[Teszt] Bionic Commando

Bionic Commando

dragCsető Zsolt2009.05.29. 18:52

Egyes számú találós kérdés: mi a közös a Metroidban és a Bionic Commandoban? Mindkét franchise hosszú pihenést követően tért vissza, mindkettő a harmadik dimenzióba történő ugrással tette ezt meg, és mindkettő főhősén van csáklyával felszerelt robotkar. Kettes számú találós kérdés: mi a legnagyobb különbség a Metroid és a Bionic Commando között? Ennek megválaszolásával még várjunk egy kicsit - egyesek bizonyára már sejtik, hogy miért is.

A kissé talán furcsának ható közös nevező a két sorozat között nem véletlenül lett megemlítve, a Bionic Commando ugyanis tényleg teljes egészében főhősünk, Nathan Spencer robotkarjára koncentrál, leginkább ezzel fogjuk ugyanis elfenekelni az Ascension Cityt megtámadó gonosz terroristákat. A játékmenet fő eleme a csáklyázás, ami egyben továbbhaladásunk legpraktikusabb módja is lesz, Nathan robotikus művégtagja ugyanis igencsak nehéz, így a hagyományos futkározás kissé lassúnak fog bizonyulni, főleg akkor, ha mondjuk egy kellemes golyózápor elől szeretnénk elmenekülni. A fejlesztők szerencsére olyan játszóteret építettek nekünk, hogy ebből ne nagyon legyenek problémák: a Bionic Commando méretes helyszínei gondosan fel lettek építve a vertikális dimenzió mentén is, így Tarzant és a Csodálatos Pókembert megszégyeníthető módon lengedezhetünk tova a fejünk felett tornyosuló épületeken, szelvényeken, táblákon - egy szóval mindenen, amin fogást tudunk találni.

Nagy kár, hogy mindez nem lesz annyira egyszerű, mint amilyennek elsőre hangzik: a Bionic Commando tanulási görbéje sajnos igencsak lassacskán kúszik felfelé. Konkrétan arról van szó, hogy viszonylag hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, hogy igazán jól elsajátítsuk a játék irányítását, hiszen meg kell szoknunk például azt, hogy milyen távolságból vagyunk képesek megfogni egy-egy tereptárgyat: egy ikon jelzi folyamatosan számunkra, hogy mikor van elérhető távolságban az éppen becélzott felület - Nathan sajnos nem tud a verőfényes napsütésbe (értsd: a semmibe) kapaszkodni, mint az említett képregényhős. A lengedezésbe sem két perc belejönni, elsőre ugyanis - a hasonló elemeket tartalmazó játékokból kiindulva - úgy tűnhet, hogy kicsit mintha az optimálisnál korábban kellene elengedni a csáklyánkat ahhoz, hogy kellő lendülettel, a talaj érintése nélkül tudjunk lengedezni megszakítás nélkül. Röviden: szokni kell az irányítást, igaz, mindenképpen megéri, mert ha kellően elsajátítjuk a csáklya kezelését, akkor igen látványos dolgokat hozhatunk össze.

Korábban említettem, hogy a helyszínek nagyok, ám valójában kissé bonyolultabb a helyzet: szemre valóban igen tisztességesek a méretek, ám igazából egy láthatatlan folyosóba vagyunk kényszerítve, a fejlesztők ugyanis a pályák látszólag nyitott széleit radioaktív felhőkkel pakolták tele, melyekbe nem igazán ajánlott beleszippantani, mivel viszonylag ügyesen biztosítják a szinte instant elhalálozást. Ez az egyik legbosszantóbb eleme a játéknak: sokszor lesz olyan, hogy egy látszólag biztonságos háztetőn landolva rájövünk, hogy sikeresen elküldtük szegény Nathant uránt csemegézni. A virtuális nyitottság és a láthatatlan falak kettőse azért sem mondható túlságosan meggyőzőnek, mert egy direkt lineáris pályatervezéssel sokkal dinamikusabb, látványosabb, és a lengedezés szempontjából mindenképpen jobban működő játék sülhetett volna ki az egészből. Hiába vannak meg a kétség kívül élvezetes momentumai a Bionic Commandonak, ha sokszor az épületek oldalfalán fogunk szerencsétlenkedni, mert épp rosszul jött ki egy ugrás - persze biztosan van mindenhol optimális útvonal, ám ez a sok tereptárgy, és a több megközelítési irány miatt sokszor elsőre nem igazán látszik. Egy kötöttebb megoldás tehát talán jobban működött volna - bármennyire is kecsegtető a nagy, nyitott tér.

Még nem esett szó a harcról, pedig abból is akad bőven. Ennek megfelelően vannak fegyverek is: alapból pisztolyunkra és gránátjainkra támaszkodhatunk, de a segítségünkre kilőtt podokból komolyabb arzenál is elérhető. Nagy kár, hogy a fegyveres harc nem lett valami jó: szűkös a választék, a nagy részük gyenge, a muníció hamar kifogy, és összességében vizipisztolycsata érzése van az embernek - igen, jól sejtitek, ez nem dícsérő jelző. Még jó, hogy ott a karunk is, amihez folyamatosan elérhetővé válnak az új képességek: tereptárgyak felemelése, dobása és elütése, vagy a death from above támadás, amikor is a magasból becsapódva vehetjük kezelésbe az ellenfeleket. Az más kérdés, hogy sokszor ezek sem jók semmire: a Bionic Commando szeret minket kiszolgáltatott helyzetekbe hajítani. Jó példa erre, amikor mesterlövészekkel telepakolt helyszíneken kell lavíroznunk, sokszor normális fedezék és távcsöves puska nélkül, de a legszemetebb dolgokra a játék második felében megjelenő robot ellenfelek képesek. Az egy dolog, hogy a játék sokszor nem tesz melléjük olyan fegyvert, amivel egyáltalán meg lehet őket sebezni, de amikor már a dobálható tereptárgyakat is nagyítóval kell keresni, az különösen frusztráló - főleg azért, mert kissé lassú ez a támadás, a robotok pedig előszeretettel támadnak párosával.

De hogy ne csak az elbaltázott dolgokról legyen szó: a főellenfélharcok kifejezetten jók lettek, igaz, elég kevés van belőlük. A legjobb az óriási robotkukac elleni, amihez a játék talán leglátványosabb képsorai köthetőek. Nincs túlságosan sok a pályatípusokból sem, de legalább ezek is egész jóra sikeredtek: Ascension City romos városa kiváló helyszín a lengedezéshez, és a zöldellő dzsungel által borított terület atmoszférája is remek. A készítők ráadásul nem bántak csínján a magasságokkal sem: fantasztikus érzés, amikor a mélybe vetve magunkat az utolsó pillanatban megkapaszkodva továbblendülünk valamin. A látványt szolgálják még a háttérben történő monumentális események is (hatalmas hajók, összeomló épületek), és a játékra ráhúzott igen szembetűnő élsimítás és háttérelmosás is összességében jó hatással van az összképre. Nagy kár, hogy az audió már nem olyan jó: a fegyverhangok bénák, a szinkronszínészek teljesítménye szintúgy, a zenei kollekció pedig nem mutat túlságosan nagy változatosságot.

Hogy milyen hosszú a Bionic Commando? A három fejezet kényelmesen teljesíthető tíz órán belül, ráadásul a tényleges szórakozásból a sztori sem vesz el túl sok időt, a játék elejét és a végét lecsippentve ugyanis nagyjából két átvezetővel fogunk csak találkozni, a történet (ami kitalálható: nem túl nagyszabású) inkább rádióbeszélgetéseken és a megnyitható fájlokon keresztül bontakozik ki. Szomorú, de a sztorihoz hasonló érdektelenséggel bír a főszereplő, Nathan is: a karakter és a gyenge szinkron együttese nem igazán fogja a szívünkbe zárni a lobogó rasztájú Spencert, és az akciójátékoknál kötelező badass-faktor sem nagyon fért már rá a korongra. A játékidő egyébként kitolható valamelyest: egyrészt minden területen van megadott számú gyűjtögethető kapszula, másrészt pedig sok-sok kihívást is kapunk a játék során, igaz, ezek nagyrészt az Achievementekkel és a Trófeákkal vannak átfedésben. Van még tíz fős multiplayer opció is, bár leginkább csak azért, hogy ilyen is legyen, hiszen csupán három játékmód (DM, TDM, CTF) áll rendelkezésünkre, és érezhetően nem erre lett kitalálva az egész koncepció.

Összességében egy felejthető játékkal állunk szemben: a látvány teljesen rendben van, a csáklyás lengedezés és a főellenfelek pedig nagy általánosságban élvezetesnek mondhatóak, a normál harc azonban már elég gyengére és átgondolatlanra sikeredett, az érdektelen sztoriról és főhősről nem is beszélve. Ja, és még adós vagyok egy válasszal. Hogy mi a legnagyobb különbség a Metroid és a Bionic Commando között? Az, hogy amíg a Metroid Prime minden idők egyik legfantasztikusabb játéka lett, addig a Bionic Commando nem több, mint egy eléggé elbaltázott kísérlet egy régi franchise feltámasztására. Ezért kár volt.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

6 órája
11

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==