajulhat, ha egyre idegesítőbb főellenségek röhögnek képünkbe, és a végső összecsapás is olyan bugyuta rendszerben prezentálja magát, hogy a megnyílt keményebb nehézségi fokozatnak már csak az igazán elszánt Afro Samurai-rajongók állnak majd neki.

Kihagyott ziccerek sorozata: ez az Afro Samurai. Látszik a játékon, hogy a fejlesztők igyekeztek komolyan venni a dolgokat ( a Mature besorolás lehetővé tette a korlátozott meztelenkedést, az igencsak véres harcokat, a káromkodást nem mellőző párbeszédeket, és az igencsak morálisan "szürke" mondanivalót ), és nagyon sok energiát fektettek bele a grafikába, a zenébe (RZA, természetesen), és ezek megfelelő összefűzésébe. A prezentációval nincs is gond: a hanghatások, a grafika, a sok érdekes átvezető és az eredeti szinkronszinészek (ahol nem is annyira a Samuel L. Jackson által megszemélyesített Afro hozza nagyon a formáját, hanem az állandóan poénkodó kisérőnk, Ninja Ninja) hozzák a hamisítatlan Afro Samurai-hangulatot.

Sajnos a konkrét, általunk irányított rész az, ahol elbuktak: idővel sok lesz az agyatlan ellenfelek ezreiből (akik túlságosan egy kaptafára harcolnak), és nem sokat segít az sem, hogy a mészárlások alapja, a Focus rendszer teljesen használhatatlan a főellenségek ellen. Ami marad, az egy közepes harcrendszerrel megáldott, idegesítő kamerakezeléssel rendelkező játék, amit az ember türelmétől függően két-három délután alatt végigjtátszhat. Érezték ezt valamelyest a fejlesztők is, és a játék későbbi szakaszaiban erősödik a platform-vonal, amit a kamera és a nem erre szánt irányítási módszer tesz tönkre. Budget áron, akciós változatban megvenni, havertól kölcsönkérni, majd egy hét múlva neki visszavinni, esetleg kikölcsönözni: erre tökéletesen jó az Afro Samurai, így keserű szájíz sincs. Egy igazán jó játéknak azonban meg kellene állnia a helyét annyira, hogy az embert az azonnali megvásárlásra ösztökélje: ez most nem sikerült az Afro Samurai-nak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
20

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==