[Teszt] CSI - Fatal Conspiracy

CSI - Fatal Conspiracy

mcmackoGéczy Attila2011.01.15. 18:00

A kalandjáték meglehetősen hanyagolt műfaj - konzolon legalábbis

mindenképp az volt mostanában, amíg egy ambiciózus kis csapat nem gondolt egy nagyot. Telltale Games-ék egy új modellel revitalizálták a döglődő zsánert. Az epizodisztikus kalandjáték lényege, hogy nem egy nagy falatként, hanem apró szeletek formájában juttatják az emberekhez a történetet. Ezt persze lehetetlen lett volna bevezetni a digitális disztribúció térnyerése nélkül, a konzolos csatornák pedig a folyamat felgyorsítójaként csak segédkeztek az ötletet sikerre vinni.

A CSI sorozat egy ritka kivétel Telltale-ék könyvtárában, ugyanis a helyszínelős játékok nem letölthető formában, hanem mindig korongon érkeznek. Az epizodisztikusság azonban innen sem hiányzik - hiszen egy lemezre rendre öt ügy, öt bűntény kerül. Így ötször másfél óra kalandos nyomozás várja azokat, akik beruháznak a játékra.

Legújabb CSI epizódgyűjteményünk a harmadik helyszínelős program, amely a kurrens asztali konzolokon is tiszteletét teszi. A Fatal Conspiracy újítása, hogy fejezeteit átkarolja egy fő szál, amely egy vegasi bűnbanda fejéig vezet.

Azoknak tartunk egy rövid gyorstalpalót, akik még nem játszottak egy “Helyszínelők” játékkal sem. A CSI programok alapvetően belső nézetből játszódó mutass-rá-és-kattints kalandjátékok, ahol nem mozoghatunk szabadon, csak bizonyos nézőpontokból vizsgálhatjuk át a helyszíneket. A terepen nyomokat és bizonyítékokat keresünk, a lehetséges gyanúsítottakkal pedig elbeszélgetünk. A sorozat izgalmas része az analitikai laboratórium, amely gyakorlatilag egy minijáték-központ. Itt DNS láncokat párosítunk, ujjlenyomatokat vizsgálunk, de akár hangfelvételeket is elemezgethetünk. A bizonyítékok újabb helyszíneket nyithatnak meg (házkutatási parancs formájában), de az sem ritka, hogy segítségükkel lesz tanúból gyanúsított. Az esetek végén a gyanúsítottakat szembesítjük az eredményeinkkel, kellő bizonyítékokkal a tarsolyunkban akár már megoldottnak is tekinthetjük az ügyeket. Véletlenszerűen generált történetekről, váltakozó szerepekről szó sincs; a megoldás végig lineáris, így a többszöri végigjátszásra nincs túl sok motiváció. Talán ez is az oka annak, hogy most már szinte éves szinten megjelenik egy-egy új CSI program, jó nyaláb friss küldetéssel.

Mivel licensz-feldolgozásról van szó, érdemes megemlíteni, hogy az eredeti szereplőgárda színe-java szinkronizálja a játékot, a sorozatból bevágott filmes átkötések pedig szintén az autentikus hangulat megteremtéséért felelnek. A Telltale-nek sikerült ezt az esszenciát megragadni, a sorozat rajongói számára meggyőző lesz az élmény, de a többieket sem zárja ki a jellegzetes közeg és a körítés.

A tesztelt X360 verzió legnagyobb hibái abból fakadnak, hogy a programot nem HD konzolokra pozícionálták. A kezelőfelület szinte teljesen megegyezik minden port esetében - viszont amíg a pointer mozgatása Wii-n és PC-n magától értetődik, addig az analóg karokkal fárasztó pásztázásokhoz, és pontatlan kattintásokhoz vezet a dolog. Öröm az ürömben, hogy a Fatal Conspiracy a menünavigálást leegyszerűsítette a korábbi megoldásokhoz képest, de túlzás lenne azt állítani, hogy ez a kurzor összes ügyére-bajára gyógyírt jelent.

Mivel a program alatt futó motor nem mai fejlesztés már (ezt használja szinte az összes Telltale cím), ezért a látványvilágot sem sorolhatjuk a CSI jobban sikerült részei közé. A Telltale kalandok többnyire mesevilágokat ábrázolnak, a CSI viszont próbálja a realisztikus oldalról megfogni a látványt. A kameraállások és a vágó munkája nagyszerűen mímeli a sorozat sajátosságait, de sajnos a részletek kidolgozottsága, a karaktermodellek és a textúrák nem igazán képesek a filmes látványt interpretálni. Ez állandó hibája a CSI játékoknak, de a Fatal Conspiracy mentségére legyen mondva, hogy a textúrákat és az arcok minőségét valamelyest sikerült kipofozni a tavalyi Deadly Intent-hez képest. Ugyanez igaz a frissen debütált fény- és fókuszeffektekre is, melyek ugyan nem mentik meg a prezentációt, de talán egy kicsit dobnak az összbenyomáson. Kár, hogy a tesztelt X360-as verziónál a motor még így sem képes a folyamatos képfrissítésre. Egy-egy zsúfoltabb, effektezett helyszínnél durván beszaggat a scrollozás - erre a hibára már nem lehet jogos mentséget találni.

A Fatal Conspiracy apró újításai mellett leginkább az új történetek vonzhatják a játékhoz a közönséget. A menük már az első CSI rész (Hard Evidence) óta változatlanok, a minijátékok szintén. Sokadjára is ugyanazok az ujjlenyomatok bukkannak fel, az elemzős-analizálós feladatok mit sem változtak, és az átfogó sztori újításán túl sem találkozunk dramaturgiai változásokkal. Elmegyünk a gyilkosság helyszínére, gyűjtjük a bizonyítékokat, analizálunk, majd következik a kihallgatás és a szembesítés. Egy két visszacsatolás természetesen lehetséges ebben az algoritmusban, de jó lett volna látni egy kicsit frissebb, csavarosabb ötleteket is a történetvezetésben.

A technológiai és prezentációs gondok Wii-n azért más megvilágításba kerülnek (a grafika ott korrektnek mondható, az irányítást pedig már fejtegettük...), így ha van választási lehetőség a Wii változat jelentheti az áramvonalasabb alternatívát. A HD konzolok oldalára viszont a masszív acsi/trófeamennyiség csábíthat - nem túl nehéz egy végigjátszásra kibányászni a programból a 100%-os teljesítményt.

A CSI - Fatal Conspiracy a maga kategóriájában nem teljesít rosszul, de sajnos technológiailag hétmérföldes lemaradásban van. Ha számba vesszük, hogy egy sorozat harmadik részéről van szó, láthatjuk hogy a fejlődés szele sem érintette meg túlságosan. A mai kínálatban leginkább a különlegessége lehet vonzó, és az a tény, hogy minden hibája ellenére is kedvelhető-szerethető marad. A vásárlás sem hordoz magában túl nagy rizikót, a játék ugyanis nagyon hamar a budget kategóriában landolt. Ha valakit vonz a nyomozgatás, a kalandjáték-műfaját szabadon értelmező hozzáállás, vagy az eredeti licensz, akkor érdemes lehet izzítani a luminolt, a fotómasinát meg a mikroszkópot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II.

3 perce

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

15 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

16 órája

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

16 órája
38

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

21 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

6 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==