[Teszt] Crackdown 2

Crackdown 2

mcmackoGéczy Attila2010.07.06. 18:00

Sokan valószínűleg elszaladtak volna a Crackdown első része mellett, ha a Microsoft 2007 elején nem csomagolja mellé a várva-várt Hármas Halo béta verzióját. Pedig a Crackdown önmagában is megállta a helyét: egy roppant élvezetes és könnyed kaland volt mindazok számára, akik a szabadon bejárható világokért-városokért rajongtak. Még azt is meg merjük kockáztatni, hogy a laza stílus, és a remek játszhatóság sokak számára ajtót jelentett a sandbox élmények birodalmába.

Azóta persze történt egy és más, a zsáner hihetetlen minőségű programokat termelt ki magából, a sztenderd új szintre lépett. A Crackdown folytatásának tehát nem csak az elődje által felállított mércét kell átugrania, hanem a játékosok megnövekedett elvárásainak is meg kell felelnie.

A fejlesztést ezúttal a skót székhelyű, az eredeti csapatból önmagát kiszervező Ruffian Games vállalta. Várható volt tehát, hogy az első Crackdown tapasztalataira alapozva jópár újító szándékú ötletet, friss okosságot dobjanak be a fejlesztés kalapjába.

Sajnos a forgatókönyv nem teljesen így alakult. A Crackdown 2 egyenes ágú folytatása az első résznek. Olyannyira, hogy a helyszín és a játékmenet sem változott egy fikarcnyit sem. Na jó, Pacific City egy picit romosabb a tíz évvel ezelőtti önmagához képest, az utcákon terroristák és mutánsok garázdálkodnak, de a fő látványosságok és helyszínek maradtak ugyanolyanok.

A történetre kár a bekezdéseket pazarolni. Annyit azért érdemes lehet tudni, hogy a bűnbandákat ezúttal egy mindenre elszánt terrorista társaság váltotta fel, a terrorok szorgoskodásának köszönhetően pedig egy új biológiai veszély fenyegeti a város lakosságát. A mutánsok a föld alól támadnak, éjszaka tömegekben rajzanak ki az utcára. Ám nappal sem sokkal jobb a közbiztonság, a rosszfiúk számtalan kulcsfontosságú terület felett átvették az uralmat. Az Ügynökség (azaz a Te feladatod) a rend helyreállítása, a terroristák erődítményeinek a felszámolása, és a mutánsveszély permanens atom... izé, fényterápiás kezelése.

Az erődítmények ostroma régebbről már ismerős lehet, itt egyedül kell rendet tennünk a több tíz (száz) terrorista között. A mutánsüregek hasonló gócpontokat jelentenek, de ezekkel csak sötétedés után érdemes foglalkoznunk. A város különböző pontjain elhelyezett fénysugár-generátorok felszabadítása már picit érdekesebb feladat; három eszköz aktiválásával egy központi mutánsfészket lokalizálhatunk, ahová az Ügynökség bombáját expressz gyorsasággal rendelhetjük meg. A földbe fúródó szeretetcsomag aktiválási ideje percekbe telik. Igazi kihívás a töltetet ostromló mutánsokat távol tartani a becsapódási ponttól.

Bár tennivaló akad bőven a városban, a feladatok egy kaptafára épülnek. Pacific City három városrésze talán kicsit feledtetné a küldetések monotonitását, de ezt a patront sajnos már az első résznél ellőtték, a pályadizájnerek azóta csak a már meglévő kartográfiai terveket pofozgatták. Az önismétléstől kialakult keserű szájíz még jobban kísért, ha az első részt már kiélveztük korábban.

Szerencsére az Ügynökség emberei most sem felejtették el szétszórni a Crackdown védjegyéül szolgáló Orbokat a nagyvárosban. Minden egyes gömb összeszedése külön kis kihívás, az ügyességi-logikai szálat pedig tetézik a fifikásan megtervezett épületek, valamint a repkedő renegát gömbök. A rejtett Orbok a lehető legfurmányosabban vannak elrejtve, így aki mindet össze szeretné gyűjteni, annak megint napokra-hetekre megadatik az elfoglaltság. (Az elhivatottak számára nem lehet ostobaság berendelni - akár külföldről is - a hivatalos guide könyvecskét).

A szokásos rutint megtörhetjük utcai, illetve tetőn lebonyolított versenyekkel is, de egymagunkban csekély értelme van a masszív körök leküzdésének.

Többek között ezért is számít említésre méltó pozitívumnak a kooperatív mód. Liquiddel karöltve végighenteltük a fél várost, közben gömböket hajkurásztunk és káromkodva szívattuk egymást a versenyek közben. A Crackdown 2 négyes koop lehetőséggel hívja harcba a LIVE-on összegyűlt haverokat, ha van rá lehetőséged mindenképpen próbáld ki, jó móka.

Sajnos a játék egyéb apró hibái hangsúlyosabbá válhatnak, ha nem egyedül csatangolunk Pacific City utcáin. Az ugráslásban kapott nagy szabadság ugyan továbbra is kellemes felüdülést jelent a hasonló próbálkozások agyon-automatizált megközelítéséhez képest, de a vezetési modell továbbra sem az igazi, a járművek az első részből örökölt "súlytalansága" többször kifejezetten zavaró. Karakterünk (legyen gyalogos, vagy járműves státuszban) hajlamos a beragadásra, és az úthálózat megtervezése sem optimális - a nehézkes sávváltásról, érthetetlen mód kiürülő utakról nem is szólva.

A többszereplős várostisztítás során a gazdagép története halad, a többiek csak asszisztálnak. Azt mondod ez nem túl optimális? Igazat adunk, egy külön koop kampány valószínű sokkal jobban motiválná a becsatlakozókat. A saját sztorinkban gyűjtögetett fegyverek és gömböcök legalább jönnek velünk - a koop kampány során ugyanis a saját eszköztárunkat vetjük be. Az épületek tetején csücsülő Orbok állapota is mindenki számára úgy kerül a játékba, ahogyan azt ki-ki a saját kampányban hagyta.

Akad egymás ellen játszható multi is: ez első, és sokadik próbálkozásra is erősen kaotikus élmény, köszönhetően a játék brutális fegyvereinek; kezdőként az első tapasztalat az lesz, hogy a meccsbe lépés után szinte azonnal két rakétát kapsz az arcodba. Gyakorlással a helyzet javul. de még így is túlságosan sokszor dönt a puszta szerencse az összecsapások kimeneteléről.

Mi a helyzet a prezentációval? A menü szegényes és száraz, a karakterekből hiányzik az egyedi íz, a modellek felépítése pedig javarészt egyszerű, mint egy ötödikes matekóra tananyaga. Szerencsére a nagy látótávolság és a pimasz comic-stílus javít a helyzeten, de a három éve még akár csinosnak is mondható látványvilág 2010-ben már kevésbé számít pompázatosnak. Az első részhez képest azért érezhető némi fejlődés, de ha nem ájulsz el a mutánstömegeket megmozgató attrakcióktól (ebben fejlődött), akkor jó eséllyel a látvány lesz az első, ami miatt csóválni fogod a fejed.

A hangok sem nyújtózkodnak a szakmai elismerésért. A teljesen jellegtelen audió szekcióból csak a jópofa, száraz humorral operáló kommentátor hagy bárminemű lenyomatot maga után. A játék értékét erősíti a magyar felirat -ilyet mindig jó látni, pláne konzolos fronton.

Nem vártunk sokat a Crackdown folytatásától, de még így is kisebb csalódásként ért minket - a második felvonás nem tudott akkorát újítani, hogy az elődje árnyékából kitörjön. Nagy szerencséje, hogy az eredeti elképzelés a mai napig működőképes. Továbbra is kellemes játszhatósága miatt kezünkben ragad a kontroller, de már messze nem olyan újszerű az élmény, mint 2007 környékén volt. A következő nekifutásnál erős vizuálius ráncfelvarrással, és néhány markánsabb, jövőbe mutató újdonsággal ismét izgalmassá lehetne tenni az ügynökségi szolgálatot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

22 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==