[Teszt] Army of Two: The 40th Day

Army of Two: The 40th Day

liquidSomosi László2010.01.29. 10:00

Az Army of Two első része úgy csobbant 2008 tavaszának játékkínálatába, mint kiskacsa az úsztatóba: lelkesen, de kissé bizonytalanul. Az első felvonás ugyanis nehezen találta meg a saját helyét, egyszerre akart militáns lövölde, óvatosan politizáló Gears of War variáció és meghatározó kooperatív akciójáték lenni. Érdekes módon majdnem sikerült is neki, a harsány, zászlólengetős felszín alatt ugyanis jó ötletekkel (meg néhány rosszal) megszórt, becsületesen összerakott akcióbomba lapult, amit a koopban kifejezetten érdemes volt (többször is) végignyomni.

A folytatás, a cím mögé biggyesztett kettes számot érthető okokból (Ármi of TuTu!) mellőző Army of Two: The 40th Day éppen ezért komoly “csiszoljuk ami jó volt, kidobjuk, ami rossz volt” szándékokkal dobja ismét harcba az előzményekből már saját (kétszemélyes) magánhadseregük büszke tulajdonosaként továbblépő zsoldosokat, Riost és Salemet. Riosék halálipari vállalkozóként éppen Sanghajban óhajtják megkeresni a mindennapi lőszerre valót, de a szimplának és fájdalommentesnek induló misszió villámgyorsan káoszba fordul, a kínai metropolisz pedig méretes robbanások kíséretében zuhan önmagába. Hőseink a helyzet gyors kiértékelése (“ez így nagyon nem jó”) levonják a megfelelő tanulságokat, és már kötnék is a nyúlcipőt. Nem lesz egyszerű.

Választott hősünk irányításának megkaparintása után elégedetten nyugtázhatjuk, hogy az Electronic Arts nem kiegészítő lemezt gyártott az első részhez, a fejlődés több ponton is azonnal tetten érhető. A motor még mindig Unreal 3, de ahogy sok más kurrens UE3-as játék (friss, és kitűnő példa: Mass Effect 2) az új AoT is sokkal többet hoz ki a technológiából, mint amennyit első nekifutásra sikerült neki. Az első rész betontömbjei, ismétlődő sziklái és sivataga után a látványosan pusztuló Sanghaj igazi felüdülés, ügyesen kombinált helyszínekkel - megfordulunk irodaépületekben, bujkálunk földre rogyott tornyok romjai között, akciózhatunk lepukkant sikátorokban, és gépfegyveres sétát tehetünk az állatkertben. Kár, hogy a katasztrófa egész végig látványos, de a játékmenetet minimális mértékben sem befolyásoló kirakati elem, sűrűn pufogtatott színes tűzijáték marad. Tízpercenként felrobban, összedől, vagy leomlik valami, lángoló repülőgépek csapódnak a földbe, egyszer még a tető is lerobban a fejünk felül - de semmi sem veszélyes, minden a játéktéren kívül történik.

A tűzharc izgalmai szerencsére bőségesen pótolják a környezeti veszélyek hiányában kezdetben lassan csordogáló adrenalint. A második rész ezen a fronton nagyszerűen teljesít, az előzmény cammogósabb, lassabb fedezékharcát felpörgetett, akciósabb, több ellenfelet felvonultató, minimális üresjáratokkal dolgozó lövöldözés váltotta fel. A fedezékesdi persze maradt, csak jóval dinamikusabb lett. Élő partner hiányában társunk mesterséges intelligenciájában sem kell csalódnunk, a digitális iránygombokra szerelt három (valójában: hat) parancs jól keveredik az első részből átemelt aggro-rendszerrel. Ha azzal nem játszottál volna: az aggro az MMO-k világából kölcsönvett fogalom, a lényege, hogy a csapat erős, strapabíró karaktere (MMO definícióval: a tank) agresszív viselkedéssel magára vonja az ellenfelek haragját, a többiek, a puhább testű csapatársak pedig kihasználják a helyzetet, és magukat előnyős pozícióba hozva kemény sebzést vernek bele az ellenérdekelt felekbe. Az AoT is így működik, minden fegyvernek van egy aggro-értéke: ha magasabb, jobban dühíti az ellenfeleket a belőle szórt ólomgaluska, és hajlamosak lesznek a vadul lövöldöző hősre koncentrálni. A csapattárs ekkor elindul, dob egy elkerülő manővert, és oldalról, vagy hátulról lepi meg az ellent. A három parancs (maradj helyben / nyomulj előre / kövess) passzív és agresszív módban adható ki, az agresszív változat az aggro a csapatársra vonását jelenti, ellenkező esetben pedig te próbálod magadra húzni az ellenfeleket. Egyszerű, de nagyszerű, a második részre alaposan kiokosított MI az esetek döntő többségében remekül ellátja a rá szabott feladatot, és ha nem is ér fel egy élő koop-partnerrel, mindig lehet számítani rá. Ahogy az első részben megszokott bőséges fegyverarzenálra is, a harcok szüneteiben tisztességes mennyiségű lőfegyvert szerelhetünk fel már-már zavarba ejtően sok kiegészítővel.

A The 40th Day több kísérletet is tesz arra, hogy új, illetve javított játékelemekkel dobja fel a lövöldözést. Az első rész járműves szekciói, és ejtőernyőzései ugrottak (egyikért sem kár), a szénné lassított “vessük egymásnak a hátunk, és hajrá!” akciószekvenciák maradtak (igaz, csak kettő van belőlük), és kapunk pár új ötletet is. Ilyenek például a megjelenést megelőző promóciós videókban többször is beharangozott Morális Döntések. Nagybetű, mert a játék nagyon komolyan veszi őket. Parancsot kapsz, hogy végezd ki a barátságos zsoldost - mit csinálsz? Az orosz bajtárs láthatóan nőt verne és erőszakolna - mit csinálsz? Többet nem sorolok fel, a lényeg ennyiből is kiderül, adott egy pozitív és egy negatív döntés, neked kell meghoznod, a következményeket képregény formájában látod.

A dolog jópofa, a döntések következményei nem egyértelműek, többször nem az a jó, ami annak látszik. A kettes számú AoT ezt a moralizálós vonalat később több játékelemen is áthúzza: túszokat szabadíthatsz (vagy nem szabadíthatsz); életben hagyhatod (vagy megölheted) a földre kényszerített ellenfeleket. Minden döntés következményekkel jár - némelyik kisebbel, némelyik nagyobbal. A lelkizés mellett az új AoT a kúlság-faktort is felcsavarja időnként, leginkább a (sajnos) elég ritkán bevethető “megadós” taktikánál. Ez úgy néz ki, hogy te előremész, a cimbora elbújik valahol, és szépen megadod magad az ellenfeleknek. Letérdelsz, és a megfelelő pillanatban... baaang, maroklőfegyver előránt, haver hátulról osztja a fejeseket, te pedig lassítva, és kacagva üríted bele a tárat az átvert rosszfiúk mellkasába. Alternatív megoldásként mindketten megadjátok magatokat, kimarad a hátulról lövöldözős rész, és a kacagós-lassítós tárürítésé lesz a főszerep. Minden játék számíthat a támogatásomra, ha lassítva loccsan benne az agyvelő.

Talán feltűnt, hogy eddig folyamatosan (és kényszerűen) “ellenfeleztem” az ellenfeleket. Pedig hívhattam volna őket terroristának, felkelőnek, lázadónak, bűnözőnek, zombinak, gyanús külföldinek, vagy bármi másnak - de őszintén szólva nem tudom, hogy mik. A hiba nem az én készülékemben van, sőt, a rövid távú memóriát roncsoló tudatmódosítókat sem szólítottam magamba a végigjátszás során. Talán megdöbbentő, talán nem: az új Army of Two nem nagyon rendelkezik olyasmivel, amit sztorinak szokás nevezni. Tudjátok, az az izé, amivel meg szokták indokolni, hogy miért is kell hűvös halomba lőnünk pár száz (ezer) embert. Sanghaj robban, civilek sikoltoznak, feketébe-vörösbe öltözött fegyveres emberek jönnek, lövöldözöl. A játék felénél kapsz egy mondatot arról, hogy ezek bizony rossz emberek. Aztán semmi, az utolsó három percben eléd toppan Szociopata Tábornok, levág egy kínos monológot, és hoznod kell egy roppant valószínűtlen döntést. És vége. Kik ezek? Miért robbantgatnak? Miért lövik a kínai polgárokat, és téged? Válaszok nincsenek. Nem értem, tényleg. Nyilván nem várok el a lét nagy kérdéseit boncolgató nagyregényt egy katonás akciójátéktól, de ez még a zsánerhez képest is nagyon sovány. A másik lehetőség: a The 40th Day (ironikus módon az alcím jelentésére is csak az egyik záróanimációban derül fény) posztmodern videojáték, ami direkt szembe megy az elvárásokkal. Vagy az egymásba omló felhőkarcolók valójában fallikus szimbólumok, az Army of Two második része pedig harcos kiáltvány az izmos, tetovált, sokat káromkodó férfiakat ostobának és homoszexuálisnak bélyegző többségi társadalommal szemben. A döntést az olvasóra bízom.

Hét fejezet, hat, hat és fél órás játékidő. Sok? Nem. Elég? Ha egyedül nyomod, nem feltétlenül, ha párosban (van osztott képernyő is, nem csak online), akkor magas az újrajátszhatósági faktor. Szerény javaslat: próbáld ki mindkettőt. Az Army of Two szólóban is teljesen funkcionális, de párosban az igazi, a betonbiztos alapokra építkező kooperatív lövöldözés remek, a magasabb nehézségi fokozatokon férfias kihívást biztosító élmény. Annyira az, hogy a játék verzusz módjai elhalványulnak mellette - nem rosszak ezek sem, de jobb ketten sok (butább) másikra lövöldözni folyamatosan, mint kevesebb (okosabb) párosra ritkábban.

Tömörítsünk a végére: az Army of Two folytatása tisztességes, minden szempontból vállalható második rész, és határozott fejlődést mutat korábbi önmagához képest. Ha folyamatos, két szereplőre hangszerelt akcióorgiaként kezeled, nem okoz csalódást, fogyasztása megfelelő szintre állított elvárások mellett ajánlott. A harmadik részben talán értékelhető történtre, fordulatokra, egyedi hangulatra is futja majd.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

8 órája

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==