[Teszt] Dante's Inferno

Dante's Inferno

dragCsető Zsolt2010.02.12. 19:03

*"Az emberélet útjának felén

egy nagy sötétlő erdőbe jutottam,

mivel az igaz útat nem lelém."*

Három könyv, három színtér, háromszor harminchárom ének. Ezek csupán a legalapvetőbb példák arra, hogy mennyire komoly szabályosság jellemzi Dante Alighieri Isteni színjátékát. Nem kívánok irodalomórát tartani, csupán arról van szó, hogy ha részletesen megvizsgáljuk az elbeszélő költemény legismertebb szeletét, a Poklot, akkor rájövünk, hogy egészen könnyedén ráhúzható a műre egy videojáték. A Visceral Games meg is tette ezt - a címe nemes egyszerűséggel az angol megfelelő, vagyis Dante's Inferno lett.

A feldolgozás során persze a három lépés távolságot muszáj volt megtartani az eredetihez képest, hiszen a könyvben a költő utazásai során nem esett neki az alvilág rémségeinek egy méretes kaszával, de összességében elmondható, hogy nagyvonalakban azért a helyükön vannak a dolgok. A fő hangsúlyt nem meglepő módon a pokol felépítése és ábrázolása kapta: egyértelműen látszik, hogy a fejlesztők komoly munkát fektettek ebbe, és a bűnösek szenvedéseinek helyszínei, vagyis a kilenc kör, valamint az azokban felbukkanó történelmi alakok egészen pontosan fedik a leírtakat - mindezek tükrében az új évezred elvárásaihoz sminkelt történet azt hiszem könnyedén megbocsátható.

A helyszínek felett érdemes még egy kicsit elidőzni, a Dante's Inferno legerősebb elemének ugyanis ezek kidolgozottságát tekinthetjük. A pokol szó hallatán nagyjából mindenkinek ugyanaz a kép jelenik meg a szemei előtt, ami miatt előzetesen akár azt is gondolhatjuk, hogy ilyen szempontból nem számíthatunk valami egetverő változatosságra, szerencsére azonban Dante jó hétszáz évvel ezelőtt egy rendkívül aprólékos képet alkotott meg az infernóról, így ahogy mélyebbre és mélyebbre ereszkedünk az egyes bűnöket megtestesítő körökben, úgy válik a képi világ és a környezetünk is egyre elborultabbá, sötétebbé - ha lehet ilyet mondani, akkor igen jól sikerült repordukálni az alvilág atmoszféráját.

Az életünkre törő csúf kreatúrák jól harmonizálnak az egyes körök mondanivalójával. A pokol tornácán a meg nem keresztelteket éles pengékkel felszerelt újszülöttek testesítik meg, a szerelem bűnöseinek színterén testi vágytól égő női ellenfelek törnek ránk, a falánkok körében pedig ocsmány, kövér, undorító testnedveket spriccelő nagybelűekkel kell megküzdenünk. Nem véletlenül példálóztam azonban az első három kör lényeivel: ilyen téres sajnos az utazás előrehaladtával egyre kevesebb fantáziával fogunk szembesülni, ami nem csak abban nyilvánul meg, hogy az említettekhez hasonló, jellegzetes ellenfelek száma nem nagyon növekszik tovább, hanem abban is, hogy a játék második felében rohamosan növekvő újrahasznosítással kell szembesülnünk. Démon, páncélos démon, repülő démon - és így tovább.

A kreativitási válság valamelyest a harcrendszeren is érezhető, ahol egyértelmű és vitathatatlan múzsája volt a Dante's Infernonak: a God of War. Ez önmagában még nem lenne baj, hiszen Kratos a stílus nyugati szegmensének egyértelmű uralkodója, így a lehető legjobb alapanyaghoz nyúlt a Visceral Games, ám ha elmerülünk a részletekben, akkor sajnos azt látjuk, hogy a fejlesztők meg sem kíséreltek odacsempészni valamit a sajátjukból. Ennek eredményeként kapunk némi deja vut - olyan támadásokat, amelyeket nem csak hogy láthattunk már, de ugyanezekkel a gombkombinációkkal is adtuk be őket, csak épp az ókori Hellászban -, és némi tökéletlenséget, a magára valamit is adó hack and slash harcrendszerek fontos részét képező cancel-lehetőségek ugyanis meglehetősen szegényesek, aminek a hosszú támadásoknál fogjuk meginni a levét. Összessében minden esetre élvezetes, de érződik, hogy itt-ott lehetett volna még csiszolni rajta.

A harc alapelgondolása egyébként egyáltalán nem rossz, hiszen remekül összesimul a fejlesztési rendszerrel. Hősünknek két fegyvere van: a kasza, és a lőfegyvernek tekinthető kereszt - előbbi képességei gonosz, utóbbié pedig szent lelkek gyűjtésével nyitható meg, az idézőjeles vásárlás pedig az ellenfelek legyőzéséből származó normál lelkekből történik. A speciális esszenciákat megtorlással, illetve feloldozással szerezhetjük meg: ezeket megtehetjük az elkapott ellenfelekkel, illetve az útunk során felbukkanó történelmi alakok felett is ítélkezhetünk. Összességében a játék ezen részét nem érheti komoly kritika: a fejlesztés, és a megnyitható képességek jól átláthatóak, és a két fegyver által megtestesített oldal között is jó a balansz - mindenki a saját szájíze szerint dönthet és vásárolgathat.

A harcrendszer tehát se nem eredeti, se nem kifogástalan, de legalább piszok látványos - leginkább azért, mert összességében meglehetősen gyors a nyugati hack and slash játékok átlagához viszonyítva, ráadásként pedig a mágikus hatvanas frame per szekundumos képfrissítéssel is meg lett támogatva. A külsőségekre egyébként összességében sem lehet panasz: a Dante's Inferno kidolgozottra és csinosra sikeredett (már ha lehet ilyet mondani egy olyan játékra, ami a pokolban játszódik), és a kötelező monumentális jelenetek sem maradnak el - igaz, ezekből szívesen láttam volna mondjuk kétszer ennyit, ha már a God of War lebegett a fejlesztők szeme előtt. Hasonlóan kellemesen kényeztetik a látóidegeket az átvezetők is: a CG filmek minősége pazar, az animált közjátékok pedig rendkívül stílusosak lettek.

Hogy milyen hosszú a Dante's Inferno? Úgy nyolc-tíz órás, vagyis nagyjából annyi, amennyi a zsánertől manapság elvárható. Ennek ellenére én mégis azt mondom, hogy öt órában ez egy jobb játék lett volna. A pénztárcánknak nyilván nem, de az élvezeti értéket tekintve mindenképp, hiszen hiába a fantasztikus pokolábrázolás, a remek audiovizuális körítés, és az a néhány igen komoly hangulatbeli tüske a pozitív irányba, a játékmenet és a harc terén nem tud igazán komoly megújulást mutatni a Dante's Inferno, és így az első néhány órája sokkal jobbra sikeredett, mint a második fele.

Persze nézhetjük más szemszögből is a dolgokat: tíz óra nem egy örökkévalóság, és nem az az időtartam, amit lehetetlen megtölteni olyan tartalommal, ami az elejétől a végéig változatos tud maradni. A Visceral Games a Dead Space-szel például már sikeresen összehozott egy ilyen játékot, ahol egyben az is kiderült, hogy egy tehetséges és kreatív csapatról van szó. És ez itt a kulcs. Ez az a két tulajdonság ugyanis, ami egyáltalán nem érződik a Dante's Infernon, a fejlesztők ugyanis túlságosan alárendelték magukat az inspirációs forrásnak, ahelyett, hogy saját elgondolásaik köré építették volna fel a játékmenetet. Éppen ezért hiába van fényévekre a Dante's Inferno attól, hogy rossz játéknak nevezzük, és hiába szolgáltat neki borzasztóan erős alapot Dante Alighieri elbeszélő költeménye, a játék, mint csomag, mint egységes egész nem tud kiemelkedőt nyújtani.

A Dante's Inferno kiváló példa. Annak példája, hogy a minőségi alapanyag még semmire sem garancia: hiába emelte le a polcról a Visceral Games minden idők egyik legismertebb irodalmi művét, és hiába választottak ügyesen referenciát a játékmenethez, a kreatív szikrát már elfelejtették az egész mellé odacsiholni. Ennek ellenére a Dante's Inferno egy jó játék, remek szórakozás, ami a stílus szerelmesei számára így is kötelező darab, de a potenciálból még maradt benne bőségesen. És ami különösen fájó: a fejlesztők ellőtték az egyetlen rendelkezésre álló patronjukat, nem lesz második esély. A Pokollal ellentétben ugyanis a Purgatóriumnak és a Paradicsomnak ebben a formában már nincs helye a videojátékok világában.

A Dante's Inferno tesztpéldányt a GameStore biztosította, köszönjük!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

16 perce

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

13 órája
4

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

22 órája
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

1 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

1 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

1 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

2 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

7 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2024.04.21.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==