[Próbakör] ArmA 2

ArmA 2

liquidSomosi László2009.05.06. 20:17

A cseh Bohemia Intreactive Operation Flashpoint / ArmA játékai nagyjából úgy viszonyulnak a militáns szósszal meglocsolt akciójátékokhoz, mint az autós játékok esetében a Gran Turismo a Ridge Racer-hez - komoly szimuláció vs. felhőtlen árkád hancúrozás. Mivel cseh barátaink annak idején összerúgták a port a kiadójukkal (Codemasters), a Flashpoint széria jogai a ködös Albionban ragadtak (a Codemasters idén hozza ki a multiplatform második részt), a Bohemia pedig új sorozatba kezdett, mely a 2005-ös első felvonás után idén szintén folytatással jelentkezik. A megjelenés előtt erős két hónappal kaptuk kézhez az ArmA 2 előzetes verzióját - a tapasztalataink következnek.

Nagy a baj Csernaruszban: az (elképzelt) ex-szovjet tagköztársaságot etnikai villongások taszítják a polgárháború szélére, a többségi (nem orosz) helyiek és a nyugat-barát kormány az Orosz Medve által támogatott orosz kisebbséggel akaszt bajszot - nagyjából úgy, mint nem is oly rég Örményországban. A NATO a helyzet stabilizálására törekszik, és csapatokat küld Csenaruszba - a Razor Csapat részeként fogod tenni a dolgod. A dolgod pedig a katonai szolgálat lesz, a Bohemia szándékai szerint olyan szimulációs mélységekbe merülve, amilyet videojátékban eddig még nem tapasztaltál. Mivel a cseh cég ügyfelei között az amerikai és az ausztrál védelmi minisztérium is ott van, az állítás határozott valóság-alappal bír. Mielőtt belemerülnénk: az előzetesben két dologról még érintőlegesen sem lesz szó. Az egyik a multiplayer (társak hiányában nem állt módunkban kipróbálni), a másik pedig a járművek. Utóbbiak ott voltak ugyan az előzetes verzióban, de használni nem tudtuk őket, az beszállási kísérleteinket rendre a desktop-ra való gyors röptetéssel jutalmazta a játék, kivéve akkor, ha nem általunk irányított járgányba (pl. csapatszállító helikopterbe) tuszkoltuk be magunkat. A járművek amúgy jelentős szerepet játszanak az ArmA 2-ben, több, mint százötven lesz belőlük, a bicajtól és a polgári autóktól kezdve a harckocsikig és repülőgépekig.

Kezdjük a külcsínnel. Az ArmA 2 csinos játék. Normál minőségi beállítások mellet is jól néz ki, de a grafikai lehetőséget maximumra tolva, a teljes, tíz kilométeres látótávolságot beállítva helyenként a szó legszorosabb értelmében véve megdöbbentő látványban volt részünk, még akkor is, ha a bétaverzió ilyen esetben egy kurrens, játékcélú PC-n is egyszámjegyű képkocka / szekundum értékeket produkált, a látótávolság mérséklésével azonban a sebesség is normalizálódott. Külön öröm, hogy Csernarusz eleve sokkal barátságosabb a szemnek, mint az első rész kissé kopár szigete. Tipikus kelet-európai táj, élénk flórával és faunával, apró falvakkal. A karaktermodellek jól néznek ki, a ki / bekapcsolható külső nézetből szemlélve az esetek döntő többségében jól animáltak, talán csak a futás, illetve a kisebb tereptárgyak leküzdésére szolgáló “átlépek a kerítésen” mozdulatsor nem üti meg (a bétában, még javulhat) a mércét.

A sikeres játékhoz szükséges tudnivalókat viszonylag jól (de a próbaverzióban több helyen kissé bugosan) oktató Boot Camp kijárása után először az ArmA 2 single player kínálatának egyik részét képező Szcenáriókba kóstoltunk bele. Ezek a kampánytól független, rövidebb küldetések, a bétában kettő volt kipróbálható. Az alap játékmenet már itt is kivillantja a foga fehérjét, az ArmA nem viccel, ha reális megközelítésről van szó. Az öt nehézségi fokozat legkönnyebb változatán is simán fűbe harapsz egyetlen kósza golyótól, a “könnyítés” itt leginkább az objektíváidat, illetve a barátokat / ellenségeket jelző zöld / piros jelekben merülnek ki. Az ArmA 2 ennek megfelelően a türelmes, taktikusan gondolkodó emberek játéka, a Rambo-megközelítés (ismételten) elfelejthető, ez a játék nem erről szól. A csapatirányítás decens, az osztagodat az egy gombnyomással elérhető menüből tudod viszonylag komplex módon kommandírozni. Újdonság, hogy a sebesülés nem feltétlenül jelenti a játék végét. Nem végzetes seb esetén magadhoz rendelheted a felcsert, aki - szerencsés esetben - ismét harcképessé gyógyít. Ugyanezt te is megteheted a csapattársaiddal, az óvatosság persze itt sem árt, első lépésként például erősen ajánlott biztonságos helyre cipelni a bajtársat, tűzvonalban gyógytani gyakorlatilag az öngyilkossággal egyenlő.

A kampány kipróbálása már problémásabb volt, elsősorban azért, mert az ArmA 2 félkész jellege itt mutatkozott meg a legjobban. A járműhiány miatt mindenhová gyalog mentünk, ami sportos, de egy sok-sok négyzetkilométernyi területet felölelő küldetésnél kissé fárasztó, ilyenkor előszeretettel nyomkodtuk az időgyorsítás gombját. Tetszett, hogy egy helyszínen kötelező és opcionális feladatok sokasága várt, már-már zavarba ejtő mennyiségben. A körülötted folyó háború szintén jól átjön az ArmA 2-ben. A harctéri történések dinamikusak, vagyis az éppen teljesített küldetéstől függetlenül él körülötted a világ. Végignéztük, ahogy az ellenséges légvédelem tüzet nyit a távolban elhúzó helikoptereinkre, az erdőben nyomulva pedig járőröző szabadcsapatokkal találkoztunk - velük, a társainkkal, illetve a civilekkel egyébként beszélni is lehet. Ami a legjobban tetszett: a hangulat. Akár csak a Flashpointnak annak idején, az ArmA 2-nek is szenzációs, más játékokban nem nagyon tapasztalható hangulata van, eléri, hogy tényleg folyamatosan fenyegetve érezd magad, és kiemelkedő teljesítményként éld meg, ha felfedezel, és semlegesítesz egy ellenséges célpontot. A realizmust extrém módon lehet fokozni, minden segítség kikapcsolható, a veteránok mentési lehetőség nélkül, térképre, iránytűre, és a taktikai érzékükre hagyatkozva vonulhatnak háborúba.

A próbaverzió februári keltezése miatt a bugokba külön nem megyünk bele - sok volt belőlük, a kampányt az ima tartotta össze, és tette félig-meddig működőképessé. Az ArmA 2 a dolgok jelenlegi állása szerint június végén jelenik meg, járni fog hozzá a közkedvelt szerkesztő (már ebben a verzióban is benne volt), a hazai kiadás magyarul kommunikál majd - a Bohemiának pedig (februártól számítva) van fél éve rá, hogy technológiai szempontból is gatyába rázza az egyébként roppant ígéretesnek tűnő folytatást.

A galériában a próbaverzióból lőtt képeket találtok:

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

3 órája
3

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

19 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
30

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==