[Teszt] New Super Mario Bros Wii

New Super Mario Bros Wii

Oldern2009.12.23. 19:12

Nagyjából két évvel ezelőtt volt, hogy a Super Mario Galaxy teszt végén kitértünk arra a szomorú érdekességre, hogy egyrészt csodálatos, hogy micsoda újításokat vitt véghez a Nintendo a három dimenziós platformok terén, másrészt azonban elképesztően szomorú, hogy senki nem elég bevállalós ahhoz, hogy ugyanebben a műfajban bármilyen komolyabb darabot készítsen. Most ugyanezt szórol szóra megismételhetnénk, lecserélve persze a három dimenziót két dimenzióra: a New Super Mario Bros jött, látott, és olyan dolgokat csinál, amelyet a 2d-s platformerek régi nagy uralkodása alatt elképzelni sem tudtunk. Kár, hogy ezúttal is egy olyan stílusban alkotott nagyot a Nintendo, ami mögül a többi fejlesztő már réges rég kihátrált, flashjátékok, indie fejlesztések és a DS segítségével újraélt legendák ide vagy oda.

A New Super Mario Bros Wii (a továbbiakban: NSMBW) a Nintendo DS-en hatalmas sikereket alatott elődjéhez hasonlóan a klasszikus Mario Bros sorozat elemeinek, háttér-stílusainak, felépítésének, powerupjainak, ellenfeleinek hatalmas keveréke - ebbe a részbe ráadásul egy igen szép adag Mario World-életérzés is bekerült, Yoshival együtt. A játék nem remake-je, nem a Wii felbontására felhúzott átértelmezése a DS-es résznek, hanem egy teljesen új rész. A történetről pontosan egyetlen mondatot érdemes írni: a hercegnőt elrabolták, mi pedig kastélyról kastélyra rohanunk, hogy megmentsük. Klasszikus, no. Ahogyan a játékmenet is az, hiszen adott egy világtérkép, ahol a pályák kiválasztása mellett minibosszokkal, apróbb minijátékokkal találkozhatunk (így plusz életekhez jutva), és persze elindíthatjuk a pályákat, ahol a normál helyszínek esetén a pálya végét jelentő kastély elérése a cél, a nagy kastéllyal jelzett pályákon pedig a helyi főgonosz legyőzése.

A játék első világa egyfajta bevezető. Megismerjük az alapvető power-upokat (a gombától, tüzes virágtól később jóval elrugaszkodottabb tuningokat érhetünk el, mint például a lejtős, jeges terepeken végig hatalmas tempójú száguldást lehetővé tevő pingvin-öltözet, a propeller-suit, ami talán az eddigi legjobb repülést lehetővé tevő ruha, vagy a DS-es változatban már szereplő minket mini-Mariová varázsoló gomba), a játék szabályait (ezt talán mondanunk sem kell... a normális méretű Mario az ellenség megérintésétől vagy a támadó jellegű lövedékektől meghal, ha pedig speciális powerup hatása alatt áll, akkor elveszíti azt), tehát nagyjából azt, hogy hogyan mennek a dolgok a Nintendo legújabb játékában. Az ezt követő erős nyolc világ azonban arról fog szólni, hogy a fejlesztőcsapat szórakozik velünk, és minden egyes pályán egy új játékelemet mutatnak majd be nekünk. Az egyiken kiszámítható tempóban erősödő széllökések keletkeznek, majd tűnnek el, a levegőbe emelve, és csúsztatva minket. A másikon végig egy mozgó platformon haladunk majd, amely nem bírja el túl sok ellenfél súlyát - a cél tehát a folyamatosan potyogó lények mielőbbi eltakarítása az útból. Minden világ első felében tehát folyamatosan új és új elemekkel fogunk majd szembesülni (szándékosan nem említünk többet, legyen meglepetés), hogy aztán a későbbi pályákon az így bemutatott plusz dolgokat kombinálják, alaposan megnehezítve a hétköznapi játékos dolgát.

Megnehezítve? Igen: a New Super Mario Bros Wii tud és akar is igencsak nehéz pillanatokat, perceket okozni a játékosnak. Gyakorlatilag a második világtól kezdve oda kell majd nagyon figyelnünk arra, hogy mit csinálunk, mert másodpercek kérdése, hogy az eddig könnyűnek érzett helyszín két-három egyszerre prezentált különböző jellegű akadállyal jelentkezzen, amire általában tökéletes és magabiztos reakcióra lesz szükség, és persze türelemre. Tipikus nagyobb a füstje, mint a lángja pillanat, de a Super Guide is az ilyen nehezebb, a játékstílusunk hibáira könyörtelenül rámutató pályáknál fogja felajánlani a segítséget - miután már igen sokszor elhaláloztunk egy adott pályán. Ekkor először megnézhetjük, hogy hogyan is kell megcsinálni az adott részt, majd ha ezek után sem megy, akkor végig is játssza helyettünk a gép - ekkor azonban nem lesz lehetőség arra, hogy az összes érmét valódi formájában szerezzük majd meg. Érmék: a DS-es verzióban bemutakozó rendszer adja az NSMBW szavatosságát is, hiszen amíg a játék szimpla "túléltem, végigvittem" módon egy erős 6-7 óra alatt teljesíthető, addig minden pályán összeszedni a három érmét már az ügyesség mellett kitartást és egy nagy adag gondolkodást is igényel majd, hiszen nem ritkán kell olyan módon használni a játék szabályait, lehetőségeit, amire egy átlagos végigjátszás során nem is gondolnánk.

Multiplayer, több játékos hancúrozás: az új két dimenziós Mario ilyen lehetőséget is nyújt nekünk - erről pedig a véleményünk rövid, tömör és negatív. A multiplayer során ugyebár maximum négyen ugrándozunk az adott pályán, egyszerre, egymás mellett, egymást megzavarva az ugrásban, akadályozva, néha "megmentve" - a baj azonban az, hogy ez egy nagyon, nagyon furcsa multiplayer ötlet, amelyben többször okozunk mi problémát a játszótársunknak, mint ahányszor valóban kihozzuk a bajból. Nem is cooperatív játék ez, hanem egymás szívatása, a baj pedig ezzel nemes egyszerűséggel az, hogy a platform stílus ebben a formájában nem erre lett kitalálva. A pályák felépítésén néhol érződik, hogy igyekeztek több teret engedni arra az esetre, ha kettő vagy több játékos megy végig rajta, néhol viszont az amúgy is kegyetlen részek egészen elképesztővé válnak - egy plusz stresszfaktort építve bele az amúgy sem feltétlenül relaxált izgalmakat okozó játékba. Röviden és tömören: meg lehet érteni, ha valakinek nagyon bejön majd ez a játékstílus, mi a magunk részéről inkább játszunk bármi mást egymás ellen, ha szívatni akarjuk a másikat, és co-op vagy team deathmatch játékot, ha együtt akarunk legyűrni felmerülő akadályokat, a New Super Mario Bros Wii pedig megmaradhat annak, ami igazából: egy csodálatos tisztelgés egy letűnt stílus nagyjai előtt, elképesztő mennyiségű új ötlettel meglocsolva.

Mert igazából ez a New Super Mario Bros Wii: egy izgalmas, nem túl hosszú, cserébe végig változatos platformjáték, folyamatos, látványos megoldásokkal operáló grafikával és infantilis, a klasszikus nótákat feldolgozó és újakat is egyaránt bemutató zenékkel, emlékezetes pályákkal, frenetikus apróságokkal: akiket nem tántorít el, hogy még mindig egy bajszos, kövérkés vízvezetékszerelő bőrébe kell belebújni két-három játékkal eltöltött délután erejéig, azok nem fogják megbánni, ha megveszik a New Super Mario Bros Wii-t. A többiek számára azonban maradnak az olcsóbb megoldások, a flashjátékok és az indie fejlesztések: ilyen volumenű, ennyi ötletet tartalmazó platformjátékot ugyanis nem találunk a piacon - és egészen a nagy testvér, a természetesen ismét három dimenziós Mario Galaxy 2 megérkezéséig nem is nagyon fog új versenyző jelentkezni a képzeletbeli koronáért.

A tesztpéldányt a Konzolok Szervize biztosította, köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

13 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
8

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==